Is het wetenschappelijk bewezen dat kristallen een genezende werking hebben?

Ik lees op veel new age sites dat kristallen een genezende werking hebben, maar is dat ook wetenschappelijk bewezen?

Wat is de wetenschappelijke verklaring hierover?

Toegevoegd na 23 uur:
Ik heb het over stenen kristallen die onder, op of in het aardoppervlak voorkomen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat voor kristallen? Suikerkristallen? Zoutkristallen? Worden die kristallen geconsumeerd of worden ze neergelegt op een tafeltje naast de patient? Graag wat meer details.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zie toevoeging
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er wordt in de apotheek van oudsher ook allerlei gemalen gesteente gebruikt in zalfjes e.d. als werkzame stof.
Dus waarom zou een gesteente niet op de huid werken aan een halsketting of i.d.
Het zal zijn werking wel bewezen hebben denk ik zo, anders zou het niet in de reguliere geneeskunde worden gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik bedoel echt gewoon losse stenen. IN de new age cultuur is het gebruikelijk om er allerlei "magische" krachten aan te geven en het werkt voor van alles, als je het op je lichaam draagt is het ook goed, en als je het onder kussen legt precies eender.

Het beste antwoord

Je kunt je ook af vragen, waarom de mens zich beter voelt als de zon schijnt.
Doet de zon dat?
Doet het meer licht hebben dat?
Doet het beter zien van kleuren dat?
Nee, natuurlijk niet , dat doe onze eigen geest!
Het zonlicht is onze ' trigger' dat we ons beter gaan voelen.
Onze brein zet een aantal processen op gang, waardoor we ' denken' ons beter te voelen.
Zo ook met deze stenen.
We voelen ons aangetrokken tot een bepaalde steen.
Die steen heeft dus al onze voorkeur.
Als we dan ook nog denken dat die steen kan helpen je beter te voelen, zal dat vaak ook zo werken.
Dus werkt de steen wel zeker om je beter te voelen.

De steen op de foto, is prachtig rond geslepen en mooi transparant.
Voor mij zelf een waardevol geschenk, pas gekregen.
Als ik hem vast heb, voel ik warmte.
Of is het omdat ik zo graag warmte wil voelen, als ik deze steen vast heb
Maar voor mij blijft het een waardevol geschenk, die zeker iets bij mij doet
Hij maakt voor mij een verbinding met het moment waarop ik de steen kreeg, een verbinding met mij dierbare mensen, dus maakt deze steen me blij en tintelt hij in mijn handen als ik hem vast heb.
Veroorzaakt de steen deze tinteling.
Of is dat ook door mijn brein?
Zo kan het dat sommige mensen heel heftig kunnen reageren op bepaalde stenen en het lijkt me zeker niet onmogelijk, dat op deze manier, stenen ook helend kunnen zijn, al is het dan via een omweg.

Toegevoegd na 2 minuten:
De wetenschap kan hier nog niets mee, het is dus ook nooit bewezen.

