Wat is de zin(geving) van ziekzijn?

Of in bredere zin: wat is de zin van ziekzijn, het hebben van een [ chronische] ziekte of een handicap, ...?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K
Cryofiel
10 jaar geleden
In nog bredere zin: IS er een zin van ziekzijn, het hebben van een (chronische) ziekte of een handicap? Of is de zin enkel de zin die je er zelf eventueel aan zou kunnen geven, en is er dus geen sprake van "de" zin die voor iedereen zou gelden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt hier alle ruimte om vooral je eigen verhaal te doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee Mahric. Die ruimte is er niet.
Je mag hier alleen sec vragen beantwoorden.
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik denk dat in dit geval die ruimte wel bestaat. Ik heb zojuist mijn eigen verhaal gedaan, in de vorm van een antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou ja, ik ook.
Ben benieuwd ....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beiden dank daarvoor!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ voor deze inspirerende vraag ;-)

Antwoorden (6)

De enige objectieve zin van ziekzijn is het vormen ("trainen") van het immuunsysteem. Helemaal zeker is dit niet, maar er zijn tekenen die erop wijzen dat het immuunsysteem het beste wordt getraind door gedurende de kindertijd regelmatig een flinke verkoudheid of andere ziekte door te maken. Het lijkt erop dat dit ervoor zorgt dat het immuunsysteem zich minder snel tegen onszelf zal keren.

Hierbij gaat het dan natuurlijk alleen om ziekten waarbij het immuunsysteem is betrokken. Een handicap, of het nu een geamputeerd been of een aangeboren doofheid is, heeft geen objectieve zin.

Buiten de bovenstaande ziekteperiodes heeft ook het gewone ziekzijn geen objectieve zin. Als ik nu hepatitis zou oplopen, of een blindedarmontsteking, of een serieus darmprobleem waardoor ik een stoma zou krijgen, of een dodelijke ziekte - al die vormen van ziekte hebben geen objectieve zin. Biologisch gezien zijn het problemen. Soms ernstige problemen die het voortbestaan van mijn genen in gevaar brengen, en soms even ernstige problemen die echter biologisch gezien geen probleem zijn omdat ze het voortbestaan van mijn genen niet in gevaar brengen. Dat geldt bijvoorbeeld voor kanker: er zijn aanwijzingen dat dezelfde eigenschappen die op jonge leeftijd onze voortplantingskansen bevorderen, op hoge leeftijd juist de kans op ziekte bevorderen. Ziekte is, zo bezien, een bijwerking van voortplantingssucces. Maar om dat nu de "zin" van ziekte te noemen gaat mij te ver. Het is wel een verklaring, maar geen "zin".

Los van de objectieve zin is er de subjectieve zin. Dat is zingeving die je zelf aan een ziekte kunt geven.

Een ziekte is (gelukkig) niet vanzelfsprekend. Krijg je een ziekte, dan wordt je normale vanzelfsprekende leventje verstoord. Daardoor word je als het ware gedwongen dieper en beter na te denken over je leven en over de zingeving daaraan.

Zo kun je dus zelf een zin aan je ziekte geven. De zin die je eraan geeft, is tegelijk sterk cultureel bepaald als heel persoonlijk (ja, dat kan allebei tegelijk).

Het voert te ver alle mogelijke persoonlijke zingevingen op te sommen. Maar denk bijvoorbeeld aan het dichter bijeenbrengen van de familie. Of het intenser genieten van goede dagen, of van de kleine prachtige dingen waar gezonde mensen zo makkelijk overheen kijken. Of überhaupt het nadenken over, en zo inzicht krijgen in, jouw leven en jouw wensen daarmee.

Samengevat: een objectieve zin is er niet, een persoonlijke zin kun je er zelf aan geven en is uitermate waardevol!
Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"..........Daardoor word je als het ware gedwongen dieper en beter na te denken over je leven en over de zingeving daaraan."
Inderdaad, dat gebeurt.
En de familie is ook wel wat dichter bijeen gekomen.
En misschien wordt een goede dag ook wel meer gewaardeerd dan vroeger. Dat heb je allemaal mooi verwoord. Maar inderdaad zegt dat niets over "de zingeving" van ziekte.
Reddie
10 jaar geleden
Had dit niet achter een Cryofiel gezocht. plus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
prachtig waardevol antwoord! +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ voor je antwoord, m.n.voor het 2e [subjectieve] deel.
Het ziek zijn - en dan bedoel ik een echte, zware lichamelijke ziekte of handicap:
daar is geen zingeving voor.
Je hebt een lichaam wat door genetische aanleg en manier van leven, of door geboorte, niet 100% helemaal gezond functioneert.
Daar hoef je niets achter te zoeken, behalve dan dat het vervelend is, en dat je er mee moet zien te leven.
Uit onderzoek allang bekend is dat er geen directe relatie bestaat tussen subjectieve beleving en objectieve beperkingen.
http://www.henw.org/archief/volledig/id3440-ziekte-en-zingeving.html
Je lichaam is een machine, die is stuk. En als die niet gemaakt kan worden dan moet je het er toch mee doen.

