Kun je de zintuiglijke wereld zonder lichaam ervaren als geest (horen, zien, ruiken e.d.)?

Je hebt geen oren, ogen, neus enz. na je dood. En als dit kan, waarom kan een mens in een lichaam deze vermogens dan verliezen? Hij/zij is een geest

Toegevoegd na 2 dagen:
Op die laatste vraag heeft nog niemand antwoord gegeven

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In fantasien kan alles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn antwoord bewerkt om het laatste een antwoord te geven.

Antwoorden (9)

Voor zintuiglijke waarneming heb je zintuigen nodig. Ik denk dat je op basis van die logica wel kan destilleren wat het antwoord is.

Je stelling dat er zoiets is als een "geest" zou moeten bestaan in jouw lichaam is daarmee ook direct een stuk minder aannemelijk.

Jouw bewustzijn en zintuigelijke waarneming bestaan bij de gratie van goed functionerende hersenen, zintuigen en zenuwstelsel.

Toegevoegd na 4 minuten:
En met "een stuk minder aannemelijk" bedoel ik dan eufemistisch een waarschijnlijkheid van pak 'm beet 10^-100, of zoiets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ons lichaam heeft zintuigen nodig om te kunnen waarnemen.
We kunnen ook via onze intuïtie handelen, dan handelen we niet op basis van onze zintuigen, maar op basis van ons gevoel.
Beide waarnemingen kunnen zeer waardevol zijn.
De geest ""weet" , hij slaat dus gewoon de zintuigelijke waarnemingen over, hij kan ook niet anders, hij heeft geen lichamelijke zintuigen meer.
Het "weten"van de geest, is een soort samenvoeging van zintuigen, maar dan beter en sneller.

Toegevoegd na 3 dagen:
De mens kan alleen via zijn eigen menselijke zintuigen dingen waarnemen, het zijn zijn instrumenten en instrumenten kunnen stuk gaan, waardoor hij een of meer mogelijkheden om waar te nemen kan verliezen.
Pas na je dood , ben je dat lastige lichaam kwijt met al zijn tekortkomingen en kan je geest het gewoon weer "weten".
Dat "weten" kan de mens als zodanig niet, die moet het van zijn zintuigen hebben, het zou mooi zijn, dat we het allebei kunnen, maar helaas, dat kan niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt verondersteld dat intuïtie mede gevormd wordt door zintuiglijke waarneming, maar op een onbewuster niveau verwerkt wordt. Ik weet niet of hiervoor al harde bewijzen uit wetenschappelijke studies voor naar voren zijn gekomen (vast wel), maar ik verwacht dat hier binnen de komende decennia in ieder geval (nog veel meer) bewijs voor zal komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord Ed! Plus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fireeyedboy, zeker je hebt gelijk, er zullen steeds meer bewijzen komen, hoe het echt zit, echter zullen deze bewijzen naar beide kanten heen zijn, het is nog een kwestie van tijd.
Veel spirituele zaken zullen wetenschappelijk verklaart worden, maar zeker niet alle.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het punt is, dat ik het nu (ondanks gebrek aan voldoende bewijs) al niet beschouw als iets spiritueels, maar simpelweg als iets dat nog niet verklaard is. Spiritueel, in de zin zoals jij het hoogstwaarschijnlijk bedoelt, suggereert iets bovennatuurlijks. Het zal je inmiddels niet meer verbazen dat ik niet geloof in bovennatuurlijke zaken. Intuïtie is simpelweg nog niet (volledig) verklaard, maar maakt het daarmee geenszins automatisch spiritueel. Ik haal toch maar weer deze video aan:
http://www.youtube.com/watch?v=T69TOuqaqXI ... om uit te leggen waarom iets dat tot op heden onverklaard is, niet betekent dat het daarom maar bovennatuurlijk is. Het is gewoon nog niet verklaard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ fireeyedboy, weet je, vroeger was ik net zo als jij en Cryofiel, ik was zeer kritisch, geloofde niets wat niet uit te leggen was, zweverige zaken al helemaal niet, spoken, geesten, allemaal onzin, bangmakerij, maar pas de laatste jaren sinds ik die grot heb is alles veranderd, telkens weer gebeuren dingen waar ik niet meer om heen kan.
Een van de belangrijkste reden dat ik op g.v. gekomen ben, is antwoorden te krijgen op heel veel spirituele zaken, omdat ik altijd al het gevoel had, dat er ook een andere uitleg is voor bepaalde gebeurtenissen.
Alleen maar zeggen dat het alleen nog niet te verklaren is, is voor mij te simpel, ondenkbaar en onmogelijk.
Ik ben wel eens jarloers op jullie, om alles maar even simpel uit te leggen, terwijl ik vaak worstel met was het is.Veel ervaringen zijn zo heftig en zo emotioneel, daar past een simpele uitleg niet meer bij.
Ja dat kan! mensen met een bijna dood ervaring kunnen soms goed navertellen wat er met hen gebeurd is, ze treden dan uit hun lichaam.

