Ik vraag me af hoe iemand die paranormaal is zeker weet dat wat hij ziet klopt?

Wat ben je op dit moment aan het doen? Ik vraag me af hoe iemand die paranormaal is zeker weet dat wat hij ziet klopt? Of deze precies de grens weet tussen, noem het fantasie en paranormale werkelijkheid?

Eerlijk gezegd, ik zou niet weten waar die grens m'n fantasie of werkelijkheid laat spreken. Ik weet dat ik veel dingen bij het rechte eind gehad heb. Maar ik wind er geen doekjes om dat ik echt niet zeker ben van alles wat ik zie, voel of hoor. En vraag me dus af hoe andere dat ervaren.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een boodschap krijg je een overweldigend innerlijk gevoel en weten.
Dit is niet mis te verstaan. Mensen die dit nog nooit hebben ervaren, kunnen alles van de hand wijzen omdat ze niet weten waar ze 't over hebben.
En natuurlijk heb je mensen die op commando willen presteren en daar gaat het vaak mis. Bij mij werkt dat dus niet, en ik vermoed bij de meesten. Of je moet met je Licht-begeleiders hebben overlegd of het goed is dat je hieraan(zo'n opvoering) mag meedoen en of zij er dan zijn om jou te helpen.
Als een paragnost dingen op eigen houtje gaat doen is het vaak foute boel omdat de Licht-begeleiders niet meewerken aan afdwingen. Dus dan gaat het mis en is dit op te vatten als een soort terechtwijzing voor de paragnost, van zijn begeleiders.
Cryofiel
11 jaar geleden
Als je zo'n overweldigend gevoel hebt, kun je er twee dingen mee doen. Je kunt zeggen: ik VOEL iets, en dus IS het zo. Omdat ik het zo enorm sterk voel. Je kunt ook zeggen: ik VOEL iets. Laat ik eens kijken waar dat gevoel vandaan komt. Heeft het iets met de werkelijkheid te maken, of is het puur een gevoel? Het belangrijkste verschil tussen deze twee houdingen ligt in waar je jezelf plaatst. Denk je "mijn gevoel als maat voor de werkelijkheid", of denk je "de werkelijkheid als maat voor mijn gevoel"? Een ander verschil is de mate waarin je openstaat. Waar ik nog niet uit ben is, wat de oorzaak is van wat. Ligt de denkwijze aan de basis, en is de mate van openheid iets dat daaruit volgt? Of ligt de mate van openheid aan de basis, en volgt daaruit je denkwijze?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryo, ik denk dat je zelf niet weet wat werkelijkheid is. Er is hier op deze wereld geen werkelijkheid. Wij verzinnen hier de hele boel. Alles is gebaseerd op gedachten. De werkelijkheid van ons is dat we geest zijn!
Jij weet echt totaal niet waar dit over gaat. Daar kun je pas over meepraten als je deze ervaringen zelf hebt gehad.
En wat jij dan ermee doet moet je zelf weten.
Cryofiel
11 jaar geleden
Leuke theorie. Helaas niet falsificeerbaar. Daardoor kun je altijd volhouden dat het zo is, of het nu zo is of niet. Iets waarin je altijd kunt blijven geloven, of het nu zo is of niet - dat is dus iets volkomen willekeurigs, dat geheel losstaat van wat dan ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meike legt de vinger wel op de zere plek. Onze gehele perceptie, of deze nou paranormaal is of niet, is onderhevig aan een groot aantal epistemologische twijfels. Cryo heeft gelijk dat Meike's theorie niet falsifieerbaar is en derhalve niet wetenschappelijk. Gelukkig is de interne consistentie wel te onderzoeken (lang leve de logica). Stel dat er geen werkelijkheid op deze wereld is, maar alles verzonnen is door mensen en gebaseerd is op gedachten. Dan zou dus het hele universum voortgekomen moeten zijn uit de gezamenlijke gedachten van een handjevol minuscule levende wezentjes op een klein planeetje aan de rand van de melkweg. Als je dat al niet te ongelooflijk voor woorden