Moedigt de islam terrorisme(jihad) aan?

Je hoort vaak het voor jihad als je het over terrorisme hebt en dan ook dat het door de islam komt. Jihadisten, zoals ze genoemd worden nemen deel aan dit soort activiteiten omdat ze zo rechtstreeks naar de hemel kunnen. Ik zou graag verheldering willen op dit onderwerp van terrorisme en jihad.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K
Erna55
6 jaar geleden
http://www.vraagislam.nl/moedigt-de-islam-terrorisme-aan/
LeonardN
6 jaar geleden
Ja, althans "de islam" is nogal een vaag begrip we kunnen wel de koran lezen en snappen wat mensen gaan denken. Je kan dan zeggen dat die mensen de koran verkeerd lezen, of interpreteren, maar dat is dan ook niet gek als er in staat wat er in staat.
https://www.thereligionofpeace.com/pages/quran/violence.aspx
tinus1969
6 jaar geleden
Het is moeilijk om iets te zeggen over 'de islam', want er zijn nogal wat varianten. Sommige daarvan moedigen inderdaad terrorisme aan, andere niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ideologie en strategie
van het jihadisme. Rapport van de nctv online te vinden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Volgens mij moedigd de islam terrorisme niet aan. De meeste moslims vinden aanslagen etc. Verschrikkelijk net als ieder ander mens.
Er is een kleine groep moslims die erg strenggelovig zijn en het goedkeuren dat mensen worden vermoord als ze de rug toe hebben gekeerd naar de koran. En er is ook een kleine groep moslims die geloven dat ze in de hemel komen als ze aanslagen plegen. Maar naar mijn weten moedigd de koran terreur niet aan
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee islaam moedigt terrorisme niet. En de islamitische geleerden hebben hier vaak over gesproken. Meer info kunnen jullie in dit site vinden. http://www.an-nasieha.nl/media/video/islaam-tegen-terrorisme/ Of in het engels: https://m.youtube.com/watch?v=60x42Kj6PiI

Antwoorden (3)

Op enkele tientallen plaatsen on de Koran staat dat Joden, christenen en andere 'ongelovigen' bestreden moeten worden. Mohammed, de profeet die een voorbeeld is voor moslims, roofde en moordde er ook flink op los.
Een andere vraag is of hedendaagse moslims dit allemaal letterlijk (moeten) nemen. Maar het staat er wel.
6 jaar geleden
Bij mijn weten staat dat wat mijn voorganger zegt er niet letterlijk. Sommige islamitische exegeten hebben voor de bedoelde surahs een andere uitleg en wel dat TER VERDEDIGING van zichzelf en het geloof (elk, ook dodelijk) geweld MAG worden gebruikt, maar vermeden dient te worden, indien het buiten-proportioneel is.
De strijd om het geloof te verbreiden gaat om een geestelijke en niet een fysieke strijd, dus geen oorlog met andere wapens dan woorden en (goede) voorbeelden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zelf ben ik christelijk, maar wel heb ik een jaar geleden onderzoek gedaan naar wat de jihad precies is.
Naar mijn weten was de jihad vroeger een nomadenvolk, die dus buiten de steden leefden. Het waren goede strijders, en de momenten dat ze hun strijdkunst benutten, was wanneer de leider in een stad slecht regeerde, waardoor de inwoners van die stad benadeeld werden. De jihad greep dan in, om de oude heerser af te zetten en dan een nieuwe "burgemeester" aan te wijzen. De jihad ging daarna weer leven als nomadenvolk.

Ik heb de koran nooit gelezen, maar ik zou me voor kunnen stellen dat de koran dit aanmoedigt. Zo zou het kunnen zijn dat de islam het ook aanmoedigt, maar ik denk niet dat de huidige vorm van jihad wordt aangemoedigd...