Is 'glaasje draaien' gevaarlijk?

Het zogenaamde geesten oproepen door middel van glaasje draaien kan dit gevaarlijk zijn voor jongeren als ze dit voor de lol doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
16.6K

Het beste antwoord

Ja. Niet omdat je daarmee geesten oproept, of omdat er uberhaupt iets gebeurd dat 'niet kan', maar omdat mensen die sowieso al openstaan voor mogelijke 'verschijnselen' zich van alles kunnen inbeelden en zelfs volledig psychotisch kunnen worden.

Zowel mensen die in paranormale verschijnselen geloven en dat serieus nemen als mensen die er geen hout van geloven maar een oprecht ontzag hebben voor de schier onbegrensde mogelijkheden van de menselijke psyche zichzelf voor de gek te houden, zullen dingen als glaasje draaien te allen tijden afraden.

Of je nu geesten oproept of andere potentieel gevaarlijke effecten, glaasjes draaien is nooit een goed idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (32)

Zijn al meerdere vragen over gesteld.
Begin er Nooit aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies Eef, NOOIT aan beginnen...+1
ik denk van wel, het antwoord onder mij zal wellicht zijn: ik denk van niet. ik heb genoeg heidenen zien flippen na zulks capriolen dus puur de kracht van suggestie vind ik te kort door de bocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan je hier op gv allemaal uitzoeken want er zijn veel vragen over gesteld.
Het antwoord is ja! Als je niet precies weet wat je doet kan je de verkeerde geesten aantrekken.
Niet doen dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jazeker, nooit aan beginnen. op gv staat meer info bij de gesloten vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me niet voorsteleen,dat het voor wie dan ook gevaarlijk is! Wat zou er dan kunnen gebeuren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het blijkt ook al gevaarlijk te zijn de minnetjes toe te lichten! Hoe gevaarlijk is het glaasje draaien dan wel niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je de moeite genomen, even in het archief te lezen, wat er al allemaal over 'glaasje-draaien'gezegd is? Ik heb je antwoord niet bemind, maar als je het níét gelezen hebt, verdien je er wél ééntje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle "believers"stellen in deze en in andere vragen,dat het zeer gevaarlijk is. Maar daar houdt het dan ook mee op.
Het gevaar zit m.i. in hun eigen geest,zij zijn bevreesd voor het bevreesd zijn. Ze zijn schijnbaar zelfs zo bang,dat ze het antwoord wel durven minnen,maar niet durven zeggen waarom, of is dat lafheid?
Ja, want je weet niet wat je doet, het is hetzelfde als zonder pilotendiploma (ja dat is een brevet) achter de stuurknuppel van een boeing 747 te gaan zitten vliegen, dat gaat geheid fout...

En waarom dat is wordt niet gevraagd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
soms sta ik echt versteld van die minnetjes hier..+ van mij Xinix
Er is gegarandeerd niets gevaarlijks aan, tenzij je het glaasje laat vallen en je verwondt aan de scherven. Mensen denken dat het iets te maken heeft met spoken en geesten. Aangezien die niet bestaan kan er niets gebeuren. Maar is het is wel een zinloos spelletje.

