WIe heeft wel eens een proust-ervaring gehad van middelen zoals boenwas, vers asfalt, aceton etc?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wet van Proust: wanneer twee of meer enkelvoudige stoffen zich verbinden gebeurt dit met een constante massaverhouding. Hoe je dat kunt ervaren buiten het laboratorium is me ook een raadsel.

Het beste antwoord

De geur van teer doet me altijd denken aan de "houten" scheepswerf van mijn opa en het is dan heel gemakkelijk om mezelf weer te zien aan de slijpsteen waarop hij zijn beitels sleep of de werk te ruiken of te voelen.
Of te zien en te ruiken hoe hij met een brandende bos stro planken de juiste kromming gaf.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

51 jaar geleden werkte ik op een kwekerij in een ver land. Een van de soorten die er gekweekt werden, was de Boronia. Een laag struikje tot 1 m hoog met vreemde bruine bloemetjes. Deze waren niet echt mooi, maar de geur van deze bloemen was uitzonderlijk lekker, het was met geen andere bloem te vergelijken. Vorig jaar liep ik over een markt waar ook planten stonden, toen ik plotseling een geur rook van bloemen, die zo extreem was en tegelijk zo herkenbaar, toen ik omkeek zag ik de Beronia staan met zijn vreemde bruine bloempjes! Na 50 jaar was er nog steeds de herkening van deze zeer bijzondere geur, compleet met de herrinneringen aan dat verre land.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk niet dat Proust in zin "a la recherche du temps perdu " over asfalt en aceton schreef, wel over de smaak van madeleines en van ander lekkkere dingen. Dan zeg ik ja en heb het over een jeugdherinnering van de geur van kattestaarten en seringen. (PS boenwas zal hij wel gekend hebben , want boenwas gebruikte elke bourgeois op zijn parketvloeren dat ruikt naar bijen)