Dat probleem hoeft natuurlijk helemaal geen probleem te zijn.

Ik weet niet hoe oud jij bent en in welke situatie jij je bevind.

Maar je zou elke dag een uurtje de tijd voor jezelf kunnen nemen. Trek je terug naar een (slaap)kamer en doe wat je leuk vind en nodig hebt om te ontspannen.

Geef aan bij je familie of de mensen waas je mee samenwoont dat dit ook echt jou uur is en dat er niemand mag storen tenzij er dringende zaken zijn natuurlijk.

Op deze manier krijg jij elke dag je stukje ontspanning.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn regel hier is dat ik alleen gestoort mag worden als er bloed vloeit ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel maar @Nelly haha. Alleen in dringende, ernstige gevallen ;)
Je zou een assertiviteitscursus kunnen gaan volgen. Daar leer je ook bij jezelf te ontdekken waarom jij je niet ontspannen kan voelen in het bijzijn van anderen. Je leert er ook je zelfbeeld op te waarderen waardoor jij je als gelijkwaardig aan anderen kan opstellen.

Verder kan je thuis ook gewoon eenvoudige gedachte-kracht oefeningen doen door in stilte of luidop te blijven herhalen dat jij je wel heel goed kan ontspannen in eender welke situatie.
Op dit moment geef jij jouw brein steeds de impulsen dat jij dat niet kan en dan maak je ook het soort hormonen aan die deze gedachte bevestigen.
Het gaat er dus om dat jij zelf bewust andere boodschappen geeft aan jouw brein. Boodschappen waarin duidelijk doorklinkt wat jij wel wil kunnen en dus niet steeds herhalen wat je niet lijkt te kunnen.

Jij kan alles wat anderen kunnen, je hebt er enkel wat meer tijd, wat meer hulp en wat meer herhalingsoefeningen voor nodig. Zo simpel is het in wezen om eender welk ongemak bij jezelf te veranderen.

Schrijf dus verschillende ludieke zinnen op waarmee je jouw brein andere signalen geeft.

Ook Glimlachen is een wondermiddel omdat jij vanwege et optrekken van de mondhoeken hetzelfde soort hormonen activeert die jou een ontspannen gevoel bezorgen.

Hou er gewoon rekening mee dat je in het begin automatisch weer afdwaalt naar je oude gewoontes omdat jouw brein nu eenmaal de weg van de minste weerstand volgt. Vanwege het steeds weer herhalen van de ik-kan-dat-ook boodschappen herprogrammeer jij jouw brein om hiervan de weg van de minste weerstand te maken. Begrijp je wat ik bedoel?

Herhaal voortaan vlak voor het slapen gaan en net na het ontwaken de volgende zin ("Ja ook ik kan me in gezelschap ontspannen als ik dat écht wil") en je zal merken dat jouw brein er ook 's nachts mee aan het werk gaat.

Dus...
Ja hoor, ook Jij kan jezelf ongelooflijk ontspannen voelen in het bijzijn van anderen als jij jouw brein daartoe elke dag opnieuw de opdracht geeft ;-)