Waarom zou je geen neus en oren hebben na je dood, er zit een geestelijk lichaam in jou lichaam, dit noemt men het etherisch lichaam.

De Bijbel geeft het zelfs aan.

1. 1 Kor 15,44
Er wordt een natuurlijk lichaam gezaaid, en een geestelijk lichaam opgewekt. Is er een natuurlijk lichaam, dan bestaat er ook een geestelijk lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, geen probleem.

Als je bedenkt dat de beelden die je ziet, het geluid wat je hoort, alle zintuigen verwerkt worden in je hersenen en hoofd.

De ogen zijn niet nodig wanneer je direct in je hoofd de beelden kunt zien. Daarmee hoef je niet met je ogen te kijken. Dromen zijn een voorbeeld.

Dit kan je ook doortrekken naar de geest/ziel. Die ziet niet, die weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap je redenatie gdanonym, maar je verwart zintuigelijke waarneming met geheugen en/of inbeeldingsvermogen. Met je geheugen /inbeeldingsvermogen kun je wellicht ook "beelden" oproepen, maar dat zijn geen accurate representaties van wat er zintuiglijk in het nu waar te nemen is.
Als je de wereld zou kunnen ervaren zonder je lichaam dan zal het waarschijnlijke een heel andere ervaring zijn dan wat je in je lichaam ervaart.
Alles wat wij kunnen zeggen hierover kunnen wij niet wetenschappelijk bewezen. Het is puur spiritueel dus niet van de materieel wereld.
MAAR heel veel mensen met BDE ervaring en mensen met buiten lichaam ervaring vertellen over een verhoogde staat van gevoeligheid en extra scherp en fijn gestemd zintuigen tijdens hun ervaring.
Ik geloof het wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je lichaam bestaat uit vele lagen. De buitenkant is de stoffelijke, en de laag eronder de geestelijke.
Zodra je dood intreedt, zal je geestelijke lichaam verrijzen, en zul je in staat zijn om te horen te ruiken en te zien.
Alleen zal alles fijner werken, en je lichaam zal ijler wezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is!

Zonder stoffelijk lichaam is 'de ziel' haar intuïtie sterker als ooit!
Je gevoel, hetgeen je waar kan nemen zonder een stoffelijk lichaam.

Je kan spreken zonder tong, horen zonder oren, zien zonder ogen enz...
Je hebt je lichaam niet meer nodig, je bent de ziel die weet, voelt, ziet en zelfs een ander iets kan laten weten.
Het is de energie (ziel/geest) die voort leeft, alles is immers energie.

Ooit wel eens gehoord van iemand met een BDE ervaring die bij aards leven blind is en bij een BDE kan zien?
Verdiep je er maar eens in, dan worden deze dingen heel duidelijk.

Toegevoegd na 2 dagen:
Toevoeging van je vraag;

