Waarom hebben veel mensen zo'n moeite met 'goeroes'?

Persoonlijk heb ik ze altijd erg boeiend gevonden met name Osho daar kreeg ik kippevel van. Waarom die angst/vijandigheid over deze mensen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Omdat ze je uit je comfort zone brengen.
Ze zetten het vanzelfsprekende op z'n kop.
Ze halen je uit je staat van slaapwandelaar.

Sommige mensen reageren daarop met agressie, anderen worden gefascineerd of geraakt.

Zelf heb ik maar van weinig dingen spijt. Dat ik vroeger nogal wat scepsis had naar Bhagwan / Osho is daar één van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (13)

Mensen die vooraan staan zullen altijd worden bekritiseerd!

Een "goeroe" heeft vaak een aparte kijk op een bepaalde zaak. Vanwege het afwijkende karakter, zullen er altijd mensen zijn die het er absoluut niet mee eens zijn! De manier van het uitten van de denkbeelden is ook niet altijd erg prettig voor de meesten mensen, eerder irritant. Denk maar aan Emiel Ratelband, een motivatie-goeroe, maar ik kan hem niet uitstaan met zijn "TSJAKKAAA"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel mensen krijgen jeuk van goeroes omdat ze generaliseren. Hun methode tot geluk, verlichting, wijsheid enzovoorts wordt voorgesteld als voor iedereen geldend, terwijl veel mensen hun eigen omstandigheden als belemmerend ervaren. En daar houdt een goeroe geen rekening mee. Die drukt ons met de neus op de feiten: je moet je eigen goeroe zijn, ook al zit het in het leven wel eens tegen.

Ik krijg jeuk van goeroes die beweren dat alles maakbaar is. Mensen maken ook rottige dingen mee waar ze zelf helemaal niks aan kunnen doen. Shit happens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken de genoemde mensen niet dus over hen kan ik niet oordelen.
In zijn algemeenheid ligt het misschien aan dat sommige van deze goeroe's niet oprecht zijn. Sommige zoeken misschien aandacht, manipuleren mensen en troggelen hun geld af. Of ze vertellen simpelweg bull-shit.
Daarnaast zijn er ook best veel mensen die het denken te weten hoe het moet. Helemaal nu het wat onrustiger in de wereld lijkt het erop dat iedereen het allemaal al wist. Echter is iedereen net zo onwetend als ieder andere.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat het gelieerd worfen met sektarisch te denken/ handelen als een iemand een alles of niets levensstrategie verkondigd. vaak ook teveel macht voor 1 persoon. dit laatste hoeft niet alleen kunnen bijv. ghandi en jim jones beiden als guru's bestempeld worden terwijl zij in hun handelen uiteindelijk tegenpolen waren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn optiek is een goeroe iemand die de leider is en die zijn status binnen zijn club gebruikt. Iemand die de zwakte van anderen gebruikt.
Een goeroe is niet verlicht en heeft niet de absolute wijsheid.

Want wijsheid kent geen status en macht. Verlichting is je niet boven iemand plaatsen.

Echte wijsheid is niet de leiding nemen, maar begeleiding bieden. Niet om je boven iemand te plaatsen, maar om naast iemand te staan om hem te helpen.
Een ware goeroe zal in mijn ogen onzichtbaar blijven. Dus iets heel anders als de bekende goeroes.

Als ik deze mening heb, dan zal anderen deze ook kunnen hebben. Ik heb moeite met zulke goeroes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijvoorbeeld Ghandi was een man met veel macht; hij werd door veel mensen gevolgd. Officieel is hij natuurlijk geen goeroe, maar wel iemand die zichtbaar inspirerend was en nog steeds is. In het geval van Ghandi was zijn status en macht er niet om zijn ster te laten reizen, maar om zijn volk in de goede richting te helpen. Hij heeft nooit in een regering gezeten, maar behield zijn eenvoudige leven. Mocht er een goeroe komen die dat kan met de wereld dan is er toch geen probleem? Als het maar niet om de macht en status gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken Ghandi niet. Maar wel de Dalai Lama. Die is voor mij een goeroe in mijn positieve zin. Want hij wil geen leider zijn, hij wil geen macht. Hij wil begeleiden. Het woord goeroe heeft voor mij de betekenis als van een sekteleider. Die zichzelf een goeroe noemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi verwoord.+1
Er zijn veel goeroes geweest, die doordat ze aanbeden werden doorschoten in hun eigen alwetendheid en konden daardoor hun eigen feilbaarheid niet meer zien.

Helaas.

Als je je leven (tijdelijk) opdraagt aan de wijsheid van een goeroe, is daar (veel) vertrouwen voor nodig. Dit vertrouwen is geschaad in het verleden, de eerste stappen waren vaak zuiver en daarom durfden de mensen steeds verder met hem/haar mee te reizen, totdat er stappen kwamen die er alleen waren ter meerdere eer en glorie van de goeroe zelf. Dit is een paar keer gebeurt, daarom heerst er scepsis.

