Ik vraag me af: vaak wordt er gezegd jou boek staat al geschreven voor God. Dus hij weet al wat er morgen of overmorgen gaat gebeuren?

Stel iemand wordt vermoord, of iemand krijgt een ongeluk waardoor die het niet haalt en dood gaat. Is dit dan ook wat in je boek staat geschreven? Of was je gewoon aanwezig op de verkeerde plek en verkeede tijd?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Daar wordt mee bedoeld dat je leven vast staat. Jij hebt zelf je plan gemaakt wat nodig is om jouw gewenste lessen te leren.
Maar, je hebt een vrije wil, die uiteindelijk er voor zorgt hoe jij met je lessen omgaat. Jij hebt gepland en jij bepaald hoe ermee om te gaan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voor ons menselijk verstand is de alwetendheid van G-d en de vrije wil van de mens moeilijk te combineren. Ik denk niet dat dit tegen de logica ingaat, maar dat het simpelweg ons verstand te boven gaat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, dat is waar. God weet alles, ook alles wat nog te gebeuren staat. Alles wat jij wilt en doet, dat wil en doet God eigenlijk. Je bent geheel in handen van God. Geef je hieraan over en het leven zal je stukken makkelijker vallen.
Cryofiel
6 jaar geleden
Hier heeft iedere gelovige een eigen interpretatie over. Sommige geloofsrichtingen denken dat je hele leven al vaststaat. Andere geloofsrichtingen denken dat je een vrije wil hebt, en dat je leven dus nog niet vaststaat.

Antwoorden (4)

Als je uitgaat van zoiets als 'het lot', dan staat je leven vast en staat ook vast wanneer je doodgaat en hoe je doodgaat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als men dat zegt is dat onzin, en daar bedoelen ze mee het lot, maar dat kun je pas achteraf controleren.
Jij bent de speling en het lot van de natuur, en jij staat dus altijd onder externe invloeden van buiten af.
En eigenlijk kun je je leven niet plannen omdat je niet weet welke externe invloeden je leven zullen beïnvloeden, je kunt het alleen een beetje sturen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, dat is waar. God weet alles, ook alles wat nog te gebeuren staat. Alles wat jij wilt en doet, dat wil en doet God eigenlijk. Je bent geheel in handen van God. Geef je hieraan over en het leven zal je stukken makkelijker vallen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat zou alleen zo zijn wanneer je gelooft in God... En dan nog zijn er veel gelovigen die een niet makkelijk leven hebben. Hoe zou je dat dan willen verklaren?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voor God kun je invullen wat je maar wilt; ik zeg ' makkelijker', niet 'makkelijk'.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bovendien geloven de meeste gelovigen niet op de manier die ik hier beschrijf.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Lopeaar
Vraagje; Maar als God alles weet waarom zegt hij dat dan niet tegen je?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat moet je niet aan mij, maar aan God vragen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Ausgelullt!?" Als iets of iemand niet bestaat kan je ook niets vragen. Afgezien daarvan zou het antwoord wel zwart op wit moeten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat een niveau. Stompzinnige tegenwerpingen gepaard met een grote bek.
dat hoeft niet. Het gaat erom hoe je tijd interpreteert.

Als je tijd begrijpt als iets dat van A naar B gaat dan staat inderdaad alles vast. Als God nu weet dat je over een jaar van de trap valt staat die gebeurtenis vast en heeft toeval geen invloed.

Maar als je tijd opvat als simultaan dan is jouw val voor Hem niet iets van de toekomst maar ook nu.

Dit idee over simultane tijd heb ik uit een verhaal van Ted Chiang ( Het Verhaal Van Jouw Leven) Hij baseert zich op de stelling van Fermat uit de optica. De natuurkunde erachter begrijp ik niet, maar het idee wel.

Wordt er niet ook gezegd dat God buiten de tijd staat. Dus het zou kunnen. En dan kan zijn alomvattende kennis en het toeval dus heel goed samengaan.

Toegevoegd na 17 minuten:
Er is ook een film gebaseerd op dit verhaal: Arrival uit 2016
En een documentaire Arrival: Principles of Time, Memory and Language uit 2017.
Toelichting op imbd:
"This piece explores some of the core story nuance through multiple scientific prisms."

Toegevoegd na 27 minuten:
correctie: het heet het principe van Fermat