Komt je geest tot rust als je met muziek op gaat slapen?

Opstaan vind ik moeilijker dan zou dat komen omdat je geest toch de muziek aan het verwerken is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Wat jij veel in je hoofd hebt gaat snachts door. Dus als je muziek luistert neem dan rustige meditatie muziek en an als achtergrond of een binaural beat. Dan komt je geest wel tot rust... Probeer zo eens wat uit en zie wat het met je doet. Op een gegeven moment vind je vanzelf wat persoonlijk het best bij jou past. Probeer dan ook eens een poosje helemaal niets en zelf te tellen of je alleen maar te concentreren op je ademhaling.

Probeer ook eens een uur voor het slapen niets meer te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat ligt helemaal aan de persoon zelf en wat voor soort muziek er gedraaid wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou zeker kunnen helpen.
Je zou new age muziek kunnen proberen of geluiden uit de natuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je lange tijd slecht hebt geslapen en dan een nacht goed slaapt, zoals jij na het luisteren van rustgevende muziek, wordt je na die eerste nacht vermoeider wakker. Dat is in ieder geval mijn ervaring. Doe dit twee of drie weken, dus slaap twee of drie weken goed, en je zult zien dat je uitgerust raakt. Je moet alle slechte nachten nog verwerken...
MrEinstein
12 jaar geleden
ik denk dat je met muziek op zeker niet rustig(er) slaapt, is niet aan te raden. Hooguit inslapen kan prettig zijn met muziek, maar die zou dan wel automatisch uit moeten gaan. Meditatie helpt daarentegen veel beter, tien tot twintig minuten is meer dan genoeg. Uiteraard is dit persoonlijk, misschien dat jij andere ervaringen hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop he ook voor je,maar pas op met slaapmiddelen want voor je het weet ben je eraan verslaafd.
het ligt eraan wat je met 'je geest' bedoeld waarschijnlijk.

mijn geest zou niet tot rust komen als ik naar death metal zou luisteren, en van jazz muziek wordt ik mega nerveus.

daarbij kan muziek ook emoties oproepen (bij liefdesverdriet komt een geest die naar smartlappen luisterd ook niet echt tot rust denk ik)

kortom, muziek kan rustgevend zijn en je kan het afstemmen op je gemoedstoestand. draai jij wat je prettig vind op het juiste moment kan je geest tot rust komen áls je kan slapen met muziek (dat is niet bij iedereen het geval)

ik denk dat er geen standaard muziekje is om je geest tot rust te laten komen omdat dit wat meer inhoudt dan enkel het horen van geluid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is enorm rustgevend om je favoriete rustige muziek zachtjes te horen terwijl je in slaap probeert te vallen.
het maakt dat je naar de muziek luistert ipv bezig bent met je gedachten. als je stopt met denken val je in slaap...

je brein is overdag voor 15% actief en snachts 80%
zo kun je alles verwerken van overdag...

ik geloof trouwens ook dat wanneer je snachts een educatieve cd zou opzetten dat je dat dan ook opneemt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je geest misschien wel (ligt aan de muziek)
Maar voor je hersenen is Muziek Op hebben tijdens het slapen minder goed.
Het is op een iets andere manier bewezen dan met muziek,
Namelijk: Als je voor Duits ofzo woordjes moet leren, en de leerstof wordt via een koptelefoon o.i.d. steeds uitgesproken terwijl je slaapt,
Dan neem je dit (onbewust ) op.
Als je wakker wordt ken je ineens heel wat meer woordjes dan tevoren.
Het probleem hierbij is echter dat de hersenen niet in een rust komen. Ze blijven doorwerken terwijl ze koel moeten rusten.
Als je dus te vaak woordjes o.i.d. leert terwijl je slaapt, word je rusteloos omdat je hersenen overwerkt zijn, je hebt geen uitgerust gevoel na het slapen.

Met muziek ga je onbewust de liedjes (de tekst, de instrumenten, de herhaling) leren.
Alles wordt door je hersenen opgenomen.
Na een paar nachten een nieuwe cd gedraaid te hebben zal het je verbazen hoe goed je de liedjes, de volgorde, de klanken, kent.

Uiteindelijk kan je dus beter in een rustige omgeving slapen met weinig prikkels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
En als je een timer op je muziek zet, zodat de muziek na een half uur vanzelf stopt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is een heel handige oplossing.
Zoals @peco zei:
het maakt dat je naar de muziek luistert ipv bezig bent met je gedachten. als je stopt met denken val je in slaap… Als je even van je gedachtes af moet omdat ze ontrustend zijn dan is deze afleiding erg aangenaam toch :)