Waarom wordt in de Nederlandse medische wetenschap geen onderzoek gedaan naar CHI of QI of PRANA?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
interessante vraag en sterkte !
Cryofiel
10 jaar geleden
Eh... Je zegt dat het bestaan van de "geestelijke wereld", zoals jij het noemt, niet te meten is. Daarna zeg je dat het wel degelijk te meten is. Wat is het nu? Kun je het bestaan van de "geestelijke wereld" nu wel of niet aantonen?

Antwoorden (3)

Om dezelfde reden dat er in de natuurkunde geen onderzoek wordt gedaan naar perpetuum mobiles, in de chemie niet naar de steen-der-wijzen, en in de biologie niet naar kabouters. Dat is trekken aan een dood paard: het is onderzocht, met nul resultaat. Wat niet wegneemt dat het misschien een hele aardige levensfilosofie kan zijn, maar als medische behandeling werkt het niet.
"De consensus onder wetenschappers is dat de resultaten die beoefenaars van zelfverdedigingskunsten en patiënten van traditionele Chinese geneeskunde beweren te behalen op basis van gebruik van qi, kunnen worden verklaard zonder de veronderstelling van het bestaan van esoterische processen. Er zijn geen overtuigende resultaten van dubbelblinde onderzoeken van de werkzaamheid van traditionele Chinese geneeskunst die gebaseerd zijn op qi. Er is geen wetenschappelijk bewijs voor het bestaan van qi of voor het nut van het gebruik van qi als metafoor. Sommige tegenstanders zeggen dat qi enkel een vorm van vitalisme is[bron?], een theorie die grotendeels is verlaten aan het begin van de 19e eeuw."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het onderzoeken *OF*  Chi / Qi / Prana bestaat, is wel degelijk zinnig.

Daarom is dat onderzoek uitgevoerd. Met als resultaat: hoe goed we ook kijken, we zien niets, helemaal niets. Ondanks al onze grote inspanningen hebben we nooit ook maar enige aanwijzing kunnen vinden. Voor zover wij hebben kunnen nagaan bestaat er dus geen Chi / Qi / Prana.

Het onderzoeken van Chi / Qi / Prana is dan zinloos: voor zover wij weten bestaat het namelijk niet, en iets dat niet bestaat is nu eenmaal niet te onderzoeken.

