Als filosofen het over uitwendige goederen hebben gaat het bijvoorbeeld over vrienden, maar ook over rijkdom en politieke invloed.
Als het over inwendige goederen gaat hebben ze het o.a. over dapperheid, gulheid en vriendelijkheid. Goede karaktereigenschappen dus.
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus geestelijke goederen.

Andere antwoorden (2)

In plaats van ‘goederen’ hebben we het tegenwoordig over goede of waardevolle zaken.
Dit is een term afkomstig van Aristoteles.
Het aantal ‘goederen’ kan volgens Aristoteles in drie soorten worden verdeeld: uitwendige goederen, goederen van de ziel en goederen van het lichaam.

Dit heeft allemaal betrekking op geluk, en is te lezen in mijn bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hierbij het begrip "Uitwendige goederen" in zinsverband zonder teveel gefilosofeer, waarbij het duidelijk moet zijn hoe dit bedoeld wordt.

Wanneer je streeft naar de vervolmaking van jezelf en je de deugd van de ethiek hoog in het vaandel hebt, en dit alsmaar bijschaafd met als doel het leven niet zinledig te laten zijn; dan mag je de verscheidene verworvenheden als innerlijke goederen beschouwen.

Al je pogingen en streven naar het hoogst haalbare goed, doe je omwille van jezelf om daarmee een vorm van geluk te verwerkelijken.
Immers geluk betekent een geslaagd leven.
Hierbij hebben uitwendige gebeurtenissen wel invloed en zijn UITWENDIGE GOEDEREN wel zeker noodzakelijk; maar de kern van het ware geluk is en blijft het handelen vanuit een deugdelijke grondhouding.

Toegevoegd na 1 dag:
Met dank aan "Wildar" voor zijn mening dat ik mijn reactie naar hem toe, beter hier aan mijn antwoord kon toevoegen, zodat het een en ander beter begrepen zou worden.

- Een auto, werk, een huis, of zelfs een *fietspomp vallen onder "uitwendige goederen" als middel om je doel te bereiken die passen bij je zielberoeringen.
- De auto is niet het doel, maar wel een middel om je doel te bereiken; b.v. naar het werk te kunnen gaan.
- Werk is niet het doel, maar wel een middel om geld te verdienen.
- Een huis kopen is niet het doel, maar wel een middel om je te beschutten of een gezin te kunnen stichten.
- Het einddoel is het streven naar het hoogst haalbare goed in jouw leven in het streven naar een vorm van geluk.
- Geluk is een soort einddoel waarvoor alle andere doelen als middel dienen. Geluk is dat wat goed is voor de mens wanneer het bestaat uit het door de rede bepaald voortreffelijk handelen.
- Aan de basis hiervan liggen de "inwendige goederen" of "kernkwaliteiten" van een goed karakter met deugden als behulpzaamheid, empathie, flexibiliteit, zelfstandigheid, vrijgevigheid, vriendelijkheid en noem maar op!

