Wie weet hoe het komt dat mensen ineens drang hebben om dichter bij de natuur te staan (terug te keren in de natuur)en spiritueel ineens opener staan?

Ik heb de afgelopen tijd een ontzettende drang gekregen om terug te keren naar de " basics". Daarnaast gebeuren er de laatste tijd dingen in mijn omgeving die ik alleen maar kan verklaren door niet stoffelijke entiteiten of energieën. Bij mijn dochter van net een jaar zie ik hetzelfde, zij ziet en merkt dingen die ik niet kan verklaren of zien. Iets in mij trekt ontzettend aan mij en ik heb het gevoel alsof de wereld langzaam aan me voorbij gaat en een richting op gaat die ik niet begrijp omdat in mijn zicht het anders hoort te gaan, het klinkt misschien allemaal erg zweverig maar mijn hele lijf lijkt er tegen te vechten en in opstand te komen om nog langer mee te draaien in deze maatschappij, dit is nu de afgelopen anderhalve maand extreem versterkt en ik vraag mij af of ik de enige ben of dat er iemand een verklaring voor heeft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K
KennisDelen
12 jaar geleden
Wat betreft de spirituele verandering, ik herken wel wat terug in ervaringen van mensen die een bde hebben gehad. Heb je daar weleens over gelezen? bv. http://www.bijnadoodervaring.nl/
KennisDelen
12 jaar geleden
Een heel mooi boek over bde's: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/het-licht-gezien/666838887/index.html#product_overview
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoek hier maar eens op spiritueel ontwaken. Ik denk dat er een wereld voor je open gaat
Cryofiel
12 jaar geleden
"Spiritueel ontwaken" bestaat al een jaar of tachtig. Minimaal. Elk jaar neemt het aantal "ontwaakte" mensen toe met 1% tot 5% - afhankelijk van welke bron je gelooft. En dat al 80 jaar lang. Laten we eens de heel voorzichtige schatting nemen: elk jaar neemt het aantal "ontwaakten" met 1% toe. Laten we er ook eens van uitgaan dat 80 jaar geleden 1% van de mensen was "ontwaakt". Een eenvoudig rekensommetje geeft als resultaat, dat op dit moment 122% van de mensen "spiritueel ontwaakt" is. Als we uitgaan van de maximale groeischatting van 5%, en dat 80 jaar lang, opnieuw beginnend met 1%, dan zou op dit moment 4856% van de mensen "ontwaakt" moeten zijn. Je ziet: dit KAN gewoon niet kloppen. Conclusie: er is kennelijk een inherente behoefte om ergens bij te horen. Er zijn mensen die een bepaalde richting opgaan. Ze wensen zich zó graag dat ze bij een grote beweging horen, dat ze die beweging gewoon verzinnen. Je kunt het "spiritueel ontwaken" noemen. Je kunt net zo goed zeggen: een enkeling begint te zweven. Al decennialang blijft het bij een klein percentage van de bevolking. Die uitzonderingen vormen leuke praatgroepjes waar men elkaar fijn over de bol aait. Men gaat geloven dat men deel uitmaakt van een revolutionaire, continu groeiende beweging, die uiteindelijk de wereld zal overnemen. Dit gebeurt elk jaar weer. Al tachtig jaar lang. Minimaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel, hoe kom je bij deze getallen: 80 jaar, en 1%-5%?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt op www.niburu.nl ook van alles lezen hierover. en op www. aquariusage.com en zo zullen er nog wel meer zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herkenbaar, vind het een goeie vraag.

Antwoorden (8)

Je geeft zelf het antwoord al: om nog langer mee te draaien in deze maatschappij.

Je leeft je leven, je was er waarschijnlijk tevreden mee, en nu voelt het niet meer goed. Een teken dat je gegroeid bent en toe bent aan nieuwe perspectieven. Je bent zeker de enige niet. Heel veel mensen komen op een punt in hun leven dat ze meer gaan openstaan voor meer spirituele zaken. Mensen hebben soms iets van: is dit het nou? En zoeken antwoorden en verbreden hun interesses. Ik zie het als teken van groei.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent moeder geworden, dan kan het goed zijn dat je het leven anders gaat zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, die verandering ben ik tijdens mijn zwangerschap en het eerste half jaar van mijn dochter flink doorgegaan, dit is ook heel bewust gegaan en begrijp dat de link hiermee word gelegd, het zou ook deels hiermee te maken kunnen hebben al lijkt dit gevoel veel groter dan dat.
Via radio en televisie komt er zoveel negatiefs naar ons toe, dat je gewoon rust wilt. Alleen de natuur geeft de nodige balans. De wereld om ons heen is knap verziekt en je probeert gewoon weg te vluchten voor al die nare berichten.
We zouden veel gelukkiger zijn met minder. De natuur geeft minder, maar van veel hogere kwaliteit.

Ga een middag het bos in en voel dat dat genoeg is om gelukkig te zijn. Veel leuker dan een disco, een nieuwe jas, een dure auto. Een droge boterham die je in je jaszak hebt meegenomen smaakt daar ook als een gebakje.

Heel veel mensen hebben dit momenteel. We gaan weer breien. We gaan weer terug naar af, omdat we langzaamaan ontdekken dat veel bezitten beslist niet gelukkiger maakt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo waar!!!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ mee eens!
KennisDelen
12 jaar geleden
+
Er zijn al een tijdje ontwikkelingen gaande, waar veel mensen/ kinderen bij zijn betrokken.
Het is een tegenreactie, op al die dingen die nu botsen in de huidige maatschappij.
Veel erg jonge kinderen zijn momenteel spiritueel gezien, sterker dan hun ouders!
En dat is toch wel bijzonder.
