Wat is het verschil tussen een spook en een geest?

Weet iemand misschien het verschil tussen een spook en een geest?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
9.9K
Cryofiel
7 jaar geleden
Zie je spoken en geesten als daadwerkelijk bestaande dingen, of bedoel je wat het verschil is tussen deze twee mythische verzinsels?

Het beste antwoord

Een geest is een overleden persoon die zich nu in de hemel bevindt. Eenmaal een overledene naar het licht is overgegaan, is hij in staat om de verschillende astrale niveaus te bezoeken en om heen en weer te reizen in tijd en ruimte. Als je droomt over een dierbare overledene, brengt deze persoon je waarschijnlijke een bezoekje.

Een spook is een persoon die overleden is, maar die niet naar het licht is overgaan. Er is namelijk een plaats tussen hemel en aarde die lijkt op de aarde en zoals de aarde aanvoelt. Daardoor kunnen sommige overledenen het verschil niet zien en beseffen ze niet dat ze overleden zijn. Dit is vaak het geval na een traumatische en onverwachte dood. Ze zien ons op dezelfde manier dat wij elkaar zien, maar ze kunnen zelden met ons communiceren. Spoken kunnen ook overledenen zijn die schrik hebben van God en die hun fouten niet onder ogen durven te zien.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Spoken en geesten zijn menselijke verzinsels. Ze bestaan niet behalve in verhalen.
Cryofiel
7 jaar geleden
Klopt, Robo. RoqueTrader, je begint je antwoord al met een aantal stellingen. Hoe kom je erbij dat die stellingen waar zouden zijn? Om nog maar te zwijgen van logische vervolgvragen, zoals: wat is "het licht", wat bedoel je daarmee? Wat is een "astraal niveau", wat bedoel je daarmee, en hoe weet je dat het überhaupt bestaat? Over spoken komen natuurlijk direct dezelfde vragen op. Met als extra vraag: waarom zou een spook geen christen zijn, die schrik heeft van Allah en niet onder ogen durft te zien dat hij alleen de bijbel heeft gelezen, maar de "update" daarvan (in de vorm van de Q'ran) heeft afgewezen, terwijl Allah die update toch echt nadrukkelijk heeft aangeboden?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel: Kijk even naar de bron... Of dacht je echt dat ik hier achter stond?!?
Cryofiel
7 jaar geleden
Huh? Geef je een antwoord waar je het zelf mee oneens bent?
kierkegaard47
7 jaar geleden
@Cryo, Waarom zou dat niet kunnen? Wel handig dan natuurlijk om het duidelijk aan te geven. Zo van: "Persoonlijk geloof ik hier niet in, maar in kringen waarin ze wel in het bestaan van geesten en spoken geloven wordt blijkbaar wel het volgende onderscheid gemaakt : ...."
Cryofiel
7 jaar geleden
Dat bedoel ik. "Men zegt dat ..." is iets heel anders dan alleen andermans mening te geven. Dat laatste wekt de indruk dat andermans antwoord jouw antwoord is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Wel handig dan natuurlijk om het duidelijk aan te geven." Is de bronvermelding niet duidelijk genoeg aangegeven dan?
Cryofiel
7 jaar geleden
Die was inderdaad in tegenspraak met jouw tekst.