Toegevoegd na 5 minuten:
Wist je trouwens dat spoken minduimpjes kunnen geven? Kijk maar hieronder!
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Goed hè?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allen bin nuts antworden boe!
AWM
14 jaar geleden
Hou je snavel, Donald!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij een onbespookte min deze keer, omdat iets niet aper definitie gevaarlijk is omdat er niks aantoonbaar paranormaals gebeurt. Ik heb mensen volledig zien flippen puur en alleen door de suggéstie dat er iets zou kunnen gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een min van mij voor dit onzin antwoord. En mocht je mij er voor willen bedanken: 'graag gedaan'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik sluit me geheel bij de vorige min-stemmers aan.
AWM
14 jaar geleden
Dank je. Eigenlijk is dit een 'poll'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eindelijk iemand met een zinnig antwoord! :D
AWM
14 jaar geleden
Dank je! De tussenstand is nu: 6-11!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ Antwoordman HELEMAAL MEE EENS! dat gezeur over geesten, hou aub op!
AWM
14 jaar geleden
Dank je: De tussenstand stand van vandaag is 9-14!
AWM
14 jaar geleden
Dank je wel voor je mening! De stand is nu 10-16.
Mensen, nog vlug stemmen voordat de vraag sluit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gegeven het al eerder genoemde flippen van mensen, ik noem het placebo effect, kan ik niet uitsluiten dat bv. mensen met een zwak hart bij dergelijke spelletjes gezondheidsschade oplopen.
Net als de soms bedrieglijk echte show van illusionisten.
Geen - en geen +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@antwoordman Op de vraag waar kan ik een ouijabord kopen heb jij dit als antwoord gegeven Waarschuwing:
Begin nooit aan een ouijabord, glaasje draaien of pendelen boven een letter en cijferbord. Ook het engelenbord is niet veilig. Er komen rituelen krachten vrij waar wij als mens niets vanaf weten en zeker niet ‘onder controle’ hebben. Wilt u contact krijgen met de andere wereld ga dan naar een medium die geen ouijabord nodig heeft. Het is slechts een hulp/concentratiemiddel zoals een glazenbol of tarotkaarten, het is niet echt nodig. Erg tegenstrijdig wat je nu hebt gezegd. Ik doe niet mee met de minnetjes maar dit keer geen plus van mij.
Ja het is gevaarlijk.
Of er nu geesten bij komen kijken of niet, het blijft gevaarlijk.
Want je hebt niet in de gaten waar je eigen geest toe in staat is, die kan namelijk ook gekke dingen gaan doen op dat moment.
Als je in een flat of apartement woont zou ik het al helemaal niet doen.
Voor je het weet spring je naar beneden, einde oefening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is absoluut gevaarlijk!! Ze beginnen voor de lol, maar het kan eindigen met psychoses.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ Inekevl !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ Inekevl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Absoluut!

Als het echt werkt weet je niet wat je 'in huis' haalt en kom er dan maar weer eens af!
Je kunt er echt stapelgek van worden als je niet op past!

Ik geloof dat er mensen zijn die het 'kundig' kunnen maar voor de lol? Nooit doen.
Zelfs voor een z.g.n. 'deskundige' kan het gevaarlijk zijn.
Je hoort geen 'geesten' op te roepen, die komen van zelf wel wanneer zij jou iets hebben te vertellen. En dat vinden veel mensen al eng.

Toegevoegd na 14 uur:
Iemand, een entiteit (geest) kan zelfs bezit van je gaan nemen. Geloof me dat dit geen pretje zal zijn en zie het dan maar weer kwijt te raken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ Jeanette
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel GoldEnten!
Zeer gevaarlijk. Je roept geesten op die zich nog in de aardsfeer bevinden.
Dit zijn vaak mensen die een moeilijk en slecht leven hebben gehad, en hun dood nog niet aanvaard hebben.
Zij kunnen nog niet loslaten, en zitten nog vol met onverwerkte gevoelens.
Dus niet doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee doe het maar eens in het donker terwijl je de beelden opneemt met een nachtlichtcamera. Omdat je niet kan zien waar je het glaasje zogenaamd met hulp van een geest heenduwt zullen de antwoorden erg vreemd zo niet onuitspreekbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de lol moet je dit niet doen.Dit moet je zo-wie-zo nooits doen.Je weet niet wie je binnenhaalt.
Ja,ik geloof in geesten oproepen.Ik heb dat vroeger ook gedaan...ook voor de lol,maar mijn broer heeft er nog last van.Ik raad iedereen af om dit te doen...ik weet wat voor leed het kan brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is zinloos het hier uit te leggen waarom het gevaarlijk is, want dat is het!
Voor die het weten, hoef ik het niet uit te leggen.
Voor die het niet geloven hoef ik het ook niet, dat heeft geen zin.
Glaasje draaien is spelen met vuur in een droog duingebied.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ed
idd begin er nooit aan.De gevolgen wil je niet mee maken. ook al geloof je niet in geesten/spoken.Het kan wel gevaarlijk zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat ik ook niet snap toch..
die mensen die niet in geesten geloven, het toch gewoon gaan proberen..
Ik denk er zelf ook vaak over om dit een keer te doen.
Ik heb laatst een online ouijja bord geprobeerd - er gebeurde niets.

