Verlegenheid is niet geloven in je kwaliteiten. Het is een vorm van ontkenning, jezelf niet goed genoeg vinden.

Het leert ons dat we last hebben van die verlegenheid en er een oplossing voor gaan zoeken om er minder 'last' van te hebben. Al doende zal hij/zij leren en ervaren dat hij/zij van nature goed genoeg is.
Het nut is het proces wat volgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goede plus

Andere antwoorden (10)

Verlegenheid is angst in gezelschap van mensen en komt in veel vormen en gradaties voor. Iedereen is verlegen voor een grote zaal vol mensen, maar er zijn ook mensen die hun huis niet uit durven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verlegenheid komt van zelfreflectie... Geen hond is verlegen, omdat de hond zichzelf niet kan zien/ervaren/bevatten... Kortom een hond kent geen zelfreflectie...

Iemand die zichzelf kan zien en zichzelf ziet op momenten dat er actie ondernomen moet worden, is even geremd in zijn doen en laten vanwege dat die persoon bezig is om naar zichzelf te kijken, dat maakt zwak en die persoon voelt zich betrpat door zichzelf... Dan bloost die ook nog, een visueel teken van verlegenheid en dan is het helemaal raak...

Als die persoon zichzelf NIET zou zien op die momenten, dan was er geen verlegenheid...

Er bestaat geen nut van verlegenheid, als er een nut is, dan is het de ontwapening van iedereen die het ziet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verlegenheid is een bepaalde houding, of patroon. Het toegeven kan dit oplossen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vaak komt het ook gewoon door onzekerheid.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies wat ik wilde gaan zeggen
Komt nergens vandaan.
Is gewoon menselijk.
En heeft geen enkel nut...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verlegenheid ontstaat doordat je je bewust bent van jezelf, en van de mogelijke gevolgen van het jezelf uiten naar anderen.
Natuurlijk heeft verlegenheid wel nut. Een klein beetje verlegenheid ziet er uit als 'niet altijd een grote smoel hebben in gezelschap' en 'ook anderen aan het woord laten'. Het wordt pas een probleem als je heel erg verlegen bent en echt angstig bent in groepssituaties.

Je kunt het ook gewoon bescheidenheid noemen en dat siert de mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
moeielijke vraag. Men kan verlegen zijn omdat het erfelijk is, het kan aan het karakter van de persoon liggen, maar meestal heeft het met de opvoeding te maken. Als een kind alleen maar negatief commentaar van zijn/haar ouders hoort en nooit een compliment, zal dat kind slecht over zichzelf gaan denken.
Er is geen nut aan verlegenheid, behalve dat het soms aantrekkelijk kan zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige personen komen soms in bepaalde situaties iwaarvoor ze zelf niet verantwoordelijk zijn maar er wel degelijk van bewust zijn.Hierdoor herinneren ze zich het verleden.Dat verleden was verdrietig, pijnlijk,ondraaglijk,schrikwekkend,beangstigend,vernederend, al naargelang.
Ze blijven tijdelijk steken in DIE onverwachte emotionele toestand !Hier ligt dus de oorzaak.
Dergelijke heeft geen enkel nut tenzij deze pesronen voor de zoveelste keer in hun leven herinnerd worden aan feiten waarvan zij de oorzaak zelf zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Waar komt verlegenheid vandaan?"
"Hoe ontstaat het, en wat is het nut ervan?"

Verlegenheid komt voort uit onzekerheid;

onzekerheid komt voort
uit het gebrek aan zelf-vertrouwen;

het gebrek aan zelf-vertrouwen komt voort uit angst;

en angst komt voort uit het feit
dat 'we' nergens geen zekerheid op hebben;

wat is nu het nut van dit alles?

om met die 'gebreken' om te leren gaan,
en om die 'gebreken' zó te overwinnen...