In bepaalde kringen denkt men daar anders over.
Zie het boek:
De zin van ziekzijn,
signalen en betekenis van ziekten
Auteur: Thorwald Dethlefsen

Die gaat daarin wel erg ver. Zeker is het dat "ziektes", zoals hoofdpijn, infectie, stress, maagklachten en impotentie ons ook signalen doorgeven die met psyche te maken hebben. Maar het gaat te ver dat je door anders te denken wel altijd helemaal
gezond zou kunnen zijn.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het gaat dus ook te ver om te stellen dat ziektes in algemene zin
een louterende werking zouden kunnen hebben.
In persoonlijke gevallen kan dat wel, maar daarmee is niet in algemeenheid "de zingeving" van ziek zijn bepaalt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Goede punten, +.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@mom, naar aanleiding van je toevoeging:
zou het niet zo kunnen zijn dat een ziekte als groei voor de ziel bedoeld is, gezien vanuit spiritueel perspectief?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, Mahric: niet "bedoeld"!
Mijn man was heel spiritueel en zoekend op dat gebied.
Nu heeft hij 3 soorten kanker en niet lang meer te leven.
Al die jaren van ellende.....: Dat heeft zijn ziel niet doen groeien hoor.
Cryofiel
10 jaar geleden
Da's heel triest, momo. Sterkte! Mahric, jouw woorden "gezien vanuit spiritueel perspectief" kun je op vele manieren invullen. Er is geen "spiritueel perspectief", er zijn er honderden. Het is maar net *welk* perspectief jij aanhoudt. Vergelijk dit met het geloof. Ook daarvan zijn er honderden. De aanhanger van geloof X kan totaal andere opvattingen hebben dan de aanhanger van geloof Y. Met "spiritueel perspectief" is het precies hetzelfde. De ene persoon zal vanuit ZIJN (niet 'het', maar 'zijn') spiritueel perspectief zeggen dat zijn ziekte bedoeld is om hem de waarde van het gewone leven te laten inzien. Een ander zal vanuit ZIJN persoonlijke spirituele perspectief zeggen dat zijn ziekte hem doet ziele-groeien in zijn inlevingsvermogen in andere mensen. Een derde persoon zal vanuit ZIJN persoonlijke spirituele perspectief zeggen dat zijn ziekte een last is die de Kosmos hem heeft opgelegd om hem sterker te maken. Een vierder persoon heeft zal vanuit ZIJN persoonlijke spirituele perspectief uitgaan van diezelfde Kosmos, maar hij zal zeggen dat de Kosmos vooral de Balans wil bewaren, het Evenwicht tussen Geluk en Lijden, en dat een Groot Kosmisch Bewustzijnswezen hem heeft uitgekozen om een stuk Lijden te dragen, zodat een ander, die zwakker is, wat Geluk kan ervaren. Enzovoort. Allemaal persoonlijke invullingen. Allemaal heel waardevol voor de betreffende persoon. Maar het blijven persoonlijke invullingen, er is geen objectieve zin of reden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ Cryo, Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Spiritualiteit is voor iedereen anders en wordt op zijn individuele wijze beleeft en ervaren. Mijn vraag was dan ook een uitnodiging de persoonlijke beleving/ervaring hetzij overtuiging te delen.
Wellicht kan menigeen zijn voordeel daarmee doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@mom, ik wil graag reageren op je laatste reactie. Die komt via pb.
De meningen over ziek zijn of ziekte symptomen vertonen zijn steeds duidelijker verdeeld.

Sommigen aanschouwen of benoemen ziek zijn als een negatief onvermijdelijk aspect in ons leven waar je enkel met medicijnen of via een fysieke operatie iets kan aan veranderen. Velen geloven dan dat je 'gedoemd' bent om te hervallen, wat dan ook vaak als men dat geloof en/of die overtuiging voeding blijft geven.