Het lichaam leeft niet meer, dus zullen zintuigen ook niet meer werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, verdiep je er maar eens in. En verdiep je dan voor een evenwichtig beeld ook in de wetenschappelijke studies die er naar gedaan zijn, die telkens weer uitwijzen dat BDE ervaringen niet toegeschreven kunnen worden aan bovennatuurlijke zaken, maar eerder toe te schrijven zijn aan het haperend functioneren van je hersenen als gevolg van zuurstoftekort. Zie ook:
http://www.skepsis.nl/eindeloos-bewustzijn.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
't Is maar net waar jij in geloofd, dat is een 'gevoel/weten' en daar is geen discussie over mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over weten is natuurlijk wel degelijk discussie mogelijk. Als jij zou denken te weten dat de ooievaar baby's ter wereld brengt, kan ik dat weerleggen met feitelijke kennis en bewijzen. Over wat jij voelt kan ik moeilijk discusseren. Oftewel: als jij iets voelt, kan ik niet ontkennen dat jij dat voelt. Je voelt nou eenmaal wat je voelt. Maar daarmee is absoluut niet gezegd dat je daarmee weet hoe het daadwerkelijk zit. Ik kan daarom bediscusseren, dat omdat jij iets voelt het daarom niet automatisch waar hoeft te zijn. Je verwart iets ervaren/voelen met iets weten. Het enige dat je weet, is dat het gevoel dat jij ervaart *als gevoel* waar is. --- Geloof is verder ook wel degelijk te bediscusseren. Het lijkt mij logischer om te geloven in datgene dat logisch te beredeneren is en waar bewijzen naar toe wijzen, dan te geloven in zaken die onlogisch zijn, niet aangetoond kunnen worden, danwel weerlegt kunnen worden. Er dient onderscheid te worden gemaakt in irrationeel geloof (dat wat niet aangetoond kan worden, niet logisch is, tegenstrijdig is met onze huidige kennis) en rationeel geloof (dat wat (gedeeltelijk) aangetoond kan worden, of op z'n minst logisch te beredeneren is op basis van onze huidige kennis). Jij zou neem ik aan ook kunnen bediscusseren dat de aarde om de zon draait en niet andersom, tegenover iemand die stellig blijft beweren dat dit niet waar is, omdat dit nou eenmaal zo voelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je welke vraag er nu bij mij opkomt Fireeyedboy? Wat is voor jou de 'zin' van het leven? Ik lees wel vaker je reacties......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De 'zin', als in: 'een door hogerhand opgelegd doel', bestaat voor mij niet. Voor mij is de zin van het leven, de zin die ik het geef. Het zal je misschien verbazen, maar voor mij betekent dat onder andere: menselijk contact, mij interesseren in mensen, leuke vriendschappen hebben, genieten van muziek, eten, een klein beetje kunst, wetenschappelijke zaken en vooral de vraag "hoe werkt onze wereld en ons universum?", en verder genieten van gevoelens en ervaringen, het liefst vergezeld van liefde. Dat is, in een notedop, de zin van het leven voor mij. Maar vanwaar de vraag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je geniet in ieder geval van het leven! Dat vind ik fijn! Maar wat komt er voor jou na dit leven, is er meer?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je Jeanette! Dat is lief van je. Maar eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik de zin van het leven, zoals boven omschreven, niet altijd tot uitvoering weet te brengen hoor. Soms geniet ik natuurlijk meer van het leven dan andere momenten. Op het ogenblik iets minder jammergenoeg. Ik denk dat ik je vragen ook wel begrijp hoor. Ik kom hier op goeievraag misschien als een kil, afstandelijk en überrationeel mens over. Dat is ten dele zo; op het internet is het voor mij nou eenmaal makkelijker om langer en rationeler na te denken over antwoorden en wat stelliger mijn mening te poneren, dan in het dagelijkse leven waar sociale normen soms in de weg staat om volledig je weloverwogen mening te ventileren. In het dagelijks leven voel ik niet altijd de behoefte om zo stellig te zijn. Maar op een kennissite, zoals deze, of op discussiefora bijvoorbeeld, voel ik die behoefte veel meer. --- Om op je volgende vraag in te gaan: daar ga ik niet vanuit nee. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat ik in wat voor bewuste vorm dan ook na mijn dood zal voort leven, anders dan in de gedachten van andere mensen. Ik geloof niet in een hiernamaals of iets soortgelijks. Op basis van wat ik weet van onze huidige wetenschappelijke kennis, denk ik dat het aannemelijker is te veronderstellen dat ons lampje dooft wanneer onze hersenen ophouden te functioneren, dan dat iets magisch ons bewustzijn door laat gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vervelend dat je op dit moment iets minder geniet, hoop niet dat het om iets heel vervelends gaat, en hoop dat er spoedig betere momenten voor je zullen zijn. Weetje, voor mij zou het leven zinloos zijn wanneer ons lampje dooft en er niets meer zou zijn. Door het overlijden van mijn jongere broer, ben ik gaan geloven in een 'zijn' na de dood. Hij verscheen na zijn dood bij mij, hij liet mij dingen weten; 'Ik vind het erg voor jou zus, maar voor mij is het veel beter.' Ik heb een dochter die reuma kreeg toen zij 11 maanden was, na veel ziekenhuis bezoeken en verblijf, kreeg ik de mededeling dat zij chronische reuma had. Iets wat nooit over zou gaan. Zij had een misvormd been en kon moeilijk goed lopen. Zij bleef onder behandeling van een arts, medicatie en fysio. Toen zij bijna 2 jaar was, kon zij op een avond niet slapen en zei steeds;'Iemand houdt mijn beentje vast. Om een lang verhaal kort te maken, zij vertelde de volgende dag dat 'een oma' die ik niet kende haar been had vast gehouden. Op een foto bij haar opa en oma wees zij een vrouw aan als desbetreffende 'oma'. Ik heb die vrouw nooit gezien, zij woonde in indonesië.
Het was de moeder van haar opa. Wij vertelde mijn dochter dat dit niet kon want oma woonde hier niet. Zij bleef volhouden dat die oma bij haar was geweest.
Na een paar dagen kwam het bericht dat oma al zes weken daarvoor overleden was. Mijn dochter is genezen, na een paar maanden werd zij door de artsen, onverklaarbaar genezen verklaard. Kan jij dit verklaren? Ik ga nu slapen en kom niet eerder dan misschien zaterdag op de PC. Maar hoop op een antwoord. Wens je een goede nacht een een betere dag, morgen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En zo zijn er nog veel meer dingen die niet wetenschappelijk bewezen kunnen worden. Ik heb veel dingen gezien, ervaren, gehoord, gevoeld, een weten gehad. Ik geloof niet dat ik gek ben. Ik kan via een foto dingen over mensen vertellen die ik niet kan weten, of zij nu leven of 'dood 'zijn. Voor mij wonderlijk! Nogmaals, slaap lekker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dag Jeanette, Dankje voor jou verhaal! Ook mijn moeder is na haar dood kort bij mij geweest, te zeggen dat het haar tijd was, had een hele goeie band met haar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Roodbc, jij ook bedankt voor het delen van deze mooie ervaring!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Jeanette:
Hè bah... ik had een heel verhaal getikt en toen crashte mijn browser. Ik kom er nog op terug als ik mij er weer toe kan zetten om het hele verhaal opnieuw te tikken. :) Wat ik in ieder geval kwijt wil, is dat het natuurlijk uitermate triest is dat je jongere broer overleden is. Maar tegelijkertijd is het fantastisch dat je dochter genezen is. Ik kom er later nog op terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Fireeyedboy, Dank voor je lieve woorden! Wacht op je bericht. Fijn weekend!
deel 1: Nee