Het gevaar zit er echter wel in, dat je linken gaat leggen tussen dingen waar geen verband is. Als er bijv. plots een vaasje omvalt zal je nu gewoon denken: wat raar! Maar als je glaasje hebt gedraaid, gaan sommige mensen denken: Ze zijn hier!

Dus ja in dat opzicht kun je er gek van worden, maar slechts zo gek als je jezelf maakt. Als je denkt dat je er bang van zult worden als je achteraf alleen (thuis) zult zijn, moet je het misschien niet doen. Als je daar nuchter voor bent zie ik geen gevaren. Maar nogmaals ik heb het zelf nooit gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaasje omvallen is wel nog het minst enge wat zou kunnen gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon niet doen. klaar
Ooit 1x gedaan
Nooit aan beginen
Was geen pretige ervaring
Ik doe het noot meer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat was er gebeurd?
Ja glaasje draaien is gevaarlijk. Niet alleen voor jongeren, voor iedereen. Niet alleen voor leken, zelfs voor deskundigen. Nooit aan beginnen, heeft geen enkel nut!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, ik draai mijn glazen regelmatig om voordat ik ze in de kast stop. Of.....bedoel je dat niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf geloof ik niet in geesten, in spiritueel gedoe, of in wat dan ook. Glaasje draaien vind ik zelf niet gevaarlijk, maar waarom zou je het ook doen? Het geloven in bijvoorbeeld geesten gebeurd meestal omdat je naar andere luistert. En als die andere zeggen dat glaasje draaien gevaarlijk is, moet je het ook niet doen.

Ik heb ook 3 keer bloody merrie
gezegd voor de spiegel om 12 uur 's nachts. Er gebeurt echt niks hoor. Er zijn zo veel onzin verhalen over geesten op het internet. En hoe meer je er leest, hoe meer je ze gaat geloven.

Ik zie het nut niet van glaasje draaien, gevaarlijk of niet. Voor de gene die zeggen dat ze mensen kennen die er last van hebben. Wie zegt dat dat daar door komt? Het kan van alles zijn.

Dus, nee. Glaasje draaien is niet gevaarlijk.
(kom maar op met die minnetjes)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Waarom nu minnen voor iemand die gewoon open en eerlijk zijn mening geeft, met een goede onderbouwing erbij? Da's een heel duidelijk zwaktebod. Deze minners geven aan dat ze het niet eens zijn met het antwoord. Maar daar is de min niet voor bedoeld! Verder geven deze minners aan dat ze geen tegenargument hebben, dat ze de discussie niet aandurven, maar dat ze gewoon *willen* dat glaasjedraaien gevaarlijk is. Zo van: "Of het nu gevaarlijk is of niet, dat doet er niet toe, ik WIL gewoon dat het gevaarlijk is, van mij MOET het gevaarlijk zijn, en iedereen die het WAAGT te twijfelen aan mijn persoonlijke overtuiging, moet worden bestraft - lekker puh!" Wat een armoe. Van mij een plus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nuchter antwoord +1. Vooral waarom zou je het ook doen ? Eczaktly.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alsjeblieft -
kon er maar 1 geven.
Cryofiel
14 jaar geleden
Eh, waarom een min voor een goed onderbouwd antwoord? Je geeft hiermee aan dat elke mening die anders is dan de jouwe meteen niet waardevol kan zijn. Dat vind ik tamelijk bot en eigenzinnig. Alsof je nooit rekening houdt met het bestaan van andere meningen.
ALLES heeft, naar mijn mening,
een gevaarlijke kant;

