Is het mogelijk dat sommige personen met behulp van een wichelroede b.v. leidingen kunnen vinden, die verborgen zijn in de bodem?
Die zijn dus net zo betrouwbaar - onbetrouwbaar als de wichelroede zelf.
De wichelroede kan zelf dus niets.
Maar kan voor sommige mensen het instrument zijn informatie te krijgen.
Zie het als een foto van een volkomen onbekend persoon.
Via die foto kan er informatie door komen over die persoon.
Ook in dat geval is de foto het instrument voor het verkrijgen van informatie.
Wat minder bekend is een oud schilderij van heel lang geleden, dat informatie kan geven van de schilder zelf, op het moment van het schilderen.
Heb daar een zeer bijzonder ( zeer akelige) ervaring mee gehad.
Het voorwerp zelf is dan het 'tussen station' geworden.
GV is de plaats voor het delen van kennis, wel dit is mijn kennis en heb ik bij deze gedeeld.
Dat veel mensen het niet willen en kunnen geloven, is ook weer het delen van hun kennis en dat is prima.
Het maakt mij niets uit.
- er was een oud schilderij
- jij denkt te voelen wat er met de schilder aan de hand was.
- je voelt iets heftigs
- jij neemt aan dat dat klopt
- jij neemt dat weer aan als bewijs.
- dit is je kennis.
Epistemologen zijn filosofen die nadenken over de vraag: wanneer kan men zeggen dat iets waar is?
Hoe verschilt ‘weten’ van ‘geloven’? Wat is waarheid? Wat verstaan we onder rationaliteit? Wat zijn de ‘naakte feiten’ en welke rol speelt de waarneming daarbij.
Natuurlijk hebben wij, mensen, een mening over van alles en nog wat. Maar wanneer geldt een door ons geuite opvatting nu eigenlijk als een uiting van kennis?
Eén van de meest plausibele antwoorden op die vraag is dat een opvatting, een overtuiging of een mening kennis is wanneer die opvatting waar is. Er zijn voorbeelden te verzinnen van gerechtvaardigde ware opvattingen waarbij toch geen sprake is van kennis - zogenaamde Gettier-gevallen (De justified true belief-analyse). Wat maakt een opvatting tot een gerechtvaardigde opvatting? Wanneer ik met mijn eigen ogen heb gezien dat er een vliegende schotel in mijn tuin is geland, ben ik dan gerechtvaardigd in mijn opvatting dat vliegende schotels bestaan?
Iemand zegt gezien te hebben dat de wichelroede bewoog boven een verborgen leiding. Is hij dan gerechtvaardigd in de opvatting dat de wichelroede bewoog door het vinden van een verborgen leiding?
Wat is zintuiglijke waarneming eigenlijk? Wat nemen we waar? Wat trachten we aan te geven met het idee dat gegeven bepaalde waarnemingen ieder rationeel individu tot dezelfde conclusie komt of zou moeten komen? Waarnaar verwijzen we met de term rationaliteit? Dit zijn allemaal epistemologische vragen precies zoals de vraag of een wichelroede iets kan detecteren. Is het antwoord ja of neen gebaseerd op geloven of op zeker weten, op kennis. Is men op de juiste manier tot die overtuiging gekomen? Als deze vraag niet ondubbelzinnig met ja beantwoord kan worden, is automatisch de volgende vraag of het mogelijk is dat sommige mensen met behulp van een wichelroede iets vinden, niet te beantwoorden. Godfried Bomans formuleerde het als volgt:
Geloven en weten zijn als twee rails die evenwijdig lopen en elkaar nooit ontmoeten, behalve bij het kind. Toegevoegd na 21 minuten:
Verklaren waarom een ondubbelzinnig antwoord op een vraag niet gegeven kan worden is ook een antwoord. Bronnen:
- https://www.tilburguniversity.edu/nl/over/schools/geesteswetenschappen/dfi/wijzer/epistemologie/
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Gettier-probleembelief-analyse).
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.