Horen, zien, ruiken en dergelijke is materieel. Dus hoor ik niet meer tot het materiële, dan kan ik ook niet zintuiglijke ervaringen ervaringen hebben. Dat is dan een nadeel voor deze wereld. Het heeft ook voordelen, ik kan namelijk reizen op afstemming en ben onmiddellijk op de plaats van waar ik wil zijn. Ik heb geen grenzen en kan overal doorheen materieel gezien. Zelfs chronologische tijd kan mij niet beperken.

Ik moet wel hier op deze wereld leren hoe ik me kan bewegen in die andere wereld. Daar is geen tijd en wacht ik daar op een ontdekking dan kan het eeuwen duren voor ik het in de gaten krijg. Hier op deze wereld ga ik niet trainen om door een muur te lopen, maar als ik daar niet weet dat ik zo door een muur of berg kan gaan omdat ik niet er aan denk dat het kan, laat ik me daar beperken door mijn overtuigingen opgedaan op aarde...

deel 2: Ja

En nu ik toch voluit spreek hoe het daar toegaat aan gene zijde zal ik je alles zeggen dat je dus toch heel goed kunt horen, zien, ruiken en dergelijke, maar alleen als je weet te herinneren wat ik hier schrijf in die andere wereld, want als je het niet weet dan probeer je het niet eens. Zo kun je tijdelijk bezit van iemand nemen door je op die persoon af te stemmen en dan beleef je alles wat die persoon zelf in eigen ervaring ook beleeft, hoort, ziet, ruikt en dergelijke. Wees wel netjes en verlaat die persoon zonder schade aan te richten. Dit noemen ze bezetenheid op aarde, maar het is niets anders dan afstemming van een niet- materiële mens op een materiële mens en het gebeurt iedereen dagelijks. Gelukkig merken slechts weinigen, zo niet niemand iets van, uitzonderingen daargelaten.

Dus resumé. Voor hen die niet geloven in die andere wereld is het antwoord NEE en zij die weten van die andere wereld is het antwoord ja. Waarom veroorzaakt geloven hier een andere werkelijksheidswaarde van je omgeving? Simpelweg omdat je deuren niet als deur ervaart en je kunt geen deur openen die jij niet ziet als deur. Ga je naar een dierentuin en doet daar je ogen niet open,dan mis je de ervaring van vreemde dieren, zo simpel is dat. Kun je de natuur wekelijk zien, hoef je niet eens naar een dierentuin om het wonder van het leven te ervaren.

Een goede film die hierop aansluit is: the Sixth Sense, die film laat dit onderwerp heel duidelijk en waarheidsgetrouw de revue passeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat een geestige vraag.