Anderen zien in ziekte een signaal om bewuster om te gaan met hetgeen je gelooft en om bewuster om te gaan met de aard van de intenties.
Deze categorie van mensen gelooft er in dat je jezelf kan distantiëren van eender welk fenomeen dat onder de noemer 'ziekte' valt door jezelf via constructieve en/of Liefdevolle intenties bewust constructief te herprogrammeren.
En ook deze mensen bewijzen hun gelijk want het aantal ziekteverschijnselen daalt zienderogen bij deze categorie van constructieve denkers of believers.

Je kan het fenomeen 'ziekte' dus als een weksignaal voor de geest en/of het waakbewustzijn benoemen.
En vanuit dat standpunt bekeken helpt het fenomeen 'ziekte' om bewust voor een constructieve en/of Liefdevolle denkwijze te kiezen.
In dat opzicht is 'ziekte' dus een wekker die laat weten dat het tijd is om zelf de verantwoordelijkheid over jouw eigen Wel-Zijn op te nemen.

Mensen die hier niet voor open kunnen staan en/of mensen die blijven geloven dat ziektes onheilsbrengers zijn die zullen zichzelf blijven herprogrammeren voor nog meer ziekteverschijnselen
tot
ze de zogenaamde dood tegemoet treden
of tot
ze beseffen dat ziektepatronen wel degelijk kunnen doorbroken en/of geherprogrammeerd worden via de meest overheersende persoonlijke gedachte en/of via het meest overheersende persoonlijke geloof.

En ja, persoonlijk ben ik vanuit herhaalde ervaring een absolute believer van de lonende en/of de ziekte vrijwarende herprogrammeringstactiek via Constructieve Intenties.

Ooit geloofde ik dat ziekte niets goeds met zich meebracht en ik mankeerde het ene na het andere. Het ging van 'kwaad' naar 'erger' tot ik begon te beseffen dat ikzelf via mijn overheersende gedachten/geloof de verwekker van mijn eigen ziekteverschijnselen was/is.

Toen besloot ik het proces naar genezing te besturen via constructieve, Liefdevolle intenties. Het gewenste resultaat is verbluffend!

Ik zie ziekte als een signaal om onszelf bewust te worden van onze persoonlijke impact wat betreft de aard van ons geloof versus manifestatie.

