Gebeurd alles (zelfs een file )om ons bestwil

De idee dat alles om bestwil gebeurd, lijkt te gek voor woorden als je al die afschuwelijke beelden op het journaal ziet en als je hoort van de fam tragedies die elke d ag weer opnieuw plaats vinden.
Veel mensen komen meteen in opstand bij zo een ogenschijnlijke krankzinnige gedachte.
Toch is deze opvatting een kern gedachte van de kabbala

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een moeilijke vraag. Wel een goeie en een gedurfde. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien zijn daarom de meeste mensen geen kabbalist...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij toeval stuite ik op de kabbala voor dummies en ben het nu aan het lezen bedankt gdanonym suzyq het is een moeilijk boek maar wel interresant
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@mhvdw56, Jacob207 verdiept zich ook in Kabbala.
http://www.goeievraag.nl/profiel/Jacob207
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ennovy1963 bedankt
ik heb even bij zijn profiel gekeken maar kan niet ontdekken dat hij de kabbala bestudeerd
ben een dummy op pc gebied
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb inmiddels al aardig wat met jacob gecommuniceerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ow vandaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij kijkt teveel Flash Forward.
Misschien even afkicken hoe moeilijk het ook is. 0:)
Of ben ik juist degene die het teveel kijkt?? Je zult nooit achter het antwoord komen, omdat het niet te bewijzen is en veel dingen zijn nou eenmaal niet te bewijzen. Misschien ook om ons eigen bestwil?
Er niet teveel over peinzen. ;) Succes met het vinden van je antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kiger je wenst me succes met het vinden van een antwoord
maar ga je me daar niet bij helpen dan ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pfffffffffffff.....moeilijke vraag maar zeer zeker een hele goede vraag! +

Het beste antwoord

Gebeurt alles om ons bestwil, zelfs een file?

Die file is een gevolg van een oorzaak.

Voor mij is alles oorzaak en gevolg.
We hebben elke moment van de dag keuzes. En we kiezen die dingen waarvan we denken dat ze voor ons individuele bestwil zijn. Veelal zonder te beseffen dat we daarmee ook heel vaak beslissen over de ervaring van de ander.

Wij zien onszelf niet als AL EEN... maar als ALLEEN.

Ons bestwil wordt dan mijn bestwil. Of het jouwe.

Omdat we allemaal in en voor ons eigen individuele wereldje leven hebben we geen oog meer voor de ander. Niet voor zijn geluk, niet voor zijn leed. En zo komt dan een familiedrama " plots" uit de lucht vallen en zijn we geschokt.

Maar zo'n drama is een climax in een langslepende tragedie die zich langzaam stap voor stap onder onze ogen ontwikeld heeft en waar iedereen... waarschijnlijk grotendeels ook de gezinsleden zelf, blind voor zijn geweest.

Oorzaak en gevolg... als ik de komende week alleen maar uit mijn voorraadkast leef heb ik over 14 dagen honger.

Ik kies dus mijn eigen ervaringen.. ik oogst wat ik zaai..elke belsissing heeft een gevolg. en zolang ik bij mijn beslissingen alleen maar mijn eigen bestwil in overweging neem benadeel ik de ander

Maar weet je.. er is geen ander.. die ander ben ik ook. Die ander is WIJ.

Als ik een ander benadeel, benadeel ik uiteindelijk mezelf.
Als ik een ander besteel , besteel ik mezelf... op korte of lange termijn plukken we/ik daar de vruchten van.

Kijk maar naar de verwoesting in onze relaties, in onze straat, in onze stad, in ons land, in onze wereld...

Wij creeeren zelf ons " bestwil"
wij zijn een van de weinige wezens op deze planeet diedaadwerkelijk de daad bij het woord kunnen voegen. Die de macht en de kracht hebben verandering te kunnen creeeren. Te scheppen..

Er is geen les... Geen eindoordeel van iets of iemand die hier volledig buiten staat..
Je mag en kunt ervaren.
We scheppen wat we denken. En we ervaren vervolgens wat we hebben gecreeerd.

Ieder voor zich scheppen we elk moment van de dag opnieuw wat we met z'n allen dagelijks ervaren.