Wat jij beschrijft, herken in duidelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Het ligt dus gelukkig niet aan onze leeftijd. Ook jongeren gaan relativeren! ;-) +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is veel meer dan dat Ivana.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, bast. er zijn bijzondere processen aan de gang
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag ik vragen wat voor processen precies, of waar ik daarover iets kan vinden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een onderdeel van ' het proces' is het bewust worden van spiritualiteit en het ' spiritueel ontwaken' van heel veel mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Weinig woorden die veel zeggen, Ed.
De ontwikkeling waar veel jonge kinderen momenteel spiritueel gezien sterker dan hun ouders zijn zie ik ook. Ik kan nauwelijks wachten om te zien wat dat voor invloed heeft op ons bestaan als mensheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is er ook een reden waarom dit gebeurt? Deze processen zullen niet zomaar gestart zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier zijn de meningen erg over verdeeld, we zouden naar een nieuw tijdperk gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals de mayakalender voorspeld heeft? of staat dat hier los van, en ik ben gezien de reacties op u eigenlijk wel benieuwd naar uw mening ed, als ik zo vrij mag zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja die Mayakalender die weet wat, hoe dat af gaat lopen zullen we wel zien, maar zelf hecht ik er geen waarde aan, het is net zo bijzonder dat het gisteren de 11 de van de 11de was in 2011.
Het lijkt bijzonder, maar is het dus niet.
De grote omslag naar een ander en nieuw tijdperk, is volgens mij, al enige jaren geleden begonnen.
Het spiritueel ontwaken van veel mensen, heeft er waarschijnlijk ook mee te maken.
Zoek het maar eens op op internet.
Mogelijk hebben jouw lichamelijke klachten ( las ik elders) er ook mee te maken.
Veel zaken gebeuren niet zo maar, maar hebben vaak een reden, ook dat je nu hier op goeie vraag zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe dat af gaat lopen, is heel simpel: die kalender begint weer opnieuw. Niet meer, niet minder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je met de lichamelijke klachten die te maken hebben met een nieuw tijdperk, Ed?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
titiene, zoek maar eens op spiritueel ontwaken op internet.
Sommige mensen gaan door een hel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zo het idee dat die hel voornl. wordt veroorzaakt doordat anderen hen van alles wijs maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar Je hebt nog nooit zo ongelijk gehad als deze keer.
je hebt totaal geen enkel idee waar het over gaat.
En dat begrijp ik best hoor, de massa weet hier niets van.
Dit soort ' slachtoffers' krijg ik hier regelmatig ( helaas).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb vast wel eens ongelijk, maar niet nu. Ik heb de slachtoffers, zoals ik ze beschreef, meermaals gezien, dus ik weet waar ik 't over heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat Ed het nu toch over andere gevallen heeft, en niet verwarde personen. Die zijn er ook en ik weet wat je daarmee bedoeld. Mensen die er op uit zijn andere in verwarring te brengen heb ik geen goede woorden voor, wel voor de processen zoals die bij Ed plaatsvinden. In dit geval: eerst zien, dan oordelen. Maar nogmaals snap ik je visie hierover als je dit meermaals hebt gezien en meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar, het hoeft geen ja, nee spelletje worden, maar mogelijk begrijpen we elkaar verkeerd.
Ik heb het over mensen die spiritueel ontwaken en vaak door een hel moeten gaan.
Soms voor velen jaren.
mensen waar de gewone wetenschap geen enkele verklaring/ oplossing voor heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn best verklaringen. De vraag is echter, worden ze geaccepteerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee die zijn er niet, tenminste niet degene die jij bedoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door een gesloten persoon misschien niet, door iemand die meerdere opties open houdt wel. Na acceptatie, wat alleen iets zegt over de ontvankelijkheid, is er de interpretatie. Zo kan iemand die ergens onvoldoende kennis van heeft onvoldoende kennis houden, ook al accepteert hij of zij de mogelijke verklaring of hoe iets waarschijnlijk wel in elkaar zat steken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met niet geaccepteerde verklaringen gaan we de kant van o. a. Cryofiel heen.
En dat is op zich zelf geen slecht standpunt.
En is een normale denkwijze. Maar als een persoon al uitgebreid is onderzocht door de huisarts en daarna door div. specialisten en er wordt niets gevonden. Daarna opgenomen in het ziekenhuis voor een week, opnieuw voor alle mogelijke onderzoeken en ook daaruit komen ook geen antwoorden.
Hierna nog net zo ziek naar huis gestuurd met de boodschap dat er niets te vinden is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wil niet zeggen dat er iets metafysisch is. Dat wil alleen zeggen dat er of a) iets is dat we nog niet kennen of b) het tussen de oren zit. @Bas: mensen die openstaan voor metafysische verklaringen, staan vaak niet open voor niet-metafysische verklaringen. Die zou je dus gesloten kunnen noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag me nl. af of de term metafysica hier wel van toepassing is. Deze wordt wel eens ter hand genomen als het wetenschappelijk niet meer te plaatsen is, echter onterecht. Ik weet van mezelf dat ik voor veel verklaringen opensta, ook voor spirituele. Als je de term zou vervangen voor een andere, kan het ook andersom? Hoe zit het met de aantallen, zijn hier gegevens over bekend? (puur uit nieuwsgierigheid gesteld)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben 't hier toch over dingen die boven het fysieke uitstijgen? Dat is wat metafysisch betekent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij metafysica denk ik altijd aan filosoferen, maar bepaalde dingen zoals occulte zaken, kun je er ook onder scharen lees ik. Een verzamel grabbelton voor van alles en nog wat op het gebied van buitenzintuiglijke waarnemingen, maar een verzamelnaam voor spirituele ervaringen? Misschien...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus, wat ik zei, klopt. En Ed: ik zit hier niet om welles-niets-spelletjes te spelen. Ik gaf slechts aan dat ik andere dingen zie, dat er best verklaringen kunnen zijn, maar dat die soms afgewezen worden (door mensen die graag willen dat er toch meer is).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar
Was vanavond weg. Ik zie doodzieke mensen.
