Onder geestelijke verzorging wordt in het algemeen verstaan:
de hulp die je kunt krijgen van een priester (katholiek) of van een
predikant (protestant) of een imam (islam) of van een vertegenwoordiger van een andere godsdienst.
Geestelijke verzorgers helpen - met gesprekken, advies en ondersteuning - om evenwicht te vinden als het even moeilijk gaat.

Het moderne humanisme is een niet-godsdienstige levensbeschouwing die de menselijke waardigheid, vrijheid en persoonlijkheid vooropstelt.
Hetzelfde werk als andere geestelijke verzorgers, maar dan niet op basis van
een godsdienst, maar op basis van de humanistische levensbeschouwing.

Een humanistisch geestelijk werker is een professioneel geestelijk begeleider. De werker heeft een speciale opleiding gevolgd aan de Universiteit voor Humanistiek en is gebonden aan een ambtsgeheim en een beroepscode.

http://www.humanistischverbond.nl/diensten/geestelijk