vindt, moet je goed beseffen dat de mens als diersoort nog helemaal niet zo lang bestaat. Bedenk dat er 125000 jaar geleden de eerste mensen pas op aarde rond gingen lopen. De aarde bestond toen al een goede 4,5 miljard jaar. Wie heeft de aarde en het universum daarvoor dan 'bedacht' of met gedachtenkracht in stand gehouden? Meike, ik hoop dat je ziet dat je een onjuiste overtuiging aanhangt. Wat betreft paranormale zaken weet ik het ook niet, maar dat er geen werkelijkheid is en alles gebaseerd is op gedachten is toch wel erg onaannemelijk. Trouwens, als alles alleen maar gedachten is en er is geen werkelijkheid.... Hoe weet jij dan dat je werkelijk contact hebt met overledenen.... En bestaan deze overledenen wel echt? Hebben ze wel echt geleefd?
Cryofiel
11 jaar geleden
Hier is wel iets op te bedenken, hoor. Al even niet-falsificeerbaar, maar toch. Hier komt-ie: In den beginne was er de Gedachte. Er was geen aarde, geen zon, geen licht - niets. Maar dan niet in de zin dat er geen aarde was - want dat is de afwezigheid van de aarde. Nee, het was fundamenteler: het hele begrip 'aarde' was er niet. De aarde kon dus niet aanwezig zijn, maar de aarde kon ook niet afwezig zijn. Maar er was wel de Gedachte. Er waren nog vele, vele universa mogelijk. Een universum met de aarde zoals wij die kennen behoorde tot de mogelijkheden. Een universum met een lichtgevende aarde behoorde ook tot de mogelijkheden. Ook een universum zonder aarde, maar met allemaal vrijzwevende entiteiten behoorde tot de mogelijkheden. De Gedachte keek rond, en zag onder zich iets groens en glooiends. Vanaf dat moment wás er iets groens en glooiends - de aarde zoals wij die nu kennen. De Gedachte schiep dus de aarde. Vanaf dat moment waren alleen nog die universa mogelijk, waarin een aarde aanwezig is. Universa zonder een aarde, die eerder nog mogelijk zouden zijn geweest, waren nu niet meer mogelijk - de Gedachte had de aarde geschapen, en daarmee het aantal nog mogelijke universa drastisch gereduceerd. Zo ging het verder. Er was nog geen zon - ook dit gold op de meer fundamentele manier. Dus de zon was niet aanwezig, maar ook niet afwezig - 'zon' was niet gedefinieerd. Er waren universa mogelijk met zon, en er waren universa mogelijk zonder zon. De Gedachte keek omhoog, en zag een gele cirkel die licht gaf en warmte verspreidde. Vanaf dat moment bestond de zon. De Gedachte had de zon geschapen - en meteen opnieuw een flink aantal universa onmogelijk gemaakt. Zo ging het verder. De Gedachte schiep het hele bekende universum, het eigen lichaam, en alles wat we maar kunnen waarnemen. Bij elke nieuwe ontdekking schiep de Gedachte iets nieuws. Dit geldt nog steeds. Elke nieuwe ontdekking betekent, dat uit alle nog mogelijke universa slechts een klein aantal overblijft. Dat kleinere aantal nog mogelijke universa mag doorgaan naar de "volgende ronde". Zo schiep de Gedachte zich een heelal. Inclusief de geschiedenis van dat heelal, van de zon, en van de aarde. Die schepping gaat tot de dag van vandaag gewoon door.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryo, ik sta versteld!! Bierkaai: ik ging er vanuit dat wij geest zijn, weet je nog? Je hoeft niet persee op aarde rond te lopen in een lichaam om iets te doen met denken.
Tevens hoe arrogant is de mens om te denken dat hij als belichaamd soort de enige is in het universum.
Cryofiel
11 jaar geleden
