Kan het zijn dat de geest/ziel van de ingeslapen hond van mijn vader weer bij mijn vader is huis zit?

De hond is 10-02-2015 ingeslapen, en mijn vader heeft die nacht daarna waarschijnlijk haar gehoord en gezien. De hond heeft een heel erg goed leven gehad, en is altijd liefdevol behandeld en zelf ook altijd lief geweest...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

De meest voor de hand liggende verklaring is dat je vader een waan/hallucinatie ervoer. Dat is zeker niet ongebruikelijk na het overlijden van een dierbare.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat kan, maar zou het haar (de hond) geest kunnen zijn?
Ritsuka
9 jaar geleden
Het bestaan van geesten is nog nooit bewezen, ondanks dat er al heel vaak naar gezocht is
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En wat dan met al die orbs en zelfs een soort misten op donkere foto's op plaatsen die bekend staan als "haunted"?
Cryofiel
9 jaar geleden
Orbs zijn geheel verklaard. We weten hoe ze ontstaan, we weten hoe we ze zelf kunnen produceren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En hoe is dat? Wat is de verklaring? Stof kan niet, want ons huis heeft wel wat stof, maar bij foto's zie je niets...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@EdD89
Ik kan niet aantonen dat er geen sprake van geesten is; het lijkt me echter zeer onwaarschijnlijk. Met alle respect: de vraag of ayatollah Khomeini morgen uit de kast kan komen als homoseksueel zou ik dan ook met 'ja' moeten beantwoorden.
Cryofiel
9 jaar geleden
Voor orbs, zie onder andere http://www.skepsis.nl/orbs.html . Er zijn heel veel andere sites waar het ontstaan van orbs eveneens wordt uitgelegd. Eerlijk gezegd verbaast het me dat je die verklaring nog niet kent - waarschijnlijk ben je nooit op onderzoek uitgegaan, kan dat kloppen? Hoe dan ook, eigenlijk zijn orbs een apart onderwerp, ze hebben niets te maken met jouw vraag over de hallucinatie van je vader. Als je meer wilt weten over orbs, zou je er een aparte vraag over moeten stellen.
Poet
9 jaar geleden
De geest is in elk geval weer uit de fles ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit klinkt voor mij als het meest logische antwoord. De simpelste oplossing is vaak de beste. Bedankt.

Andere antwoorden (2)

Het is inderdaad mogelijk dat jouw vader zijn hond heeft waargenomen. Net als de mensenziel kan de dierenziel (af en toe) onder ons zijn. Het is aan de waarnemer of hij/zij dit als waarheid accepteert, zodanig als 'boodschap' ervaart of de andere gegeven antwoorden aanhangt.
Niemand anders dan hijzelf weet het antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Het is aan de waarnemer of hij besluit dat een waarneming overeenstemt met de realiteit. Of een waarneming *daadwerkelijk* overeenstemt met de realiteit is natuurlijk geheel onafhankelijk van de beslissing van de waarnemer.
Poet
9 jaar geleden
Soms is de waarnemer zich echter niet bewust van zijn beslissing
Poet
9 jaar geleden
Sorry is zeg iets raars
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn vader zegt zelf dat het inderdaad de geest of ziel van de hond is, hij gelooft er zelf wel in, en ik ook een beetje (maar niet 100%). Ene kant geloof ik het wel, andere kant ben ik toch skeptisch.
Kristal
9 jaar geleden
Precies, zoals dat ook met een mensenziel kan voorkomen. +1
Cryofiel
9 jaar geleden
Dit zijn leuke beweringen in de trant van "het is nu eenmaal zo", of "ik geloof gewoon dat het zo is". Da's allemaal leuk en aardig. En iedereen mag natuurlijk geloven wat hij of zij zelf wil. De vraag blijft echter: hoe zit het nu *werkelijk*, los van iemands persoonlijke voorkeur? Om dat te ontdekken, is méér nodig dan "ik vind gewoon dat ...". Om verder te komen hebben we echte aanwijzingen nodig. Precies dat is wat consequent ontbreekt in de verhalen van de gelovigen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het gaat over "gelovigen" en "ongelovigen" is het grappig te zien dat in beide groepen mensen zich persoonlijk schijnen aan te trekken als "hun waarheid" geweld wordt aangedaan. Een kruistocht lijken te voeren tegen andersdenkenden.
Mooi is daarom te zien zoals het ook kan en de vraagsteller zegt "Ene kant geloof ik het wel, andere kant ben ik toch skeptisch." Want wat was licht ook alweer, een golf of toch een deeltje?
Hier bestaan uiteraard verschillende meningen over. Zoals ik het zie heeft een dier een ziel, en wanneer het dier overgaat is het heel goed mogelijk dat de ziel nog een poosje bij de mens blijft waar hij zo van hield. Dus ja, het is mogelijk dat je vader de hond af en toe waarneemt.
Kristal
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik zie een traditionele redeneerfout, die je heel treffend verwoord. Wat je hier zegt is:
a)  ZOALS IK HET ZIE heeft elk dier een ziel.
b)  En DUS kan de vader de overleden hond waarnemen. Je projecteert dus jouw persoonlijke geloof op de werkelijkheid. De vader kan de hond waarnemen OMDAT jij denkt dat een dier een ziel heeft. Ik vind dat een nogal vreemde redenatie, eerlijk gezegd. Alsof de werkelijkheid zich zou richten naar jouw persoonlijke menig... In mijn visie is dat hoogmoed. Mijn benadering is dan ook precies tegengesteld: ik probeer de werkelijkheid te doorgronden, en pas mijn mening daarop aan. Ofwel: jij verandert de werkelijkheid zodanig dat die jouw mening volgt - iets wat in mijn ogen een hopeloze bezigheid is. Ik daarentegen verander mijn mening zodanig dat die de werkelijkheid volgt. Dat is veel bescheidener, vind ik, en dus realistischer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En die laatste zin van jou vind ik dan weer arrogant. Immers net zo krom geredeneerd. "Dat is veel bescheidener, DUS realistische. "
Iets van pot en ketel? ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ r ( die is weggevallen zie ik nu)
Cryofiel
9 jaar geleden
Wat is jouw mening: kunnen we beter uitgaan van onze eigen voorkeuren, en net doen alsof de werkelijkheid zich daarnaar voegt? Of zelfs *eisen* dat de werkelijkheid onze voorkeuren volgt? Of kunnen we beter uitgaan van de werkelijkheid, en accepteren dat die zich niet altijd aan onze voorkeuren houdt?