Jij ziet mensen die dingen worden aangepraat
Hier scheiden onze wegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo kun je elke discussie beëindigen zonder iets op te schieten. Jammer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O nee hoor ik hoef de discussie niet te eindigen, maar blijkbaar maak ik ander dingen mee dan jij en de dingen die jij mee maakt, ken ik niet, dus kan er ook niet over oordelen.
maar waar ik problemen mee heb, dat ik erg zieke mensen zie en jij beweert dat het is aangepraat.
Een van die mensen in een schoolonderwijzer, die uitstekend functioneert, goed opgeleid is, en erg intelligent.
Die laat zich echt niets aanpraten.
Weet je Widar, ik zit niet op g.v. om mijn gelijk te krijgen, nee ik zit op G.V. naar antwoorden te zoeken dat ik geen gelijk heb.
Als ik denk een vortex te hebben in mijn grot en jij zou zeggen, Ed die bestaan niet, dan vind ik dat prima, maar wil dan wel heel erg graag een andere verklaring hebben voor wat er in die vortex gebeurt.
Ik zoek geen bewijs om gelijk te hebben, ik zoek bewijs dat ik geen gelijk heb.
Dus schuw ik geen enkele uitleg en/of uitspraak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg niet dat het zo IS. Ik zeg dat het ZOU KUNNEN. Ik ken de specifieke gevallen niet, dus het zou tever gaan voor mij om daar een hard oordeel over te geven. Echter, dat het zou kunnen, is aangetoond, dus daar is je bewijs. (En ook dat 't bij intelligente mensen kan, alleen al 't feit dat intelligente mensen er allerlei geloven op na houden, is voldoende.) Wat die vortex betreft: Ik zeg niet dat dat niet bestaat, want daar hebben wij 't nooit over gehad. Zou ik best willen doen, maar dan moet ik eerst eens een keer in de buurt van Zeeland zijn, want ik wil dat ding dan natuurlijk wel eerst zelf meemaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel natuurlijk ben je er welkom.
Wat de discussie betreft, kunnen we geen gelijkwaardige ervaringen met elkaar vergelijken.
Daarom loopt het vast.
maar alles wat je er over hebt gezegd, heb ik allemaal al lang overwogen, waarom blijf ik de naam houden altijd maar weer opzoek te zijn mijn gelijk te halen, terwijl ik op zoek ben een bewijs te vinden dat ik geen gelijk heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof niet dat ik heb gezegd of bedoeld dat jij per se je gelijk zou willen halen. Mijn excuus als dat ergens zo is overgekomen. Je zegt dat je hebt overwogen wat ik zeg. Wat heb je daarmee gedaan? Waarom wijs je het af? Op basis waarvan? Ik denk overigens niet dat we ongelijkwaardige ervaringen hebben. We hebben alleen een verschillende benadering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu vallen we terug in een voor G.V. oude discussiestijl, welke hier zo gauw gebeurt, het afwegen van de woordjes.
Het is het afdwalen van de discussie zelf.
Jij hebt het over het aanpraten van klachten door anderen.
Ik heb het over waarnemen van echt zieke mensen. Waar jij het over hebt, kan ik heel goed plaatsen, komt heel erg veel voor, veel mensen zijn er erg vatbaar voor.
En dat wijs ik zo maar niet af. Maar het staat voor mij zelf los van mijn eigen ervaringen .
Zeker zullen er wel gevallen zijn die er ergens tussen in zitten, zodat en jij en ik voor een deel gelijk hebben. Maar een deel van jouw reacties, laten mij geloven, dat jij geen idee hebt, over welke groep mensen ik het heb.
Eigenlijk wuif je hun problemen voor een groot deel weg, door te zeggen dat het mogelijk aangepraat is. laat ik het zo zeggen, dat jouw uitleg, voor jouw ervaringen, mogelijk volkomen juist zijn. En ik gewoon andere ervaringen heb, waarbij jouw uitleg niet altijd van toepassing is. Maar dat is ook gelijk het grote nadeel van sommige discussies hier op g.v. de verschillende benaderingen voor het zelfde onderwerp. Ik heb van jouw ook geen toelichting gehoord over welke klachten jij het nu hebt, geen voorbeelden, niets, alleen het direct plaatsen in een bepaald hokje door direct te zeggen..........Ik heb zo het idee dat die hel voornl. wordt veroorzaakt doordat anderen hen van alles wijs maken......... je zegt dus eigenlijk, dat het bijna altijd aangepraat wordt.. Hierdoor laat je erg weinig ruimte over voor de mening van de ander.
Dit is geen verwijt of zo, maar een constatering.
Zou je gezegt hebben.......Ik heb zo het idee dat die hel vaak wordt veroorzaakt, doordat anderen hen van alles wijs maken...........
Dan laat je voldoende ruimte over een andere uitleg.
maar door jouw uitleg, dwing je de ander in de verdediging te gaan en dat voelt ongemakkelijk.
Bij dit soort onderwerpen, gebeurt dit erg vaak, ook door anderen en hieruit ontstaat dan weer de ijver van beiden om gelijk te willen hebben, een verwijdering dus, geen toenadering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mooi krachtig betoog, Ed.
Vooral de verwijdering tegenover de toenadering is typerend. Widar, eerder noemde je dat mensen die openstaan voor spirituele verklaringen vaak niet openstaan voor fysieke verklaringen en dat die zelfs gesloten zijn.
