Als wij iets of iemand een naam of bijnaam geven is dat het begin van vooroordeel?

Als je de essentie van iets of iemand in een naam beperkt dan heb je een soort macht over hem of het
Veel volken zoals de indianen in amerika geven hun kinderen namen met open potentieel zoals:
"ABEDABUN: Cheyenne name meaning sight of day"
"TAIGI, TAINI: Omaha name meaning "returning moon."

Wat is de kracht van een naam....?
Zodra je aan iets of iemand een naam of bijnaam geeft dan beperk je het tot wat je denkt dat het is of kan zijn. Natuurlijk is het noodzakelijk voor goed communicatie maar is dat niet het begin van vooroordeel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Ik denk ook dat dit ligt aan diegene aan wie deze bijnaam is gegeven en of diegene er zelf ook hinder van ondervindt.

Mijn echte naam is uitermate geschikt om er een bijnaam/verkleinnaam van te maken. Juist dat laatste vond ik vroeger niet zo erg wanneer mensen dat deden. Pas in mijn latere leven begon ik mij daar ongemakkelijk bij te voelen.

Ik heb toen ook duideelijk aangegeven/gevraagd of men mij nu zolangzamerhand bij mijn eigen naam wilde gaan noemen omdat ik immers ook volwassen aan het worden was. Een boel mensen hebben daar respectvol gehoor aan gegeven, maar ook sommige vonden dat onzin "want zij kenden mij immers niet anders dan zò". Die mensen noemen mij tot op heden nog steeds zo. En het voelt nog steeds een beetje stigmatiserend/vooroordelend.

+1 voor je vraag.

Toegevoegd na 2 minuten:
En letterlijk genomen ook 'kleinerend'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Niet alle bijnamen zijn beginsels van vooroordelen. Er bestaan ook bijnamen zoals ''lange'' voor grote mensen, dat lijkt me geen vooroordeel.
Als je mensen bijv. altijd ''Kluns'' of iets dergelijks noemt, begint dat wel op een vooroordeel te lijken, omdat je niet weet of deze persoon dat expres doet en of deze persoon in zijn/haar dagelijks leven ook zo is.

De kracht van een naam is dat je weet over wie er gepraat wordt en dat je herkent wordt, lijkt mij...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, dat is lang niet altijd zo. De naam, die ik op deze site gebruik, is mij vroeger in mijn jeugd ooit door mijn moeder gegeven als bijnaam, terwijl mijn voornaam totaal anders luidt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt op de werkvloer vaak ook mensen die dezelfde naam hebben. Soms komen die uit dezelfde periode dat een naam heel populair was. Dan kom je al gauw aan bijnamen wat helemaal niet erg is maar juist duidelijkheid schept.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor. Daarvoor was het al een vooroordeel en heeft men het daarom een naam/bijnaam gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou natuurlijk kunnen als je t op die manier bekijkt. Maar het hoeft echt niet altijd zo te zijn.
Een bijnaam kan vaak al ontstaan tijdens de zwangerschap.
Toen ik zwanger was noemde ik mijn ongeboren baby garnaaltje. Omdat je op de echo een heel klein garnaaltje zag.
Later werd het plopje omdat ik iedere keer kleine plopjes voelde als ie schopte.
Nu mijn zoon eenmaal geboren is heeft ie nog steeds een bijnaam. Ik noem hem natuurlijk al lang geen garnaaltje of plopje meer maar ik verbaster zijn naam wel meerdere keren op een dag. Ik vind het dan ook niet echt een bijnaam maar meer een koosnaampje.
En wanneer je tegenwoordig op veel verjaardag zit te kletsen dan zijn er ook steevast mensen die elkaar echt met hun bijnaam aanspreken , appelsap en rooie of een verbastering van de achternaam zijn veel voorkomende bijnamen die ik de laatste tijd veel hoor.
Het komt vaak voor dat ik een persoon eerder leer kennen onder zijn bijnaam als onder zijn gewone naam en vaak kan ik een bijnaam ook beter onthouden, maar ik heb zelf nog nooit mee gemaakt dat ik me liet beinvloeden door iemands bijnaam.
En ik heb het ook nog niet eerder om me heen gehoord dat een eventuele bijnaam effect had op het sociale leven van iemand.