Kundalini is een Sanskriet woord, dat "opgerold" betekent. Het duidt op de energie die traditioneel gezien, drie-en-een-half keer opgerold ligt aan de basis van onze ruggegraat. Deze energie, die bij de meeste mensen onbewust blijft, is in feite onze grootste kracht van creativiteit en bewustwording. Kundalini is werkzaam in iedereen en stroomt in lichte mate altijd door ons lichaam. In haar grofste vorm is het sexuele energie, maar na het opstijgen kan zij allerlei vormen aannemen. Het aanspreken van het reservoir aan Kundalini-energie en het opstijgen van de energie door de aanwezige chakra's of zenuwknopen, kan het beste geleidelijk gebeuren, omdat het met allerlei sterke ervaringen gepaard kan gaan wanneer blokkades doorbroken worden.
http://www.xs4all.nl/~robvd/kundalini/

Shambalah betekent ook hemel, paradijs, of hoogste energie die je kan bereiken.
Shambalah komt men tegen in verschillende culturen, hetzij anders vertaald, anders benoemd, maar het pricipe en de symboliek blijven hetzelfde.

Het ´uiterlijke´ Shambalah is een energieplaats op aarde, een verborgen koninkrijk op deze wereld, een hemelse lichtstad.

Het is een ´zuiver oord´ toegankelijk voor personen met een ´zuivere geest´ die in harmonie leven met de mens en de natuur. Waar volmaakte wezens verblijven die de evolutie van de mensheid begeleiden.
Bij ons in het westen meer gekend onder de naam ´het Nieuwe Jeruzalem´.

Het ´innerlijke´ Shambalah ligt verborgen in het menselijke onderbewustzijn.

Het ´andere´ Shambalah is de verborgen leer van het leven. Het pad naar Shambalah is een weg van de ziel naar een plaats van ´onvoorwaardelijke liefde´, naar het hart, waar de sleutel tot de bron van het geluk te vinden is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het heeft niets met elkaar te maken, totaal niets...

Shambala is een rite, een inwijding een ceremonie...

Kundalini is de werking van levensenergie... Kundalini is de slang die zichzelf opeet in het eerste chakra... Als die via de ida opstijgt en via de pingala weder omlaag daalt, dan ontdek je vrijheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Zieneres... Het is beeldspraak, want er zit geen slang... Het is een metafoor... Ida en Pingala, zie wikiwiki... Die kunnen dat veel beter uitleggen dan ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wauw, hier ontstaat een interessant gesprek, ga zo door. Reiki is van oorsprong japans. Japanners zijn zen-boeddhisten. Kundalini komt van het hindoeisme. Boeddhisme en hindoeisme hebben dingen gemeen (door hun geschiedenis). Volgens Wiki is Shambhala een mystiek konkrijk dat ergens verstopt zit in Tibet (Tibetaans boedhisme dus). Kortom de vraag is verkeerd: moderators grijp in !