Ik ben jarig op 21 mei, wat voor sterrenbeeld ben ik nou eigenlijk?

Ik zit al jaren met het probleem wat voor sterrenbeeld ik ben, in het ene tijdschrift staat dat ik een stier ben en in het andere staat dat ik een tweeling ben. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
44.4K
Amadea
8 jaar geleden
Wat doet het ertoe? Neem die waar jij je het gelukkigst bij voelt.
Ritsuka
8 jaar geleden
"Hoe kan dit?" dat komt omdat horoscopen nergens op gebaseerd zijn. Lees ze maar eens allemaal, ze zijn allemaal zo vaag en algemeen gemaakt dat er altijd wel iets je aanspreekt
Cryofiel
8 jaar geleden
Wanneer je jarig bent maakt niet uit. Het gaat erom in welk jaar je geboren bent. 21 mei is namelijk het ene jaar Stier, het andere jaar Tweelingen. Althans, volgens de westerse astrologie. Andere astrologieën denken er anders over. Zie mijn antwoord voor details.
Kristal
8 jaar geleden
Het kan verwarrend zijn wanneer je zo op het randje van twee sterrenbeelden jarig bent. Als je zeker wil weten in welk sterrenbeeld jouw geboortedag valt heb ik wat meer info nodig. Je geboortedatum en jaar, je geboorteplaats en de tijd waarop je geboren bent. Met die gegevens kan ik het voor je opzoeken. Wanneer je dat wilt geef dan je gegevens maar aan mij door via een privéberichtje :).

Het beste antwoord

Welk sterrenbeeld jij bent hangt er maar net van af waar je naar kijkt.

In Nederland en België gebruiken de meeste horoscopen de westerse astrologie. Dat is één van de vele leden van de grote familie der astrologieën.

Volgens de westerse variant van de astrologie gaat de zon op 21 mei over van het sterrenbeeld Stier naar het sterrenbeeld Tweelingen. De precieze datum kan van jaar tot jaar variëren. Dat komt onder andere door schrikkeljaren.

Volgens "onze" astrologie hangt het dus van je geboortejaar af of je Stier of Tweelingen als sterrenbeeld hebt. Het kan best zijn dat iemand die op 21 mei 1987 is geboren Stier is, terwijl iemand die op 21 mei 1988 is geboren Tweelingen is.

Als je je huis uitgaat om 's nachts gewoon eens naar de hemel te kijken, zul je zien dat de zon op 21 mei in Stier staat. De zon staat van 13 mei tot 21 juni in Stier. Ook die datums kunnen van jaar tot jaar variëren, maar nooit meer dan een dag of twee. Op 21 mei zit je dus ruim binnen Stier.

Die periode (13 mei tot 21 juni) is vrij lang. Dat komt doordat Stier een groot sterrenbeeld is waar de zon dwars doorheen gaat. Vergelijk dat maar eens met Schorpioen, waar de zon slechts van 21 tot 30 november staat. Dat komt doordat de zon maar een klein hoekje van Schorpioen meepikt.

--

Dit is dus meteen het grote verschil tussen de astrologie en de werkelijkheid. De astrologie is 6000 jaar geleden verzonnen. Toen stonden de sterrenbeelden op andere plekken dan nu. Omdat de astrologie is losgekoppeld van de realiteit, hebben de astrologen nooit in de gaten gehad dat de sterrenhemel gedurende die 6000 jaar is veranderd.

Omdat ze toch geen relatie met de realiteit hebben, hebben ze er ook meteen maar een mooi wiskundig bouwsel van gemaakt. Daarom doen astrologen net of elk sterrenbeeld even groot is. Dat is natuurlijk niet zo, maar dat maakt niet uit. Als je namelijk doet alsof er 12 sterrenbeelden zijn (6000 jaar geleden klopte dat nog, nu niet meer) en je doet alsof ze allemaal even groot zijn, kun je mooie diagrammen maken met zeshoeken, vierkanten en driehoeken. Dat ziet er veel indrukwekkender uit dan de grillige realiteit - en dat is waar het om gaat.

--

De Hindoe-astrologie bewandelt een middenweg. Zij houden wel rekening met de verplaatsing van de sterrenbeelden in de afgelopen 6000 jaar, maar ook zij doen net alsof er 12 sterrenbeelden zijn, en alsof elk sterrenbeeld even groot is.

Dan zijn er nog de overige astrologieën, maar daar zal ik hier niet op ingaan.

Cryofiel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben in 2001 geboren, dus wat zou dan mijn sterrenbeeld zijn?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
sorry, ik had nog geen tijd om het hele verhaal te lezen D:
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankjewel voor je snelle en uitgebreide antwoord! Dat vind je niet zo vaak! Ik ben er nu eindelijk uit, nogmaals, Dankjewel :D

Andere antwoorden (2)

Jij bent een stier als sterrenbeeld. Want als je jarig bent tussen 22 april en 22 mei ben je een stier. Die 20ste en 22ste tellen zelf dus niet mee.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
wilkers
8 jaar geleden
20e?
Stieren zijn mensen die geboren zijn tussen 21 april t/m 21 mei.