Mijn verhaal is een voorbeeld van een redenatie die niet te falsificeren is. Daardoor lijkt het heel indrukwekkend, want het zou best eens zo kunnen zijn. Tot je op een gegeven moment inziet dat dit verhaal altijd even indrukwekkend, en even aantrekkelijk, zal blijven - zelfs als het de grootste onzin is. Vandaar dat het zo enorm belangrijk is dat een verhaal falsificeerbaar is. (Wat dat te maken heeft met het bestaan van andere levensvormen, begrijp ik niet.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meike, dat is niet arrogant, het is gewoon een verkeerde perceptie. Net als mensen die denken dat zij een speciale, heel zeldzame gave hebben niet arrogant zijn, maar gewoon een verkeerde kijk op zaken hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bierkaai, misschien heb jij wel de verkeerde perceptie. De vragen die je stelt zijn de goede vragen, ja. Inderdaad denken deze overledenen precies zoals wij dat zij hier op aarde leven. Maar wie zegt dat jij of Cryo gelijk heeft?
Het is dus wel arrogant om te veronderstellen dat enkel jouw gedachten over iets de juiste zijn.
Niemand beweert trouwens dat er speciaal zeldzame gaven bestaan. Dit is voor iedereen weggelegd. Het zijn ook geen gaven, het is de natuurlijke visie.
Dat mensen zich niet kunnen voorstellen dat er leven bestaat op andere planeten komt doordat ze niet weten wat voor voorwaarden er op die andere planeet zijn om leven te laten ontstaan. Deze voorwaarden zijn uiteraard andere dan hier op aarde.
Alles wat je je kunt voorstellen bestaat. Jij hebt je voorgesteld dat je op aarde bent geboren bij deze moeder en dat je nu b.v. Jan bent. De mens maakt zijn eigen werkelijkheid. Als je je daarvan bewust bent, kun je je omstandigheden veranderen. Ik weet dit uit eigen ervaring.
Je kunt ervoor kiezen om enkel te geloven in de dingen die iedereen met zijn ogen ziet en tastbaar is en geloven dat er verder niets is.
Je kunt er ook voor kiezen om te geloven dat er meer is dan wij als mens kunnen waarnemen met het lichaam.
Dit is een keuze!
Jouw keuze is niets beter dan mijn keuze of andersom!
Cryofiel
11 jaar geleden
Meike, als alle overtuigingen precies evenveel waard zijn, dan is de overtuiging dat geesten bestaan, maar dat alle geesten met alle denkbare middelen moeten worden bestreden, dus even waardevol als jouw mening. Ook de mening dat mensen die in geesten geloven dienen te worden omgebracht middels steniging, is even waardevol als jouw mening. Of begrijp ik je nu verkeerd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meike, het is niet zo, zoals Cryo ook al aangeeft, dat alle waarheden of overtuigingen gelijk zijn aan elkaar. Er zijn beweringen die meer juist zijn dan andere. Jij zegt dat mijn wereldbeeld een keuze is en niet meer dan dat, dat is echter onjuist, het is niet louter een keuze waarbij beide opties equivalent zijn. Om uit te maken welke beweringen juist zijn en welke niet kun je een aantal zaken gebruiken. Het makkelijkste is direct bewijs. Bijvoorbeeld dat de aarde rond is. Er zijn vanuit de ruimte foto's gemaakt van de aarde waarop duidelijk te zien is dat de aarde rond is. Je kunt ervoor kiezen te vinden dat de aarde plat is, maar die optie is niet gelijkwaardig aan de keuze dat de aarde rond is, omdat ze niet strookt met bewijs dat we hebben. Een slagje vervelender wordt het als er geen direct bewijs is. Dan kun je het beste kiezen voor maximale consistentie met direct bewijs en bewezen natuurwetten. Hier baseer ik mij op als ik zeg dat er niet zoiets bestaat als een geestenwereld. Niet dat ik bewijs heb dat deze niet bestaat, maar ik heb geen bewijs dat deze wel bestaat. Ik kan alle verschijnselen die ik in mijn wereld tegenkom verklaren zonder dat ik noodzakelijkerwijs moet aannemen dat er 'meer' is dan de fysieke wereld. Nu geldt het principe van Occam: hoe eenvoudiger de verklaring, hoe waarschijnlijker dat deze