Anyway, Have Fun Any Way!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Je begint met het verdelen van de mensheid in twee categorieën. Er is echter zoveel meer mogelijk dan zo'n simplistische verdeling in twee hokjes. Ik behoor bijvoorbeeld tot de derde categorie. En ik ben beslist niet de enige.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ GM, + voor je Inspirerende antwoord! @Cryo, zeker is er een veel grotere verdeling te maken. Ik heb het meer als voorbeeld / mogelijkheid gelezen.
Cryofiel
10 jaar geleden
Het antwoord begint meteen maar met het verdelen van de mensheid, met in hokjes stoppen. Zo wordt een niet-bestaande tegenstelling gecreëerd. Maar die tegenstelling is er niet, die is alleen maar ontstaan door die starre hokjes te bedenken. De hele rest van het antwoord maakt er een strijd van tussen het "goede" hokje en het "slechte" hokje. Een totaal onnodige strijd. Sterker nog, een zelfgemaakte strijd. Door te beginnen met het maken van hokjes en vervolgens alleen tegenstellingen te zien, maakt dit antwoord er zelf een strijd van. Dat is nergens voor nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fijne boodschap voor al die mensen die dood gaan aan een vorm van kanker: Hadden ze maar meer positieve en liefdevolle intenties moeten hebben. Duhhh.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@momo... Jij gaat er van uit dat de dood het definitieve einde is en ik niet.
Ik ga er van uit dat er tijdens de zogenaamde dood evenveel te beleven valt als tijdens de levensfase die velen als enige levensfase benoemen.
Ik ga er van uit dat iedereen 'ooit' een gelijk(w)aardig standpunt als alle inneemt en dan bedoel ik zowel een gelijk(w)aardig fysiek, psychisch als emotioneel standpunt.
In die context zijn er eindeloze standpunten te ervaren en/of te doorleven. Ik bekijk ziekte in deze context als een noodzakelijke ervaring om enerzijds begrip op te brengen voor hen die je zonder deze ervaring onmogelijk helemaal zou kunnen begrijpen of waarderen.
En ik bekijk ziekte in deze context als een fenomeen dat ons vroeg of laat duidelijk maakt dat de aard van onze intenties/gedachten bepalend is voor de aard van onze symptomen.
En dat impliceert dan dat je zelf kan kiezen voor het soort symptomen dat je wenst te ervaren en/of voor het soort leven dat je wenst te leiden of lijden. Ik heb dit niet uit boekjes maar uit eigen herhaalde ervaring. Ik experimenteer al jaren bewust op dit soort fenomenen dus ik weet echt wel waarover ik het heb ;-) @alle anderen Bedankt voor jullie feedback ;-) Liefs en fijne dag nog!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is weinig contructiefs te doen aan kanker, ebola, malaria, knokkelkoorts, mazelen, de pokken en al die andere (in potentie) dodelijke ziektes die je gewoon oploopt omdat er nu eenmaal processen, stoffen en organismen zijn die je die ziekte bezorgen. Je zegt >>>En dat impliceert dan dat je zelf kan kiezen voor het soort symptomen dat je wenst te ervaren en/of voor het soort leven dat je wenst te leiden of lijden.<<< Hoewel je ook als je ziek bent zelf bepaald hoe je je leven lijdt of leidt, kan ik je verzekeren dat de door mij eerder genoemde ziektes geen enkele keuze laten over de welke symptomen je wel of niet wenst te ervaren, en dat geldt voor alle ziektes. Daarna conculdeer je het volgende >>>Ik heb dit niet uit boekjes maar uit eigen herhaalde ervaring. Ik experimenteer al jaren bewust op dit soort fenomenen dus ik weet echt wel waarover ik het heb ;-)<<< Ik weet niet wat je experimenteert maar je maakt jezelf bewust ziek en vindt dat nog lollig ook???
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik vind GerdaMaria's reactie behoorlijk neerbuigend richting mensen die buiten hun schuld een ziekte hebben opgelopen. "Een fenomeen dat [...] duidelijk maakt dat de aard van onze intenties/gedachten bepalend is voor de aard van onze symptomen". Ofwel: ze zegt dat iemand die helse pijnen ondergaat vanwege botkanker, zelf schuldig is aan die pijnen. Had hij maar andere gedachten moeten hebben, dan had hij niet zulke verschrikkelijke pijnen gehad. Dat is net zo erg als iemand die is verkracht ervan beschuldigen dat ze zelf de verkrachter heeft verleid, en dat ze het dus eigenlijk zelf heeft gewild. Ronduit schandalig! En GerdaMaria gaat gewoon door: "dat impliceert dan dat je zelf kan kiezen voor het soort symptomen dat je wenst te ervaren". Zou ze dat even willen vertellen aan een collega van mij die in een rolstoel zit? Zou ze hem echt durven vertellen dat het zijn eigen wens was dat zijn been werd geamputeerd? Opnieuw: hoe durft ze!!! Ik denk dat zij nog veel hebt te leren in het leven, echt heel erg veel! GerdaMaria beweert dat ze al jaren "bewust experimenteert op dit soort fenomenen". Ze bedoelt waarschijnlijk dat ze één gedachtenlijn volgt en daar extremistisch ver in is doorgeschoten, zodat ze het contact met de medemenselijke realiteit is kwijtgeraakt. Bah!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryo...,
Jammer dat je niet rechtstreeks GM aanspreekt. Jouw kant van "het verhaal" is ieder wel duidelijk. Velen 'verstaan' jou ook wel maar het is net of jij die ander niet wil 'verstaan'. Jouw misnoegen is wel begrijpelijk. Dit komt meestal voort aan het ontbreken van cruciale informatie en wordt daardoor anders geïnterpreteerd (vanuit jouw kennis en ervaring). Ik vertel jou niets nieuws. Wees wat milder in het opnemen van info en geeft een ieder de kans zijn weten met ons te delen.
Alles is leerzaam!
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik ben heel mild. Maar iemand die zonder enige kennis van zaken durft te beweren "jij bent ziek, nou, dat is je eigen schuld, jij hebt dit zelf gewenst", is niet bepaald medemenselijk en invoelend bezig. Soms zegt ze het bovenstaande, soms zegt ze "je hebt het niet gewild, maar het is wel gewoon nodig, jij moet iets leren, en dit is jouw leerproces". Dat is net een tikje minder erg, maar nog steeds onacceptabel. Met zo'n uitspraak oordeel je over de ander, je legt de eigen visie op aan de ander. En ook met deze uitspraak zeg je dat andermans ziekte "nodgi" is, en dat het "goed" is dat die persoon zo moet lijden. Ook dat is niet bepaald medemenselijk en invoelend. Sorry voor de harde woorden, maar ik kan mijn verontwaardiging over zo'n hooghartige, betweterige en neerbuigende houding niet op een andere manier verwoorden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryo,
Het raakt je nu zo, dat de zaak uit zijn verband wordt getrokken en vervolgens datgene uitvergroot wat in jou opborrelt . Ziehier de zaken die in jou leven, die a.h.w. door anderen (of gebeurtenis) in je aangesproken wordt.
De bij ons opgeroepen/aangesproken gevoelens en gedachten bieden ons de mogelijkheid veel over onszelf te leren. Daarbij wordt er vaak aan onze 'stam der zekerheid' geschud. Uiteindelijk brengt dit proces zelfkennis.
Daarin zijn wij allen op weg, ieder met zijn/haar specifieke (voorgenomen) lessen, waarover GM verteld. Geef elkaar op die weg de ruimte!
Het zal ons allen dienen.
Cryofiel
10 jaar geleden
Ook jij legt de schuld bij de ander. Jammer.
Cryofiel
10 jaar geleden
http://www.spaink.net/1992/03/07/het-strafbare-lichaam/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Cryo, er is hier geen sprake van 'schuld', van niemand.
Het is het hebben van een andere visie, en andere overtuiging, een ander weten en noem het maar op. Anders, maar niet verkeerd. Juist die verschillende visies met elkaar te delen krijgt iedereen de mogelijkheid zijn waarheid van dat moment te distilleren. En zo gaat ieder verder op ZIJN weg. Hierbij kan hij/zij vergissingen maken, vergissingen die mogelijkheden creëren om verder te komen in het leven, deze beter te begrijpen en zelfs te doorgronden.