Toegevoegd na 15 uur:
Foto twee een markasietknol.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, zonlicht heeft invloed op fysieke processen, het is niet slechts onze geest die ons beter doet voelen bij het zien van de zon. Zo wordt er bij gebrek aan zonlicht bijv. het slaaphormoon melanine aangemaakt, waardoor je je slaperiger en minder vrolijk gaat voelen. Als de zon schijnt, wordt dat teniet gedaan en ga je je weer vrolijker voelen. Natuurlijk hebben we deze ervaring vele malen opgedaan, dus onze geest speelt ook mee, die zegt nu "ha zon, ik ga me vast beter voelen". Verder goed antwoord hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooie berg kristallen bol, die zijn niet bepaald goedkoop meer, dat is een mooi kadootje ja.
Ik heb een heel klein berg kristallen bol, de grotere kan ik niet betalen.
Verder heb ik wel een hele mooie bergkristal punt, en een rookkristal punt gekregen.
En dan ook een echte rookkristal, niet zo'n bergkristal die ze bewerkt hebben, wat ze vaak doen.
En verder ligt mijn huis vol stenen en kristallen :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Widar ja dat weet ik heus wel van die processen, maar ik bedoel net wat je al zegt, het zonnetje komt door en veel mensen voelen zich direct al beter/anders.
Ik bedoel dus de psychologische processen.
Maar ook dat dekt niet de lading.;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
whiteeagle. ja hij is erg mooi, ben er ook blij mee.
Als klein kind verzamelde ik al steentjes uit ons grindpad, daar zaten soms fossielen bij en agaat.
Heb ze nog steeds ergens.
Hoort een beetje bij ' onze ' afwijking.
Een niet bewerkte steen is eigenlijk veel mooier, dat is puur, zeker bij die kristallenvormen.
Een Rookkristal is ook erg mooi, voel je er ook iets van?
Tinteling, prikkelen, warmte e.d.?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of je bekent bent met moldaviet.
Als je die vastpakt, ga je spontaan zweven.
Dat is een van de stenen met de sterkste vibratie.
Alle stenen doen weer iets anders.
De laatste 3 die gekocht had, was fenakiet, petaliet en smithsoniet.
Fenakiet en petaliet waren duidelijk visioen, en droom stenen, poe zeg, daar heb ik levens echte visioenen en dromen mee gehad.
En dan dromen die van een compleet andere aard zijn, dan je normaal hebt, die dan dus duidelijk door de stenen teweeg gebracht zijn.
En ook visioenen met stemmen erbij.
Normaal als ik gewoon zo, zonder stenen in bed lig, heb ik ook wel eens visioenen, maar dan nooit met geluid/stemmen erbij.
De smithsoniet heeft niks bewust gedaan, dat ik weet, ik heb er 1 x mee geslapen, maar voor zo ver ik weet, heeft ie niks gedaan.
Misschien wel op onbewust niveau.
En visioenen zijn altijd compleet anders, maar met stemmen erbij, had ik nog nooit eerder gehad.
Ik ben er ook niet uitgekomen wat de dromen en visioenen betekenen.
1 visioen was echt raar, en een beetje eng.
Er waren 2 mannen, 1 was volgens mij goed, en de ander slecht, en het leek wel of de goede mij iets wou vertellen, maar die slechte zat een of andere latijnse taal uit te spreken, waardoor die goede mij niet kon bereiken, en die verdween toen ook langzaam naar de achtergrond, en was weg, en toen was het visioen afgelopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh wat een mooie ervaringen als ik dat zo lees.
Een moldaviet ken ik niet, er zijn er ook zo veel en ik heb er zelf maar een beetje.
Klein kastje vol.
Mijn meest bijzondere, die ook wat bij me doet, is een markasiet knol, hij voelt krachtig aan.
Heb er een foto van bij gezet.
Met dank aan de webcam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus eigenlijk ... heel in het kort zeg je dat een steen betekenis heeft als dat voor jou persoonlijk doet? Ik geloof wel in de kracht van stenen, maar zo af en toe denk ik dat het raar is dat mensen denken dat het goed is voor je. Zoals ik nu tegenwoordig aan alles twijfel uit het spirituele wereldje. Dan kan ik net zo goed een kiezelsteen pakken uit de achtertuin bij mij en die onder me kussen leggen, als je snapt wat ik bedoel. Ik had vroeger zelf bergkristal. Mijn moeder gaf het aan mij vanwege de pubertijd. Ik ben het inmiddels kwijt, maar dat is met alles wat ik niet meer nodig heb, dat raak ik kwijt, net zoals pendels enz... Ik heb ook zo'n steen, ik had hem ooit in het maanlicht gelegd en de volgende dag ging alles mis wat er mis kon gaan, en dat terwijl er "wisdom" in gekerft staat. Was heel gek die ervaring. Ik durf ook niet meer iets dergelijks te doen. Misschien was het omdat ik tegelijkertijd een gebedje zei ofzo, ik weet het niet... Toch heb ik wel iets met stenen, want thuis heb ik een bakje met kleine kristallen dat is van mijn oudste zoontje, en mijn jongste die vindt ook steentjes overal en dat bewaar ik ook voor hem. Ik vind het een heel mooi antwoord trouwens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ed, Weet je zeker dat het markasiet is.
Ik vind hem meer op een zon pyriet lijken.
Markasiet is meer zilverachtig, en pyriet meer goud achtig van kleur.
De ze lijkt mij meer goud kleurig te zijn, maar foto's kunnen soms een afwijkend beeld geven.
En hij heeft ook de vorm van een zon pyriet, binnenin de bol/letjes, en daarnaast de stralen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En over de zon gesproken, kan geen toeval zijn geloof ik ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bigmomma, ja die altijd maar terugkerende twijfel herken ik ook.
Maar zeker niet aan alles zo als jij dat doet.
Ik zal je iets moois vertellen.
Op ons parkeerterrein zag ik op de grond iets glimmen, toen ik goed keek was het een sleutelringetje, ik liet het daar liggen.
Maar telkens weer kwam ik dat ringetje tegen, maanden lang, heel gek eigenlijk, het was een groot parkeerterrein. Beetje doordrammen leek het wel.
Toen pakte ik hem op en deed het in mijn zak.
Maar weken later verloor ik het weer.
Toen vond mijn vrouw hem, hij lag ergens anders buiten op het pad.
Dus had ik hem voor de tweede keer, ik deed hem toen om mijn ringvinger en die pastte.
Dag en nacht had ik hem nu om, is zelfs mee geweest naar Australië en weer terug.
Toen ik van het voorjaar mijn kasje aan het verbouwen was, schoot hij van mijn vinger af, hij was te groot geworden voor mijn vinger????
Deed hem weer om, maar bleef er af vallen.
Toen was ik hem opnieuw kwijt.
Een maand later vond ik hem weer opnieuw!
Hij lag op een plantenschotel in mijn nieuwe kasje.
Hij leek nu nog ruimer.
Weken later verloor ik hem in mijn groentetuin en nu ben ik hem echt kwijt, denk ik
Jij raakte je bergkristal kwijt die je van je moeder had gekregen. je had hem niet meer " nodig' .
Ik mijn ringetje na 5 jaar.
In Australië was er wat uitzonderlijks gebeurd op paranormaal gebied.
Iets zo heftigs , dat ik er nog steeds niet over kan praten.
Daarna begon de ring te groot te worden en " wilde' weer weg.
Het lijkt dus ,of het nu een bergkristal is of een simpel ringetje, is niet van belang.
Ze komen en gaan weer.
Of is dat nu precies wat we er zelf zo graag van willen maken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Whiteeagle, je zou best gelijk kunnen hebben hoor, ik weet er te weinig van, zal eens gaan zoeken op internet naar zon pyriet.
Je hoort het nog wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zon pyriet is plat met vanuit het midden stralen.
Mijn steen is vrijwel rond en de kleur van de foto klopt heel aardig.
Er is slechts een vindplaats op de wereld van deze knollen, en die is in Frankrijk.

