Ja het is een kwestie van volhouden. Ik heb zelf enige online cursussen gevonden (die ik hier niet zal plaatsen om snerende opmerkingen voor te zijn) en hoewel ik het kort kan samenvatten als: focussen, intentie en vooral volhouden, is dat niet het geheel waar het om gaat.
Bij astral projection (of OBE van Out of Body Experience) wil je natuurlijk minstens dezelfde ervaringen, bewustzijn en graad van herinnering hebben als Robert Monroe in zijn 3 boeken hierover aangeeft. Dat gaat echter niet van de ene op de andere dag. Je zult een soort aanloop moeten doen door je te concentreren, per week gedurende een week of 5, op verschillende aspecten ervan. Zoals je lichaam, waar je naartoe wilt, de bescherming erbij en de weg om er te komen. OBE is inderdaad wat we in de nacht doen, maar niet alle dromen zijn OBE's. Je zult ook de meeste moeite hebben om je reis te sturen... om daar naartoe te gaan waar je heen wilt.
Je moet je realiseren dat je in een andere dimensie bent. Het heet niet voor niets ASTRAL travel: je reist in het astrale, een dimensie boven onze alledaagse dimensie. In die dimensie kom je andere wezens tegen dan hier, bv nog niet zo lang geleden overleden personen (je kunt recent gestorven dierbaren in het astrale vlak opzoeken als ze daar nog rondhangen) maar ook in 1 seconde op een geheel andere plek op de wereld zijn... wat dan die wereld ook mag zijn.
Je zou om te beginnen misschien je eerst remote viewing (RV) kunnen aanleren. Bij RV gaat het ook om bewust een andere plaats (in ruimte en of tijd) bekijken, maar ook bij volle waakzaamheid, dus niet in een slaap. Door te focussen leer je die plek van alle kanten te bekijken en als het ware je zesde zintuig te ontwikkelen. Als je dat doet kun je ook beter astral projection uitoefenen voor je eigen doelen of plezier.
Er zijn boeken over, maar je moet zelf aanvoelen welke jou aanspreekt.
Je zou je kunnen aansluiten bij 1 van de groepen mensen over de hele wereld die hiermee bezig zijn. Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Een erg omslachtige manier om te beschrijven hoe je jezelf kunt oefenen in het lucide dromen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tis ook nooit goed he...
Cryofiel
11 jaar geleden
Och, ik kan natuurlijk ook een verhaal bedenken over de kosmische energie die via mijn kruin en bepaalde meridianen naar mijn voetzolen gaat. Als ik mij maar goed genoeg concentreer en veel oefen, kan ik deze krachtige energiebron inzetten om naar onbekende plaatsen te reizen. Na een jaar lang één tot twee keer per week te hebben geoefend, kon ik het een beetje. Nog niet super betrouwbaar, nog niet in alle omstandigheden. Nu, meerdere jaren van oefening verder, kan ik het heel goed. Met mijn rechtervoet, die volgens de wetenschap helemaal niet zo sterk is, kan ik een voorwerp dat ruim een ton weegt (en dat op vier wielen staat) in beweging brengen. Inclusief mijzelf. En niet zomaar een stukje bewegen, nee, vele honderden kilometers kan ik zo afleggen. En dat met snelheden tot maar liefst 180 km/u. Stel je voor: mijn zwakke rechtervoetje kan een voorwerp van ruim een ton, en mijzelf erbij, urenlang een extreem hoge snelheid geven. Biologisch en wetenschappelijk volstrekt onmogelijk. Maar dankzij de verfijnde kosmische trillingen lukt het mij!     (Zie je, het is helemaal niet zo moeilijk om een heel gewoon verschijnsel te beschrijven in vreemde paranormale termen. Jij hebt laten zien dat je het kunt (lucide dromen), en nu heb ik laten zien dat ik het ook kan (autorijden). Het is maar net hoeveel fantasie je hebt.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er zoveel groepen/mensen mee bezig zijn, waarom is er dan niet ÉÉN die echt wat kan laten zien?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dit is zeker wel mogelijk en zelf te regelen. Vannacht nog meegemaakt namelijk. Ik ben het mezelf aan het trainen en vannacht was ik weer bijna zover dat ik heen kon waar ik wilde.
Je moet jezelf concentreren op 1 woord of zin, ga op je rug liggen en focus, regel je ademhaling, relax. Als je een ruis begint te horen ben je goed op weg. Het geluid kan erg hard worden, maar is niet echt. Ook een gevoel van druk op je borst en een zware ademhaling zijn normaal. Dit effect maakt je brein omdat je lichaam inslaap valt terwijl je bewustzijn nog helemaal erbij is.
Zodra je deze effecten dus ervaart kun je jezelf voorstellen dat je uit je lichaam klimt, zweeft, draait, wat voor jou het beste werkt.
Het geluid dat ik hoor is een mix van de zee en een straaljager. Ik beeld mij in dat ik in een soort draaiende attractie zit en zo zweef ik boven mijn lichaam.
De ervaring is erg apart en bijzonder, het gevoel is niet goed te beschrijven.
Het is heel apart om jezelf te voelen vliegen boven je ik

Andere antwoorden (1)

Dat kan niet, er is geen stuk lichaam / bewustzijn dat zich aantoonbaar los kan maken van je lichaam, dus er is ook geen bestaande en leerbare techniek voor. Er zijn wel mensen die beweren het te hebben meegemaakt, en daar is het moeilijk mee discussieren, maar ook die mensen is het in de regel min of meer 'overkomen' en claimen niet per se het proces te kunnen sturen. Waar ze dat wel beweren, komt de gebruiksaanwijzing vaak niet verder dan 'gewoon doen'.

De vraag hoe het moet, kun je dus feitelijk niet beter beantwoorden dan 'gewoon doen', resultaat niet gegarandeerd.