Toch vermoed ik, als we het gesloten zijn even buiten beschouwing houden want dat klinkt me als een te negatief beeld, dat gemiddeld genomen over (even voor het gemak) de Nederlandse bevolking precies het tegenovergestelde het geval is. Dus dat er meer mensen zijn die er van overtuigd zijn dat alles om ons heen volgens de huidige op wetenschap gebaseerde kennis (i.p.v. zelfs alleen fysische) te verklaren valt...
Zo heb ik dat in mijn leven ervaren. In mijn beroepen ben ik altijd heel erg veel onder de mensen geweest en als ik al deze mensen als model neem voor het gemiddelde van de bevolking dan kom ik tot deze voorlopige conclusie.
Het kan natuurlijk zijn dat een groot deel van de mensen hun visie verbergt of naar buiten toe aanpast om niet op te vallen. Het leeuwendeel moet verder nog niet veel hebben van spirituele verklaringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met ".Ik heb zo het idee dat die hel voornl. wordt veroorzaakt doordat anderen hen van alles wijs maken" laat ik juist heel veel ruimte over. "Ik heb zo het idee dat" is nog minder sterk dan "ik denk", of "mijn mening is". Ruimte zat dus. Jammer dat 't weer niet over 't onderwerp mag gaan en dat voornamelijk de boodschapper wordt bekeken. Ik hou er maar mee op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb mijn uitleg voldoende gegeven.
Van jou heb ik maar een zinnetje en nergens lees ik waar dit op gebaseerd is.
Want dat is het onderwerp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt omdat er voornamelijk een aanval op de persoon wordt gepleegd ipv de boodschap. Sorry, pas ik voor. Jammer, maar helaas. Volgende keer beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ' aanval' op de persoon zelf, zoals jij denkt dat er gebeurt, roep je op door het plaatsen van de reactie.....Ik heb zo het idee dat die hel voornl. wordt veroorzaakt doordat anderen hen van alles wijs maken........
Dan kan je een gelijkwaardige reactie verwachten.... Maar die is voor mij nooit bedoeld geweest, als aanval op de persoon zelf en ook ik ervaar dit niet zo, zit met een grote smile telkens reacties te plaatsen. Het is wel een aanval op je uitgesproken gedachte, maar daar is een discussie dan ook voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw reactie was gericht op de persoon (je hebt het erover dat IK geen gelijk heb en dat IK bepaalde dingen doe), de mijne niet, dus van gelijkwaardigheid is er absoluut geen sprake. Als de reacties niet op mijn persoon gericht waren, dan begrijp ik niet waarom voorgaande reacties niet over het onderwerp gaan, maar over mijn persoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dit dreigt weer zo'n GV-ruzietje te worden waarbij het onderwerp volledig uit het oog wordt verloren. Daar hebben wij allebei geen behoefte aan, dus zullen we er maar over ophouden? We hebben tot nu toe altijd respect voor elkaar gehad en ik zie geen reden om dat nu te gaan verliezen. Tot bij een volgende vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om het alleen maar buiten de persoon om te houden zou wel erg krampachtig en betekenisloos worden. Als het respect wordt bewaard, waarvan ik voortdurend zie dat deze niet uit het oog wordt verloren, is het onvermijdelijk om af en toe te ikken, jijen en jouwen. Even voor de duidelijkheid over dat gelijk en het aangesproken voelen hierdoor: Ed schreef -
"Bij dit soort onderwerpen, gebeurt dit erg vaak, ook door anderen en hieruit ontstaat dan weer de ijver van beiden om gelijk te willen hebben, een verwijdering dus, geen toenadering." Algemener kan bijna niet...
Het is daarom jammer dat de discussie strand, op misverstanden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar, het respect voor jou heeft geen kreukje opgelopen.
Tot bij een andere vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb persoonlijk het gevoel dat dat 'spiritueel ontwaken' (waar deze vraag duidelijk over gaat) erg veel te maken heeft met het werken aan je persoonlijkheid en leren kennen van wie je nu werkelijk bent en wat werkelijk belangrijk voor je is, na je bijna een leven lang bezig te hebben gehouden met dingen die weinig met het leven te maken hebben, of heel lang in een slachtofferrol te zijn blijven hangen. De meeste symptomen passen ook prima in dat beeld van 'verwerking' en 'bewustwording'/ persoonlijke groei, die absoluut spiritueel te noemen is (zoals elk mens in de grond een spiritueel wezen is, maar die discussie hebben we al vaker gevoerd) maar nergens paranormaal is. Helaas wordt die suggestie door veel literatuur wel gewekt. En kom je nog veel grotere kolder tegen, zoals dat 'je DNA verandert door kristallijne energieen' en nog grotere kolder, waar iemand met een gebrekkige kennis en onterecht gezag voor moeilijke termen in zou kunnen trappen. Mensen die hun hele leven - of het grootste deel daarvan - in contact met zichzelf zijn gebleven en prioriteiten hebben gesteld die goed voor ze zijn, en geen langdurige trauma's (met of zonder traumatische ervaringen) hebben opgelopen, mogen eigenlijk 'niet meedoen'. En mensen die in dat best wel moeilijke, best wel heftige proces zitten, krijgen niet alleen informatie waar ze absoluut wat aan hebben, maar ook heel veel onzin naar hun hoofd geslingerd die ze juist gevangen houdt in dat proces. Zo is het heft in eigen hand nemen en verantwoordelijkheid nemen voor je eigen rol in alles wat je 'overkomt' heel belangrijk voor die persoonlijke groei om een sterker, meer gebalanceerd mens te worden. Veel boeken en goeroe's echter wijzen op invloeden van buitenaf, lotsbestemmingen, karma's en levenslessen waar je 'niets' aan kunt doen (ook al bestaan ze meestal niet eens) maar die die persoonlijke groei juist remmen. Dat veel kinderen op dezelfde manier in het leven staan is natuurlijk logisch ; die zijn vaak nog niet getraumatiseerd en hebben zichzelf nog geen volledig kunstmatig leven opgelegd, maar volgen hun hart. Als we DAT patroon weten vast te houden, en kunnen voorkomen dat ook die kinderen in een keurslijf van prestatie en materialisme terecht komen maar hun hart mogen blijven volgen, ziet de wereld er over ettelijke generaties heel anders uit ja. Maar bovennatuurlijke zaken komen daar niet bij kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Marleen, het is best allemaal moeilijk te begrijpen.