Maar er komt er 1 die zuiver van geest blijkt te zijn en die er is voor elk volk en ongeacht welk geloof. Het zal de geloven verbinden en de machten terug in normale posities brengen. Hij/zij is al onder ons.

Je zult zien hoeveel weerstand hij/zij krijgt, en juist die weerstand geeft hem/haar de ruimte om zijn/haar volledige waarheid te laten zien.

Dit vermoed ik, omdat we in deze tijd steeds verder van de noodzakelijke richting van 'het moment' afdrijven en er een lagune zit tussen het ultieme van de mens en hoe we nu aan het leven zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar ik vooral problemen mee heb is dat mensen vinden dat iemand een goeroe is. Het op een voetstuk plaatsen van iemand, het zijn ook gewoon mensen die net als iedereen hun eigen ontwikkeling door moeten maken.

Als mensen vinden dat je een goeroe of meester bent kun je volgens mij maar beter een tijdje onderduiken.

Het achterna lopen van iemand om je eigen ontwikkeling te versnellen. Da's makkelijk... schijn natuurlijk want je moet het uiteindelijk toch gewoon allemaal zelf doen.

Je kunt je persoonlijke ontwikkeling niet versnellen door het aanhoren van wijze woorden.

Als je gewoon openstaat voor iedereen zul je merken dat de woorden die je nodig hebt om verder te komen vanzelf bij je komen, en wel op precies het juiste moment. Uit welke hoek dan ook, van mijn part die zwerver op de hoek, of dat kleine meisje dat speelt op straat en je precies geeft wat je nodig hebt.

We hebben geen goeroes nodig we zijn elkaars hulp, we zijn samen op deze wereld, gelijkwaardig, met elk ons kruis en elk ons gereedschap om elkaar te helpen.

Laat de goeroes alsjeblieft ook weer gewoon mens worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeroes kunnen heel confronterend zijn, daar lopen sommige mensen voor weg ,vooral niet voelen want dat is zo eng.
Mensen die een gesprek aan gaan met een goeroe zouden wel eens iets kunnen zeggen waar de mens moeite mee heeft want dan komt het te dichtbij. Oeps met de hollandse nuchterheid wordt geschermd maar zegt iets van ,nee hoor niet voelen ,ik ga gewoon door. En slaat een doorbreking over om liever niet stil te staan bij een blokkade en sluit zich liever af. Dat is angstig. Want dan moet je een stuk bloot geven over jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben noch angstig, noch vijandig t.a.v. deze mensen. Het verbaast me alleen dat deze mensen aanhang hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijns inziens schat je de hoeveelheid mensen die iets tegen goeroes hebben te hoog in.

Ik heb eerder het idee dat veel mensen juist niet zo'n moeite hebben met goeroes. Massa's lopen erachteraan, hangen aan hun lippen en modelleren hun leven naar de leer van de meester.

Een goeroe is een leraar. (Daar zou het probleem al kunnen liggen). Iemand die jou kan uitleggen hoe hij iets oplost. Veel mensen denken dat dat ook voor hun de oplossing is. Maar we moeten allemaal onze eigen oplossing vinden.

Er is niet iets inherent verkeerd aan het luisteren naar wat iemand te vertellen heeft. Het maakt ook niet uit of dat je oma, een goeroe, de buschauffeur of de visboer op de hoek is. Zoals de oude toiletjuffrouw zei, elke boodschap is er weer een.

Je weet nooit waar jouw boodschap vandaan komt.

Maar het zal toch wel niet zo zijn dat de weg (tao) voor iedereen hetzelfde is.

Misschien ligt daar de wrevel die goeroes, en dan met name het blinde volgen ervan door grote hordes mensen, oproepen.
14 jaar geleden
Omdat het gaat om de overgave.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen 'maken zelf' iemand tot goeroe, plaatsen iemand op een voetstuk.
En waarom, omdat ze opkijken naar wat hij/zij allemaal in hun ogen kan en weet.
Doordat je dat doet plaats je je eigen lager en voel je je minder en onzeker, want die goeroe weet het allemaal..
Soms denk ik wel eens dat diegene die moeite hebben met een goeroe, dat ze onbewust die persoon door hebben, maar toch niks durven zeggen.
Zolang jij je angstig voelt tegenover een goeroe, zal hij/zij je ook als 'mindere' behandelen, want jouw angst laat hem groeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of veel mensen moeite hebben met goeroes. Mijn mening is dat het ook maar mensen zijn net als jij en ik. Met hun eigen menselijke zwakheden. Dus wanneer mag je jezelf of een ander als goeroe bestempelen? En als het om wijsheid gaat, wat is wijsheid? Wijzer dan een ander zijn?