Voor wie was mediteren een desillusie?

Mediteren. Je leest altijd de goede reacties. Dat je er zo rustig van wordt en de zaken beter op een rijtje krijgt. Is dat nou echt zo of lost het soms ook niks op? Wie deelt zijn ervaring?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt nogal aan je verwachting. Meditatie is geen wondermiddel waardoor je ineens de oplossing op al je problemen helder ziet. Ook is het geen magisch proces waardoor je ineens een trippende verlichtingservaring krijgt. Meditatie is meditatie, niet meer en niet minder. Voor wie onrealistische verwachtingen heeft, is het ongetwijfeld een desillusie.

Antwoorden (7)

het hangt een beetje van je definitie van mediteren af.
ik zit vaak 's avonds in bad, en laat m'n gedachten gaan waarheen ze gaan.
ik noem dat mediteren, en ik ontspan er geweldig van.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als je dan weer terug keert,is het water steenkoud geworden.
Rieneke1
14 jaar geleden
haha ik ga niet in trance hoor peter, rientje blijft bij de les ;p
Als je met meditatie, stilzitten op een kleedje bedoelt: dat werkt voor mij niet. Ik wordt daar heel onrustig van. Ik denk dan nog meer dan anders.
Wat voor mij werkt is loopmeditatie of wat ook werkt:de dingen van de dag doen met aandacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mediteren is voor mij mijzelf even onttrekken aan de daaglijkse sleur. Even tot jezelf komen. Rustig ademen en je lijf voelen. Dat kan overal en iedereen doet het op zijn manier. Onder de douche b.v. of wandelen. Je kunt ook mooie natuurfoto's bekijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik "mediteer"volgens "de kracht van het nu"- alle gedachtes over toekomst en verleden proberen los te laten en het heden ( de enige werkelijkheid!!) toe te laten daarbij laat ik soms mijn innerlijke "krachten"door mijn lijf heen stromen van mijn buik naar mijn tenen en dan naar mijn hoofd en armen - zo heb ik ( weer) geleerd hoe ik mijn voeten warm kon "denken"( iets wat ik als kind kon maar was kwijt geraakt) .....
lost dit iets op ? vraag je
in principe niet ( wel warme voeten :) ...... maar het helpt mij om te beseffen... dat ik niet moet piekeren en alleen NU die zaken aan kan pakken die op dit moment aan te pakken zijn ............
en dat ik verder wel zie wat de toekomst brengt ( wanneer de toekomst NU is geworden)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je mediteert betekent dat rust vinden in jezelf. Er zijn heel veel soorten meditaties en iedereen doet het op zijn eigen manier. De één door te zitten, de ander door te breien en weer een ander door te wandelen.

Mediteren staat niet gelijk aan verwachtingen hebben dat iets opgelost wordt of dat je zaken beter op een rijtje krijgt. Dit kan, maar als je deze verwachting hieraan koppelt kun je het gevoel krijgen dat je meditaties geen resultaat hebben. Terwijl het al resultaat heeft op het moment dat je er rustig van wordt of je er goed bij voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij is mediteren geen desillusie, het was een illusie...

Ik kreeg niets op een rijtje, het rijtje werd illusie...

Ik deel altijd mijn ervaring, hoe kan ik anders...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mediteren wil zeggen dat je je gedachten eventjes voor een kleine tijd stil zet. Dat je eventjes tot rust kan komen van al die drukte in en om je heen.
Eventjes helemaal niets.

Een kwartiertje mediteren doet voor mij net zoveel als een gezonde nachtrust of een middagdutje. Ik ben daarna weer helemaal fit en kan de hele wereld weer aan. Nou ja, zoals de gezegde dan.

Maar ja, de moeilijkheid is nu eenmaal om je gedachten helemaal stil te leggen. Maar uiteindelijk lukt dat. En als je het wat vaker hebt gedaan, gaat het steeds sneller en eenvoudiger.