Zeker, ieder mens maakt een periode mee in zijn leven, of zelfs meer dan een, dat het fout gaat.
Het lijkt een soort van drempel waar men over heen moet.
De een gaat er zonder enig hobbeltje overheen, terwijl de ander volkomen onderuit gaat en er maanden lang ziek van is.
Zoals met veel van dit soort klachten, is het door de mens in een hokje gestopt, een naam gegeven enz.
Mogelijk zit het in een verkeerde hokje. Maar wat blijft, zijn de vaak zeer ernstige klachten, waardoor mensen totaal ontredderd zijn, een vaak hele serie klachten, waar de wetenschap niets mee kan. Onze samenleving, is in een steeds sneller tempo aan het veranderen en velen kunnen dit niet meer bij houden. Zeker is er veel onzin ontstaan rondom dit verschijnsel, ze struikelen bijna over elkaar heen, om een uitleg te geven. In de paranormale wereld, zoals ik die meemaak, komen zaken voor, waar dit verschijnsel goed in past.
Maar dat maakt het nu juist ook zo moeiljk.
Welk deel past hier in en welk deel totaal niet. Geloof je niet in het paranormale, dan lijkt het simpeler, omdat je het dan ik een hokje kan plaatsen.
Geloof je er wel in, dan zou je een splitsing moeten maken, wat er wel en wat er niet in thuis hoort.
En dan gaat het mis.
Mijn ervaringen tot nu toe, is dat de wetenschappelijke wereld, er vaak niets mee kan, ondanks al hun kennis.
In de paranormale wereld, lijken er mogelijkheden te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of de stelling dat 'de wetenschappelijke wereld' (alsof dat een op zichzelf staand fenomeen is, wat al niet klopt) er 'niks mee kan' een houdbare is. De nieuwste gebieden die we dankzij de nieuwste middelen eindelijk kunnen beginnen te gaan onderzoeken, zijn in navolging van de psychologie (die voor heel veel van deze 'verschijnselen' vaak al lang een uitstekende verklaring heeft) de neurobiologie, waarmee we deze processen die we psychologisch al grotendeels verklaard hadden, ook nog eens 'in real life' aan het werk kunnen zien, aanschouwelijk kunnen maken, voorspelbaar maken en we kunnen zelfs beginnen te zien wat er op chemisch gebied in de hersenen gebeurt bij bepaalde reacties en beginnen daar ook verklaringen voor te vinden. We (niet : wij-wetenschappers maar wij-mensen) kunnen niet alles óplossen of genezen, we kunnen niet alles in formules vatten omdat de mens nu eenmaal altijd een onvoorspelbare factor is en we nog weinig weten - ook een interessant vakgebied trouwens - van het zelfgenezend (en zelfziekmakend) vermogen van lichaam EN geest, de wisselwerking tussen die twee, het placebo-effect en dergelijke. Maar we kunnen het wel langzaam leren BEGRIJPEN en wie weet ook ooit in zekere mate sturen. Zonder kolder over kosmische straling die DNA verandert en levenslessen die over meerdere levens uitgespreid moeten worden en de invloed over en weer van en op de kosmos en meer 'makkelijke' moeilijke onderwerpen die werkelijk nergens op gestoeld zijn. Als mensen er daar werkelijk altijd mee GEHOLPEN zouden zijn, wat zeker soms gebeurt, zou het geen probleem zijn, maar in de praktijk worden mensen er juist makkelijker slachtoffer van, zeker als ze al een leven lang in een patroon van slachtofferschap zitten en niet de klik maken zélf de regie over te nemen, maar zich gaan overgeven / hun hoop gaan vestigen op andere - niet bestaande danwel niet aangetoonde- veronderstelde krachten en machten, maar vooral niet zelf. Die kunnen wellicht (tijdelijk) troost bieden - vooral als ze je van je eigen verantwoordelijkheid lijken te ontslaan - maar vallen daarmee maar al te vaak in de categorie 'zachte heelmeesters'. (*knip*)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(*plak*) Persoonlijke groei IS lijden, doormaken, doorleven, keuzes maken, offers brengen en banden doorsnijden, dat gaat niet zonder pijn.Vooral als je dat na 40, 50 jaar pas een beetje begint door te krijgen. Maar het zit uiteindelijk - en dat zal zeker gaan blijken - allemaal tussen die oortjes van ons. Niet minder wonderlijk, niet minder schitterend, niet minder verbazingwekkend, maar wel minder 'paranormaal'. En een stuk werkbaarder. Ongetwijfeld is er niks romantisch, wierokerig, roze en zweverig aan het idee dat alles wat je doet, denkt, voelt, meemaakt, waarneemt, droomt en beleeft uiteindelijk het resultaat is van chemische processen, eiwitten, aminozuren, elektrische stroompjes, hormonen en stofwisselingsprocessen, en daar hoef je ook echt niet altijd bij stil te staan (als ik bijvoorbeeld verliefd wordt ga ik ook niet analyseren hoe mijn waarneming en ervaringen allerlei hormonale processen in gang zetten die bepaalde gevoelens oproepen), maar met die wetenschap kun je wel een hoop meer dan je altijd aan de goden overgeleverd te moeten voelen en wanhopig op zoek moeten naar het waarom van al die gevoelens, welke 'lessen' je er uit veronderstelt wordt te leren of welke soorten 'straling' je moet vermijden. Want dat is vaak hoe het in de praktijk uit lijkt te pakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal met je eens Marleen en dank voor deze zeer uitgebreide toelichting.
