Kan iedereen 'cold reading' leren?

Is het te leren door iedereen met een beetje goed verstand en mensenkennis?
Of is 'cold reading' op zich al een 'gave'?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Kijk eens naar de site van Derren Brown. Expert in deze Cold Reading waar je mond van openvalt.
Ik denk dat iedereen die er interesse in heeft, dit kan leren en dat er verschil is in hoe goed je er in wordt. je hebt welk bepaalde kwaliteiten nodig, je moet heel goed mensen kunnen invoelen, contact maken, manipuleren etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Voor de mensen die het niet weten: cold reading is een methode om de indruk te wekken bij je gesprekspartner dat je veel van hem weet, terwijl dit niet zo is.

Iedereen met een beetje sociaal gevoel kan dit aanleren. Er zijn leuke methoden en technieken voor ontwikkeld. Eén daarvan is algemeen blijven, een tweede is door regelmatig een reactie te geven als: 'dat dacht ik al'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cold Reading kan iedereen leren binnen 1 dag

Toegevoegd na 2 minuten:
Mijn belangrijkste bron was het uiterst nuttige boek van een van de beste `cold readers', namelijk Ian Rowland, getiteld The Full Facts Book of Cold Reading (verkrijgbaar via de website van Rowland), dat ik van harte aanbeveel aan iedereen die zich in deze tak van vermaak wil begeven. Er staat veel en veel meer in dan ik hier kan vertellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cold reading is geen gave, iedereen zou het kunnen leren. We is het iets dat je moet 'liggen'. Als het tegen je aard in druist om mensen te 'bedriegen' zul je er nooit bedreven in worden.

Op wikipedia staat cold reading duidelijk omschreven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Coldreading is geen bedriegen, wat je er mee doet misschien wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom zet ik ook bedriegen tussen aanhalingstekens. Er zullen mensen zijn die het wel zo voelen en als je dat zo voelt dan zul je er nooit bedreven in worden. Ik probeerde er meer mee te zeggen dat iedereen het kan leren, maar dat er wel factoren kunnen zijn die ervoor kunnen zorgen dat je het nooit goed zal kunnen toepassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Coldreading heeft een slechte naam gekregen maar iedereen die een goed gesprek met de ander aan gaat doet het eigenlijk al, door zich goed in te leven in de ander.
En dat tussen haakjes had ik over heen gelezen.
Sorry.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals jij coldreading uitlegd zo zag ik het ook niet hoor
Voor goed cold reading leren, is veel nodig.
Eigenlijk doen we het allemaal tijdens een gesprek.
Je moet je goed kunnen inleven in de ander.
Letten op de informatie tussen de regeltjes door.
Kijken hoe de ander reargeert, wordt de ander blij of emotioneel (droevig)
Is het emotioneel, dan is er wat vervelends gebeurd waar ze niet makkelijk over wil praten.
Dan is het meestal, of een groot relatie probleem, of een dierbare is overleden.
Is het een jong iemand dan zijn het vaak overleden grootouders, als dat zo is, dan is het bijna altijd een oma, bijna altijd is er slechts een lievelings oma...... bingo.........
Is het een ouder iemand dan zijn het bijna altijd overleden ouders, op de vraag kon je goed met je moeder op schieten, en het is de moeder, dan komen de tranen..............bingo..........zonder wat te zeggen.
Zijn er geen tranen en vraag je had je een goede band met je vader, dan is het de vader, tranen ......... bingo......
Dus is het een kwestie van mensenkennis, empatie , heel goed opletten op de kleine signalen en techniek.

Coldreading is dus het verzamelen van informatie door een handigheid, heeft dus niets te maken met paranormale waarnemingen, wel kan het er naadloos op aansluiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het is een kwestie van de trucs leren en uitvoeren.
Daarvoor is een goed verstand en mensenkennis niet het belangrijkst
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goed verstand is niet voldoende en ook mensenkennis niet. Wat je wel moet kunnen is je goed kunnen verplaatsen in een ander, je moet ook goed gezichten kunnen lezen. Autisten kunnen dat niet en vrouwen zijn er ook veel beter in dan mannen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gisteravond was er een uitzending op televisie waarin een zekere Derek Ovilgie cold reading uitvoerde bij mensen die een dierbare verloren hadden.Hij pretendeerde met de overledene in contact te staan en begon dan allerlei dingen te vertellen die de overledene hem zogezegd ter plekke toevertrouwde.
Ik ben zelden in mijn leven zo in toorn ontstoken. Wat die man doet zou volgens mij strafbaar moeten zijn.Hij bespeelt het gevoel van zeer kwetsbare mensen, verdient er heel veel geld mee en heeft dan ook nog het lef om het te laten filmen.
Als ik wist hoe ik hem door de mand zou kunnen laten vallen en hem voorgoed te laten stoppen met die mensonterende vertoning ik zou niet twijfelen.Maar hoe pak je dat aan?