Mochten er ooit aanwijzingen komen dat we iets over het hoofd hebben gezien, en dat er tóch iets bestaat dat we Chi / Qi / Prana zouden kunnen noemen, dan zal dat vanzelfsprekend worden onderzocht. Tot nu toe is daar (nog?) geen sprake van. Maar we blijven natuurlijk open staan voor nieuwe ontdekkingen.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik wil graag een serieuze ontdekking melden. (maar niet in het openbaar) waar kan ik dat doen? Waar kan ik documentatie vinden over deze genoemde onderzoeken naar het bestaan van qi of chi? Wie is een aanspreekpunt? welke instantie/ persoon houdt zich hier mee bezig? merci
Cryofiel
10 jaar geleden
Het risico dat je loopt is dat er elke maand duizenden malloten denken dat ze een serieuze ontdekking kunnen melden. Dat maakt de situatie voor jou moeilijk. Je zult namelijk eerst moeten laten zien dat jij niet één van die duizenden malloten bent. Ik raad je daarom aan (voor zover je dat nog niet hebt gedaan) wat voorwerk te doen. Dat betekent bijvoorbeeld dat je zult moeten nagaan WAAROM eerdere claims werden afgewezen. Je kunt dan zorgen dat die redenen op jou niet van toepassing zijn. Je zult ook moeten zoeken naar alternatieve verklaringen voor datgene wat jij hebt ontdekt. Kan zo'n alternatieve verklaring ook kloppen? Zo ja, dan moet je een manier bedenken waarop je kunt laten zien dat die alternatieve verklaring in jouw geval niet van toepassing is. Tot slot zul je kennis moeten hebben van de eisen waaraan een bewijs moet voldoen. Denk aan dubbelblind, herhaalbaar, geen andere mogelijke verklaring, enzovoort. En de theorie moet falsificeerbaar zijn: een niet-falsificeerbare theorie is waardeloos, en het helpt wanneer je ook echt *begrijpt* waarom dat zo is. Als je nog niet over bovenstaande punten hebt nagedacht, hoef je voorlopig niemand te benaderen: je zult dan domweg worden weggestuurd met de opmerking dat je eerst maar eens over die dingen moet gaan nadenken (en dat is, eerlijk gezegd, een terechte opmerking). Als je WEL antwoorden hebt op bovenstaande punten, kun je contact opnemen met de Stichting Skepsis. Zij staan geheel open voor nieuwe mogelijkheden, ondanks de negatieve verhalen die de eerder genoemde duizenden malloten over hen rondstrooien. Als ik het goed heb, loven ze zelfs een prijs uit voor iemand die een paranormaal iets kan laten zien. Een collega is lid van de Stichting Skepsis. Als je wilt kan ik hem vragen wie je zou kunnen benaderen (dat kunnen we dan via PB uitwisselen).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kom heel graag in contact met iemand van de Stichting Skepsis. Het is wel degelijk faciliteerbaar. Ik ben zelf een rationeel persoon, en begrijp de skeptici, ik voel me niet aangesproken als idioot, en ben toch van mening dat ik iets "hoogst" bijzonders in handen heb, wat ik graag naar buiten wil brengen voor nader onderzoek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rikxxx, mogelijk kan ik je wel verder helpen, wel even via PB tje.
Cryofiel
10 jaar geleden
@Rikxxx, neem je zelf contact op met de Stichting Skepsis, of zal ik mijn collega vragen of je hem mag benaderen? Als je direct contact wilt opnemen, kun je hun adres vinden op hun website: http://www.skepsis.nl/ .
Er zal niet snel onderzoek worden gedaan op basis van deze termen. Evenmin dat men via onderzoek kan of wil aantonen dat een mens bestaat uit de drie elementen: lichaam, geest en ziel. Dan stoppen we bij 2. Dit neemt niet weg dat de wetenschap dit wel serieus neemt en wel degelijk onderzoek doet en op basis daarvan behandeld. Echter plakken we daar andere mooie etiketten op als: psychosomatiek, somatoforme stoornis en biopsychosociaal model. Hoewel het dus niet als dusdanig wordt omschreven wordt in de behandelmethodes wel degelijk hiervan uitgegaan. We hebben in Nederland hiervoor zelfs een expertise centrum: De Eikenboom in Zeist.

PS. Ik ben ervaringsdeskundige
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Men wil best aantonen dat er een ziel zou zijn. Maar dan moeten er wel aanwijzingen zijn dat we iets missen. Tot nu toe zijn die aanwijzingen er niet. -- Vergelijk het met de natuurkunde. Daar kennen we de zwaartekracht. Je kunt nu natuurlijk gaan beweren dat de natuurkunde daar stopt, en dat men Geo, de Gierige Geest over het hoofd ziet. Geo zit namelijk binnenin de aarde, en uit pure gierigheid trekt hij met zijn magische kracht alles naar zich toe wat binnen zijn bereik komt. De natuurkunde zegt: we kunnen alles al verklaren met de zwaartekracht. We zien geen reden om er een Gierige Geest Geo bij te verzinnen. Dus gaan we ervan uit dat de zwaartekracht wel, en Geo niet bestaat. Zodra iemand aanwijzingen kan leveren dat Geo toch bestaat, zullen we daar onderzoek naar doen. -- Met de psyche en de ziel is het precies als met de zwaartekracht en Geo. De wetenschap zegt: we kunnen alles verklaren met de psyche. We zien geen reden om er een ziel bij te verzinnen. Dus gaan we ervan uit dat de psyche wel, en de ziel niet bestaat. Zodra iemand aanwijzingen kan leveren dat de ziel toch bestaat, zullen we daar onderzoek naar doen. -- Zie je hoe de vorige twee alinea's vrijwel letterlijk identiek zijn?