De gedeelde link is ook een manier om er naar te kijken, om er mee om te gaan, om wel of niet als (de) waarheid te classificeren. Prima!
Als dat jou of een ander verder kan helpen. Prima!
Ieder zijn weg en in zijn eigen tijd. Het is belangrijk ons te realiseren dat er van hem/haar gehouden wordt voor wie hij is en niet voor wat hij is of doet of weet, enz.
Hoe jij hier zelf over denkt weet ik niet, maar ik hou van je!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alsof je daar allemaal zin in hebt (en ziet) als je terminaal bent.
Cryofiel
10 jaar geleden
@mullog, voor terminaal zieken is de orenmaffia natuurlijk een echt grove belediging. Maar ook voor minder ernstig zieken blijft het een beledigende houding. Zelfs voor de vele mensen die nu verkouden zijn en een paar daagjes thuis moeten uitzieken. Die hebben daar echt niet voor gekozen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gerda Maria schreef (onder meer):
Jij gaat er van uit dat de dood het definitieve einde is en ik niet.
Ik ga er van uit dat er tijdens de zogenaamde dood evenveel te beleven valt als tijdens de levensfase die velen als enige levensfase benoemen.
Ik ga er van uit dat iedereen ‘ooit’ een gelijk(w)aardig standpunt als alle inneemt en dan bedoel ik zowel een gelijk(w)aardig fysiek, psychisch als emotioneel standpunt.
In die context zijn er eindeloze standpunten te ervaren en/of te doorleven. Misschien is het dan maar het beste, dat je onmiddellijk na je geboorte sterft, des te langer ben je dan dood. Al dat gepraat over spiritualiteit en leven na de dood, dat dan ook nog alleen voor (misschien wel christelijke mensen) is weggelegd, ik zie dat als angst voor het feit, dat het überhaupt niet bestaat.
In mijn eenvoudige optiek is het zo: Er vindt conceptie plaats, je wordt geboren en je plant je voort (of niet) en je sterft, en That's all folks!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat niemand jouw optiek zal tegenspreken, @Moolkeesje.
Het is jouw overtuiging en daarmee jouw waarheid; zoals jij je dit aardse leven voorstelt.

Algemeen:
Zoals we onderhand gemerkt hebben heeft ieder zo zijn eigen 'kijk' op het leven, een ziekte, wel of niet het geloof in een hiernamaals, en niet te vergeten zijn persoonlijke ervaring / zijn spiritualiteit.

