Ik heb er ervaring mee.

En ik snap wat Stolat bedoeld als ze schrijft "ik werd kriegelig van al die positiviteit" maar het strookt niet met
mijn ervaringen met mindfullness.

Mindfullness hoeft niet te gaan over positieve of negatieve aandacht maar om aandacht op zich.
Dus zonder oordeel.

Je kunt ook best aandacht geven aan je negatieve ervaringen en gevoelens.. zolang je je maar beseft dat negativiteit en positiviteit een gevoel is.. en je het gevoel niet wordt.

Gaandeweg merk je verschil in hoe een negatieve handeling of gedachte aanvoelt en hoe een positieve gedachte of handeling aanvoelt.

En de meeste mensen zullen vanzelf meer bewuste energie in het positieve gaan steken.

En waar je energie in steekt groeit.

Door dingen met aandacht ( mindfullness) te doen wordt je je er bewuster van.
Hoe bewuster je bent... hoe meer je beseft dat je ALTIJD keuzes hebt.

Zodra je dat door hebt ga je meer en meer die keuzes maken waarbij je jezelf t prettigst voelt.

Pas dan komt positief en negatief echt om de hoek kijken.

Maar dan is het inmiddels zo'n vanzelfsprekendheid geworden dat die 2 geen strijd meer leveren in je.

Ik ben er dus zeker niet kriegelig van geworden.. integendeel , ik vond en vind het een verademing.

Ik heb eigenlijk geen idee of het wordt vergoed door je ziektenkostenverzekering.
Dat zal ten eerste afhangen van het type verzekering dat je hebt afgesloten, wie je doorverwijst en waar je een dergelijke training gaat volgen.

Ik ben ermee in aanraking gekomen via de klassieke shiatsu opleiding die ik gevolgd heb.

En af en toe volg ik een workshop of een meditatieweekend oid voor het " groot onderhoud"

Mindfullness trainingen zijn vaak een onderdeel van verschillende therapieen/ opleidingen/ workshops etc.

Kijk eens om je heen... wie weet wordt er wel iets heel
leuks gedaan op dit gebied in een buurthuis of volksuniversiteit.
Het hoeft niet veel te kosten.
En vaak heb je alleen maar een zetje in de voor jou goede richting nodig.

SUCCES!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb er ervaring mee, heb een cursus van 8 weken gevolgd en werd ontzettend kriegel van al dat liefdevolle gedoe. De bedoeling is dat je alles met veel aandacht en positieve gedachten doet, zoals ademhalen, denken, bewegen en eten.
Maar dat is niet vol te houden op de lange duur; niet alles is te bedekken met liefdevolle gedachten, of zo denk ik er in ieder geval over. Misschien ben ik er te realistisch voor, hoewel ik in mijn groep (van 10) niet de enige was met deze mening.

De verzekering vergoedt deze cursus vaak in de aanvullende verzekering tot een bepaald bedrag.