Liefs en succes ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ van me, maar wel met een "aantekening";-)
Deze tekst: "Jij kan alles wat anderen kunnen, je hebt er enkel wat meer tijd, wat meer hulp en wat meer herhalingsoefeningen voor nodig. Zo simpel is het in wezen om eender welk ongemak bij jezelf te veranderen." Stel nou, dat ik 92 6/7 jaar oud ben hè en ik wil prima ballerina worden.... dat kunnen anderen ook, maar hoeveel tijd, oefeningen en hulp ik er ook in zal steken: dat gaat me toch ècht niet meer lukken hoor!!!
Het moeten dus wel realistische wensen zijn.
Ik zie het trouwens allemaal meteen voor me hahahahaha.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Wendy en toch.... er zijn al behoorlijk wat ouderlingen die één en ander gepresteerd hebben waar voordien geen mens nog in geloofde hoor - hahaha
Maar ik begrijp wel wat je bedoelt hoor.
Al bedenk ik dan dat ouderlingen over het algemeen het soort wensen koesteren die van een heel andere aard zijn. Bedankt voor de grappige noot en geniet van jouw inspirerende visualisaties hoor ;-) Liefs en fijn weekend nog!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is zeker zo: ik heb op tv een dame op zeer gevorderde leeftijd de spagaat in zien geraken... en er weer uit ook!
Om maar wat te noemen. Fijn weekend!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
had ze hierna geen nieuwe heup en revalidatie nodig Wen? ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee joh, onwaarschijnlijk hè? Maar ze deed dat nog iedere dag en met enorm veel lol. En meer hoor, maar dit heb ik onthouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha, wie weet in welke bochten wij ons wringen als we oud (en seniel) zijn? ;-) in het dagelijks leven wring ik me al in bochten, enkel is dit niet zichbaar voor de buitenwereld. maar ook dat is een vorm van lenigheid denk ik dan maar. ik verdenk jou er zeer ernstig van dat jij zo ook wel degelijk over flexibele vermogens beschikt, maar ook in andere vormen dan een spagaatje of een split.
;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, ècht wel ;-)
Overigens: spagaatje kon ik ook.... toen ik jong, beeeeeeeeldschoon en onbedorven was hahahaa.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hahaha!! maar kom ff zeg, je speelt vast vals met al die spinnenpootjes van je.
elke poot in een windrichting en dan hou je er nóg een paar over.
natúúúrlijk heeft dat een hoog 'circusgehalte'!! (kon het vroeger ook de spagaat en ook wel de split. loop nu al weken met zere botten en spieren als ik een poging doe om een ratslag te laten zien..... zucht...) ;-)
Je kan doen wat Niels als antwoord geeft, je terug trekken.
Maar, wel moeilijker, je leren ontspannen met mensen om je heen. Maar dat hangt erg van je omgeving af.
Als alleenstaande moeder ontspande ik altijd in de speeltuin, kinderen op de glijbaan en ik een boek, waar ik vaak niet eens in las.
Maar op de fiets springen kan ook ontspannend zijn (tenzij je drie peuters bij je hebt).
Dus zoek ontspanning niet alleen in momenten dat je alleen bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Een boek (of iets anders) in de hand nemen kan inderdaad helpen om je meer ontspannen te voelen. Het werkt als een soort bliksemafleider ;-) Liefs en fijne ontspannende dag nog!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi antwoord!
misschien is deze antwoord juist voor je, je zou misschien hsp kunnen zijn, hsp is ''hoogsensitief persoon'' En daardoor is bij je heel makkelijk niet in ontspanning te komen door allerei prikkels die je direct aanvoelt. Ik kan weten want ik heb zelf ook last van :) Maar het hoeft niet probleem zijn, want je hebt recht op ontspanning, en of dat alleen in je kamer is dat is je goed recht. Google maar even ; hsp, hoogsensitief persoon, hooggevoelig etc....
Als voor je echt probleem is, dan kun je raadplegen bij een psycholoog, voor een psycholoog is niks raars hoor!
Succes!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben ik ook heerlijk na het werk en in het weekend alleen met mijzelf ontspannen de dingen doen die ik leuk vindt.
Wellicht bedoel je met ontspannen wel mediteren. Hoe dan ook het antwoord slaat op beide zaken.

Wat jij je beter kan realiseren, is dat de aarde draait, en vol is met LEVEN. Dit gaat 24 uur per dag door. Of het nu fietsers, brommers, autos, spelende kinderen, of gewoon dieren zijn, zoals vogels, krekels,kikkers enz. Zelfs als het helemaal stil is, dan nog kan je de klok horen tikken, of de koelkast horen aanspringen. Altijd gaat het leven door.

In die tijd wil JIJ als een van de weinigen je gaan ontspannen, dan moet je je ook realiseren dat het leven OM JE HEEN gewoon doorgaat.
Dit is een bepaalde acceptatie die je moet zien te vinden. Die acceptatie kan je vinden door die 'geluiden' er te laten zijn. Die geluiden mogen er ook zijn, want het is het leven die leeft. Leven moet ook leven, anders is het dood.

In het begin kan het helpen om tijdens je ontspanning gewoon te gaan luisteren naar die geluiden. Luister wat er allemaal leeft om je heen. Luister eerst naar 1 ding, heb je die gehoord, dan luister je naar de volgende, enz, enz. Uiteindelijk zal je merken dat die geluiden je niet meer lastig vallen, je hebt ze allemaal al gehoord, en je hebt ze kunnen loslaten (door naar de volgende geluid te gaan).
Wees er dan gewoon IN HET LEVEN om je heen. Jij hebt je eigen plekje gecreeerd, terwijl het leven om je heen gewoon doorgaat. Het is jou moment van rust, niet die van een ander.

Probeer dan ook niet om een ander stil te laten zijn. Probeer de ander en zijn bezigheid van het leven te accepteren dat het er is. HET LEEFT.

Zelfs bij regen kan dit. Want ook regen is gewoon leven. Het bewatert de planten en de natuur, zodat het kan leven.

Laat het geluid gewoon tot je doorkomen, maar laat het ook weer gaan. Net zoals de wolken die voorbij komen en gewoon doorgaan.