En als het mij niet bevalt wat ik in de wereld ervaar.. zal ik zelf mijn gedachten moeten veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Ik weet niet of alles om bestwil gebeurd. Alles gebeurt naar mijn idee wel om een reden. Je kunt er iets van leren.
Soms is de reden van iets moeilijk te vinden maar als het een patroon wordt, en gebeurd dus vaker, dan zie je de "les" er vaak wel in.
Mijn mening is dat als je die niet ziet, het signaal steeds sterker en groter wordt tot je het wel ziet.
Als dat met bestwil ook wordt bedoeld, ben ik het er wel mee eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iets te gek lijkt voor woorden, is het dat meestal ook.
Je kunt van de grootste ellende die je overkomt, heel veel leren, maar daarmee is nog absoluut niet gezegd dat het zinvol is of voor je bestwil is.

Er is in heel veel dingen die je meemaakt, geen gerechtigheid, er is in veel dingen zelfs volslagen willekeur en domme pech of simpel geluk. Verander de dingen die je wilt en kunt veranderen en leg je neer bij de dingen die je niet kunt veranderen, en leer ervan. Maar maak jezelf niet wijs dat al dat leed ergens goed voor is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je dochter overlijdt door een ongeluk. En dan moet je ook nog gaan denken dat het voor je eigen bestwil was?
Dat is inderdaad heel moeilijk te verkroppen. Zeker als je nog volop in de emotie zit.

Zo dus ook elke leed op de wereld. Want altijd zijn er geliefden die achterblijven met boosheid en verdriet.

Dit is een van de moeilijkste spirituele zaken om te begrijpen. Waarbij ik het zelf ook nog niet begrijp op universeel niveau. Maar ik geloof er wel in. Soms is het ook niet te begrijpen en soms pas over 20 jaar of nog langer.

De redenen zijn altijd heel persoonlijk en vaak op zielsniveau (je levenstaak en levensles). Hierbij kan je nooit een oordeel maken omdat je nooit die persoonlijke situatie kent of de reden vanuit de ziel/geboorte. Je weet immers niet welke levensles die persoon heeft uitgezocht voor zichzelf en welke levenstaak hij op zich wil nemen. Daarmee weet je ook niet welke ervaringen/situaties hij wil meemaken die hem dit kunnen leren.
Daarmee kan ik niet oordelen of veroordelen.

Zelf begin ik wel het leed uit het verleden te begrijpen als ik mezelf nu zie en wat ik door die nare ervaringen heb geleerd.
Een vriendin weet inmiddels ook hoe haar vader in werkelijkheid is sinds haar moeder is overleden. Dat beeld heeft ze nooit zo kunnen zien. Ze weet daarmee ook welke rol haar moeder werkelijk heeft gehad in het gezin. De dood van haar moeder zal haar leven veranderen en dit ten gunste in haar voordeel.
Dit zijn enkel maar twee hele persoonlijke situaties. Ik kan en weet niet welke bestwil er is voor de overige situaties van anderen. Daarmee kan ik niet oordelen of veroordelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ bedankt voor je persoonlijke antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je raakt mij! Mooi duidelijk antwoord Gd! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O help, Gd, jouw voorbeeld is precies wat mijn arme ouders en mij overkwam toen ik nog een klein vrolijk stippeltje was... En dat is 32 jaar later nog steeds moeilijk te verkroppen. Heb je dat vaker of ben je 'ervaringsdeskundige'?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Stippel(tje).
Welk voorbeeld? De eerste waar ik mee begin, of die voorbeelden waar ik mee eindig? Het eerste is verzonnen en kwam in mijn gedachten op.
De laatste voorbeeld heb ik van nabij meegemaakt.
En ja ik heb het vaker dat als ik iets zeg, het persoonlijk wordt herkend. Maar dat jij het dan was? Ik zelf vind het zelf natuurlijk geen toeval dat jij nu net aangesproken wordt en je dit hebt meegemaakt. Dus misschien is het eens tijd om je leven te overzien en te kijken welke invloed die 'nare' ervaring voor jouw heeft betekend. Welke keuzes heb je gemaakt daarna en hoe is je leven nu? Vind je je leven nu prettig en zou je nu hetzelfde zijn als je zus (bij het eerste voorbeeld) niet door een ongeluk was overleden? Het is misschien nog heel moeilijk te verkroppen, maar er zijn vast veel positieve dingen geweest waardoor je nu bent zoals je nu bent. Misschien dat je het antwoord van Jeanette nog wilt lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb je helemaal gelijk in Gd, ik geloof ook absoluut dat ik er een hoop van voorbeeld 1 geleerd heb, maar er zit geen goddelijk plan achter, geen gerechtigheid, geen ultiem evenwicht, dus heeft het ook geen zin om kwaad te zijn op het universum om wat het je aandoet of dankbaar te zijn voor de lessen die je toebedeeld krijgt. Je leert er van, je accepteert het, je maakt er het beste van en je groeit. Voor veel mensen werkt het trouwens goed, om te geloven dat er een diepere zin achter zit.
Het is een deel van de kabbalistische gedachte gebaseerd op twee principes binnen de kabbala:

