Hoe heet het als je ervaringen van (onbekende) mensen oppikt en ervaart alsof je het zelf bent?

alsof je in een film zit en in het lichaam van iemand anders zit

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (5)

Bedoel je telepathie? In de recente tv-serie sense8 krijgen personages zelfs de beschikking over de krachten van anderen, maar daarvoor bestaat geen speciale naam. Daarom hebben ze daar zelf de Engelstalige term 'sensate' of 'sense8' gemunt .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Telepathie kan het niet zijn. Dat bestaat namelijk niet, welke mooie nieuwe naam ze ook aan dat oude geloof mogen geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Cryofiel: Een merkwaardige redenering. Of de verschijnselen nu reëel zijn of niet, de term bestaat in elk geval en benadert m.i. van de tot nog toe genoemde alternatieven de verschijnselen het best. Nog een denkbeeldig voorbeeld om je gedachten wat te scherpen: Hoe het veranderen van brood en wijn in het lichaam en bloed van Christus?
ik: transsubstantiatie.
jij: dat kan het niet zijn, want dat is een sprookje. Zo kan ik nog veel meer verzinnen: toekomst voorspellen aan de hand van sterren & astrologie. Of begrijp ik je verkeerd??
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Transsubstantiatie
Cryofiel
8 jaar geleden
@sandokan, als iemand jou vraagt of god bestaat, dan zeg je toch hopelijk ook niet: "Ja hoor, kijk maar onder de G in het woordenboek!" Maar nu zeg je dat wel tegen mij... 't Is heel eenvoudig wat telepathie betreft: het woord bestaat wel, het verschijnsel niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Cryofiel, ik kan me voorstellen dat het concept telepathie voor jou een "brug te ver" is, en niet in jouw kennisdata, en voorstellingsvermogen voor komt. Jammer dat je dan maar de conclusie trekt dat het niet bestaat. Wederom op voorhand een deur dichtgeslagen waarachter wellicht meer kennis ligt te wachten om je te verrijken.
Cryofiel
8 jaar geleden
Het grappige is dat jij mijn visie kennelijk als 'beperkt' ziet, terwijl ik uit jouw reactie juist bij jou een beperkte visie lees. Laat me het uitleggen. Je begint met een beschrijving van mijn denkwereld. Maar die beschrijving zegt veel over *jou* en niets over mij. Je hebt het over "een brug te ver" (fout) en over "buiten het voorstellingsvermogen" (fout). Ziehier de redenen waarom ik vind dat ik *jouw* visie 'beperkt' mag noemen. In werkelijkheid kan ik mij telepathie goed voorstellen. Ik sta open voor de mogelijkheid. Ik moet echter realistisch blijven en constateren dat dergelijke verschijnselen nog nooit zijn waargenomen. Op dat punt ben ik dus heel wetenschappelijk en (dus) juist heel open: laat mij het zien en ik zal je geloven. Zolang je me niets kunt laten zien, kun je er geen bezwaar tegen hebben dat ik je niet geloof.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Cryofiel: je denkwijze is mogelijk niet beperkt, maar ik merk wel een wetenschappelijke denkfout op: je zegt dat het nooit is waargenomen, en dús niet bestaat. Het enige wetenschappelijk juiste wat je m.i. kunt zeggen over iets dat nog nooit is waargenomen of aangetoond, is dat niet bekénd is of het bestaat. Of gewoon, dat jij daar persoonlijk niet in gelooft, wat je goed recht is. Net zo goed als dat het andrmans recht immers is om daar wel geloof aan te hechten.
Cryofiel
8 jaar geleden
Wat jij zegt IS juist de wetenschappelijke denkwijze: alles wat nog nooit is waargenomen zou in theorie toch kunnen bestaan. Dat geldt voor *alles* dat nog nooit is waargenomen. Precies om die reden heeft de wetenschap zo'n open houding. Mijn idee is dan: blijf eerlijk en consequent. Als voor twee dingen hetzelfde geldt, moet je ze hetzelfde behandelen - toch? In dit geval: twee dingen waarvoor hetzelfde geldt, zijn even geloofwaardig - toch? Dat maakt telepathie even geloofwaardig als UFO-ontvoeringen, chemtrails, de Yeti, Nessy, enzovoort. Tenzij iemand een reden kan geven waarom sommige mogelijkheden uit deze lijst waarschijnlijker zouden zijn dan andere.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Cryofiel, een ieder is vrij om datgene te geloven wat hij wil. Ik heb dus geen bezwaar dat je mij niet gelooft. Het is mij alleen niet duidelijk wat en waarom jij me niet gelooft. Ik heb volgens mij niets beweerd... Had misschien wel een betere bewoording kunnen gebruiken voor "een brug te ver" (stond al tussen (...) en voorstellingsvermogen.