juist is. Logisch redeneren, interne consistentie van theorie en wetenschappelijk bewijs gebruiken voor het construeren van een wereldbeeld wegzetten als een keuze die equivalent is met een keuze voor een wereldbeeld bestaande uit niet-bewezen religieuze of paranormale wereldbeelden getuigd van dezelfde naiviteit die door de grote denkers van de verlichting uitgebannen werd. Vasthouden aan deze pre-renaissance denkwijze is niet minder absurd dan vasthoudend geloven dat de aarde plat is. Helaas is ons brein niet gemaakt om op deze manier te denken en naar de wereld te kijken. Ons brein is gemaakt om gelijk te krijgen, niet om de waarheid te achterhalen. Daarom is het cruciaal om je brein te trainen niet in de drogredenen te trappen waar het zo graag inloopt. Geloof mij (en dit is het enige echte keuzepunt dat ik aan ga dragen), de kritische kijk op de wereld is zeer bevrijdend in vergelijking met het zweven in paranormale dimensies.
Cryofiel
11 jaar geleden
Wauw! Bedankt voor deze SUPER heldere uitleg!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is júllie mening. En ik zeg jullie dat jullie je zwaar vergissen!
Alles is gebaseerd op een collectief bewust gemaakt verhaal waarin ieder zijn eigen verhaaltje heeft. Je gaat uit van wat de mens met zijn ogen kan waarnemen, dat dit het enige is wat er is. Er is nog heel wat meer dan dat. Alles wat de zgn. wetenschap kan verklaren is enkel datgene wat de mens kan bevatten aan begrip. Het wil enkel datgene aantonen wat er al is, dat wat men kan waarnemen en dat is zeer beperkt. Dit zegt mij helemaal niets! Het betekent ook helemaal niets! Het zegt enkel dat andere mogelijkheden worden geblokkeerd en waarneming beperkt is tot de lichamelijke zintuigen.
Ik weet zeker dat jullie ooit nog wel eens aan me zullen denken op een manier waarin je moet erkennen dat je je totaal hebt vergist.
Ik zal nooit zeggen dat anderen mijn denkwijze moeten aanvaarden.
En Cryo, hier hebben we het al eerder over gehad. Als jij bovenstaande dingen wilt denken en doen, moet je dat vooral niet laten. En ja, elke overtuiging is evenveel waard voor degene die ze heeft. Ieder heeft gelukkig nog de vrijheid van denken. Daar kan de "wetenschap" gelukkig niets tegen doen. En ja ik blijf erbij: het is een keuze! En dat moet iedereen helemaal zelf weten.
Trouwens over kritisch gesproken, ik neem nooit zomaar iets aan. Ook niet als het "bewezen" is door wetenschappers, Ik heb geen gedachtengoed en theorieën van anderen nodig. Mijn eigen ervaringen tellen (en zelfs daar ben ik kritisch genoeg in). Een mens die afhankelijk is van zgn. bewijzen(van anderen) is zeer arm, verstoken van geestelijke rijkdom. Dit is het laatste dat ik er over zeg.
Cryofiel
11 jaar geleden
Je begint met een kinderlijk "Het IS gewoon zo, ik heb gewoon gelijk, en jullie lekker niet!". Dat kan ik natuurlijk niet serieus nemen. Vervolgens houd je een heel verhaal waarin je beweert dat er meer is dan wij kunnen weten. Dat zal best - maar als dat zo is, dan zeg je zelf dat wij dat niet kunnen weten. Jij dus ook niet. Eigenlijk zeg je dat jij dingen weet die een mens niet kan weten... Hoe hoogmoedig kun je zijn? Aan het einde van je verhaal beweer je dat je liever niet leert van anderen. Je weet dus niet dat de aarde rond is, je weet niet dat de zon een gasbol is, je weet niet dat je ziek kunt worden van bacteriën en virussen, je weet niet dat het gevaarlijk is om je vinger in het stopcontact te steken, je weet niet dat roken schadelijk is... Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Een mens die weigert te leren van anderen is zeer arm, verstoken van geestelijke rijkdom.