1. De schepping is een daad van puur goedheid door een schepper die alleen goed kan doen.

2. Ons aardse leven zijn maar een kort scene in een oneindig film

Als je van deze principes overtuigd bent, kan je accepteren dat alles gebuurt voor een (uiteindelijk) goed reden.
Daarbij moet gezegd worden dat de kabbala zegt niet dat je je verdriet en pijn niet mag uiten maar dat je kan tijdens je verdriet net zoals tijdens je gelukkig momenten bewust zijn dat alles heeft een reden.

Dat zijn alleen een paar van de kabbalistische principes of concepten, zo zijn er veel meer met een uiteindelijk doel om je zintuigen scherper en breder te maken zodat je een breder beeld van de werkelijkheid kan ontvangen of in andere woorden de script voor de oneindig film van je leven kan beter lezen en zelfs, bepaalde scènes opnieuw schrijven.

Toegevoegd na 13 uur:
Nog een woord over de concept "Schepper". De kabbalistische schepper is geen boze oude man die mensen straft. Het is een bron van oneindig energy. Energy van geven, die wij ervaren op deze arde als gevoel van geluk. Je moet leren hoe je met deze energy bron moet omgaan. Als we het vergelijken met electriciteit kan je zeggen dat het is net als de verschill tussen een toaster in de stopkontakt doen - dan heb je toast. Of je vingers in de stopkontakt doen - dan ben jij toast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dag Jacob ik ben net begonnen met het lezen van de kaballa voor dummies en het spreekt me zeer aan alleen moet ik nog ontdekken waarom de dingen die mij gebeuren ( erg zware zaken ) gebeuren want dan heb ik het idee dat ik dan weet dat ik het tij kan keren of zie ik dat verkeerd. Verder geloof ik wel dat het leven een leerschool is en dat we het grote geheel niet kunnen overzien endaarom vaak verkeerde keuzes maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo mhvdw56
heb antwoord op pb gestuurd
Waarschijnlijk wel maar ook daar zal je voor je eigen bestwil nooit een antwoord op krijgen aangezien dan je levensdoel is vervult.
We zijn hier om te leren in alle opzichten hoe wreed ook.
Deze vraag houd ons al begin der tijden bezig denk ik.
Een diepe vraag die ons geloof in alles behoorlijk doet wankelen in elk opzicht.

Gewoon lekker je leven leiden en niet te veel stil staan bij het feit dat je weer in de file staat, laat het gewoon gebeuren, dat scheelt een hoop stress.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is een kwestie van hoe iemands verstand werkt als hij die gruwelen als een les ziet dan is dat zo,maar een krankzinnig persoon die vastgebonden moet worden omdat hij anders zijn hoofd kapot slaat tegen de muur zal volgens mij niet veel leren maar er zullen altijd personen blijven bestaan die denken dat het om zijn bestwil is ,ik zie het helaas niet,u wel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is één van de grootste levensvragen / mysterieën. In de zoektocht naar de zin van het leven ( en omgekeerd het onzinnige van al het leed en geweld in de wereld ) is dit één van de vragen waar je zo ontzettend veel van kan leren.

Misschien is het ook niet te begrijpen.

Het idee achter een aantal Oosterse theorieën is het volgende. Tijdense het leven wordt je verrijkt met ervaringen . Goeie en slechte ervaringen.

Als je luistert naar de Geest van Leiding zullen de ervaringen die op jouw pad komen , ervaringen zijn die je leven kunnen verrijken. Het beste en het mooiste leven komt door innerlijke harmonie tot stand , waarin je leert luisteren naar die intuïtie , spirituele intuïtie die verbonden is met het Goddelijke.

Helaas lukt het ons mensen maar matig om goed te luisteren naar die stem . Er zijn zo veel invloeden in ons leven die ons naar heel andere stemmen laten luisteren. Daarnaast is het niet makkelijk om je leven op te bouwen. Als je je leven opbouwt dien je ook een deel van je mooiste eigen "ik " af te staan aan je leven met anderen. In het proces van het opbouwen van een leven , geef je al gauw te veel weg van wat jouw eigen intrinsieke "ik " vormt. Ouders , opvoeders, werkgevers , partners , mensen en instanties waar naar je dient te luisteren. Ook dat heeft een goede kant. Je leert te relativeren.

