Op vrijdag en zaterdag rook ik regelmatig met een vriend een jointje. Zijn de inzichten die ik dan ervaar het waard om te onthouden?

Soms schrijf ik de inzichten op als ik ze heb. Als ik ze dan de volgende dag doorlees, lijkt alles een stuk minder briljant.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Lijkt me logisch. Je kunt onder invloed niet helder denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Je geeft zelf het antwoord al Johan, wellicht komt het door de combinatie van alcohol en drugs, dat je jezelf briljant lijkt te vinden...
De volgende nuchtere dag confronteerd de harde werkelijkheid je weer....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja klopt het roken van een joint maakt briljant... Maar met het verdwijnen van de roes is ook het briljante weer snel weg...

Maar dat maakt niet uit, op het moment is het echt en helpt het je te ontspannen en dat is genoeg, meer hoeft het ook niet te doen...

Maar opschrijven en herinneren is niet nodig... Het komt en het gaat, ook dit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt eraan wat deze inzichten zijn en wat de reden is waarom je die inzichten zou willen bewaren. Dat wordt in je vraagstelling niet duidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geeft inderdaad zelf al het antwoord. Als je inzichten een stuk minder briljant lijken te zijn dan toen je ze opschreef,
zijn ze het dus niet waard om te onthouden. Doe dus een volgende keer geen moeite en geniet van je joint.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat het wat waard is, maar waarschijnlijk zie je dan wel in wat het effect is. Daar kan je ook misschien de waarde van inzien.

Ik kwam trouwens dit artikel in de Telegraaf tegen, misschien is dit wat waard...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha ja dat ken ik. Toen ik nog blowde (af en toe in het weekend) kwam ik met de meest vreemde vragen hahaha. Ik zou ze gewoon eens opschrijven. Is leuk om nog eens door te lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ehm, wat is je vraag aan ons precies?
Want zoals ik het nu lees, geef je zelf al antwoord op je vraag: De volgende dag blijken ze een stuk minder briljant.

Bovendien, hoe kunnen wij weten of JOUW inzichten de moeite waard zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo herkenbaar.

Toch kunnen die twee totaal verschillende werelden van elkaar leren. Bespreek met die vriend wat jullie hebben opgeschreven. Probeer te achterhalen wat er goed aan is en ook wat er niet goed aan is. Het resultaat is minder groots dan je de avond ervoor dacht, maar het is wel bruikbaar. Soms moet het een en ander worden bijgevijld, maar dan kan er toch een heel leuk idee/verhaal/muziekstuk zijn ontstaan.

Bij een volgende joint, kan je daar ook iets mee, het wordt dan minder plat bijvoorbeeld...

Langzaamaan kan je datgene wat je creert tijdens het losse van blowen, combineren met het rationele en serieuzere van 'het normale leven'.

Ook kan het helpen om minder heftig te blowen. Los is goed, maar 'totaal los', en de verbanden zullen ver te zoeken zijn.

Ik heb zelf gemerkt dat max 1 keer in de week blowen ok was, bij een hogere frequentie werd de connectie moeilijker met het 'normale leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elk inzicht is het waard om te onthouden.

Er komt een moment dat je denkt, waar ben ik mee bezig? Waarom doe ik dit?
Dan kunnen deze inzichten je helpen om ermee te stoppen.

Dus vooral doorgaan met opschrijven. En zeker blijven teruglezen.

----

Dat zegt iemand die nog nooit een joint gerookt heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ben jij voorspelbaar zeg. Je denk dat alles wat jij doet: roken, drinken, blowen. Nodig is om een goed leven te leiden. Of moet ik zeggen lijden. Je hebt een beperkt beeld van het leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Glanonym: antwoord op vraag =prima
antwoord op Johan=niet zo heftig, man.
Inzichten zijn altijd moment afhankelijk. Op dat moment zie je iets heel duidelijk. Later mis je de context op z'n minst gedeeltelijk en lijken de inzichten van eerder dus minder briljant. (briljant = helder).
Zeker onder invloed van drugs kun je beelden krijgen die zonder drugs bijna niet terug te halen zijn, je kunt het niet meer compleet vatten, het overzicht is als het ware weg. Hierdoor kun je de ideeën die je gekregen hebt niet meer helder zien, je mist iets.

Hiermee wil ik zeggen dat de ideeën toen wel degelijk briljant kunnen zijn geweest. De meeste inzichten zijn trouwens open deuren als je ze nader beschouwd, maar dat wil zeker niet zeggen dat ze niet waardevol zijn.

Het vasthouden van inzichten heeft volgens mij geen enkel nut, je krijgt inzichten als je er aan toe bent. Je kunt je eigen ontwikkeling ook niet echt versnellen door veel inzichten van anderen op te nemen, sterker nog het komt nogal eens voor dat kennis in de weg zit.
Je krijgt geen helder beeld omdat je er te veel bijhaalt, teveel nadenkt. Je wilt dan teveel.

Om echt te ontwikkelen en inzichten te krijgen moet je openstaan. En dat kan niet als je teveel meesjouwt.