Kan ik zeker weten dat reïncarnatie niet bestaat?

Gezien het feit dat maar één godsdienst dit gelooft. (Hindoeisme) Maar als dat niet waar is, geloven 1 miljard mensen in een leugen. Dus hoe kan ik dat zeker weten?

Amadea
5 jaar geleden
Nee. Dat is nou juist waarom het een geloof genoemd wordt.
LeonardN
5 jaar geleden
Volgens mij wordt dit ook door Boeddhisten geloofd. Maar nee dergelijke vraagstukken kan je nooit zeker weten en ook nooit helemaal zeker ontkennen.
Dat probleem bestaat bij veel meer van dat soort vraagstukken. Ze zijn niet-falsifieerbaar.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Falsifieerbaarheid Maar dat geeft dus een soort vrijheid om al deze niet-falsifieerbare claims aan de kant te schuiven (niet per se ontkennen, maar gewoon als irrelevant te beschouwen).
Net zoals je dat kan doen met vliegende theepotten in de ruimte:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Russells_theepot Overigens is je "1 miljard mensen leugen" voorbeeld nooit een goed argument om iets te geloven. Het is namelijk hetzelfde voor Jezus, Mohammed, Abraham, Boeddha, Vishnu etc. Kan ook niet allemaal tegelijk waar zijn.
grasmaaier
5 jaar geleden
Nee, dat kan je niet zeker weten. Maar je bewustzijn zit niet in je brein dus als je lichaam sterft betekent dit niet automatisch dat je bewustzijn ook ophoud. Wat er dan gebeurt heeft nog niemand kunnen navertellen.
LeonardN
5 jaar geleden
"Maar je bewustzijn zit niet in je brein"
Zegt wie? Met welk bewijs?
grasmaaier
5 jaar geleden
Er is geen enkele wetenschapper die de locatie van het bewustzijn in het brein kan aanwijzen.
En er is een meditatie waarbij je je bewustzijn gebruikt om naar je bewustzijn te kijken. Dus als het in je hoofd zou zitten, waarvandaan kijk je dan?.
grasmaaier
5 jaar geleden
En dat zeggen mensen zoals Craig Hamilton en Ken Wilber
Ritsuka
5 jaar geleden
Ik zou mij niet te druk maken om zoiets, niemand weet het zeker.
Focus je op iets moois maken van DIT leven, in plaats van alleen maar te denken over een mogelijk volgend leven.
KennisDelen
5 jaar geleden
Los van wel of niet waar, het is niet waar dat maar 1 godsdienst het gelooft, het zijn er veel meer, en vaak zijn er ook stromingen binnen bepaalde godsdiensten die reïncarnatie aanhangen. Ik heb me er vroeger in verdiept, en - los van wel of niet waar - ergens vond ik het wel een prettige gedachte, omdat het de wereld in 1 keer veel eerlijker zou maken (was mijn conclusie, wederom: los van wel of niet waar).
Het leek me wel zo eerlijk dat je soms een rijk leven meemaakt, en soms een arm leven. Het lijkt alles rechtvaardiger te maken, want anders is het toch niet * eerlijk * dat je in Afrika geboren wordt? En een ander in Europa of Amerika?
KennisDelen
5 jaar geleden
@amadea: technisch gezien is reïncarnatie toch geen geloof, maar een * theorie * ? Godsdiensten zijn een geloof.
KennisDelen
5 jaar geleden
Er is best wel onderzoek naar gedaan, maar als je je erin gaat verdiepen: vergeet niet om gewoon door te leven, en er het beste van te maken. En blijf altijd je gezonde verstand gebruiken. (En daarnaast mag je best bidden, zolang je maar om * gezonde * dingen vraagt)
(Bij twijfel kan je beter aan de goede dan aan de verkeerde kant zitten) Volgens mij kan het niet beter dan * bid en werk *, maar dat is mijn persoonlijke mening / conclusie.
(Ik ben christelijk opgevoed, op een gegeven moment meende ik dat het geloof in mijn omgeving niet werkte, toen heb ik het een tijd losgelaten, inmiddels kan ik beide kanten begrijpen).
KennisDelen
5 jaar geleden
@amadea 2: maar goed, dit was een detailopmerking, misschien is het beter om dit te laten rusten, om het niet te complex te maken
Kristal
5 jaar geleden
Ik ben zeeeeer gereformeerd opgevoed ;), dus reincarnatie was een gedachte waar totaal niet in geloofd werd in mijn omgeving. We lachten er maar om.
Totdat ik lang geleden met mijn jongste zoon van vier door de straten wandelde. Hij wees blij naar een rode auto die geparkeerd stond en zei: kijk mamma, die auto heb ik ook.
Ik ging in gedachten zijn speelgoedautootjes na en zei: maar je hebt toch helemaal geen rode auto? Hij keek mij aan alsof hij mij een beetje dom vond en zei, neeh, toen ik groot was natuurlijk.
Je snapt, ik was wat van slag..

