Wat is de oorzaak van een "dejavuu"?

Iedereen heeft dat wel eens,neem ik aan,dat gevoel van...dit heb ik al eens meegemaakt.Heb je dat dan ook al eens meegemaakt?Hoe komt dat,dat je dat wel eens hebt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/dejavu.30052
rose
14 jaar geleden
Heb je deze vraag niet al eens eerder gesteld...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor.Ik zie nu ook dat een zelfde vraag al een paar keer is gesteld ja.Normaal krijg je een vraag die al eens gesteld is te zien,maar ik heb dus niks gezien.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik denk dat je niets te zien kreeg vanwege je spelfout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/zoek?q=deja
rose
14 jaar geleden
Ik had al een heel sterk gevoel dat ik deze vraag al eens eerder had gezien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;-)

Het beste antwoord

Het is als het ware een hele korte rewind die je hersenen maken. Je ziet/beleeft iets en in de hersenen ontstaat een soort kortsluiting waardoor je het herbeleefd. Dat gaat in een fractie van een seconde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Een korstsluiting in de hersenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duik er maar eens in en dan kan je het zelf zo terug vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is inderdaad één theorie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lekker kort door de bocht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zijn alleen maar kortsluitingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En je weet,dat je NOOIT aan korstjes mag peuteren,vooral niet in de brains!
Puur omdat dat zo is. Even graven in je geheugen en je weet weer waar en wanneer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebruik het zoekvenstertje linksboven in het GV-scherm. Type daar "deja vu" in (zonder de aanhalingstekens), en je vindt zo'n 24 eerdere vragen over dit onderwerp.

Ik ga de antwoorden op die vragen niet herhalen.

Kort gezegd komt het erop neer dat de dingen in de buitenwereld dan wel netjes in een bepaalde volgorde gebeuren, maar dat dat beslist niet zo is voor de verwerking in de hersenen.

Daardoor kan het best eens gebeuren dat jij iets meemaakt, dat die gebeurtenis alvast in je geheugen wordt opgeslagen, en dat je je pas vlak daarna bewust wordt van wat er gebeurt.

Bij alles waarvan je je bewust wordt, kijken de hersenen automatisch in het geheugen of ze al iets vergelijkbaars kennen. In dit geval vinden ze iets - dat die herinnering slechts 0,05 seconden oud is, maakt niet uit. Er wordt een herinnering gevonden in het geheugen, dus "klik", jij hebt een herinnering aan datgene wat je op dat moment meemaakt.

Je concludeert daaruit dat je het al eens eerder hebt meegemaakt - want dat is altijd zo, als je ergens een herinnering aan hebt, toch?

Er is geen enkele manier waarop je dit kunt voorkomen. Er is geen enkele manier om te achterhalen of een herinnering een deja-vu is, of een echte herinnering. Het zijn onze eigen hersenen die ons hier bedotten. Dat betekent dat we niet op diezelfde hersenen kunnen vertrouwen om dit zelfbedrog te ontmaskeren.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie verklaring, maar zo eenvoudig is het echter ook weer niet.
Afgelopen voorjaar liep ik met mijn zoon in Australie, in een plaatje dicht bij de kust, toe er iemand mij de weg vroeg, naar het strand, natuurlijk wist ik dat wel en vertelde met mijn beste engels hoe hij moest lopen, want de weg naar het strand had ik al zo vaak gelopen, de man bedankte me uitbundig (zo zijn Australiers vaak) en liep vrolijk weg.
Toen ging er een ware schok door me heen!
Ik vroeg aan mijn zoon, heb je verstaan wat ik net vertelde toen hij de weg naar het strand vroeg?
Hij keek me vragend aan, toen zei hij ineens, verrek, dat kan je helemaal niet weten, we zijn hier nog nooit geweest, maar je uitleg klonk zo geloofwaardig, dat ik het niet eens in de gaten had!
Ik zei, we gaan kijken of het klopt en volgden mijn eigen advies naar het strand.
Alles, echt alles klopte, na 20 min. stonden we aan het strand. Het moment dat de Australier me de weg vroeg, voelde zo vertrouwd en zo vanzelfsprekend, zonder dat ik het me realiseerde.
Dat kwam pas later.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi verhaal, edd
Cryofiel
14 jaar geleden
Mooi verhaal, inderdaad. Het zou best een onderzoekje waard zijn. Waar dan naar gekeken zou moeten worden is of er alternatieve verklaringen bestaan. Een mogelijke alternatieve verklaring is dat jij tóch de situatie goed genoeg kende om een beschrijving te geven. We zouden dan alle folders en alle websites moeten terugvinden die je zou kunnen hebben gelezen. Een andere mogelijke verklaring is dat je verhalen van anderen hebt gehoord. Het is ook mogelijk dat jullie op een heuvel een goed overzicht hadden van de situatie aldaar, en dat je vervolgens onderaan die heuvel de uitleg kon geven - terwijl je al niet meer wist dat je twintig minuten daarvoor alles goed hebt kunnen zien. Dan is er nog de mogelijkheid dat vele Australische kustdorpjes er zo ongeveer hetzelfde uitzien, zodat een beschrijving altijd een goede kans maakt. Ik noem zomaar wat mogelijkheden. Een ervaren onderzoeker van zulke verschijnselen kan er nog veel meer noemen, daarvan ben ik zeker. Waar we voor moeten waken is dat we op grond van enkele anecdotische verhalen een theorie accepteren die onze hele kennis op haar grondvesten doet schudden. Zo'n opzienbarende theorie kan best worden geaccepteerd, maar dat kan pas na een gedegen onderzoek en controle.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezien mijn ervaringen hier op g.v. met sommige deelnemers, heb ik natuurlijk ook al deze mogelijkheden onderzocht, ik heb vroeger wel in Australie gewoont, maar dat is 50 jaar geleden,ik was toen 17 jaar en woonde in een ander gebied, ben toen ook nooit in een badplaats geweest, er is geen enkele link te bedenken, hoe ik aan deze informatie gekomen ben.
Het meest bijzonder voor me zelf, toe deze Australier de weg aan me vroeg, leek het net of het de gewoonste zaak van de wereld was, dat ik het wist, ik schoot zelfs in de lach, dat hij het juist aan mij vroeg , natuurlijk wist ik het,en zelfs zonder na te denken gaf ik hem antwoord.
Toen de man wegliep, leek het of ik uit een droom terug kwam, uit een andere werkelijkheid, ik schrok gewoon van wat er gebeurde, stond met mijn mond open, pas toen zag ik mijn zoon naast me en dacht nog even dat ik stond te dagdromen, maar ook hij bevestigde mijn ervaring, we zagen de man toen nog lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was geen 'helder weten' Ed?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jeanette, het was een rara ervaring, het leek even of ik uit een tranche kwam, ik heb daar in Australië nog zo'n vreemde ervaring gehad, midden in een oerbos waar ik vroeger als ventje van 17 gelopen had, wil het hier niet bij zetten, wordt te zweverig.
Maar ja, helder weten?
Geen idee. Zou kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goh Ed, ben nu toch wel heel nieuwsgierig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn ook zaken die ik privee wil houden , veel mensen hier op g.v. denken dat ik zo maar alles vertel, maar het meeste vertel ik niet. Sorry.
Om voor de gezelligheid ook eens de spirituele kant van een dejavu te belichten:

Sommige mensen geloven dat een dejavu veroorzaakt wordt door een herinnering vanuit een vorig leven. Een dejavu voelt immers alsof je ergens al geweest bent of iets al hebt meegemaakt.
Zij geloven bijvoorbeeld dat wanneer je een dejavu krijgt bij een plek waar je nooit geweest bent, je hier wel geweest bent in een vorig leven en je dit op dat moment even herinnert.

Verder ga ik mee in het antwoord van Cryofiel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb regelmatig een deja vu. Soms kan ik die plaatsen en soms niet.

Ik ben in ieder geval van mening dat dat niet altijd gaat om iets wat je niet echt hebt meegemaakt.

Vaak als ik een deja vu heb dan heb ik er eerder over gedroomd. Soms herinner ik me mijn droom en weet ik waar de deja vu vandaan komt. Soms weet ik niet waar het vandaan komt.

Zo heb ik eens een droom gehad die ik bij het wakker worden tot in elk detail heb onthouden. Daarna is die droom ook perfect in mijn geheugen blijven hangen. Bij het wakker worden wist ik dat ik deze droom in de werkelijkheid zou ervaren. Ik kreeg het gevoel dat ik de onbekende persoon waarover ik droomde nodig had om mij te helpen bij een probleem. Een paar maanden later ontmoette ik deze persoon en exact hetgeen waar ik over had gedroomd gebeurde. Dit is mijn meest bizarre deja vu moment geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel bizar!
+1
Bij mij is een deja vu, een gebeurtenis waarover ik gedroomd heb.
Heel vaak wordt ik dan wakker, en ben erg onder de indruk van die droom.
Heel vaak wordt het later werkelijkheid, en kan ik de droom plaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Herinnering is de oorzaak van een Deja Vu...

Ja ik heb deja vu een deja vu...

Herinnering, meer niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iemand vertelde me ooit dat een deja vu is, als een anwb-paddestoel in je leven. als een teken dat je op de juiste weg zit.
tsja....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's het ultieme bewijs van re in kar nazi!
Je hebt dat in een vorig of voor vorig leven als is een keertje meegemaakt. En misschien ook wel in een volgend leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat in 'het rijk van de Aarde'
praktisch nog zal plaatsvinden,
dat is voor 'het rijk van de geest'
theoretisch reeds gebeurt.

Het rijk van de geest is dát,
waar de toekomst reeds heeft plaatsgevonden.
Het rijk van de Aarde is dát,
waar de toekomst nog zal gaan plaatsvinden.
http://www.encyclo.nl/begrip/Geest

Men mag dus aannemen,
dat alle openbaringen en uitkomsten
voor de geest reeds bekend zijn;
dát is de oorzaak van een dejavuu.

ALLES herhaalt zich immers,
soms herbeleeft men IETS,
want er is NIETS nieuws onder de zon.
http://www.statenvertaling.net/zoek.php?qb=nieuws+onder+de+zon

Iedereen weet dat;
velen vergeten dat;
weinigen herinneren dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mogelijke verklaring stamt uit de neurologie. Wat bij een déjà vu gebeurt, kan ook worden omschreven als een "kortsluiting" van de hersenen.