ziet een hond verschijnselen wat wij niet zien?

Oke, voordat ik het uitleg ik ben totaal niet bijgelovig!
Maar ik ging gister hardlopen, het was pikkedonker maar ik vind het niet erg vind het wel lekker rustig.
Maar ik had een hondje bij mij!
Alles ging goed totdat ik in een donkere steeg ging waar naast een joodse kerkhof licht..
De hondje begon opeens te blaffen naar het kerkhof, zijn haren gingen omhoog staan, en hij liet zijn tanden zien..

ik dacht dus nou ik loop gewoon door dit beest is niet helemaal snik, maar hij wou echt totaal niet doorlopen..
en begon steeds harder te blaffen etc..
uiteindelijk heb ik dat beest gepakt en naar het hek van de begraafplaats gebracht om te laten zien dat er niks zat..
Maar tot mijn schrik begon die zelfs mij te bijten..

uiteindelijk ben ik maar andere weg gegaan..

Maar mijn vraag dus kan een hond dingen zien die wij niet zien?
Ik geloof totaal niet in die onzin, maar die was wel even raar opkijken namelijk..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wil je niet zo bijdehand doen (^^)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is meer zo, dat honden verschijnselen horen en ruiken, die wij niet kunnen horen en ruiken, omdat deze zintuigen bij een hond veel sterker zijn.
Dus hij zal wel iets geroken danwel gehoord hebben en jij niet.

Het beste antwoord

Nee.

Honden kunnen wel veel beter ruiken horen dan mensen - zoveel beter dat het bij ons soms bijna ongelofelijk voorkomt. Zoals het veel eerder aanvoelen van aardbevingen. En ze kunnen heel goed patronen ontdekken en onthouden die ons wellicht ontgaan, zoals wanneer het baasje thuiskomt.
Ook hun zicht is als jachtdier buitengewoon goed ontwikkeld, en omdat ze minder snel afgeleid zijn door allerlei bijzaken dan wij (honden leven alleen in het "nu") zullen ze meer dingen kunnen opmerken . zien dan wij, zelfs al hebben ze voor hen geen betekenis.

Daarbij reageren uiterst gevoelig op signalen van het baasje, ook als deze zich er zelf niet eens van bewust is dat hij ze geeft. Dit zie je vooral bij hulphoeden die bij wijze van spreke elk commando al een beetje voor lijken te zijn. Lichaamstaal, ademhaling, geuren, gedragspatronen, subtiele signalen die we geven zonder ons er van bewust te zijn, pikken ze op.

(Denk bijvoorbeeld maar aan het paard Hans, dat kon rekeken, maar waar achteraf bleek dat hij reageerde op het baasje dat vrijwel onzichtbaar ontspande op het moment dat de gewenste 'uitkomst' bereikt was).

En ja, mensen die denken dingen als 'geesten' waar te kunnen nemen, beweren dat vaak ook over hun hond, kat of cavia. Terwijl er geen enkele reden is om aan te nemen dat het dier niet gewoon reageert op subtiele en onbewuste signalen van het baasje. Zoals een hond ook aanvoelt (vermoedelijk : ruikt) of je verdrietig bent, of bang, of boos.

En in jouw specifieke geval :
's Nachts op een kerkhof lopen nogal eens katten rond. En ander ongedierte. Tien tegen een dat dat jouw hond beslist niet is ontgaan.....en jouw beslissing gewoon door te lopen, voor hem niet de juiste was (wat overigens vooral iets zegt over hoe onderdanig je hond is afgericht).

Naar 'paranormale' eigenschappen van dieren is zeer zeker meermalen serieus onderzoek verricht, maar nooit is er meer uit gekomen dan duidelijke aanwijzingen dat het om de verbeterde zintuigen van de dieren in kwestie gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De zintuigen van een hond zijn veel scherper ontwikkeld dan die van de mens.
Zo kan een hond veel beter ruiken en horen dan de mens.
Misschien zat er op dat Joodse kerkhof wel een zwerfhond, waar jouw hond zo heftig op reageerde.
Of zat er een ander beest, of lag er een dakloze te slapen.
Allemaal dingen die jij niet ziet, hoort of ruikt, maar de hond wel degelijk.
Ik zou het in dit geval niet direct zoeken in het buitennatuurlijke.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
precies, +
Ritsuka
11 jaar geleden
Inderdaad, gewoon een beest of zwerver
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou ik zal zo kijken ren er zo weer langs;-)
Nu zonder hond aha!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch ga ik voor een Zombie ;)
Spiritueel gezien kunnen honden en vooral ook katten, dingen waarnemen, die wij niet zien.
Ik bedoel hiermee dus ' energieën' van b.v. overledenen.
met onze eigen honden en katten heb ik dat een keer of 5 meegemaakt.
Het lijkt dus wel, of de dieren totaal gefixeerd zijn op dat ' iets' en naar niets meer willen luisteren.
ook heb ik meegemaakt, dat het ' iets' de dieren juist aantrok en ze veel rust gaf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ spiritueel gezien wordt er idd gezegd dat honden meer kunnen zien/voelen dan wij.
Mijn oma's hond blaft nog regelmatig naar de lege stoel van mijn inmiddels overleden opa, ook krabbelt ze tegen de stoel alsof hij er zit of staat ervoor te kwispelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken een hond die precies hetzelfde doet. Alleen is dat baasje niet overleden, maar gewoon gescheiden en de deur uit gezet. De hond blijft echter blijkbaar hopen / af te dwingen dat hij weer terugkomt.........vooral als hij hem af en toe nog ineens weer 'ruikt'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn hond heeft regelmatig staan blaffen naar een hoek in de kamer waar echt totaal niks te zien was, ik vond het echt onbegrijpelijk.