*Grappig waarom juist "fietspomp" als een U.G. is gekozen. Dit is te lezen in één der reacties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eh, waar is die definitie dan? Ik zie 't je alleen over innerlijke goederen hebben eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het niet met je eens dat je enkel gelukkig kunt zijn als je uitwendige goederen hebt. Dus dat geluk betekent dat je een geslaagd leven hebt.
Wat is een geslaagd leven?? Dat je veel uiterlijke goederen hebt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor Widar.
Filosoferen met de pijp in de mond en aan je baard plukken, daar hebben we hier geen tijd voor.
Jij ziet alleen het over "innerlijke goederen" hebben.
"Innerlijke" vond ik meer iets zielsverwant hebben dan het "inwendige" wat men vaak gebruikt. Vandaar.
In het antwoord wordt juist "UITWENDIGE GOEDEREN" benadrukt in een contex die hierbij duidelijk het onderscheid met "innerlijke goederen" zou moeten maken.
Bij zien hoort eigenlijk ook het begrijpen of doorzien wat je met je verstand kunt volgen. Voor Meike.
(Punten van Kristal's reactie gebruikt)
1- Met een inwendig goed als "dapperheid" kun je door een uitwendige gebeurtenis of omstandigheid met gevaar voor je eigen leven, iemand redden.
2- Met een inwendig goed van "gulheid" kun je met uitwendige goederen (tenminste als je ze hebt) iemand uit de brand helpen.
3- Wat doe je als jouw innerlijk goed barst van de vriendelijkheid. Er komt een zwerver aan de deur met een fiets en twee lege banden, behangen met plastic tassen waar héél zijn uitwendige goederen in zitten die vraagt om een fietspomp? In jouw uitwendige goederen bevinden zich drie fietspompen. Dan pomp je toch met de lelijkste fietspomp die je hebt zijn banden op en laat hem die fietspomp nog houden ook. Paar boterhammen erbij en...
Dit is een combinatie van vriendelijkheid én gulheid.
De dankbaarheid die de arme man van zijn gezicht afstraalt vergeet je nooit meer! (zelf meegemaakt) Dit zijn voorbeelden van waar je gelukkige momenten van krijgt en het gevoel geven als mens te slagen.
Alleen een combinatie van inwendige- en uitwendige goederen kan dit waarmaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt alleen dat uiterlijke/uitwendige noodzakelijk zijn. Leuk, maar je geeft geen antwoord op de vraag WAT dat dan is/zijn. Vandaar mijn commentaar. Misschien moet je toch maar eens aan je eigen baard plukken en je pijp met wat lekkerders stoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen een combinatie van inwendige- en uitwendige goederen kan dit waarmaken zeg ik toch duidelijk!
De pijp van Maarten is helemaal voor jouw. Pijp er maar op los, het is je gegund!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je begrijpt 't niet: je legt niet uit WAT uiterlijke/uitwendige goederen zijn, alleen maar dat ze nodig zijn (al dan niet in combinatie met innerlijke/inwendige goederen). Die pijp heb ik liever niet, want als je die rookt, is 't je laatste...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een auto, werk, een huis, of zelfs een fietspomp vallen onder "uitwendige goederen" als middel om je doel te bereiken die passen bij je zielberoeringen.
- De auto is niet het doel, maar wel een middel om je doel te bereiken; b.v. naar het werk te kunnen gaan.
- Werk is niet het doel, maar wel een middel om geld te verdienen.
- Een huis kopen is niet het doel, maar wel een middel om je te beschutten of een gezin te kunnen stichten.
- Het einddoel is het streven naar het hoogst haalbare goed in jouw leven in het streven naar een vorm van geluk.
- Geluk is een soort einddoel waarvoor alle andere doelen als middel dienen. Geluk is dat wat goed is voor de mens wanneer het bestaat uit het door de rede bepaald voortreffelijk handelen.
- Aan de basis hiervan liggen de "inwendige goederen" of "kernkwaliteiten" van een goed karakter met deugden als behulpzaamheid, empathie, flexibiliteit, zelfstandigheid, vrijgevigheid, vriendelijkheid en noem maar op! Beste Widar,
Ik geef toe dat dit onderwerp moeilijk in 2 regels uit te leggen zijn. Is het zo wat beter?
Zo niet... kijk dan eens naar je inwendige goederen of er nog een vredespijp bij zit.
Ik draai me nu een zware van Nelle. Ik ben ook maar een mens. Het ga je goed!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha, dat is al een stuk beter. 2 regels is niet voldoende nee, maar daarom hebben we bij antwoorden ook redelijk wat meer ruimte dan dat. Ik zou zeggen, voeg het toe aan je antwoord ipv het in een reactie te laten staan, dan heb je een aardig goed antwoord volgens mij. Vredespijp? Was er strijd dan? Ik probeerde je slechts ergens op te wijzen. Heb ik dat op een onjuiste manier gedaan? Of moet je het misschien niet zo zwaar opvatten?