Waarom word ons van jongs af aan geleerd om eerst te denken en dan pas te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet helemaar waar. het agrument waarom? "daarom omdat ik het zeg" nooit als kind gehoord?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is ook een hele belangrijke les ja, dat dingen soms gewoon zo zijn omdat ze zo zijn. Later moet je voor je baas ook vanalles doen 'omdat hij het zegt' , om maar een voorbeeld te noemen.
Je moet niet overal een reden voor voor hoeven kauwen.

Het beste antwoord

Omdat wij denken dat denken alle problemen oplost. ;-)

En dat terwijl denken uitermate persoonlijk is. Geen twee mensen denken hetzelfde of op dezelfde manier.

Het woordje na-denken is ook grappig. Het is inderdaad zo dat veel mensen eerst iets doen of eruit flappen en daar-na pas beginnen erover te denken.

Waarom heet het niet voor-denken?

Ik ben zelf een voorstander van je intuïtie volgen.

Dat houdt natuurlijk in dat je het onderscheid kan maken tussen een intuïtieve ingeving en een interpretatie (subjectief denken, dus). Maar da's dan eigenlijk weer stof voor een andere vraag. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat je anders heel snel onder een auto komt.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat noemen ze uitkijken..waar jij het over hebt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snoeske, dat is hetzelfde. Je "denkt" er aan dat er ander verkeer kan komen dus je "denkt" er aan om goed uit te kijken.
Denken gaat vaak onbewust.
Omdat je daar in het leven uiteindelijk een heel end verder mee komt, een hoop leed en ongelukken kunt voorkomen en jezelf voor een hoop ellende kunt behoeden. Niet voor niets beschikken mensen over het fantastische vermogen vooruit te kunnen denken, zodat ze niet altijd meteen hun impulsen volgen, met alle gevolgen van dien. Het is dus feitelijk inherent aan het mens zijn. Dus ja, dat leren we natuurlijk onze jonkies. Vaak zelf door schade en schande wijs geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat we dat dus niet uit ons zelf doen... en dat heeft soms hele nare (en/of gevaarlijke) gevolgen...
Onze ouders en andere opvoeders proberen ons zo voor deze blunders en gevaren te behoeden...hoe eerder we het weten hoe beter onze overlevingskansen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je sneller anticipeert op dingen die in het dagelijks leven gebeuren dan dat je kan denken kun je voor rare verrassingen komen te staan. En: "gedane zaken nemen geen keer!" Daarom is het goed dat je eerst tot 10 telt alvorens je een ongewenste (re)actie onderneemt.
Daarom éérst denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er anders veel ongelukken zouden gebeuren, zowel letterlijk en lichamelijk als ook geestelijk.

Stel je bent 3 jaar en rent een bal achterna die op straat rolt. Dan moet je toch eerst leren bedenken dat er ook auto's op die straat rijden.

Stel je bent 13 en stapelverliefd op een 40 jarige junk.
Dan moet je toch eerst kunnen bedenken dat je met zo'n man niet gelukkig zal worden.

Zo kan ik nog wel een poos door gaan.

De kunst is om in heel veel gevallen spontaan te blijven en in andere zaken eerst even na te denken.