Ik kijk in de toekomst,soms seconden,soms minuten.Wat moet ik met deze bewustwording?

Is het een hersenspinsel of zou ik paragnostische talenten bezitten.Deze vraag stel ik mezelf keer op keer,wat me veel energie kost.Hoe kom ik erachter wat er aan de hand is?

ER zijn allerhande verklaringen voor te bedenken,en ik heb al veel ervan onderzocht,bestudeerd.Altijd met een dosis skeptisisme.

Maar door de bomen zie ik het bos niet meer.psychologie,parapsychologie,biologie,neurologie.Psychiaters,vreemde vogels,noem het maar op.

Wie kan mij helpen met dit verwarrende verschijnsel?Of heeft zelf met dit bijltje gehakt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Je brein kan informatie, zoals ervaringen, fantasie, mensen kennis, je karakter, je intelligentie, je gevoeligheid, je verwachting, samen vatten en daar een conclusie uit trekken, die lijken op het ' kijken' in de toekomst.
Dit kan zo ver gaan, dat er echte beelden bij ontstaan en zelfs geuren en geluiden.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Een andere (spirituele uitleg) is, dat dit verschijnsel erg veel voor komt en meestal alleen in de zeer nabije toekomst.
Wat je nu veel energie kost, is me een raadsel, dat lijkt op een verzonnen deel van je vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wat je met deze ervaring "moet", hangt helemaal af van wat je ermee *wilt* doen. Je "moet" niets.

Als je wilt genieten van het gevoel, ook al kun je het niet bewijzen en er geen voordeel mee behalen behalve dat fijne gevoel, dan moet je dat vooral doen: ervan genieten. Niets mis mee.

Als je er wel voordeel mee wilt behalen, zul je meer moeten doen. "Voordeel" kan dan betekenen dat je iemand helpt, bijvoorbeeld door iemand behulpzame tips te geven, of door iemand te waarschuwen voor naderend (maar vermijdbaar) onheil. Het kan ook betekenen dat je ons gezamenlijke inzicht verder helpt door te laten zien wat er allemaal mogelijk is.

Maar dan zul je eerst een bewijs moeten hebben. Met andere woorden: laten zien dat je *echt* iets kunt. Want als ik heel eerlijk ben is dat nog helemaal niet zo zeker.

De mens is namelijk enorm goed in het interpreteren van miniscule, nauwelijks waarneembare signalen die anderen onbewust uitzenden. Als iemand een net wat andere handbeweging maakt dan anders, dan merk je niet dat je dat merkt, als je begrijpt wat ik bedoel, maar je verwerkt die informatie wel.

Daarnaast is de mens enorm goed in "hindsight bias". Dat betekent dat je vooraf niet kunt voorspellen wat iemand gaat zeggen, maar dat je achteraf "zeker weet" dat je de mededeling vooraf al aan zag komen.

Combineer bovenstaande twee punten (het onbewust oppikken van subtiele signaaltjes, en de "hindsight bias"), en je hebt een mogelijke verklaring te pakken voor de dingen die jij ervaart. Dat geldt zeker als je ook meeneemt dat onze hersenen ons vaak bedriegen in de volgorde van gebeurtenissen.

Als je dus bewijs wilt krijgen - waarbij het niet uitmaakt of dat voor jezelf is of voor anderen - zul je eerst moeten laten zien dat bovenstaande effecten geen rol spelen. Dat kan eigenlijk alleen maar door een voorspelling (of een voorgevoel) *vooraf* op te schrijven. Dat klinkt banaal, en dat is het misschien ook - maar achteraf zeggen dat je het vooraf al wist, is nu eenmaal bewezen onbetrouwbaar.

Jij hebt het niet over dagen of uren, maar over seconden. Dat maakt het vooraf opschrijven wat lastig. Je zult dan iets anders moeten bedenken, iets dat veel sneller is, ook al is het dan simpeler/ruwer dan opschrijven. En dan nog moet je je afvragen of dit voor jezelf wel de moeite waard is. Als je wilt kan ik je helpen bij het bedenken van zo'n "zelftest", maar daar heb ik wat meer informatie voor nodig.

Samenvattend: bepaal eerst wat je *wilt*. Je "moet" niets.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt ook nog denken aan het "déja vu" verschijnsel.
Cryofiel
10 jaar geleden
Inderdaad, Gesp!
Je kampt met een latente psychose , je brein reageert nog normaal maar bepaalde zintuigen zenden verkeerde signalen uit en slaan op hol ... Dit kan na 1- 5 maanden vanaf de eerste signalen overgaan in een reguliere psychose waarbij je iedereen in je omgeving van complottheorieën zal verdenken tegen jou enz ,... En dan ben je verder van huis want als je in een psychose belandt helpt psychotherapie niet meer zolang je erin verkeert ... Dan zullen ze moeten wachten tot je eruit bent voor met psychologische anamnese van je brein te starten . Het enige dat ze bij psychose kunnen doen is je opnemen om je tegen jouzelf en anderen te beschermen ... Een tip dus : start nu met antipsychotica des sneller je start , des te meer herstel kansen je hebt ... Uiteraard doe je dit niet op eigen houtje , je gaat naar je huisarts , legt uit dat je met een psychose zit , vraagt verwijzing naar een psychiater , liefst geen psychiatrische centra bezoeken want die zullen onmiddellijke opname aanraden , de psychiater zal je onderzoeken op tekenen van een psychose en als je 2 elementen of meer vertoont zal je antipsychotica voorgeschreven krijgen .Deze zullen je motoriek vertragen , je slaperig maken en je zal zin krijgen in zoetigheden . Het lijkt misschien een beetje angstwekkend maar je moet het laten behandelen , hoe langer de psychose kan inwerken , hoe meer schade ze nalaat , een psychose kan evenveel schade als een hersenbloeding nalaten als je niet in therapie gaat . Antipsychotica richten ook blijvende schade aan bij lang gebruik maar veel minder dan een psychose ! Het lijkt mij voor jou een win - win situatie om naar een psychiater doorverwezen te worden via je huisdokter en aan de antipsychotica te gaan . Succes en veel beterschap ! :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ben je arts dat je zo maar deze diagnose stelt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om n.a.v. een 'mededeling' zo een diagnose te stellen, zonder onderzoek of doorvragen, en dan ook nog adviseren om z.s.m. 'antipsychotica' te nemen, vind ik onverantwoord en van onkunde getuigen. Of... is u een 'helderziende'?