Helaas is de mens (ik) nog niet zo ver dat hij het vocabulaire incl. de hieraan verbonden gevoelswaarde en betekenis van de andere mens kan gebruiken tijdens deze info uitwisseling. Tot die tijd hoop ik dat hier niet te veel ingegaan wordt op 'het gebruikte woord' als wel de essentie van de vraag/reactie/antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zelfs goed schrijven gaat me niet altijd goed af, zoals de laatste zin laat zien; m/z : ...."het gebruikte woord" anders dan de essentie...
mijn excusus.
Cryofiel
8 jaar geleden
Toen ik het begin van jouw reactie las, dacht ik: oh jee, nu gaan we woordspelletjes spelen. Dat moeten we niet doen, er zijn anderen die dat veel beter kunnen dan wij. Aan het eind van je reactie schreef je gelukkig dat we geen woordspelletjes moeten gaan doen. Prima, helemaal mee eens! Terug naar de essentie dus. In dit geval die van het antwoord. Mijn reactie daarop is: telepathie bestaat wel als lemma in een woordenboek, maar zover wij hebben kunnen nagaan niet als daadwerkelijk verschijnsel in de werkelijkheid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je zou me een plezier doen wanneer je meer vanuit 'ik' je reacties geeft. Buiten dat dit persoonlijker, opener, eerlijker, 'intiemer' is en misschien wat kwetsbaarder voelt, geeft het meer verbinding en voelt het meer als een geïnteresseerde gesprekspartner.

Lema, een prachtig woord met dito betekenis. Die kende ik nog niet maar beschrijft prima hoe het onderwerp door velen 'gezien en behandelt' wordt.

De essentie: telepathie bestaat voor mij. Het is zowel een intuïtief weten als werkelijkheid. Probleem voor jou (niet voor mij) dat ik dit niet met een bewijs kan aantonen. Iets wat in de (mijn) directe omgeving normaal is hoeft niet bewezen te worden. Het is er.
Cryofiel
8 jaar geleden
Mijn vorige reactie is geheel vanuit mijzelf, vanuit mijn 'ik', geschreven. Jij mag natuurlijk jouw persoonlijke geloof in iets onbewezens hebben. Ik denk echter dat het dan van realiteitszin zou getuigen wanneer je zou erkennen dat het om een persoonlijk geloof gaat, en dat iemand die bijvoorbeeld in Nessie of in UFO-ontvoeringen gelooft precies evenveel gelijk heeft als jij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Cryofiel: maar even terug naar waar het om ging. Jij draait de zaken om. Om je eigen voorbeeld erbij te halen: mijn redenering is niet 'God bestaat, want hij staat in het woordenboek', maar 'God' is mijn antwoord op de vraag 'Is er een woord voor een opperwezen?' Uit mijn antwoord valt op geen enkele manier op te maken of ik al dan niet geloof in de besproken verschijnselen en ik kies er bewust voor me daarover hier niet uit te laten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Cryo, Met mijn verzoek om vanuit de ik vorm te reageren doelde ik met name op je veelgebruikte frase: ..... "maar zover wij hebben kunnen nagaan ..."
Je gaat nu wel erg ver met je redenatie en (ik) denk dat het verstandig is het hier even bij te laten.
Cryofiel
8 jaar geleden
Op je laatste reactie: 'wij' is de mensheid met de best bekende middelen waarover we op dit moment beschikken. Op je voorlaatste reactie: dit gaat voor mij richting woordspelletjes. Dat lijkt me niet verstandig, dus daar moeten we niet mee verder gaan. Verder denk ik dat alles al is gezegd, dus wat dat betreft ben ik het met je eens dat verdere reacties niets meer bijdragen.
Een heel vergaande vorm van empathie. Je leeft mee met de ander en je leeft je (onbewust) in in de ander, en je doet dat zo vergaand, dat het lijkt alsof je de ervaringen van die ander oppikt en zelf ervaart.
8 jaar geleden
Een heel goed inlevingsvermogen/ empathisch vermogen , al dan niet versterkt door een rijke fantasie. Veel boeken lezen bevordert die "kunst" dingen te ervaren "by proxy". Zolang je werkelijkheid en fantasie maar van elkaar kunt scheiden , is er niks aan de hand.

Op het moment dat je echt niet meer weet of je iets nu zelf hebt meegemaakt of "verzonnen" / ingevoeld hebt, kan het zijn er er sprake is van een stoornis (ergens in het autistisch spectrum) of een geheugenstoornis waarbij je eventueel hulp nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een prima mogelijke uitleg +
Een dergelijke ervaring kan men een identificatie of vereenzelviging noemen met de (ervaringen) van en met de andere persoon.

Hoewel in de bijlage de nadruk ligt op vergroting van de eigenwaarde lijkt mij het mechanisme voor andere ervaring ook wel van toepassing

https://nl.wikipedia.org/wiki/Identificatie_%28psychologie%29
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+
Ik weet niet of er een woord voor bestaat. Naar mijn idee valt het onder intuïtieve (hoog)gevoeligheid, waarbij ik intuïtie zie als een extra, of beter gezegd, minder bekend, zintuig (zesde zintuig).

Je hebt intuïtief weten/indenken en intuïtief voelen/invoelen. Voorbeelden - weten: je weet het antwoord op een vraag, zonder dat je weet hoe je dat weet, en dat ligt niet aan geheugen of onderbewustzijn. Indenken: je weet hoe de wereld er door de ogen van een ander uitziet. Voelen: hoewel er niets verandert in de kamer, voel je dat de sfeer opeens anders is, of: je voelt aan dat er iets naars of juist fijns gaat gebeuren. Invoelen: je voelt hoe de ander de wereld op dat moment ervaart.

Ik zou wat jij beschrijft, 'intuïtief invoelen' willen noemen.

Ik ben zelf hoogsensitief en -intuïtief, en ik herken deze ervaring. Door jouw vraag besefte k dat ik behoefte had aan een woord ervoor. Zo kwam ik tot bovenstaand antwoord. Dankje voor je vraag, dus! :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mooi en duidelijk antwoord +