Toch sluit ik het andere nog steeds niet uit, klinkt eigenwijs, maar ik denk dat beide bestaan.
Ik zie te veel voorbeelden om me heen, hoe machteloos de reguliere wetenschap staat, in sommige gevallen.
Terwijl de tegenovergestelde ' wetenschap' wel kan helpen en dan op een manier die totaal niet te begrijpen is. Juist dat is het grootste struikelblok, het niet begrijpen, niet kunnen sturen, niet te bewijzen, niet uit te leggen.
In zo'n geval is alleen het resultaat dat telt. Mogelijk dat suggestie, onbewust een zelfgenezend proces, of een zelfziekmakend proces op gang brengt, waardoor er niet te verklaren resultaten voorkomen. Mogelijk zit heel ons denken over dit soort zaken, compleet op een zijspoor, want het besef dat je het weet, is tegelijk je grote beperking in het denken zelf. Aan de andere kant, zullen door nieuwe technieken, mogelijk ook een deel van de niet uit te leggen resultaten, uiteindelijk verklaard worden.
En veel is er al verklaard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
APPLAUS! Wat zijn jullie allemaal welbespraakt! Ik sta altijd zo snel met mijn mond vol tanden. Maar ik ben het met Ed en Bastan. eens. Als je niet kan openstaan voor andere theorieen, kun je nooit groeien. We weten het nooit helemaal zeker omdat het niet te bewijzen is, maar inderdaad wordt er steeds meer wetenschappelijk ontdekt (vaak gedeeltelijk, hopenlijk denken ze verder dan hun neus lang is) dat dus op het spirituele vlak thuishoort en altijd benoemd werd als para(ab)normaal. Waarom denken mensen altijd dat het sprituele afwijkt van het normale? Eigenlijk is het spirituele het "normale" en de verstarde visie dat overal een wetenschappelijke verklaring voor moet zijn is m.i. het "niet normale".
Menselijke ervaringen worden van tafel geveegd, maar ik vind dat het niets zegt over de mensen die het ervaren hebben, maar meer iets over de veroordeler. De natuurvolkeren vinden het spirituele heel normaal, het hoort bij hun dagelijks leven. De moderne tijd heeft menesn afgestompt in hun gevoel en hier begint nu verandering in te komen. Gelukkig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook applaus voor jou Meike!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We blijven moeder aarde's leerlingen, zodra we iets zeker weten wordt het tijd om te gaan twijfelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
juist Bas, want het besef dat je het weet, is tegelijk je grote beperking in het denken zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En iedereen heeft blijkbaar hier op aarde zijn eigen waarheid. Dat is ieders goed recht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Ed. Spiritueel ontwaken is hier op GV veel over te vinden... Maar spiritueel is niet per definitie paranormaal. IK ga hier geen antwoord over schrijven omdat marleen eigenlijk al co0mpleet heeft verwoord wat ik ook zou zeggen en nog veel meer dan dat... dus ook een plus voor haar en een dikke knuffel voor iedereen hier
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb - of eigenlijk : had, al twaalf jaar - een heel goede vriendin die op een dag besloot dat ze Spiritueel aan het Ontwaken was. Okee, het was duidelijk een 'help, ik ben 40 en ik weet eigenlijk nog steeds niet wat ik wil'-periode, gelardeerd met wat beginnende lichamelijke klachten die de meeste vrouwen die de kinderen overdag op school of zelfs de deur uit hebben vaak doormaken, wat relatieprobleempjes, maar dit was op haar pad gekomen en dat was het helemaal. Waar we meestal in de gesprekken daarna op stuitten, was eigenlijk het fenomeen voorbestemming. Heel simpel ; ik ben er van overtuigd dat je uit ALLES wat je overkomt, positief of negatief, iets kunt leren, ZIJ ging er vanuit dat die met name nare dingen je overkomen OMDAT je er iets van moet leren. Van wie of waarom echter bleef immer vaag. Ik ben van 'achter de wolken schijnt de zon' , zij was meer van er zijn wolken zodat jij er een zon achter gaat zoeken.' Het lijkt heel banaal, maar in de praktijk kwam het er een beetje op neer dat ze - in plaats van haar problemen aan te pakken, er aan te werken en ze te verwerken en op zoek te gaan naar zichzelf, wat ze wilde en wat belangrijk voor haar was- al mediterend, wierook brandend, chakra's kietelend en mandala's kleurend (ik chargeer nu een beetje) op zoek ging naar wat haar 'lotsbestemming' was, haar levensdoel, alsof ze een paar sleutels kwijt was. Alsof dat een concreet, vaststaand iets was, en het haar taak was te 'ontdekken' (vinden) wat dan. Uiteraard schoot ze niet op - integendeel - want elk nieuwe boek dat er kwam (the Secret, de Celestijnse belofte, dat werk) maakte alleen maar dat ze meer en meer vage onzin en aanwijzingen moest gaan uitzoeken en bijhouden en minder concrete stappen kon ondernemen. (knip)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(plak)
Van een geweldige meid met ballen en een paar standaard onzekerheden die we allemaal hebben, werd ze het prototype zweeft*** waar je geen fatsoenlijk gesprek mee kon voeren. En niet alleen ik. Alle interessante gespreksonderwerpen vielen van tafel, en werden vervangen door gewauwel over aura's, chakra's, kosmische straling, invloeden van planeten, edelstenen, kleuren en geuren, vorige levens, geleidegeesten, je kunt het zo GEK niet bedenken, het hele assortiment werd uitgestald, maar ze schoot er geen fluit mee op. Ik ben er na twee jaar mee gekapt ; iemand die duidelijk niet geholpen wil worden, hoelang moet je dan proberen die te blijven helpen ? Maar de mensen die ze in die periode om zich heen verzamelde en allemaal met een andere vage Blijde Boodschap kwamen, neem ik wel degelijk kwalijk hoe ze een op dat moment wat labiele, zoekende vrouw eigenlijk letterlijk van de wereld af hebben gepraat. Vooral omdat ze, laten we eerlijk zijn, gewoon niet de meest intelligente vrouw ter wereld was, en moeilijk of niet zin van onzin kon onderscheiden. Daar werd ZO gretig misbruik van gemaakt (bewust, maar meestal onbewust) dat ik het op een gegeven moment gewoon niet meer kon aanzien. Als iemand een rotte kies heeft, moet je die vullen of trekken. Niet mediteren dat het overgaat en de pijn weg hypnotiseren. En dat is wat er feitelijk hier gebeurt / gebeurde. En ik zie meer en meer vrouwen in die valkuil trappen (ik heb tenslotte ' de leeftijd' ). En ja, daar kan ik soms heel verdrietig van worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen je blijft me verbazen en verrassen met opnieuw deze reacties.