Maar uiteindelijk kan je dan doorzien dat alle "rot " ervaringen toch een doel dienen. Dat het allemaal leidt naar een bestemming in dit leven, misschien een bestemming die pas na een aantal levens tot stand komt. ( als je gelooft in meerdere levens).

Slechte daden leiden in mijn visie tot karma . Karma voor de dader , maar ook "vergoeding" voor het slachtoffer van een nare daad of gebeurtenis. De stem van het Goddelijke kan jou dan bereiken en dan weer goed maken wat er fout is gelopen.

Het leven is chaotisch, maar het lijkt erop dat er ook wetten zijn , en mechanismen , die als je je erop af kan stemmem , jouw leven en die van je dierbaren kan verrijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het idee,dat alles voor ons bestwil gebeurt,is idd te gek voor woorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit mij aan bij het antwoord wat gdanonym je heeft gegeven.

Zéér moeilijke vraag overigens!

Het is voor ons zeer moeilijk te begrijpen, dat wanneer er zeer ingrijpende gebeurtenissen plaats vinden, het voor ons 'bestwil' zal zijn.

Mensen die proberen op spiritueel niveau te leven, nemen dit wel vaak mee in hun 'leerproces'.
Als spiritueel mens 'kijk' je naar de situaties die je overkomen en probeer je daar uit te halen wat goed is voor jou of waar jij iets vanuit kunt leren.

Bij tragische gebeurtenissen kunnen wij vaak alleen maar een inzicht' verkrijgen na jaren..........

Ik weet niet of jij geloofd in een Hiernamaals of het kontakt mogen/kunnen hebben met hen die aan die 'andere kant' zijn.

Ik ben ooit terug gegaan onder hypnose waarbij ik een overleden zusje mocht zien. Ik was verdrietig door het geen haar overkomen was toen zij 11 maanden oud was.
Het kind is levend verbrand.

Toen ik haar tijdens deze sessie mocht zien, liet zij mij weten;' Het was slechts een opdracht voor mij.'
Hieruit maakt ik op dat zij anderen, ik wil niet oordelen wie dit zijn of waren, iets heeft moeten laten zien.
Ik heb later wel eens gedacht bij een soort van gelijke omstandigheden waarin dit soort dingen opnieuw zouden kunnen gebeuren bij diezelfde mensen;
'Hebben zij dan nú nog niks geleerd?'

Wij komen dingen tegen in ons leven die niet zo heel moeilijk zijn en daarin kunnen wij heel gemakkelijk vinden/inzien waarom dit gebeurt, wat dit ons wil vertellen. Bijvoorbeeld het leren van onze grenzen aangeven, of geduldiger zijn. Mogelijk zoals in jouw vraag 'de file', om maar een voorbeeld te geven.
Natuurlijk zijn het vaak wat 'zwaardere' zaken.

Ik geloof wel in de deze kerngedachte van de Kabbala maar ik kan het zelf nog niet volbrengen wanneer het om zware tragedie gaat of het verliezen van iemand die je zeer dierbaar is.

