Wat betekend het woord 'agape'?

Dit is wat wikipedia erover zegt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Agape

Maar het is niet volledig volgens mij.

Ik las het voor het eerst in het boek: the twelfth insight, James Redfield
http://www.cheap-health-revolution.com/twelfth-insight.html

En nu ook in de samenvatting/recentie van dit boek:
http://www.bol.com/nl/p/de-pelgrimstocht-naar-santiago/1001004008564221/

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.4K
Amadea
10 jaar geleden
Dat woord ken ik alleen in de vorm van een maaltijd, maar het legt de betekenis wel uit: namelijk daarbij pak je niets zelf, maar je eet alleen wat je van een ander gekregen hebt. En zelf geef je ook weer aan degene die aan de andere kant van jou zit iets te eten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
interessante vraag +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Amadea Hetgeen aan ons gemanifesteerd wordt is sowieso aangereikt door iets of iemand anders uit het Universum, toch? Ik beperk het ook niet tot fysiek voedsel maar ik betrek er ook ons mentaal en emotioneel voedsel bij. Op eender welk moment manifesteert zich het fenomeen/systeem van Gelijktijdig Ontvangen & Delen, de ene keer krijg of deel je met een zichtbare manifestatie (reflectie) van jezelf en tegelijk geef & deel je ook met de ontelbare onzichtbare manifestaties (reflecties) van jezelf.
Agape is dus non-stop actief binnen ons algemeen systeem van Gelijktijdig Ontvangen & Delen. Enfin, zo zie ik het vanuit een extreem ruime context hoor. @gdanonym, inderdaad een boeiende vraag, waarvoor ook van mijnentwege een + En Nogmaals Dank hiervoor!

Antwoorden (4)

Definitie: Agape is onbaatzuchtige, opofferende, onvoorwaardelijke liefde, de hoogste van de vier soorten van liefde in de Bijbel .

Dit Griekse woord en variaties ervan zijn te vinden in het Nieuwe Testament. Agape beschrijft perfect de vorm van liefde Jezus Christus heeft voor zijn vader en voor zijn volgelingen:

Wie mijn geboden en houdt ze is degene die mij liefheeft. Degene die Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal ook hen liefhebben en Mijzelf aan hen. (Johannes 14:21, NBV )
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet dat je alleen maar citeert.
Ik lees namelijk wel een tegenstrijdigheid, namelijk dat het niet helemaal een 'onvoorwaardelijke' liefde is.
Als daaronder staat 'Degene die Mij liefheeft...', dit lijkt me een voorwaarde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies mijn reactie gdanoym!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@gdanonym En toch kent ook onvoorwaardelijke Liefde minstens één voorwaarde, met name dat je geen voorwaarden meer stelt maar dat je Alles & Iedereen leert benaderen vanuit een constante status van Liefhebben vanuit élke vezel van jouw bewuste en onbewuste zijn. Maar er wordt inderdaad geen onderscheid gemaakt tussen degene die mij liefheeft of degene die mij ogenschijnlijk niet lief heeft. Toch vraag ook ik me af waarom jij deze vraag hier gesteld hebt op de wijze waarop je ze gesteld hebt want het lijkt ook mij zo dat jouw mening hierover reeds gevormd hebt. Je gaat geen diepgaandere conversatie aan over dit fenomeen en dat is mijns inziens toch nodig om het onderste uit de kan te halen voor jouw eigen vraag. Dus vanwaar dan toch nog de vraag? Liefs en zonnige hartverwarmende groetjes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@GerdaMaria,
Vragen horen vaak bij een (het) moment. Het moment gaat net zoals de tijd voorbij. Een moment kan een paar minuten zijn of een paar dagen. Soms zijn het thema's van enkele maanden. Maar deze vraag is voor mij een moment van een paar uur geweest. Daarna is het voorbij gegaan. Volgens mij lijken wij best op elkaar. Voor wat betreft spiritualiteit. Vragen stellen doe ik op vele manieren. Een vraag hier is voor mij hetzelfde als een vraag aan het universum stellen. Als bijna vanzelf 'krijg' je antwoorden. Vele vragen stel ik niet, omdat wanneer ik die vraag 'stel', ik al vaak een antwoord krijg. Dan is de vraag overbodig geworden.
Lukt dat niet binnen die seconde, en het moment is nog niet voorbij, dan gebruik ik GV hier. Antwoorden hier helpen je. Kunnen het ontbrekende stukje geven (of wellicht niet). Maar de vraag is gesteld en ook aan het universum.
Je merkt vanzelf of er synchroniciteit is. Dan zijn er antwoorden die zeer helder en bondig zijn neergezet. Precies zodat jij het kunt begrijpen en als vanzelf accepteert. Deze vraag had helaas geen synchroniciteit binnen het moment, maar dat geeft niet. De anderen hebben wel hun energie in de vraag gestopt en mij via die energie toch geholpen. Namelijk, dat deze vraag eigenlijk niet zo belangrijk voor mij was (dat kan natuurlijk ook). Ook heeft het me geholpen om mijn eigen formulering te maken van de betekenis. Of het nu DE diepgang heeft, maakt voor mij niet uit. Dit is voldoende.