Maar dat mag geen reden zijn de anders denkende, voortgekomen uit eigen ervaren, af (aan) te vallen hetzij niet te respecteren. Wanneer de ervaring en weten van de ander niet respecteert wordt, dan respecteer je de mens er achter niet, en daarmee jezelf.

Ik heb geleerd alles met liefde te benaderen. Het heeft mijn leven in positieve zin veranderd. Ik gun jullie dat ook.
Cryofiel
10 jaar geleden
Als iemand zegt dat homo's verdorven mensen zijn, zal ik daartegen protesteren. Je mag dat nog zo geloven, het is en blijft onbeschoft om dat zomaar te zeggen. Exact hetzelfde geldt voor mensen die tegen zieken zeggen "het is je eigen schuld, had je maar positief moeten denken". Dat is al even onbeschoft, dus ook daartegen zal ik in protest komen. Respecteer de ander, hoe die ook is. Respecteer andermans geloof en andermans opvattingen. Maar trap die ander niet de grond in. Iemand die dat doet verdient hooguit medelijden, maar geen respect.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
We keuren zijn gedrag af (de ander de grond in trappen), zeker, maar daarmee toch niet de persoon?
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik keur GerdaMaria als persoon niet af. Wel haar gedrag. Ik vind dat dat echt niet door de beugel kan. En ik vind dat ik daar wat van moet zeggen. Al was het maar als steuntje voor hen die nu zo zwaar gekwetst zijn, dat ze er zelf niets van durven zeggen. Tot slot hoop ik dat GerdaMaria hier een leerpunt uit haalt. Als mijn interpretatie (tevens de interpretatie van anderen die hier meelezen) niet is wat ze bedoelde, kan ze leren haar manier van communicatie beter af te stemmen op de ontvanger. Als het wel is wat ze bedoelde, kan ze leren dat haar visie niet zomaar wordt geaccepteerd, en kan ze een overwegingsproces starten waarvan ze hopelijk spiritueel zal groeien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
GerdaMaria zegt:
@ Momo: Jij gaat er van uit dat de dood het definitieve einde is en ik niet. Hoe weet jij dat?
Dat is weer zo'n aanname die nergens op gebaseerd is.
Toevallig ga ik daar namelijk helemaal niet van uit! Jij weet dat niet.
En ik weet dat ook niet.
Ik ben spiritueel dus veel verder dan jij!
Want: Ik houd alle mogelijkheden open. Ik heb al heel wat spirituele stromingen bestudeerd en ik weet dus minimaal net zo veel als jij: Namelijk dat we niets weten! Ik ben niet bang voor de dood en mijn man, die dit binnenkort zal meemaken is ook niet bang voor de dood.
Maar wij weten niet hoe dat zal zijn! En jij ook niet! Dus: Ga geen dingen beweren die nergens op slaan en die kwetsend zijn voor mensen ............dat is namelijk niet liefdevol.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Allemaal Zoals ik bij aanvang van mijn antwoord reeds schreef: "De meningen over ziek zijn of ziekte symptomen vertonen zijn steeds duidelijker verdeeld." Daar heb ik blijkbaar meer vrede mee dan velen onder jullie. Ik voel zelf geen behoefte om me in jullie discussies hieromtrent te mengen omdat dit dan niet volgens de GV Regels verloopt. Wie zaken kwijt wil over mijn persoon en mijn houding die gelieve zich per PB tot mij te wenden.
En dit in de eerste plaats uit respect voor de vraagsteller zodat diens vraag eindelijk eens on topic kan blijven. Verder vind ik dat ik iedereen, zonder enige uitzondering, in diens % Constructieve Waarde gelaten heb dus ik heb absoluut vrede met hetgeen ik omtrent dit onderwerp met jullie heb gedeeld ;-) Met vriendelijke en beleefde groeten Gerda Maria
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Allen, Nog even één laatste toevoeging. Als ik mezelf met mijn verdoken én mijn overduidelijke handicaps kan aanvaarden als een fenomeen met constructief nut dan ga ik er van uit dat alle anderen met een handicap ook tot deze standpuntinname kunnen komen. Als ik in staat ben/was om mijn kankers en andere ziektesymptomen als een noodzakelijk weksignaal (met constructieve gevolgen) te aanvaarden dan ga ik er van uit dat iedereen vroeg of laat zo'n standpunt kan innemen. Dus Neen, ik voel mij geenszins schuldig omdat ik mezelf, met al mijn overwonnen ziektes en mijn nog niet allemaal 'verdwenen' handicaps, als 100 % volwaardig zie én mezelf 100% verantwoordelijk voel voor hetgeen ik ervaar en manifesteer. Het is fijn dat jullie zoveel rekening houden met mijn persoonlijke ervaringen omtrent mijn specifieke ziektes en handicaps ;-) Ondanks al mijn minder fraaie ervaringen omtrent ziektes en handicaps heb ergens onderweg de moed en de kracht gevonden om zelf de verantwoordelijkheid voor mijn eigen Wel-Zijn op te nemen en deze niet langer te laten afhangen van anderen hun meningen of talenten.
En Ja, vanaf dat beslissende moment ben ik er veel beter aan toe dan eender wie ooit had durven vermoeden. Dus Ja, ik durf ook aan anderen met een ziekte of handicap te zeggen dat zijzelf en niemand anders de verantwoordelijkheid, de controle of de keuze hebben om totaal anders om te gaan met hun handicaps of ziektesymptomen. Met Dank aan Allen die hiervoor Begrip kunnen opbrengen!
Met Dank aan Allen die mij en mijn gedachtegoed nog steeds verachten!