Al eerder had je vertelt over je vroegere vriendin.
En haar spirituele/ paranormale bezigheden.
Mensen die zo ver van het padje af zijn, laat ik ook met rust, ga er het liefst met een boog om heen.
Maar laat ze wel in hun waarde, het is immers hun keus zo in het leven te staan.
Heel veel mensen tegenwoordig ( voornamelijk vrouwen), trappen in de valkuil van de z.g.n. spirituele wereld.
Daarom zie je ook zo vaak de algemene weerstand ontstaan, bij de 'normale' rest van de bevolking.
Onze hele maatschappij, kraakt en buigt van de druk van de onzekerheid.
Kerken lopen leeg, en juist die kerk( het geloof) gaf veel mensen een bepaalde zekerheid en rust.
Nu dat wegvalt, zijn ze op zoek naar iets anders, liefst iets geheimzinnigs, iets niet te bevatten, iets zonder grenzen.
Als kleine kinderen, laten ze zich wegzweven op het gelul van al die z.g.n. spirituele mensen, die eigenlijk alleen maar euro's zien.
Duizenden, nee, tienduizenden mensen laten hun hele leven bepalen, door chakra en auraheling.
Ze laten zich suf beroken met wierook en waxine lichtjes.
Hun pendel moet bepalen of ze wel of niet om 3 uur boodschappen moeten doen, of toch om 5 uur.
Kijk Marleen, zo ontstaat het totaal verkeerde beeld van de sprituele wereld waar veel mensen in leven. Dit staat zo ver af van b.v. mijn wereld af, een wereld van naastenliefde, begrip opbrengen voor de zwakken onder ons, ze helpen waar mogelijk.
En vooral luisteren!
Mijn wereld is zo onvoorstelbaar mooi en vredig, dat is niet uit te leggen.
Net als de zee, als je er nog nooit bent geweest, kan je het je ook niet voorstellen hoe dat voelt als je langs de branding loopt, terwijl iedereen weet wat de zee is. Ik begrijp je dus volkomen met je verhaal over je vriendin.
jammer dat ik zelf altijd zo zweverig wordt afgebeeld hier op G.V. terwijl ik dat totaal niet ben.
Ik ben een realist, sta open voor alles, en laat me door niemand gek maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mja, die dingen zijn feitelijk hulpmiddelen, maar in feite is het placebo. de kracht zit uiteindelijk in jezelf. t is ok te lezen en te zweven soms hoor, daar kun je echt wel veel van leren als je dat in jezelf doet, en ook sommige boeken hebben mij echt wel geholpen, óók die Celestijnse belofte en secret. Balans hierion is belangrijk. Mediteren is echt wel goed voor je gezondheid en Tai chi e.d., maar wat veel mensen vergeten is dingen te doen om weer te "aarden" zoals dat heet. En dan met name de leuke dingen, de creatieve dingen. Kleding maken, schrijven, schilderen muziek maken etc. maar ook afwassen stofzuigen boodschappen doen en daar ook van genieten en de sjeu in elk van die dingen gaan zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie zei ookalweer: vóór de verlichting water halen; ná de verlichting water halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En vergeet vooral het houthakken niet... (zeker nu, met de winter voor de deur)! Dank voor het plaatsten van het verhaal over je vriendin, Marleen. Ook al is het misschien voor anderen een herhaling, voor mij verklaart dat meer waar je staat.
Ikzelf zou ook gek worden met zo'n iemand en die waarschijnlijk op een gegeven moment en ten einde raad proberen wakker te schudden. En als dat niet lukt die dan maar te laten gaan, want iemand proberen te veranderen is een illusie. Als iemand zichzelf voor de gek wilt houden is dat zijn/haar keuze - maar triest is het wel om te zien. Zo kun je bepaalde planten als medicijn gebruiken, maar ook als genotsmiddel misbruiken. Ik denk dat dit in de spiritualiteit ook geldt. De échte kennis over bepaalde manieren van geneeswijze wordt overschaduwd door mensen die het ook wel eens willen proberen, om vervolgens helemaal de mist in te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het is een soort winkeltje dan, waar mensen hun dagen mee vullen. Maar ja, aan de andere kant moet iedereen natuurlijk wel leren door zijn eigen ervaringen en misschien moet deze vriendin hier doorheen, deze weg gaan, om bepaalde dingen in te zien. Dat moet dan op deze speciale manier. Daar hoort natuurlijk ook bij dat je mensen kwijtraakt, zoals haar vriendin Marleen, en wie weet nog meer mensen om haar heen die haar tabé zwaaien. Ook dat hoort bij haar leersituatie.
