Recent wetenschappelijk onderzoek (door middel van SQUID-apparaten), heeft het bestaan van chi aangetoond (zie bron). Chi is dan ook niet iets bovennatuurlijks of zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat onderzoek is al heel oud - je praat over twintig jaar geleden. Op dat moment konden voor het eerst bepaalde velden *goed* worden gemeten. Nog langer geleden, ik praat dan over 40 jaar terug, waren de velden al meetbaar, maar nog niet zo goed omdat er toen nog geen SQUIDs waren. Nog weer langer terug, ik praat nu over de tijd vóór de tweede wereldoorlog, was het bestaan van deze velden al voorspeld, maar konden we ze nog niet meten. Wat in de paranormaalhoek graag als "recent wetenschappelijk onderzoek" wordt gepresenteerd, is dus ouwe koek. Nog erger is, dat ze alles compleet uit het verband rukken. Er zijn velden rond het lichaam - ja, dat heeft de wetenschap ontdekt, hierin hooguit tegengehouden door de paranormaalgelovers. Die velden hebben echter NIETS te maken met welk paranormaal verschijnsel dan ook. Als je die velden paranormaal vindt, dan hangt er ook een paranormaal veld rond de stroomkabel van jouw computer. Nee, zulke onzin wordt alleen verkondigd door gelovers die dolgraag zouden willen dat hun geloof door de wetenschap werd ondersteund.

Andere antwoorden (5)

Daar zit geen verschil tussen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Chi en Energie zijn hetzelfde. Energie is een Oosterse vertaling van Chi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de paranormale wereld is chi een vorm van energie. Probleem is, dat in de paranormale wereld niemand kan uitleggen wát er eigenlijk bedoeld wordt met "energie".

In de wetenschappelijke wereld is chi onbekend, en is energie de mogelijkheid om arbeid te verrichten. Energie wordt uitgedrukt in Joule (vroegen in Calorie). Wetenschappers weten wél wat ze bedoelen wanneer ze het over energie hebben.
Cryofiel
13 jaar geleden
Chi ís energie! Geen verschil dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat artikel hierboven is geen onderzoek. Het noemt alleen dat het lichaam een licht magnetisch veld heeft. Niets bijzonders. Nergens wordt aangetoond dat we met dat gewone veld (geen energie) iets bijzonders kunnen. Met inspanning verander je processen in je lichaam en verander je vast dat veld een beetje, maar wat doet dat verder?

Ik denk dat chi of andere woorden voor energie in de alternatieve wereld een woord is voor enthousiasme, blijheid, andere emoties, zelfvertrouwen, etc.