Antwoorden (6)

Dat kun je niet zeker weten Daarom heet het geloof. Geloven is er van uit gaan dat iets bestaat zonder dat je bewijzen hebt
5 jaar geleden
Hoeveel mensen in iets geloven zegt niets. Ooit was er bijvoorbeeld maar 1 moslim, en hij heette Mohammed. En zelfs als er 1 of 2 of 5 mijard moslims zijn, dat maakt wat zij geloven niet meer of minder waar.
Bewijzen dat iets NIET bestaat is overigens heel lastig, zo niet onmogelijk. Dan zou je immers claimen dat je ALLES weet.
Maar wetenchappers achten reincarnatie buitengewoon onwaarschijnlijk.
Mocht je er toch serieus rekening mee willen houden dat je in een volgend leven beloond of gestraft wordt voor je huidige leven, wees dan oprecht en eerlijk, zou ik zeggen. Zodat je niet terugkomt als kip in een legbatterij. Of als manegepaard.
5 jaar geleden
Nee, dat kan je nooit zeker weten.. de enige mensen die het zouden kunnen weten zijn overleden en die kunnen het ons niet vertellen. Dit zal je dus ook nooit zeker weten. Wel kan je erin geloven, dus er van uitgaan dat het wel bestaat.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
"de enige mensen die het zouden kunnen weten zijn overleden en die kunnen het ons niet vertellen" Die redenatie gaat niet helemaal op in dit specifieke geval (het is wel een redenatie waarom we niets zeker kunnen weten over een hemel of hel waaruit niemand terug zou keren). In het geval van reïncarnatie zou namelijk de overledene juist wel weer terugkeren in een ander lichaam en het ons kunnen vertellen. Mensen die dan ook in reïncarnatie geloven voeren soms (jonge) kinderen die verhalen vertellen over hun vorige leven aan als bewijs van reïncarnatie. Dit bewijs wordt dan door sceptici meestal niet als overtuigend gezien. Het zou de kinderen aangepraat zijn.
Kun jij zéker weten dat er geen olifant bestaat met zwart-witte strepen op de huid, zoals een Zebra ?

Ik stel je deze vraag om aan te geven hoe moeilijk het is om te bewijzen dat iets NIET bestaat. Ondanks dat je vrijwel zeker het antwoord weet is het bewijzen ervan vrijwel onmogelijk.

Met incarnatie geld hetzelfde: bewijzen dat het niet bestaat is vrijwel onmogelijk.
'Bewijzen' waarin beweerd wordt dat het wél bestaat zijn tot op heden niet spijkerhard volgens wetenschappelijke normen. (eerder het tegenovergestelde)

Dus, om je antwoord te geven: nee, dat kun je (tijdens je leven) niet zéker weten.
In tegenstelling tot wat er in de eerste post gezegd wordt zijn er heel wat religies en groepen die in reïncarnatie geloven naast de Hindoes. Ook de Jaina, de Sikhs, de Druzen en veel volkeren met natuurreligies geloven in reïncarnatie. Ook binnen het Jodendom zijn er stromingen die daar in geloven, net zoals in het oorspronkelijke Christendom. Binnen het Christendom is er weer een kleine groep die dat oude geloof weer beleid. Ook het Boeddhisme gelooft in reïncarnatie, maar dan niet in de reïncarnatie van jou als ziel, maar van de energie die van jouw "onverwerkt karma" achterblijft in de kosmos. Maar dat is een te ingewikkeld verhaal voor nu.

De vraag is natuurlijk waarom je dit wilt weten? Waarom wil je hier zo graag zekerheid over krijgen? Zou je zelf graag willen reïncarneren in een volgend leven? Zou je dat prettig of juist beangstigend vinden? Dat zijn de vragen die je jezelf zou kunnen stellen. Bedenk je daarbij dat dat wat je gelooft ook goed voor je moet zijn. Als het idee van reïncarnatie jou rust en/of vrede brengt in het hier en nu, is dat geloof een geschenk waar niet alleen jijzelf maar ook jouw omgeving baat bij heeft. Als het idee van reïncarnatie jou juist beangstigt, kan je het maar beter achterwege laten.
Reïncarnatie betekent bovendien ook gewoon "herboren worden" en daarbij hoef je niet eerst letterlijk dood te gaan.

Ik hoorde onlangs een mooi verhaal van een Zenmeester die zijn leerling vertelde over een droom die hij iedere nacht had van een zwarte en een witte hond die aan het vechten waren. Nieuwsgierig vraagt de leerling: "En wie van de twee wint er dan?" Zegt de Zenmeester: "Degene die ik voed."
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
het bestaat je ken al eerder op aarde zijn geweest voor je b.v dit leven nu leeft noem b.v een voorbeeld je herkend een plek of plaats en je bent er nog nooit geweest en toch herken je de plek of plaats en je bent er nog nooit geweest geloof is zo iets mooi,s iets wat je in je hart en ziel moet ontwormen laat het geloof binnen al bid je en hoor je geen reactie je gebed is gehoord er is immers meer tussen hemel en aarde Amen