In het hindoeïsme is Vishnoe binnen de Trimurti het onderhoudende, zorgzame of beschermende aspect van God in de schepping. Vishnoe is het aspect van God dat alle dingen in het universum doordringt en onderhoudt.
Let ook op de slang in beide afbeeldingen.
Toegevoegd op 17 juli 2020 09:28: tekst, afbeelding
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Volgens mij wordt er een draak uitgebeeld, zoiets als dit: https://www.rd.com/wp-content/uploads/2020/01/GettyImages-154237046-760x506.jpg
Daarnaast is Vishnoe dacht ik mannelijk, de afbeelding lijkt een vrouwfiguur voor te stellen.
Vishnoe wordt daarnaast vaak(altijd?!) met meerdere armen uitgebeeld.
Dit is een afbeelding van een Naga priesteres.

Nāga is het Sanskriet en Pali woord voor een klasse van bovennatuurlijke wezens in het boeddhisme en het hindoeïsme die vaak de verschijning van een slang of draak aannemen. Buiten het boeddhisme en het hindoeïsme worden Naga's ook wel als een fabeldier beschouwd.

Naga's zijn afkomstig uit India en werden door het boeddhisme meegebracht naar China en het Verre Oosten, zo beïnvloedde de naga de Chinese draak. Soms zijn naga's half mens en half slang.

De natuurlijke vorm van Naga's is die van een grote slang. Ze hebben echter de kracht om hun lichaam (tijdelijk) een andere vorm aan te laten nemen, en kunnen daardoor in verschillende gedaanten voorkomen: Draak, waterdraak, als veelkoppige draak, mens, half slang en half mens of mens met slangen groeiend uit het hoofd.