Wat wij ' verleden' noemen, en 'toekomst' zijn slechts waarnemingen die wij doen (en verwachtingen die wij hebben) vanuit de volmaakte en vaststaande stilheid die we 'nu' noemen. 'Tijd' is het mechanisme waardoor het 'nu' steeds weer in staat is om zichzelf volkomen te herscheppen. Dat herscheppen van het 'nu' van één volmaakte stilheid naar een volkomen hernieuwde volmaakte stilheid is wat wij waarnemen als het verstrijken van de tijd. Maar dat is dus een misvatting. Tijd verstrijkt niet, verloopt niet lineair of logisch. Tijd trekt door nu heen alsof het een eigen leven leidt. Tijd en Nu hebben niets met elkaar te maken, waardoor verleden en toekomst niet bestaan.

Reïncarnatie heeft daar in zoverre mee te maken, dat het herscheppen van het 'nu' iedere keer weer een volkomen reïncarnatie is. Omdat wij niet in staat zijn om zonder enige gedachte aan wat wij verleden noemen en toekomst, het 'nu' te herscheppen, lijkt ieder nieuw nu logisch voort te komen uit een vorig en lijkt ieder nieuw nu een logische incarnatie van een vorig nu. Dat zou Karma kunnen zijn.
Als het iemand lukt om het 'nu' werkelijk te ontdoen van enige vorm van 'dan' of 'toen', dan is opeens alles mogelijk. Maar daar hebben we een Boeddha of zijn gelijke voor nodig. Die onttrekt zich niet aan Karma, maar trekt zich er anderzijds ook bijzonder weinig van aan. ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er is geen NU. Er is enkel TOEKOMST. En deze loopt door met de TIJD. En de TIJD schrijdt voort. (En dit hoeft niet lineair te zijn.) Er zit dus helemaal geen cycli in....dus ook geen reincarnatie.....helaas.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wat jij wil

Andere antwoorden (9)

Tijd is een raar iets. Maar voor zover wij weten is tijd lineair niet cyclisch. Wij hebben totaal geen aanwijzingen voor dat tijd cyclisch is en totaal geen bewijs voor reïncarnatie. Kortom mij dunkt nee tijd is niet cyclisch. Per definitie kan tijd niet cyclisch zijn. Omdat tijd wordt de opeenvolging van gebeurtenissen is. Misschien zijn de gebeurtenissen cyclisch maar de tijd zelf niet. Bovendien lijkt het mij zeer sterk dat alles in cycli (is dat de meervoud van cyclus?) gebeurd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
cycli en cyclussen mag beiden
Soms.
Morgen heeft net als vandaag: een ochtend; een middag; een avond; en een nacht. Een nieuw jaar heeft net als elk jaar weer een lente; een zomer; een herfst en een winter. Ook in de toekomst gaan heel veel dingen in een cyclus Kiijk maar eens naar de natuur: bijv: zaaien; kiemen; groeien..... of de voortplantingscyclus van mens en dier.
In zoverre is de toekomst het cyclisch verleden
Dat er raakvlakken met reïncarnatie zijn, is wat mij betreft niet bewezen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Weet ik in ieder geval waarom het duimpje naar beneden staat. Is nog steeds niet altijd duidelijk.
Groeten
Dit soort vragen roept de behoefte om een 'onbeantwoordbaar!'-knop op. Je kunt net zo goed vragen 'Hoe zit het hele heelal in elkaar?' en dan hopen dat er binnen het bestek van zo'n 300 woorden een zinnig antwoord komt...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik ben voor zo'n knop af en toe ;-) Net zo'n mooie moeilijke vraag als wat zit er achter de sterren.
Als de "Big Bang" het gevolg was van een geïmplodeerd universum, maar dat zullen wij wel nooit te weten komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De toekomst is in ieder geval niet het cyclische verleden. Dan zou het betekenen dat je een soort verleden hebt, en dat de toekomst daaruit wordt afgeleid.

Verder denk ik zelf dat de tijd niet anders is dan een voortschrijdend 'NU'.
Het is immers zeer waarschijnlijk dat er een morgen komt, en ik weet nog dat het gister was.

Er kunnen gebeurtenissen zijn in de geschiedenis die zich herhalen maar er zit toch ook een zeker ontwikkeling in de schepping. Uitdijend heelal en ontwikkeling van de soorten zijn daar voorbeelden van.

Dit in ogenschouw genomen kan ik niet anders concluderen dan dat de toekomst anders is dan het nu en anders dan het verleden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zoals je bovenstaand ziet, kan de vraag op meerdere manieren worden beantwoord. Je hebt je vraag hier onder Spiritualiteit gesteld en het begrip tijd is iets wetenschappelijks. Verwijzen naar een abstract concept als 'Toekomst' of 'Verleden', maakt het zeer moeilijk om nog uit te komen op Spiritualiteit.
Spiritualiteit gaat ten allertijden om je eigen 'innerlijke universum' en je waarneming en of aansluiting bij het 'waarneembare universum' (dit is mijn visie tenminste).

Vanuit Spiritueel oogpunt met de concepten toekomst (dat waar je naartoe werkt) en verleden (dat wat je tot nu toe heeft gevormd), kijken naar cyclisch gedrag (helaas weer een wetenschappelijk niet spiritueel concept) van jouw Spirituele leven is voor een ander niet te beantwoorden met: 'ja' of 'nee'.

Of de herhaling van je acties (spiritueel) voortkomen uit de acties die hebt genomen in een eerder leven (karma) en daarmee reincarnatie je toekomst (van dit leven) tot het verleden van je volgende leven maakt en daarmee je je eigen vraag beantwoord, is uitsluitend gebasseerd in je vertrouwen en geloof in beide.

MAW: Geloof je in reincarnatie, dan zal je antwoord op beide 'ja' kunnen zijn. Is je vraag voortgekomen uit scepsis en geloof je in geen van beide, dan is het antwoord 'nee'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja. In de natuur is alles een cyclus. Dus ook de mensheid en haar domme acties en regeringen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
is het verleden cyclisch dan?

Het is altijd en eeuwig nieuw en uniek... De geur van de bloem die ik nu ruik, heb ik nog nooit eerder geroken...
Er is alleen nu... Alle verleden is herinnering en alle toekomst is speculatie...

en reincarnatie bestaat dus ook niet...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zie je dit antwoord steeds terug keren?