Het KAN, in de zin dat het altijd mogelijk is dat iets bestaat zonder dat wij dat doorhebben.

Bedenk je dat het onmogelijk is om te bewijzen dat iets NIET kan of NIET bestaat. Dat betekent dat de mogelijkheid altijd aanwezig is.

Tot nu toe hebben wij echter nog nooit een levende paranormale gids ontdekt. Er zijn weliswaar veel mensen die ervan *overtuigd* zijn dat er levende paranormale gidsen bestaan, of zelfs dat zij zelf een levende paranormale gids zijn, maar dat is slechts een overtuiging, en (voor zover bekend) geen feit. Dit blijft gelden, zelfs als bij sommigen die overtuiging zo enorm sterk is dat zij van mening zijn dat het geen overtuiging meer is, maar een "zeker weten".

Kortom: de mogelijkheid bestaat, al was het maar omdat we het nooit kunnen uitsluiten. Concrete aanwijzingen dat ze bestaan zijn echter tot nu toe nooit gevonden.

Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is een 'levende paranormale gids' precies voor jou?

Andere antwoorden (2)

Veel mensen gaan er van uit, dat een gids, geleide gids, beschermengel, of welke naam er ook voor gebruikt wordt, een overleden dierbare is uit een van je vorige levens.
Ooit hebben jullie elkaar dus gekend.

Levende paranormale gidsen, zouden dus niet bestaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
De mensen die hiervan uitgaan, gaan uit van de volgende theoretische aannames:
--  Na je dood leef je toch voort.
--  Na je dood kun je terugkomen in een ander lichaam.
--  Dat gebeurt niet altijd, want anders zouden er geen gidsen zijn.
--  Als je terugkomt in een nieuw leven, blijf je dezelfde persoon.
--  In een volgend leven kun je elkaar herkennen.
--  Een overledene zonder lichaam kan ingrijpen in het normale leven. Ik zie hier zes aannames. Voor geen ervan zie ik concrete aanwijzingen. Voor mij is het dus een alleraardigste theorie, maar zeker niet meer dan dat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
.............Kortom: de mogelijkheid bestaat, al was het maar omdat we het nooit kunnen uitsluiten. Concrete aanwijzingen dat ze bestaan zijn echter tot nu toe nooit gevonden.............................
Cryofiel
11 jaar geleden
Correct. Dat zeg ik. Dit geldt namelijk voor elke theorie die enkel op aannames is gebaseerd, ook als er geen concrete aanwijzingen zijn. Als voorbeeld noem ik de poolmol, die gangen graaft in het ijs van de noord- en de zuidpool. Iedereen die uitgaat van het bestaan van deze poolmol, gaat uit van een aantal theoretische aannames. Aannames waarvoor geen concrete aanwijzingen bestaan. Dat maakt de theorie van de poolmol een alleraardigste theorie, maar zeker niet meer dan dat. En inderdaad, ook voor poolmollen geldt wat jij hierboven schrijft: "De mogelijkheid bestaat, al was het maar omdat we het nooit kunnen uitsluiten. Concrete aanwijzingen dat ze bestaan zijn echter tot nu toe nooit gevonden." De poolmol en de paranormale gids ... er is geen enkel verschil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Poolmol? Ik dacht dat we on-topic moesten blijven... Dus over 'levende paranormale gidsen' 'praten'.
Cryofiel
11 jaar geleden
De poolmol is zo on-topic als het maar kan. Het voorbeeld van de poolmol dient namelijk als illustratie van de betekenis van "de mogelijkheid bestaat", waarmee ik mijn antwoord begon. Omdat veel mensen bij het horen van 'paranormale gids' geneigd zijn direct uit te gaan van hun intuïtie en hun persoonlijke voorkeurs-waarheid, introduceer ik een diertje waarbij de intuïtie iets heel anders zegt, en er geen voorkeurs-waarheid is. Vervolgens laat ik zien dat er geen enkel verschil is tussen de paranormale gids en de poolmol. De poolmol is dus zo on-topic als mogelijk is. Je moet natuurlijk wel het verband kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik 'zie' het niet...
Zou je het me duidelijk kunnen maken met gebruikmaking van het onderwerp?
Cryofiel
11 jaar geleden
Ed Dijst citeerde de volgende tekst:
"Kortom: de mogelijkheid bestaat, al was het maar omdat we het nooit kunnen uitsluiten." Ik constateer dat deze tekst van toepassing is op paranormale gidsen, zoals in mijn antwoord; en dat precies dezelfde tekst precies even goed van toepassing is op de poolmol. Het citaat gaat verder:
"Concrete aanwijzingen dat ze bestaan zijn echter tot nu toe nooit gevonden." Ook dit is van toepassing op paranormale gidsen, EN op poolmollen. Daarom constateer ik aan het einde van mijn reactie van 20 maart 09:20 het volgende (en nu citeer ik mezelf):
"De poolmol en de paranormale gids ... er is geen enkel verschil."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan helaas nog niet op jouw antw/reactie in gaan omdat mijn vraag aan de vraagsteller nog niet beantwoord is.
Ik heb nl geen beeld bij een "levende paranormale gids".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Paranormaal zijn, is een zintuig/ vaardigheid, buiten de normale zintuigen die we kennen..
Een geleide gids, is een geest.
Dus eigenlijk is de vraag "bestaan er levende geesten die paranormaal zijn? "
Het is dus een onmogelijke vraag.
je zou ook kunnen vragen "is mijn buurvrouw een gevallen engel" ?
Is mijn collega een dolende geest?
De vraag is onmogelijk, dus logisch lifehacker, dat je er geen beeld bij kan vormen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Voor mij is paranormaal zijn een gevoel, een overtuiging, die iemand heeft. Zoals ik eerder schreef: een theoretische aanname. Daar is niets mis mee. Ook elektromagnetische straling was ooit een theoretische aanname. Het bestaan van elektromagnetische straling is inmiddels bevestigd. Paranormaal zijn is (nog?) niet bevestigd. Daarom zien we elektromagnetische straling als feit, terwijl paranormaal zijn (nog?) als puur theoretische aanname wordt gezien. De vraag of levende geesten die paranormaal zijn wel of niet bestaan, is voor de een een onmogelijke vraag, voor de ander heel realistisch. Het is maar net welke geloofsrichting je aanhangt. Zo zullen er best mensen zijn die ervan overtuigd zijn dat hun buurvrouw daadwerkelijk een gevallen engel is, of dat een collega een dolende geest is. Wat voor de een logisch is, is voor de ander onmogelijk, en voor een derde zelfs absurd.
itsme
11 jaar geleden
De mogelijkheid om reacties te geven is niet bedoeld om je gelijk te halen. Je kunt vragen om verduidelijking, je kunt toelichting geven als dat wordt gevraagd.
Ja, de kunnen er zijn.
De Bijbel waarschuwt hiervoor gezien de negatieve ervaringen die mensen kunnen krijgen met geesten.
“Laat ook geen waarzeggers, wichelaars, voorspellers, tovenaars en bezweerders toe, noch personen die de geesten van doden kunnen oproepen en raadplegen.
” (Deut. 18:10).

Deze gidsen zijn in werkelijkheid demonen, die de mensen verleiden.