Met Dank aan Allen die mij de Kunst leerden om totaal anders naar handicaps en ziektes te kijken zodat ik er, in mijn voordeel en dat van anderen, ook totaal anders mee kon omgaan! Liefs en fijne ontdekkingsreis nog!
Cryofiel
10 jaar geleden
"De meningen zijn verdeeld", schrijf je. En daar heb je kennelijk meer vrede mee dan de rest van de wereld. Dat zie je nog als iets goeds ook... alsof jij daarmee beter zou zijn dan wij... Je gaat nota bene verder met een opmerking over "respect". Vergelijking: een hooggeplaatste Rus steunt de nieuwe Russische anti-homo-wetgeving van harte. Hij zegt dat dit prima wetten zijn, omdat alle homo's pervers en gestoord zijn. Als hij commentaar krijgt, zegt hij dat "de meningen verdeeld zijn", en dat "hij daar meer vrede mee heeft dan zijn tegenstanders". Vervolgens zegt onze Rus dat hij geen prijs stelt op verdere discussie over die smerige homo's, "uit respect voor de medemens". Hij besluit met de opmerking dat hij "iedereen in zijn Constructieve Waarde heeft gelaten". Hoe geloofwaardig is deze Rus nog, als hij na zulke respectloze woorden beweert dat hij alle respect heeft betracht???
Cryofiel
10 jaar geleden
In je tweede reactie probeer je ongemerkt van strategie te veranderen. Eerst schreef je dat een zieke zijn ziekte zelf heeft gekozen, en dat hij niet ziek zou zijn geworden als hij maar positief zou hebben gedacht. Je maakte duidelijk dat elke ziekte kan worden overwonnen als je maar positief gaat denken, en dat alle zieken dus zelf schuldig zijn aan het voortduren van hun ziekte. Nu ga je ineens stiekempjes over op een ander standpunt: namelijk dat het aan de persoon zelf ligt hoe hij *omgaat* met zijn ziekte. Dat is heel iets anders dan waar je mee begon! Is dat een manier om terug te komen op je standpunt zonder te hoeven terugkomen op je standpunt? Als je inderdaad terugkomt op je oorspronkelijke, respectloze standpunt, dan is dat prima. Maar doe dat dan wel in alle openheid. Uit respect voor allen die jouw woorden hebben moeten lezen en daardoor zwaar gekwetst werden. Als je daarentegen achter je oorspronkelijke standpunt blijft staan, dan keur ik dat af, maar geef dat in ieder geval eerlijk toe. Ik vind iemand die heimelijk een respectloos standpunt inneemt en daarbij net doet alsof hij heel meelevend en vriendelijk is, erger dan iemand die gewoon open is over zijn standpunt. Tot slot: zie dit alles als een kans om te leren. Je hebt gevoelens gekwetst, dat is een feit - los van of dit wel of niet jouw bedoeling was, los van of je het wel of niet had kunnen voorzien. Het is gebeurd. Daar kun je van leren, zodat je dat in het vervolg niet zo snel meer zult doen. Grijp de kans om dit leerproces te mogen doormaken. Daarvan zul je groeien, zowel in medemenselijkheid als op spiritueel vlak. Ik wens je alle wijsheid toe.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryo,
Haar uitleg heb ik gelezen. Niets heeft ze aangepast of is van standpunt veranderd. Zij heeft het eerder verduidelijkt. GM heeft jouw vermeende 'kans op een groeiproces' al doorgemaakt. Zij deelt haar ervaren resultaten EN het effect van de 'omgeving' hierin. M.i. is zij wat dat aangaat ervaringsdeskundige, zowel op fysiek, mentaal en zielsniveau. Jammer dat niet alle mensen in pijn (ook onwetendheid) dit niet kunnen of willen 'zien'. Maar, zoals eerder gezegd, ieder is op zijn eigen weg, maar uiteindelijk wel naar het zelfde doel. Laten we dat vooral niet vergeten. We zijn per slot van rekening elkaars gelijke.
Cryofiel
10 jaar geleden
Jij ziet kennelijk niet wat ik, en velen met mij, zien. Jammer. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar het zou helpen als je het in ieder geval zo zien. Dat zou jouw inzicht vergroten. Of je het (nog?) niet kunt zien, of het niet wilt zien, kan ik niet beoordelen. Feit is dat je het kennelijk niet ziet. Zolang dat zo blijft, bevinden wij ons op te verschillende niveaus. Daarmee is verdere discussie zinloos. Ik stel dan ook voor het hierbij te laten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste allemaal, Allen bedankt voor het delen van jullie overtuiging, gedachtegangen en intimiteit.
Het heeft bij mij zeker iets losgemaakt. Het gedeelde ging alle kanten op: van pijn tot verdriet, van onbegrip tot ongeloof en uiteindelijk van oordeel tot veroordeel. Het heeft mij ook geleerd hoe gemakkelijk het is de ander iets toe te dichten (ver-oordelen) zonder kennis van persoonlijke zaken. Dat vind ik niet integer en ervaar dit als kwetsend, ja, hooghartig zelfs.
Voor sommigen is dit zeker een leerpunt. Er zijn ook positieve licht/leerpunten! Ach, een leerpunt is toch altijd positief…(?) Enkelen van ons hebben het (ervaren) *lijden* om kunnen zetten in *leiden*, ongeacht de ernst van zijn of haar ziekte(n). Zelf de regisseur van je eigen leven zijn en daarmee ook zelf de kwaliteit ervan kunnen beïnvloeden, ook al is de ziekte ongeneeslijk.
Dit geeft mij moed voor de toekomst.
Andermaal dank! Tot de volgende vraag.
Hartgroet
Voor de mensen die hier in geloven kan het hebben van een beperking (ziekte), als doel hebben om hier van te leren, in de context, als zijnde dat je je zelf een les opdracht heeft meegegeven om hier op de Aarde mee aan de slag te gaan, om vervolgens naar een hoger plan te stijgen.

