Hoe is de huidige samenstelling van de bijbel tot stand gekomen?

Omdat de bijbel door zoveel verschillende schrijvers en over zo'n lange tijd is geschreven, vraag ik me af welke instantie (of wie) heeft bedacht of besloten dat de bijbel zijn huidige samenstelling moest krijgen. Het gaat mij daarbij niet om geloofwaardigheid en soortgelijke aandachtspunten. Ik wil alleen graag weten hoe het komt dat de bijbel zo is samengesteld zoals hij nu is.

LeonardN
6 jaar geleden
Welke bijbel? De protestantse of katholieke?
carmel163
6 jaar geleden
Die zijn toch hetzelfde? Met dezelfde bijbelboeken erin?
Erna55
6 jaar geleden
Neen, want naast die 66 die ze gemeenschappelijk hebben, zijn er in de rooms-katholieke Bijbels nog een aantal extra boeken opgenomen (deutero-canonieke boeken). De lijst vind je op wikipedia.
De protestanten kennen die boeken natuurlijk ook wel, maar vinden die niet van hetzelfde niveau als de èchte Bijbelboeken (zij noemen die boeken ook wel Apocriefe boeken).

Antwoorden (1)

De Bijbel is geleidelijk aan samengesteld door kerkvaders tijdens verschillende concillies ( kerkelijke bijeenkomst) onder leiding van Rome, later onder leiding van het vaticaan of de Paus.
Er werden niet alleen dogma’s bepaald en opgelegd, maar ook bepaald welke bijbelboeken in de Vulgaat zouden worden opgenomen.

De Vulgaat ( opvolger van de Vetus Latina) is 1 van de eerste complete bijbel die werd samengesteld in het latijn uiteraard onder het Rooms Katholiek gezag en die als gezaghebbende moest worden beschouwd voor volgende vertalingen. Men spreekt hier over de periode ongeveer 400 na christus.

Echter 1000 jaar later werden door de hervormers waaronder Luther en Calvijn enkele Rooms katholieke leerstellingen in vraag gesteld en ook een 10/11 tal boeken die in de vulgaat waren opgenomen, deze boeken noemt men hedentendage de deutercannonieke boeken.

De meesten van deze deutercanonieke boeken beschrijven de ongeveer 500 jaren voor christus. Volgens de hervormen kon kan men niet aantonen dat deze boeken werden geschreven door iemand die rechtstreeks werd aangesteld door Gd, bv een profeet, Koning of Rechter.
In onze huidige tijd zal men bijbels aantreffen met of zonder deze deutercannonieke boeken.

Bijbels uitgegeven door de KBS ( katholieke bijbelstichting) zal men deze boeken aantreffen waaronder de WILLIBRORDVERTALING en de NEO VULGAAT
De groot nieuwsbijbel is samengesteld door de KBS en het NBG ( nederlands bijbelgenootschap –protestants-).
Deze bijbel kan men daarom ook vinden in 2 versies, met of zonder deutercannonieke boeken.

Groet amadeus.

Toegevoegd na 11 minuten:
De groot nieuwsbijbel is samengesteld door ....
Moet zijn:
De grootnieuwsbijbel is UITGEGEVEN door.....