Antwoorden (5)

Omdat hij zo zeker is van zichzelf dat hij niet gelooft dat er iets fout kan zijn
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, zulke mensen kom je in iedere bedrijfstak tegen. Ik denk zelf dat die zich er vaak niet eens van bewust zijn dat ze zo zijn.
Ik denk dat geen enkele paragnost altijd zeker is van wat hij of zij ziet. Ik heb altijd met veel interesse het programma 'Het zesde zintuig' gevolgd. Daaruit heb ik begrepen dat de meeste paragnosten slechts 'snippers' aan informatie ontvangen.

Het is dan ook aan de paragnost om hier een interpretatie aan te geven. Sommige 'snippers' kunnen natuurlijk beter op hun plek vallen dan andere. Als er bijvoorbeeld iemand is vermist dan zou een paragnost een 'beeld' door kunnen krijgen van een bepaalde locatie. Het is dan maar net welk etiket de paragnost daar op plakt.

Is het slachtoffer op de plek vermoord? Is het slachtoffer op die plek ontvoerd? Heeft het slachtoffer daar de daders ontmoet? Enzovoort Enzovoort.

Het zal dus grotendeels afhankelijk zijn van de persoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zesde zintuig geef dat inderdaad goed weer. Daar wordt ook niet de suggestie gewekt dat ze geen fouten kunnen maken.
Mijn ervaring is dat je paragnosten en paragnosten hebt. Helaas bestaan er, zo heb ik aan den lijve ondervonden, ook mensen die brutaal misbruik maken van de onkunde van degenen die niet zo goed thuis zijn in het paranormale wereldje. Een zogenaamde vriend van me, waar ik tijdelijk onderdak vond tijdens een persoonlijke crisis, zou weleens even kijken wat de kaarten me te zeggen hadden. Alleen ben ik niet zo handig met kaarten schudden, dus deed hij dat voor me. Vervolgens kon hij de kaarten, bleek achteraf, zo neerleggen dat er precies uitkwam wat hij wilde.... Had ik geweten dat je tarotkaarten ALTIJD zelf moet schudden, dan was me waarschijnlijk heel veel ellende bespaard gebleven.