Kortom alles heeft een reden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In geval dat de ziekte door bacterien, schimmel, parasiet of een virus veroorzaakt wordt is de zin vooral dat de deze de mogelijkheid hebben zich voort te planten en te verspreiden. Vanuit hun perspectief zeer zinvol.

Voor alle andere ziektes (die dus door giftige chemische stoffen worden veroorzaaktof die iemand erfelijk mee krijgt, die dus niet door de eerder genoemde veroorzakers ontstaan) geldt dat er geen enkele zingeving aan te geven is. Als je de vraag zou herformuleren als "Wat is de zingeving van een kapotte auto?" begrijpt iedereen gelijk dat er geen zingeving is. Door de vraag op mensen te betrekken ontstaat er een beeld alsof er een diepere betekenisvolle laag onder zit. Dat is niet het geval.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Helder, concreet en goed overdacht.
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor het delen van je inzicht.
Heb hier toch een nachtje over geslapen en het tevens besproken met mijn lief.
Met de beste wil van de wereld hebben wij geen enkele zin kunnen ontdekken in het disfunctioneren van het lichaam.
Mogelijk heb je na herstel, wat helaas niet altijd gebeurt, een gevoel van dankbaarheid, omdat je je dan niet meer zo belabberd voelt.
Maar wie of wat moet die dankbaarheid dan gelden?
Als je zoals ik, niet gelovig bent, waar moet je dan die dankbaarheid op projecteren?
Wij hebben, na een ziekte van enkele dagen ons toen 9 maanden oude dochtertje moeten missen.
ZINGEVING..... ik geloof er geen snars van, alleen verdriet!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden

+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het delen van een persoonlijk 'stukje' en jouw inzicht hierover.