'glaasje draaien' vind ik IETS,
dat slechts gevaarlijk kan worden
(voor de psyche),
wanneer men daar in gaat geloven,
en wanneer men z'n leven
daardoor zal laten beïnvloeden;

verder vind ik 'glaasje draaien'
helemaal NIETS voorstellen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Tibetanen hebben een gezegde dat luidt: ’Denk tweemaal na alvorens honing te aanvaarden die op een scherp mes wordt aangeboden.’
In een poging de honing van het mes te likken, kun je je tong afsnijden!

Met het bovennatuurlijke is het net zo gesteld: ongeacht welke aantrekkingskracht het op je nieuwsgierigheid uitoefent, het is dodelijk.

Weiger dus iedere uitnodiging om aan een spiritistische seance mee te doen of daar zelfs maar als toeschouwer bij te zijn.

Een schijnbaar onschadelijk spelletje, zoals het glaasje draaien, kan ertoe leiden dat je op heel gevaarlijke wijze in demonisme verwikkeld raakt. Toegegeven, je bent misschien nieuwsgierig. Maar zou je enkel om erachter te komen hoe het is om voedselvergiftiging te hebben, bedorven vlees eten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bekijk het eens zo:
Als het geen geest aantrekt was het behoorlijk nutteloos om met een glaasje te gaan draaien.
Als het wel een geest aantrekt baal je waarschijnlijk, want het lijkt me geen fijn idee dat er iemand bij je is die je niet kan zien...dus dat je ook niet weet wanneer ie weer weg is.

Het gaat dan ook waarschijnlijk vooral om de spanning.
Maar er zijn genoeg andere activiteiten die dezelfde hoeveelheid spanning en een bevredigender resultaat hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal waar en precies antwoord. Goede argumenten van het wel / niet proberen. +1
Als je dit doet is het toch een zekere nieuwschierigheid. Die nieuwschierigheid is gevaarlijk, want die geeft namelijk aan dat er minstens een twijfel bij je is over het geloof hier van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nieuwsgierigheid*
Al voor en tegens zijn hier al benoemd, je kunt het ook opzoeken bij de in het verleden reeds gestelde en beantwoorde vragen, toch wil ik er nog iets aan toe voegen:
het feit dat je er naar op onderzoek gaat hier wil al iets zeggen: er is een twijfel, en wellicht een onbewuste inschatting over de eventuele risico's.
Gelukkig maar, want bij glaasje draaien loop je een groot risico, krachten of energieën tevoorschijn te halen die je erg negatief kunnen beïnvloeden en erger nog je echt letterlijk helemaal gek kunnen maken.
En gelukkig was er een positieve invloed die je heeft doen besluiten hier deze vraag te stellen, ik hoop dat je luistert naar de antwoorden hier die je uitlegden het niet te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je er aan begint, ben je gewoon weg heeeeeel erg dom bezig,
het is zeker geen spelletje, en kan heel erg nadelig uitpaken,
zeer gevaarlijk dus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom dan?
Glaasje draaien zelf is niet gevaarlijk. De geesten die je probeert op te roepen bestaan helemaal niet en zijn dus ook niet gevaarlijk.

Wat wel gevaarlijk kan zijn zijn de psychische effecten van het spel op jezelf. Je kunt kunt finaal flippen van dingen die er helemaal zijn, maar die je denkt te zien omdat je zo verwachtvol, gespannen en gefocused bent. Dit is hetzelfde dat er mensen zijn die hele gesprekken met kabouters hebben, omdat ze geloven dat deze bestaan en er daarom zoveel mee bezig zijn dat ze waanideeën ontwikkelen. Beter niet aan beginnen dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Ah, eindelijk, het enige juiste antwoord! Ik vrees echter dat je een hoop minnen zult krijgen. Glaasjedraaien "moet" gevaarlijk zijn, de aanhangers zijn daar heel fanatiek in. Elke andere mening moet te vuur en te zwaard worden bestreden. Van mij een welverdiende plus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tnxs ;)
Bij het nadenken over deze vraag kwam de volgende bij mij op:

Stel je voor :

Je verblijft in een oud Engels landhuis en je blijft er slapen . 's Avonds ging het brandalarm af om niets .

