Gaat een droom per definitie over jezelf, of kan het ook bedoeld zijn voor een ander?

Ik heb een droom gehad waar een bepaald persoon in voorkwam. Kan de betekenis die je uit de details van die droom haalt, alsmede op het lichaam van die persoon voor hem bedoeld zijn, of is de boodschap die je krijgt/interpreteert altijd per definitie voor jou bedoeld en niet voor anderen die in die droom voorkomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

vaak voor jezelf. Soms kun je doorkrijgen dat er iets met iemand is, onbewust ben je bezorgd, dit krijg je door in dromen. Dus het is ook om een ander te kunnen helpen. Wees hier wel voorzichtig in.

Toegevoegd na 15 minuten:
Als je over een ander droomt kan het zijn dat je bepaalde aspecten van jezelf tegenkomt in de ander, bepaalde vlakken die jij nog in jezelf kan ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Volgens een Bijbelverhaal kan het ook over een ander gaan. Maar ja, ik persoonlijk vind het lariekoek. (Ik heb niks tegen de mensen die dat niet zo vinden, hoor.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ heerlijk nuchter!
Dat hangt er van af hoe je naar deze wereld kijkt. Een vrij algemeen antwoord is de definitie van dromen; je lichaam verwerkt wat je overdag hebt meegemaakt en dat vertaald zich in allerlei gekke en soms vreemde en bizarre beelden en verhalen. Dus in die context heeft het totaal geen betekenis.

Uit jouw vraag maak ik op dat je iets ruimer denkt als het om dromen gaat, en dan zou ik als antwoord willen geven dat als je 'gevoelig' bent voor bepaalde spirituele/astrale signalen, dat je wel degelijk een droom kunt dromen die over iemand anders gaat. Is het een persoon die vlakbij je staat? Dan is het m.i. goed mogelijk dat je 's nachts een verhaal vertelt krijgt over iemand anders omdat je daar een band mee hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een droom heeft wel een bedoeling, maar geen enkele betekenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een droom bevat geen signalen of boodschappen. Het is de verwerking van je ervaringen & emoties & het 'wegschrijven' van de belangrijke info van korte naar langetermijn geheugen. Het is dus informatie die van toepassing kan zijn op iedereen om je heen, omdat die allemaal bijdragen aan jouw herinneringen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dromen gaan mijn inziens uitsluitend over jezelf. Tenzij in uitzonderlijke gevallen en personen die voorspellende dromen hebben.

Maar als ik het inschat voor jou, dan gaat die droom over jouw.
Wil je dromen gaan interpreteren dan zal je voornamelijk naar jouw gevoel en emotie tijdens de droom moeten gaan kijken.

Net zoals in het normale leven is het ook in een droom eenvoudiger om naar anderen te kijken. Zo kun je jezelf en je eigen problemen even vergeten. Dat is vaak een verslaving.
Daarom weet men misschien nog wel goed waarover de droom ging, maar niet hoe men zich voelde en welke emotie men ervaart tijdens de droom.

Jij bent diegene die de droom droomt. Dus die droom geldt voor jouw!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan van alles zijn. Soms merk ik dat in mijn dromen dingen gehusseld zijn: gisteren hoorde ik iets over Ameland, ik keek naar Sail, ik kreeg slecht nieuws over iemand en ik las iets over doolhoven.
Ik droomde dat ik op Ameland een presentatie moest geven waarbij het publiek ergens zat waar ik niet kon komen omdat ik eerst een doolhof door moest, waarbij een kapitein me probeerde te helpen.
Dat zijn 'husseldromen'.

Soms droom ik iets wat duidelijk betekenis heeft: iets dat me meer helderheid geeft over iets waarmee ik bezig ben, of iets dat duidelijkheid geeft over mijn contact met iemand. Dat zijn dromen waar ik waarde aan hecht.

Soms heb ik dromen die voorspellend lijken: iemand die ik ken gaat dood, of er gebeurt iets anders naars (ze zijn zelden leuk). Gelukkig blijken dat meestal ook onzindromen te zijn, of hooguit iets te zeggen over mijn angst die ander te verliezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb eens gelezen dat alles en iedereen waarover je droomt allemaal symbolen zijn over je onderbewuste. Dit betekent dus dat iemand die je kent meer over jouw gevoelens naar die persoon gaan dan om de persoon in kwestie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plusje, dat denk ik ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank u!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alstu :-))
Je kan tijdens een droom tot een inzicht komen over jezelf en ook over anderen.
Je ontvangt van je zintuigen tijdens je waker uren heel veel informatie die je niet gebruikt maar die je toch opslaat en later bewust of onbewust verwerkt.
Het is een proces die door gaat ook tijdens je slaap en zo kan je soms wakker worden met een antwoord voor een vraag die je bezig houdt of met een inzicht over iets of iemand die je niet verwacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je in zulke situaties jouw intuïtie niet vertrouwt en de twijfel toeslaat, kun je het voor jezelf houden.

Maar wat is er op tegen om tussen neus en lippen door, quasi onverschillig, die persoon een vraag te stellen over datgene waarover je gedroomd hebt.
Afhankelijk van zijn/haar reactie (en lichaamstaal) krijg jij antwoord op je vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is het punt: ik was stellig overtuigd van dat de droom voor hem was bedoeld, en al waar ik op uit kwam het bleef richting hem gaan. Hijzelf zegt verstand van dromen te hebben en houd vol dat een droom alleen maar over jezelf gaat en het met hem niets te maken heeft. Pas daar sloeg de twijfel dan toe. Toch blijft het zijn richting uit "zeuren".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In zulke gevallen hebben er twee gelijk.
Zowel jij, als hij.
Bij dit soort dingen is er ook nooit een "winnaar".
Laten we daardoor niet twijfelen aan onze gevoelens en intuïtie. Die zijn de echte waar(heid)zeggers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nja weet je als ik zo eens naar de uitkomsten kijk, dan denk ik dat we er beiden wel wat aan hebben