Wanneer is mediteren negatief?

Met de juiste intentie ga ik mediteren, ik ga zitten en laat het me overkomen.
Het begin is altijd anders, meestal prettig, maar soms is het anders.
Een sterk gevoel van onrust overvalt me, mijn hartslag gaat omhoog, zo ook mijn ademhaling.
Dit duurt even, dan wordt alles weer normaal en komt de intense rust terug.
Wat kan er gebeurt zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (13)

Iets waar je je enorm zorgen over heb gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat er iets 'negatief' is; meditatie is (onder andere) een manier om van stress af te komen - het is dus niet erg als je in eerste instantie je onrust sterker voelt, zeker niet als die daarna weer wegtrekt.

Ik denk dat meditatie in het algemeen alleen negatief is als je het gebruikt om jezelf volledig van de wereld af te sluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meditatie is bedoeld om ruimte te geven aan alle emoties en gebeurtenissen. En daardoor rust te creeeren. Ik kan twee dingen bedenken die dat gevoel veroorzaken. Het kan zijn dat er emoties naar boven zijn gekomen die een impact hebben, waardoor ze de fysieke reactie oproepen.

Het kan ook zijn dat je door de meditatie in een dusdanige rustige toestand bent gekomen, dat je cognitieve het gevoel heeft de controle over het lichaam kwijt te zijn en dus een paniek prikkel oproept om het lichaam en geest weer te activeren. Onbewust (of bewust) een stukje angst om de controle te verliezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou het ook zo kunnen zijn dat je door het verdiepen van je ademhaling per ongeluk een beetje gaat hyperventileren? De symptomen die je beschrijft, passen daarbij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben bang dat je ook je beelden op dat moment moet gaan beschrijven!

Niet alles in de wereld van het universum is alles positief. Er huizen veel zielen en entiteiten rond. Sommigen zitten nog in hun drama's en kunnen erg vervelend zijn. Denk hierbij maar eens aan alle waarschuwingen voor glaasje draaien.

Wat je ervaren zou kunnen hebben is jouw innerlijke verdedigingsmechanisme. Een waarschuwing. Zo van, let op wees op je hoede.

Wat heb je gedaan toen je dit voelde?????
Misschien een hele kleine aanpassing, zodat jij meteen je bescherming hebt aangepast.

Natuurlijk kan het veel simpeler zijn en dat er bepaalde angsten in je loskomen. Meditatie kan emotioneel heftig zijn en zich uiten in frustratie, boosheid, verdriet, blijdschap, geluk, en angst.
Mediteren is genezen. Waarbij je innerlijke blokkaden worden aangepakt. Hierbij komen ook emoties los.
Ook hierbij kan het belangrijk zijn welke beelden je hebt mogen zien????? Vlak voor en daarna!

Toegevoegd na 16 minuten:
Oh, meditatie kan trouwens wel negatief zijn. Een verhaal van via via via mijn docent. Dat iemand zonder begeleiding tijdens mediteren dacht dat hij kon vliegen en het raam uit is gesprongen. De energie kan je ook laten bewegen/lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er waren geen beelden bij, alleen een sterke, vervelende onrust.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dus je was in absolute duisternis, leegte of niets? Heb je dat vaker of was dat ook een uitzondering?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik krijg net door dat je het antwoord zelf al in je hebt. Heb je het al eens gevraagd aan Martin je gids? Je bent op vakantie, misschien voel je je niet zo veilig buiten je grot?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het antwoord in me zelf, is goed mogelijk, IETWAT gokt het op negatieve energie die van buitenaf komt, dat lijkt me heel waarschijnlijk, daar heb ik regelmatig mee te maken, Martin zegt, `je weet het wel`.
meditatie is negatief als je het doet om de verkeerde redenen. En dat zijn er veel.

bijvoorbeeld:
*proberen ontwikkelingsprocessen te versnellen
Het zogenaamde binnendoor weggetjes zoeken
*proberen jezelf te 'overheersen'
niet onderzoeken wat je voelt en wat er gebeurd maar jezelf het zwijgen opleggen
*het ontwikkelingsproces willen sturen, beheersen.
*meditatie omdat het zo hoort
in plaats van omdat de drang vanuit jezelf komt.

