Hoe at Pythagoras zijn brood?

Volgens de regels van de Pythagoreaanse groepering mocht je brood niet breken, maar je mocht ook niet van een brood in zijn geheel eten.

Hoe kon hij dan zijn brood eten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Weet je zeker dat ze wel brood aten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat at 'ie met z'n tanden natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dát is het.....SNIJtanden!!!! dus een mes, en wie weet ook wel een vork.
bammetje in de mond, en kauwen maar.... (vind dit een makkelijk 'raadseltje' overigens) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heeft 't helemaal niks met brood te maken, die regels, maar bedoelt Pietje dat je kennis niet zomaar met iedereen moet delen. De oorspronkelijke regel is immers "Breek HET brood niet", niet "Breek geen brood". HET brood breken had in veel culturen een diepere betekenis dan puur het breken en delen van een brood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn antwoord is verwijderd en luidde: misschien bakten ze minibroodjes, die in 1 hap naar binnen gingen.
Of bakten ze het heel hard zodat het op de tafel kapot aan stukken geslagen kon worden.
Kan toch?
Verwijderd omdat ik geen bron kon vermelden, alsof iemand hier een bron van heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zouden er geen bronnen kunnen zijn? De Grieken konden prima schrijven. Misschien heeft er wel eentje de reden genoteerd en is 't heel simpel. Overigens zou ik je antwoord verwijderen omdat 't pure speculatie is. Gewoon "misschien" zonder onderbouwing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou je overigens ook van de andere antwoorden kunnen zeggen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leuke vraag +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pain à la Grecque misschien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom staat deze vraag eigenlijk bij sprititualiteit? Als de vraag echt als vraag is bedoeld, dan hoort 'ie meer bij maatschappij, filosofie, of geschiedenis. Of is de vraag toch niet als vraag bedoeld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
d.m.v. laten week worden in wijn zodat er noch gesneden, noch gebroken moest worden ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe doe je dat dan? Je kwakt een heel brood in een paar liter wijn? En daarna ben je al zat bij je ontbijt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was een grapje hoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, wel leuk. Ik ga dat soort dingen dan gelijk voor me zien.

Antwoorden (2)

Slaven of bedienen die dat wel mogen doen
of snijden, dat is iets anders dan breken

Toegevoegd na 4 minuten:
bedienden dus
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
snijden is dan weer een veredelde vorm van breken, en slaven of bedienden het voor je laten doen is een beetje hypocriet
Maar gezien de tijdgeest is dit antwoord misschien wel correct.
anneliez
12 jaar geleden
Joden mogen ook op zondag het licht niet aandoen, maar als de (niet Joodse)buurman het komt doen, is het goed
anneliez
12 jaar geleden
op de Sabbat dus he
Ik herinner me een verhaal (legende) waarin werd gesteld dat het brood in vocht werd gedopt waardoor het loskwam en dan kon je het doorweekte brood als het ware drinken of opzuigen.
Volgens diezelfde legende werd gesteld dat van daaruit de gewoonte is ontstaan dat mensen hun boterham, speculaas, stuk chocolade of wat dan ook in de koffie, de soep, de warme chocomelk enz. dopten.

Het lijkt me een aannemelijke legende.

Hopelijk heb je er iets aan ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan het die gewoonte niet kwalijk nemen, wellicht is die van het verschieten van die stelling van pythagoras gevallen ;-)