Oefenen baart kunst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moet ik um wel geven natuurlijk LOL
Bij deze!
Heb je al eens voor jezelf proberen te achterhalen, waaróm dat zo is? Wat zit erachter, waar komt dat vandaan, wat voel je als er mensen om je heen zijn, waar stagneer je?
Alles wat in je opkomt betreffende dit onderwerp en alle associaties opschrijven. Vaak kom je dan tot zeer interessante ontdekkingen en inzichten!

Volgens mij heb ik het al eens aangehaald in een ander antwoord aan je: is een cursus Mindfulness misschien iets voor jou?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mindfulness
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij ziet mensen en die komen jouw belevingswereld binnen.
Met al hun positieve en negatieve energie.
Doordat jij zo sensitief bent, pik je dit op.
Hier kan je niet echt mee overweg en raakt in de stress.
Door deze stress, kan je je niet voldoende ontspannen, omdat ze onrust zaaien in jouw eigen wereldje.
Leer de andere mensen te accepteren zoals ze zijn, goed of slecht en ze zullen je niet meer storen/ verstoren.
Je doet het dus zelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik raad je aan om te gaan lezen over sociale fobie. Bijvoorbeeld het boek "Leven met een sociale fobie."door drs. J. Kragten. Een sociale fobie klinkt erg, maar het is heel goed te behandelen. Wacht daar niet mee, want hoe langer je het laat sudderen, hoe erger het word.

Cognitieve gedragstherapie is het meest effectief. Er zijn veel coaches, "ervaringsdeskundigen" en andere niet-psychologen die veel geld verdienen met 'behandelingen'. Kijk goed uit. Het komt heel geloofwaardig over, maar als ik jou was zou ik toch meer vertrouwen op een goed opgeleide psycholoog.

In Amsterdam kun je gratis een behandeling krijgen: http://www.socialeangstbehandeling.nl/.

Verder is in Amsterdam de Valeriuskliniek de beste voor angst klachten. Landelijk is IPZO is een betrouwbare en goede instelling. Vraag aan je huisarts een doorverwijzing naar iemand die gespecialiseerd is in sociale angst, ga niet zomaar naar de eerste de beste psycholoog.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik zeg niet dat je een sociale fobie hebt hoor. Ik raad je alleen aan om dat boek te lezen, en als je je daarin herkent om er dan iets aan te gaan doen. Zelfs als je er maar een heel klein beetje last van hebt. Want dan wordt het in ieder geval niet erger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vrij simpel: door erachter te komen waarom je gespannen bent als er mensen bij je in de buurt zijn.

denk je bv dat mensen wat van je verwachten (leg je de lat te hoog voor jezelf?) of ben je onzeker (voel je je niet op je gemak)
heb je het in alle situaties (op je werk bv, of ook bij verjaardagen, als je in de stad loopt, etc)

als jij zelf lekkerder in je vel zit en wat steviger in je schoenen staat dan zal het ongemakkelijke gevoel weg gaan waardoor je je ook kan ontspannen als er mensen om je heen zijn.

om maar een voorbeeldje te noemen: zelf heb ik een vorm van autisme en voel me niet altijd op mijn gemak met mensen om me heen. en toch heb ik mezelf geleerd om ook in een degelijke situatie te ontspannen.

focus je dus niet op het feit dat je je niet kan ontspannen, maar kijk naar de oorzaak. wat de oorzaak ook mag zijn: blijf jezelf en je zal zien dat ontspanning ook mogelijk is op zo'n moment.
kom je er niet zelf uit kan je hulp zoeken (bv als je zo onzeker bent dat je je niet op je gemak kan voelen met mensen om je heen en daardoor dus niet kan ontspannen)

leer het dus los te laten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dánk! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
joor welkom!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
had joe ook een plus gegeven maar had het niet gemeld. (keer wat anders, meestal doe ik het andersom haha) denk dat achterhalen waarom ontspannen met mensen om je heen niet mogelijk is de manier is om te leren ontspannen op momenten dat je het niet voor mogelijk acht. (beetje hetzelfde als niet kunnen slapen: ik MOET nu slapen anders blijf ik dus wakker en dat kan niet want......
dat geforceerde gedoe maakt je dus vrijwel kansloos op zo'n moment, maar je werkt het in feite zelf in de hand door de gedachte alleen al)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yeps, mee eens!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(hihi) ahneejhehhhhh!!! ;-P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry!!! Kan het niet meer veranderen: het staat er voor de eeuwigheid ;-)))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gelukkig wen(dy)t het wel dat we het vaker met elkaar eens zijn, dus dat scheelt een hele hoop! het zij je vergeven (wat me weer doet denken aan een andere vraag) hoor lief spinneke
;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
... die vraag die verwijderd is, tezamen met 5 andere....zucht....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
what the f......!? onder het mom van.....?