Niets is per definitie goed of slecht, alles is afhankelijk van waarom en hoe. Vaak kun je stellen dat de mate waarin iets je goed kan doen in diezelfde mate kan het je ook slecht doen.

Meditatie kan inzichten opleveren maar het kan ook je ontwikkeling in de weg staan. Helaas worden veel uit het oosten overgewaaide technieken aanbeden, in plaats van alleen gebruikt wanneer nodig en verder gewoon gelaten voor wat het is gewoon een techniek, een werktuig.

Toegevoegd na 13 minuten:
sorry, is geen antwoord op je uitleg.
het gevoeld at je beschrijft lijkt op een gevoel dat ik ken, ik weet helaas ook niet zeker waardoor het komt, ik gok op een binnenkomen van negatieve energie van buitenaf. Maar dat is slechts een gok.
Het kan ook best een vergif afvoer van het lichaam zijn die je extreem bewust meemaakt.

Geen innerlijke beelden ??
Hoewel je daar ook niet alles aan kan ophangen, dat is slechts een vertaalslag van het gebeuren naar je eigen denkwereld.

Wat ook nog kan is een negatieve energie (een erge ruzie tussen mensen een eind verderop of zo) die over de energielijnen gaat en daarlangs vervolgens bij jouw langskomt. Deze vervuiling voel je en besmet je tijdelijk.

Toegevoegd na 55 minuten:
m.i. kun je dit beter niet gaan onderzoeken
Ga er geen relatie mee aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je geestniet volkomen leeg gemaakt hebt en er nog restanten van afleidende gedachten aanwezig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is belangrijk om eerst goed controle over je denkende IK, en over je geest te krijgen.
Er zijn speciale oefeningen daarvoor.
Vaak komt een ego in opstand want het wil niet de controle verliezen en zal alles doen om je denkende IK te starten en zo via dwalende gedachten weer de controle over je geest overwinnen.

Deze "ego opstand" kan een vorm hebben van lichamelijk irritaties van jeuk tot misselijkheid, disorientatie die angst veroorzakt etc'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een gokje, meer kan ik niet voor je doen.

Ik heb dit gevoel zelf ook wel eens. Meestal als ik tot rust kom. Bijvoorbeeld als ik wil slapen, of als ik gewoon in de tuinstoel ga zitten en me ontspan.

Het gokje is, dat jou hetzelfde overkomt als mij.

Dat is, dat je je ontspant. Daardoor wordt je ademhaling rustiger. Zelf "vergeet" ik wel eens te ademen, zo ontspannen ben ik dan.

Het is ook mogelijk dat je wel ademt, maar te weinig. Je ademt alsof je al een tijdje ontspannen bent. Maar dat ben je niet. Je lichaam is nog actief en heeft nog even zuurstof nodig. Pas als je een tijdje ontspannen bent, daalt de zuurstofbehoefte en kun je langzamer gaan ademen.

Als je te vroeg langzamer gaat ademen, krijg je dus zuurstofgebrek - en natuurlijk heel sterk als je helemaal niet meer ademt, wat ik dus wel eens doe.

Het duurt even voordat je merkt dat je zuurstofgebrek hebt. Dan komt het lichaam in een alarmtoestand. Dat is het gevoel van onrust dat je voelt.

Je ademhaling gaat omhoog om het zuurstofgebrek op te heffen. Je hartslag gaat ook omhoog. Ten eerste door de adrenaline die vrijkomt vanwege de alarmtoestand van je lichaam. Ten tweede omdat dat nu eenmaal de nodige reflex is om het zuurstoftransport te verbeteren.

Na een paar keer flink ademen is je zuurstofniveau weer op peil. Het lichaam komt terug uit de alarmtoestand. Ademhaling en hartslag dalen, en je kunt "gewoon" verder met je meditatie.

Toegevoegd na 2 minuten:

Om dit te voorkomen, zou je eens kunnen proberen om in het begin van je meditatie wat meer nadruk op je ademhaling te leggen, en wat minder op de ontspanning.

Je wilt sneller ontspannen dan je lichaam aankan!