Toegevoegd na 20 minuten:
Hiermee bedoel ik dus te zeggen, dat dit soort "paragnosten" zoals ik hierboven omschreven heb helemaal niks zien, maar het schudden van de kaarten slechts zo manipuleren dat er precies uitkomt wat ze graag willen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een antwoord loopt alles door elkaar heen.
Immers ook iemand die paranormaal is, heeft een volkomen normaal leven en is een volkomen "normaal' persoon.
Dus veel informatie, komt ook bij hun bewust en onbewust binnen.
Daarbij komt natuurlijk de foute interpretatie van deze informatie en een deel fantasie.
Dan zijn er nog onze hersenen, die zo links en rechts nog wat aanpassen tot totaal veranderen.
Uit deze berg van informatie, moet een bruikbaar antwoord komen.
Over een antwoord, moet niet over nagedacht worden, het moet er ineens uitfloppen, nog voor het denken begint.
Indien er een vraag gesteld wordt, is er al een antwoord voor de vraag compleet gesteld is.
Dit zijn meestal de meest bruikbare antwoorden en het meest zuivere.
Echter soms loopt het totaal anders en komt de informatie binnen in stukjes woorden, losse woordjes, soms beelden en vooral veel gevoel.
Het lijkt het meeste op een soort van code.
Komt dit eenmaal op gang, dan volgt er vaak meer en meer en raakt de paranormaal persoon in een soort van lichte trance.
Vrijwel alles wat er dan binnen komt aan informatie klopt.
Compleet met visioenachtige beelden, met soms geluid en geuren.
Vaak doorspekt met veel emotie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even iets vooraf, ik ben zeker geen tegenstander van helderziendheid en weet uit ervaring dat het bestaat. Toch maak ik me zorgen als ik kijk wat er om mij heen gebeurd. Er zijn er n.l. veel die denken dat ze het verschil tussen fantasie en zien kunnen scheiden.
Maar wat gebeurd er nu wanneer iemand gaat fantaseren en denkt dat hij aan het zien is? Visualiseert deze dan een tegenslag voor jou?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het echt kan, is er totaal geen vraag of het fantasie is of echt.
meestal gaat het namelijk gepaard met een intens gevoel en dat heb je met fantasie totaal niet.
Maar mogelijk ervaren anderen dat niet zo.
Verders moet je inderdaad hier zeer voorzichtig mee om gaan.
Bijna altijd zijn het al zeer kwetsbare mensen, die gauw van slag zijn.
En geloven deze mensen de fantasie, dan kan het goed mis gaan.
Deze mensen kunnen zelf niet oordelen of het echt of fantasie is en al helemaal niet als de helderziende de fout in gaat, terwijl hij zelf denkt dat het echt is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar zet ik dus mijn vraagtekens bij. Want om terug te komen op het zesde zintuig zie je soms grote verschillen in antwoorden. Toch gaat hun helderzien vaak gepaard met gevoelens. Hoe goed ze hier ook in zijn, ze voelen dus geen verschil tussen helderziendheid en fantasie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja we moeten kritisch blijven.
Het op commando te moeten presteren, geeft een bepaalde druk op een prestatie en dan gaat het vaak fout.
het zesde zintuig op TV is voor velen het bewijs geweest dat het totaal niet bestaat, terwijl het voor anderen juist het bewijs is geweest, dat het wel bestaat, ondanks de 'missers'.
Voor mijn gevoel ging er meer mis dan dat er goed ging.
je kunt je dan geheel verdiepen in alles wat mis ging.
je kunt je ook verdiepen, hoe het mogelijk is, waarom bepaalde aspecten zo juist waren.
De kans er iets goeds te voorspellen/ zien, is velen malen kleiner, dan de foute antwoorden.
Voorbeeld: je moet zeggen of het een man of vrouw is.
Dan heb je 50 % kans dat je het goed zegt.
Daarna moet je zeggen, klein ,normaal of lang van postuur.
Dan is de kans dat het goed is al veel kleiner.
dan kan je nog iets zeggen over schoenen, kleding wel of geen bril, kort haar lang of kaal.
Dan is de kans dat alles goed is al zeer klein geworden, iets van een paar honderdste van 1 % of nog wel minder.
Maar ook dit soort voorbeelden kwam je tegen bij het zesde zintuig.
Maar het blijft een uitermate moeilijk onderwerp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hee Ed, ook proost. Heb je t glas al leeg of moet het gevuld worden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
P.s. Ik zie dat je "helderder"ziet? Of heb je lenzen in.....haha
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben toch een helderziener.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou mooi zijn als ze dit programma ook eens met mensen zouden doen die zeggen net paranormaal te zijn. Of een groep waar een aantal het wel zijn en een aantal niet. Dan zou een interessante uitzending worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leguana Er is zeker een toevalsfactor aanwezig, dus iemand die het niet zou kunnen, kan mogelijk toch de juiste dingen zeggen.
Maar over het zelfde onderwerp is het eigenlijk vrijwel onmogelijk er 5 a 6 goed te hebben.
Daar kan je een kansberekening op los laten, maar daar ben ik niet zo goed in.
Een ander interessant, gegeven, is als je tenminste in het paranormale geloofd, is dat eigenlijk iedereen dat wel is.
Alleen de meeste mensen maar een beetje, sommig wat meer en enkele steken daar met kop en schouder boven uit.
Dus kan iedereen het.
Maar nuchter gezien is het een doolhof aan mogelijkheden, voor een groot deel goed uit te leggen, iets waar Cryo. altijd mee bezig is, voor een deel zijn het twijfelgevallen en voor een klein, heel klein deel is er geen goede verklaring voor.
Het verschijnsel ' intuïtie' is algemeen aanvaard, maar zit dicht tegen het paranormale aan.
Cryofiel
11 jaar geleden
Iedereen kan het, dat klopt helemaal. Gili laat zien hoe dat gaat. De ene heeft het van nature, de ander moet er moeite voor doen - maar iedereen kan het. Net als intuïtie. Dat is het duidelijkst verklaarde deel van het "paranormale spectrum". Niets paranormaals aan.
Je stelt een vraag over "iemand die paranormaal is". Om die vraag te kunnen beantwoorden, moeten we eerst kijken wat je daarmee bedoelt.

Als we even simplistisch kijken, kunnen we zeggen dat er mensen zijn die paranormaal zijn, en mensen die niet paranormaal zijn. Ook zijn er mensen die *geloven* dat ze paranormaal zijn, en mensen die niet geloven dat ze paranormaal zijn.

Onderstaand plaatje geeft de vier hokjes aan die je zo kunt maken.