Wanneer iemand zoveel wijsheid/inzicht heeft vergaard, dat men het leven'gehéél als een leerproces kan zien/ervaren. Met al het verdriet, de tragedie om zich
heen. Dit alles kan accepteren en los kan laten, alleen zij zien mogelijk in, waarom dingen gebeuren en zijn, zoals zij zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Jeanette
Bedankt voor je persoonlijke verhaal
Het idee om eens onder hypnose te gaan heb ik ook allang omdat ik er maar niet achter kom waarom er dingen gebeuren in mijn leven , nog al zware zaken zeg maar. Ik geloof ook dat het leven een grote leerschool is maar weet dus niet de les die ik moet leren. Off ik in een hiernamaals geloof ?
Ik ben er niet van overtuigd maar de wens is er wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Jeanette. In deze tijd zijn er personen die in 1 leven een heel levensles meester kunnen worden. Iets waar voorheen vele levens voor nodig was.
Sommigen hebben nog steeds vele levens nodig om een levensles meester te worden. Daarvan zie je dezelfde levensles terugkomen in het nieuwe leven. Dit is de reden waarom de een wel enorm leert van een hele nare gebeurtenis en een ander zijn hele leven in een rouw blijft. Jouw levensverhaal blijft me ontroeren. Ik hoop dat jij vol trots bent over wat jij zelf allemaal hebt bereikt. Echt goed gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@mhvdw, Dank voor je waardering!
Misschien is het voor jou goed om een hypnotherapeut te zoeken om een duidelijk beeld te krijgen. Of misschien kun je eens in je zelf kijken wat de gebeurtenissen met je hebben gedaan, wat heeft het afgebroken of toegevoegd. Je kunt vaak meer in jezelf
'ont-dekken' dan je denkt hoor! Wel moeilijk om in te zien, helemaal als het om zwaardere zaken gaat. Ik heb in mijn jonge leven nare ervaringen gehad wat veel verdriet heeft gegeven en pas op mijn 30e, ongeveer, besefte ik waarom ik die toen moeilijke tijd, mee moest maken, wat ik van daaruit geleerd had. Toen was ik héél dankbaar dat ik dat mee had gemaakt, juist omdat het mij op het juiste moment héél veel kracht heeft gegeven, precies dát wat ik nodig had. Soms kun je herhalingen bij jezelf ontdekken, iets waar je steeds in terug valt en wat eigenlijk niet goed is voor jou.
Dit is vaak één van de lessen. Wanneer jouw wens een 'leven na dit leven' is, zullen er tekenen komen mhvdw! tekenen dat het er is!
Vertrouw! @Gd, Dank je wel! Ja ik weet dat we soms vele levens door moeten om ons zelf te begrijpen, onze daden/gevoelens in te zien. En dat wanneer we niet ónt-wikkelen/ ont- dekken' en daar dan niets mee kunnen, we opnieuw diezelfde lessen zullen tegen komen. Ik weet niet of ik trots kan zijn, wel ben ik erg dankbaar voor de liefde die in mij leeft! Ook voor die liefde die mij kracht heeft gegeven, zoals ik schrijf aan mhvdm, op het juiste moment. Dat ik in staat mocht zijn om in te zien. Nogmaals dank!
Nee. De mens heeft een vrije keus om te doen en te kiezen. Helaas maken we zelf soms verkeerde keuzes en is lang niet alles wat we doen goed voor ons. Al hoewel we dit best weten, lijkt het een soort van onmogelijk om de boel te keren. We weten allemaal dat we ongezond eten. We zijn niet aardig voor onze dieren en bespuiten de gewassen. Dat we ongezond eten heeft consequenties die consequeties zijn soms heel ernstig. Dit weten we best. Maar het lijkt makkelijker om alles op iets of iemand af te schuiven. Zo denk ik dat we al met al als maatschappij veel verkeerde keuzes maken. Om op jou voorbeeld in te gaan van de file, die onstaat doordat wij niet vlakbij ons werk willen wonen, omdat je maar nooit weet waar je over een poosje werkt. Of het daar niet 'mooi' genoeg is. Tja, dan moet je met zijn allen over de weg en daar komen files van. Of je daar beter van wordt, nee dat geloof ik niet, dus niet om je bestwil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel dingen gebeuren door oorzaak en gevolg.
Bestwil is hetgene wat je er mee doet, als we allemaal het beste willen kunnen we ook heel veel veranderen, maar dan moeten we wel ons best doen, en daar ontbreekt het jammer genoeg nog wel eens aan omdat er te veel negatieve invloeden op ons af komen, dan blijft er geen ruimte over om het beste te doen. Maar toch doen we ons best. Leef je leven en leer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn 'waarheid' zit 'm in het midden:
* In al je levens, tot het Meesterschap, moet je alles meegemaakt hebben. Per leven kies je welke ontwikkelingen je gaat maken. Daarin zit je levensopdracht verscholen: als die klaar is, kun je ervoor kiezen om terug te gaan naar het Licht (en hier te sterven), of om een ander thema aan te gaan. Dit alles gebeurt uiteraard onbewust. Bij je volle verstand kiest er niemand voor om in een volledig verlamd lichaam te leven, of om 7 miskramen te krijgen...

* Daarnaast hebben we een keuze terwijl we hier zijn. Als ik, op welk niveau dan ook, besluit dat ik niet wil beginnen aan mijn levenstaak, dan is dat zo.

Dat laatste heb ik zelf meegemaakt. Mijn ervaring is dat er dan vanzelf een duwtje in de goede richting komt: eerst met kansen, daarna met lichte dwang, en uiteindelijk met zwaar vertragende middelen, zoals in mijn geval een ernstige gezondheidstoestand. Eenmaal terug op mijn weg, was de kwaal (die levenslang zou zijn, volgens artsen) weg en hij is niet meer teruggekomen.

Ik zeg NIET dat iedereen die ziek is, het aan zichzelf te danken heeft!!! Ik geloof wel, dat het dan een vervulling is van het uiteindelijke doel van je ziel. Dat is niet te aanvaarden op menselijk niveau, dus ik probeer het niet te beredeneren. Ik voel alleen dat het voor mij zo is...