Je slaapt in een comfortabel bed en je krijgt een droom . Je droom gaat over een geest die bij je komt. Het is een nare energie . De geest weet zich toegang te verschaffen tot jouw droom.

De geest richt zich echter niet op jou maar op een dierbare van jou . Jij weet het . Een dierbare van jou die naast je ligt te slapen neem jij in bescherming.

Een hele nacht lang speelt een strijd zich af in jou hoofd tussen jou en twee geesten ( de eerste heeft zijn vriend erbijgehaald) . Ze beschikken over krachten waar jij niet aan kan tippen. In een enorme menigte ( in de droom ) kunnen zij jou op laten lichten als of je lichtgevende verf op je lichaam hebt en blijven je opjagen.
Terwijl jij wordt opgejaagd weet je ook in je onderbewuste dat ze jouw dierbare ander die een bed verder slaapt en kwetsbaar is NIET lastig vallen.

Een hele nacht gaat het door. Jij wordt opgejaagd , je rent verder . Je vecht met de geesten en weet ze tijdelijk op te sluiten maar ze weten zich te bevrijden en ze belagen je weer. Je wilt eruit , je wilt weg maar ze houden je in de droom gevangen.

's ochtends wordt je wakker , doodmoe en je dierbare ander ligt naast je vredig te slapen en hij / zij is niet door de geest belaagt . Terwijl de geesten het op hem/ haar hadden gemunt.

Je vertrekt onmiddelijk samen met je dierbare uit het Engelse landhuis.

Verplaats deze ervaring in je brein naar een iedere nacht en geen ontsnappen aan ( de geest zal je blijven volgen ) en dan heb je een idee over wat er kan gebeuren .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sjeetje wat een antwoorden op zo'n vraag! Terwijl die zo simpel te beantwoorden is! NEE. Natuurlijk niet. Waarom niet? Omdat het simpelweg een fabeltje is en er uiteraard geen geesten of wat ook bestaan. Denk er maar eens, zoals een oude lerares altijd zei, met je boerenverstand over na! Dan ben je er binnen 10 seconden achter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb het gisteren gedaan.. gebeurde niets!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gedaan of gePROBEERD?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gedaan/geprobeerd, wat jij het wil noemen :)
Ja heel gevaarlijk.
Had een vriendin die is helemaal geflipt!
Totaal gefilpt en toen vertelde ze waarom, zei ik hey, doei!
Ik hou me niet bezig met die gekke dingen.

Naast dat je je verstand kwijt kan raken, raak je ook nog je vrienden kwijt.
Ik was vriendinnen met haar gebleven als ze gezond dr verstand zou gebruiken, ik hoef geen mensen in mijn leven die van alles denken dat het een spelletje is.

Gewoon niet doen!
Ga je geest niet testen, je weet pas achteraf of het zwak is maar dan is het al te laat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is zo
Ik denk dat het gevolgen heeft als je gelooft in de gevolgen van glaasje draaien. Zelfs lichte twijfel kan je onbewuste prikkelen, zodat je je ongemakkelijk kunt voelen tijdens en na het glaasje draaien..
Bovendien moet je rekening houden met de intentie van het glaasje draaien. Zijn je bedoelingen goed dan krijg je waarschijnlijk geen last van gevaarlijke gevolgen.
Het is aan jou om de keuze te maken om glaasje te draaien. De gevolgen inschatten kan ik niet voor je. Ik ben geen expert.