(In werkelijkheid is het geen ja-nee-kwestie, en zou iemand dus behoorlijk paranormaal kunnen zijn, en slechts een klein beetje kunnen geloven in zijn gave.)

Laten we nu de hokjes één voor één bekijken.

Niet paranormaal, niet gelovend.
Dit zijn "gewone" mensen die, in hun geval terecht, geloven dat ze niet paranormaal zijn. Jouw vraag gaat niet over deze mensen.

Wel paranormaal, niet gelovend.
Dit zijn paranormalen die (helaas) zelf niet in hun mogelijkheden geloven. Ze ontkennen hun gave. Ik neem aan dat jouw vraag daarom ook niet over deze groep gaat.

Wel paranormaal, wel gelovend.
Dit zijn paranormalen die zelf ook geloven dat ze paranormaal zijn. De "echten", zeg maar. Helaas is er, ondanks de overtuiging van veel mensen, nog nooit iemand aangetroffen die in deze categorie valt. Jouw vraag kan dus niet gaan over mensen die in deze groep vallen.

Niet paranormaal, wel gelovend.
Dit zijn mensen die ervan overtuigd zijn dat ze iets kunnen, en dat soms ook uitdragen. Ik ga ervan uit dat jouw vraag over deze mensen gaat. De vraag is, hoe deze overtuigden "weten" of iets fantasie of werkelijkheid is.

Ik denk dat hun weten een overtuiging is. Net als hun geloof dat ze paranormaal zijn.

Op een gegeven moment wordt hun gevoel heel sterk. Dat kan uit henzelf komen, maar vaak ontstaat het uit een interactie tussen hen en de cliënt: de cliënt herkent iets, gaat mee, en versterkt zo het gevoel van de paranormale persoon.

Die reactie van de cliënt zorgt ook voor een betere trefkans. Samen met het selectieve geheugen dat iedereen heeft, paranormaal of niet paranormaal, versterkt dit de overtuiging van de vermeend paranormale persoon.

Zo te lezen ben jij erg realistisch: je ziet ook je missers. Velen zien die missers echter niet, of bagatelliseren ze. Zo groeit het geloof en het zelfvertrouwen - en daarmee ook de toekomstige trefkans.

Terugkomend op je vraag: het is dus geen weten, het is een gevoel. Een zelfversterkend gevoel, om precies te zijn. Ook al voelt dat gevoel aan als "zeker weten", het blijft een gevoel.

Plaatje bij antwoord
Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het over helderziende die soms voor 100% goed zitten maar soms ook voor 1000% er naast zitten. Die groep mis ik in jou tabel.
Cryofiel
11 jaar geleden
Zien ze zelf in dat ze er soms helemaal naastzitten? Zo nee, dan hebben ze een onwrikbaar (maar wel fout) geloof. Ze zitten dan in het hokje linksboven, maar dan helemaal bovenin. Zo ja, dan zitten ze in ieder geval aan de linkerkant van de tabel. Hoe hoog ze zitten, hangt af van de mate van geloof. Hoe sterker het geloof, hoe hoger; hoe zwakker het geloof, hoe lager.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paranormaal bestaat toch niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Niet paranormaal, wel gelovend.
Dit zijn mensen die ervan overtuigd zijn dat ze iets kunnen, en dat soms ook uitdragen. Ik ga ervan uit dat jouw vraag over deze mensen gaat. De vraag is, hoe deze overtuigden "weten" of iets fantasie of werkelijkheid is.' Nee, mijn vraag gaat over mensen die wel paranormaal zijn, wel gelovend maar er toch naast zitten. In jouw manier van denken verkeerd aanvoelen en denken goed te voelen. Ze zweven dus in jouw twee bovenste vierkantjes. In mijn ogen zijn het ongecontroleerde projectielen indien ze hun cliënten vooraf niet op de hoogte stellen van hun faalkans.
Cryofiel
11 jaar geleden
Je gaat ervan uit dat echte paranormalteit bestaat. Ik heb daarvan nog geen aanwijzing gezien. De twee vakjes aan de rechterkant zijn dus leeg. Tenzij we ooit nog eens iets of iemand ontdekken die daadwerkelijk paranormale gaven heeft.