Geef je lichaam de tijd om ook tot rust te komen. De ademhaling daalt dan automatisch, maar nu pas op het moment dat het lichaam al tot rust is gekomen, en daardoor minder zuurstof nodig heeft.

Het gevoel van onrust zal dan niet meer optreden.

Toegevoegd na 3 minuten:

PS. Laat maar weten of mijn gokje op jou van toepassing zou kunnen zijn.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gebeurt exact op het moment dat ik in de grot ga zitten, ik denk en doe nog niets, het is een onaangenaam, jachtig ,onrustig gevoel, ik doe dan niets en wacht af, na een min. of 4 a 5 gaat het over en komt er intense rust voor in de plaats.
Ook bij andere mensen gebeurt dit, zo ongeveer een op de vijf, ook met versnelde hartslag en ademhaling. Het is dus geen kwestie van iets verkeert doen, want je hebt nog niets gedaan, gek genoeg toen ik de vraag hier aan het stellen was, gebeurde het ook.
Waarschijnlijk reageren je hersenen op iets wat je wilt gaan doen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Hmm, als je dat zo zegt, lijkt het er meer op dat dit iets is wat je "jezelf aandoet", als ik het zo mag uitdrukken. Het feit dat het ook gebeurde toen je deze vraag typte, wijst daar ook op. Het lijkt dan eerder een soort van "blijde afwachting" te zijn, een spanning met bijbehorende adrenaline, versnelde hartslag, en diepere ademhaling. Je wéét dat je een bijzondere plek betreedt; die wetenschap geeft je al voldoende opwinding om dit te veroorzaken. Hetzelfde gebeurt zelfs al bij de gedachte aan die bijzondere plek. Zie het als het kind in jou. Kijk maar eens hoe een jarig kind reageert dat in afwachting is van zijn vriendjes die op zijn feestje komen, en al vol opwinding is tijdens het meehelpen bij de voorbereiding van het kinderpartijtje. Of hoe datzelfde kind reageert vlak voor het opvoeren van een toneelstukje. Wees blij dat je dat kind nog in je hebt. Zie het niet als probleem, maar geniet van die spanning en van die gevoelens. Proficiat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja zo kan je het ook zien, blijft dan nog steeds het akelige gevoel dat er bij hoort, ook bij andere bezoekers, die eerst uit een ruimte komen die zeer aangenaam is en deze volgende ruimte , de grot, het soms als zeer onaangenaam ervaren.
Maar ook bij hun gaat het na een korte tijd over en komt de intense rust terug.
Het is een reactie op iets, bij mij zelf kan ik me voorstellen dat het te maken kan hebben op een bepaalde verwachting, het kind zijn in me, maar bij die andere mensen speelt dit denk ik niet.
Als ik andere g.v.ers help, op afstand, dan voel ik dit ook vaak, misschien is het de druk van de verwachting die er van de ander vaak is.
Maar tegelijk denk ik dan ook aan het grotbezoek, waar ik juist alleen de rust opzoek en er helemaal geen verwachting is.
Misschien is het toch alleen de adrenaline, die hier een rol speelt, maar ook dan blijft de vraag, wat zet dit op gang.
Als je er zo in gaat geloven dat je denkt dat je er levensbedreigende ziektes mee kunt genezen en dan alleen mediteert en reguliere behandeling weigert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mediteren is niet negatief.
de juiste intentie is helemaal okay.
je gaat waarschijnlijk door een onrust ergens in de tijd-geest, daar word je je gewaar van
en dat verdwijnt gelukkig weer.
je bent gewoon heel gevoelig Ed.
dat voel je. merk je tijdens het mediteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je, Eleo, je begrijpt me heel goed.
+1
Wanneer het er voor zorgt dat je in een neerwaartse spiraal terecht komt. Waar negatieve gedachten de boventoon voeren. Je er ongeruster en ongeduriger uitkomt als je er in bent gegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je gaat mediteren, als vlucht, als zijnde 'even tot mezelf komen!'
je bent al jezelf, verder kun je niet!
Ik denk dat diep van binnen je ware zelf opstaat om dat tegen je te zeggen, maar laat het maar gaan, wanneer je niet luisteren wil en toch stug doorgaat met je meditatie ritueel...