Mijn spiritualiteit is erg verandert de laatste 2 jaar en een discussie is voor deze vraag niet nodig. Dat deze vraag wel een synchroniciteit had met andere GV-ers, is mooi meegenomen. Die kunnen hun eigen voordeel doen en eventueel wel een discussie aan gaan als dat nodig is.
Maar met een goede synchroniciteit is een discussie niet nodig. Iedereen weet in 1 keer het juiste te vertellen. Hopelijk legt dit je uit waarom ik die vraag heb gesteld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
O, waarom ik deze vraag op die manier heb gesteld, is omdat ik moet voldoen aan de richtlijnen van GV. Ik moest aantonen dat dit woord niet zomaar een vertaling nodig heeft wat eenvoudig uit een woordenboek gehaald kan worden.
Maar ik wilde ook niemand doelbewust duwen in een richting. Dus heb ik alleen de bronnen erbij gehaald waardoor ik op het woord gewezen ben en die tijdens het moment niet goed begreep. In een reactie bij het 1e antwoord geef ik zelf een eigen samenvatting:
"
Tijdens het lezen van het (Engelse) boek, heb ik het woord maar voor het gemak vertaald naar ‘universele liefde’, en dan nog vereenvoudigd naar ‘liefde’. Waarmee ik voor mezelf bedoel, ‘onvoorwaardelijke liefde’, dus zonder voorwaarde of verwachting liefde geven. Aan iedereen, dus zowel vriend als vijand.
" Maar ik was vergeten om de vereenvoudiging naar liefde met een hoofdletter L te schrijven van Liefde.
En ja, ik zie de voorwaarde die jij bedoeld. Maar ik ben nog niet zover om de Liefde ook zo te zien. Voor mij is het momenteel dus nog 'onvoorwaardelijke liefde', dus met deze voorwaarde. Dank je wel dat je me dit duwtje hebt gegeven en me naar deze voorwaarde hebt verwezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lieve gdanonym, Bedankt voor de enorm uitgebreide toelichting, al had ik na 2 zinnen al begrepen waarop je doelde hoor ;-) ;-) Ik vraag niet om een discussie hoor, ik wil bij dit soort vragen gewoon heel graag weten wat mijn/onze antwoorden bij de vraagsteller teweegbrengen. Mijn mentale honger is hiermee bevredigd en hierdoor is er naar mijn gevoel een sterkere en/of meer zuivere communicatie-band ontstaan tussen jouw energieveld en het mijne. Dus jij ook Bedankt om er te zijn zoals je er bent! Liefs en een intens aangename experimenteer reis gewenst ;-)
De Agape liefde richt zich op de behoeften van de ander, zoekt wat het beste voor de ander is en laat de ander de vrije keus om die liefde te beantwoorden of niet.