Andere antwoorden (6)

Het is nooit bewezen dat kristallen een genezende werking hebben. Wel schijnt het een positieve werking te hebben als je wel daarin gelooft. (Maar dat is ook niet bewezen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wetenschappers gebruiken kristallisatie om stoffen heel zuiver te krijgen. Ook in de alchemie, de bron van al dit soort oplichterij werd van kristallisatie gebruik gemaakt, vandaar het magische van het kristal. Een kristal is een ongelovelijke uitvergroting van een orde op atoomschaal, dus dat heeft wel iets magisch. De nabijheid van een kristal heeft echter geen enkele invloed op de gezondheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee het is niet wetenschappelijk bewezen dat kristallen helpen, wat wel empirisch door de eigen gebruiker bewezen kan worden is dat zijn/haar portemonnee leger is geworden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is bewezen dat een placebo wel degelijk iemand zou kunnen genezen.
Dus als iemand werkelijk gelooft dat een kristal hem zal helpen, dan zal de kristal hem helpen (in meer of mindere mate).
Gelooft iemand dat niet, dan zal een kristal hem niet helpen. Ook wel nocebo genoemd.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor een steentje, een amulet of een ander mentaal hulpmiddel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat bewijst dan eigenlijk ook, dat je veel meer met je geest kan, dan de meeste denken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, dus ik kan gewoon een kiezelsteen uitzoeken en als ik maar hard genoeg gelooft dat een dergelijke gewone steen krachten bezit, dan werkt het ook? Kristallen zijn toch bijzonderder en mooier...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk, jij hecht al meer waarde aan een kristal. Die zal dan ook sterker zijn als de kiezel. Of hij mooier is en bijzonderder, is maar een subjectieve mening. Een kiezel door een rivier gepolijst kan ook mooi zijn. En dat jij hem had gevonden, precies op dat ene moment dat jij erg in de put zat, maakt het ook erg bijzonder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi antwoord kracht van de gedachten helpt altijd
de genezende werking is wetenschappelijk aangetoond, net als bij de placebo is dit ook een placebo effect.

als het echt zou werken lagen er wel stenen bij de apotheek en zou niemand meer last hebben van huis tuin en keuken kwaaltjes.

de geneeskrachtige werking zit m dus in de verwachtingen van de persoon in kwestie, en niet in de steen, talisman, vossenstaart of welk voorwerp dan ook wat een geneeskrachtige werking zou hebben en bij iedereen zou werken zodat het dmv simpele testen hard te maken is dat de stenen krachten hebben die de gezondheid bevorderen of zelfs kwalen kunnen genezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je gelooft dat die kristallen helpt zal deze ook helpen indien u het niet geloofd zal deze niet helpen. Het is de kracht van de gedachten die jou heeft geholpen maar niet die steen. Een mens bezit een kracht in zichzelf, jammer dat de mens dit altijd buiten zichzelf ga zoeken, waaronder we allemaal door god zijn gemaakt dus zelf een goddelijke kracht in ons bezit. Groetjes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"jammer dat de mens dit altijd buiten zichzelf ga zoeken, waaronder we allemaal door god zijn gemaakt dus zelf een goddelijke kracht in ons bezit." Eerst moet men 't in zichzelf zoeken en vervolgens zoek je 't toch weer in een externe kracht (een god)... Verder bevat 't antwoord ook niks wat nog niet was gezegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iedere mens heeft een innerlijk kracht zelf zo'n kracht om zichzelf te kunnen genezen. Maar daarin zijn we nog te onbewust, over 50 jaar zullen we dit pas maar beginnen te leren aanvaarden enz ...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zucht... moeten we nog 50 jaar wachten!!
Ik hoopte het nog zelf mee te maken. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eddijst bedoel dat over 50 jaar bewezen zou zijn en iedereen het zal beginnen zelf toe te passen. Momenteel zijn er mensen die dat zelf wel al kunnen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een poosje geleden zouden we het allemaal zien over 10 jaar. Wat heeft je doen besluiten dat dat over 50 jaar gaat plaatsvinden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat een poosje geleden zouden we het zien over 10 jaar ? is de eerste keer dat ik iets zeg over zelfgenezing. Stem apparaat dat komt er over 10 tot 20 jaar is iets heel anders he :-)