De Here Jezus die zijn leven gaf als losprijs voor velen, was een uiting van de
agape liefde van God voor de mens.
Moeder Theresa gaf haar leven op om de armen te helpen, ook een vorm van de agape liefde.
Corrie Ten Boom die de Joden deed helpen in de tweede wereldoorlog, en dit moest bekopen met het concentratiekamp.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij heb jij niet alle bronnen nagetrokken die wikipedia heeft via de door jou opgegeven link heeft weergegeven want als je de spreekwoordelijke som van al die artikels maakt dan kom je wel degelijk tot overeenkomsten met hetgeen zowel James Redfield als Paulo Coelho erover schrijven.

Uiteraard zal élk van ons een iets andere uitleg geven en/of andere woorden gebruiken om een zelfde fenomeen (in dit geval agape) te beschrijven/verduidelijken maar in essentie komt het dan toch weer op hetzelfde neer.

Met name dat agape het soort bewust opgewekte Allesomvattende Liefde is die ons in een haast onbeschrijflijke toestand van Allesomvattende verbondenheid brengt.
Een toestand waarin je in volle Vertrouwen en onbevreesd alles wat je denkt te bezitten deelt met alles wat je binnen en buiten jezelf ervaart.
Een toestand die je, tot meermaals toe, zelf bewust dient te ervaren om ook de meest diepgaand essentie ervan te bevatten/begrijpen.
En dan nog...
wie zegt dat we wel degelijk alles kunnen/mogen begrijpen vanuit het fenomeen mens?!

Hoe dan ook...
Sommige ervaringen laten zich nu eenmaal niet volledig vangen in één woord of één uitdrukking.
Dat heb jij volgens mij ook al meermaals ervaren, toch?

Probeer agape in in een hokje te vangen maar ga de uitdaging aan om de essentie ervan elke dag opnieuw bewust te doorleven en je kan jouw Geluk vanwege jouw innerlijke en uiterlijke Rijkdom niet op!
En dat soort Rijkdom deel je dan automatisch en onbevreesd met anderen omdat je weet dat er Altijd overvloed is en zal zijn voor hen die met een bewust gestuurde focus élk facet van de Schepping zuiver Liefhebben.

Bedankt om dit wonderlijke fenomeen nog eens in de kijker te zetten!

Liefs en fijne agape-tijd gewenst ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De volgende gebruiken van AGAPE maakt duidelijk dat er een probleem is met de definities van het woord AGAPE. "Toegewijd" zou een betere vertaling zijn. AGAPE is een neutraal woord. Het is noch positief, noch negatief. Het object van onze toewijding maakt het positief of negatief. Toegewijd zijn aan God - positief. Toegewijd zijn aan de wereld: Negatief.

Johannes - Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe… 19 Dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is en de mensen de duisternis liever [ἡγάπησαν] gehad hebben dan het licht, want hun werken waren boos.

Lukas 11:43 - Wee u, Farizeeën, want gij zijt gesteld [ἀγαπᾶτε] op de ereplaats in de synagogen en op de begroetingen op de markten.

Johannes 12:42, 43 - En toch geloofden zelfs uit de oversten velen in Hem, maar ter wille van de Farizeeën kwamen zij er niet voor uit, om niet uit de synagoge te worden gebannen; 43 want zij waren gesteld [̔γάπησαν] op de eer der mensen, meer dan op de eer van God.

2 Timotheus 4:10 - Want Demas heeft mij uit liefde [ἀγαπήσας] voor de tegenwoordige wereld verlaten. Hij is naar Tessalonica vertrokken, Crescens naar Galatië, Titus naar Dalmatië.

2 Petrus 2:15, 16 - Doordat zij de rechte weg verlaten hebben, zijn zij verdwaald en de weg opgegaan van Bileam, de zoon van Beor, die het loon der ongerechtigheid liefhad [̓γάπησεν], 16 maar een terechtwijzing kreeg voor zijn ongerechtigheid: het stomme lastdier, dat met mensenstem sprak, heeft de dwaasheid van de profeet verhinderd.

1 Joh. 2:15 - Hebt de wereld niet lief [ἀγαπᾶτε] en hetgeen in de wereld is. Indien iemand de wereld liefheeft, de liefde [ἀγάπη] des Vaders is niet in hem.
een jaar geleden