In wezen doorzie je de nepmaatschappij waar we in leven, de natuur, de spiritualiteit, gekoppeld aan het zijns-besef en het feit dat je weet dat de natuur hetgeen is wat je kind(eren) de toekomst bied en niet de endemolproducties (als voorbeeld) en andere gebakken lucht, maakt dat je de dingen weer in juist perspectief gaat zien.

Dat houd onomstotelijk in dat je een weerzin ontwikkelt in alles wat fake is en -doordat je die invloed in je leven reduceert- hoor je weer de zachte stem der dingen die zuiver en goed zijn, dezelfde Kracht die jou moeder gemaakt heeft en je kind zal koesteren op zijn levenspad.

Deze gewaarwording geeft je kracht maar scherpt ook je
vermogen om zin en onzin van elkaar te scheiden. Van harte gefeliciteerd, je hebt herwonnen wat kinderen op den duur helaas verliezen.

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik heb vooraf geen antwoorden doorgelezen om mijn antwoord zo authentiek mogelijk te houden.
Na het lezen van de andere antwoorden zie ik overeenkomsten in visie.

Dat is niet zo vreemd, mensen met spirituele instelling komen, in de kern van de zaak , doorgaans op hetzelfde punt uit.
Zo zweverig hoeft spiritualiteit dus niet te zijn, het is niet zelden exacter dan exacte wetenschappen omdat het aangrijpt op oervermogens, welke in de tijd niet of nauwelijks veranderen.

Overigens is mijn ervaring met kleine kinderen dat ze meer en anders zien dan wij.
Kinderen worden geboren met volledige bedrading (synapsen) in hun hersenen, die na hun geboorte langzaam verdwijnt op plaatsen waar ze niet benut worden.

Dat houdt dus ook in dat pasgeborenen prikkels opvangen waar wij geen weet van hebben, zij voelen zeer duidelijk liefde maar ook verwerping en afwijzing.
Kinderen verdienen het om in een basic situatie gekoesterd en geliefd te worden.
Ze maken dan veel meer kans om tot prachtige volwassenen uit te groeien.
Als moeder voel je dat aan en stem je (mogelijk) ook op spiritueel niveu af op je kindje.

Deze intense band maakt dat je "geschakelde" zielen van ellkaar bent en mogelijk voelen je kind en jij elkaar aan zonder woorden en zonder dat fysieke afstand een rol speelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor mensen is de maatschappij hetzelfde als de natuur. Zoals dieren hun rol in het ecosysteem spelen, spelen wij onze rol in de maatschappij. De maatschappij is in zijn randvoorwaarden beperkt door de natuur en de technologie. Voor een school tonijnen of een troep bavianen is er ook maar een beperkt gedeelte van de natuur van belang. Misschien bedoel je dat je een bredere visie op je omgeving krijgt dan alleen de maatschappij die je kent. In principe is het wel erg riskant je af te keren van de maatschappij, want het is de beschermlaag tussen ons en een onverschillige natuur. Er zijn voor mensen allerlei mogelijkheden om dichter bij de natuur te gaan staan, maar er is altijd een maatschappelijke context. Vanwege ons sociale karakter is een kluizenaarsbestaan zonder enige technologie ook onnatuurlijk lijkt me. Zelfs natuurvolkeren maken gebruik van technologie als blaaspijpen en pijl en boog om te overleven, dus ontsnappen aan een vorm maatschappij kan slechts in beperkte mate.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antwoorden op je vraag kan ik niet, dat zou wel heel makkelijk zijn. Maar ervaringen kan men wel delen, noem het spiritueel ontwaken of noem het zelfreflectie of zelfs groeien in de academie van het leven. Ik ben vandaag ook niet zomaar uit het niets op deze site gekomen weet ik. Hecht geen waarde aan mijn naam er staat beul maar bedoelde benul. De wereld gaat niet aan je voorbij, moeder aarde wil ons misschien wat duidelijk maken. En dat gebeurt as we speak. Vulkanen beginnen weer actief te worden, weersomstandigheden veranderen en worden extremer. We oogsten wat we zaaien in de natuur en in de maatschappij ik schrijf dit zonder bronnen of naslagwerken ik schrijf dit door opmerkzaamheid,waakzaamheid en logisch na te denken. Er is meer tussen hemel en aarde, beschrijven alle religies zelfs, denk dat dat in deze tijden beter te merken is, signalen van bijvoorbeeld de 4 natuurelementen maar ook denk ik aan datgene wat tussen hemel en aarde is (ruim begrip). Maar inderdaad de haast al bij aanvang verloren inhaal slag van de mens om terug te keren zeg maar haast te grijpen naar de basis, het groene denken, duurzaam ontwikkelen enz laat je innerlijke denken je ziel en geestelijk niet onaangeroerd. Door als een dolle lees volop in dit leven te staan waar sociaal alleen socialmedia is en niemand tijd heeft voor zichzelf of een ander. Waar rijk worden alleen op materieel gebied waarde heeft moet het een keer fout gaan. Of je stapt uit doordat je ontwaakt spiritueel of je vangt de signalen op van de natuur of je herkend wat een ieder eigenlijk wel weet maar voor zich uitduwt, opzij zet, uitstelt, en in de koeling houdt. In deze egocentrische geworden maatschappij is het niet eenvoudig om te ontwaken doordat door de verharding en verkeerde goals die gesteld worden je innerlijk heel makkelijk in het achterkamertje blijft. Ik kan alleen maar hopen dat meer mensen positief gaan veranderen, maar dat zal niet makkelijk gaan in een negatief geladen omgeving. Maar grote veranderingen kunnen beginnen in het kleine cirkeltje om je heen. Daar waar jij leeft woont werkt enz.
Jouw familie, vrienden, kennissenkring. Draag het uit door te veranderen op de manier waarbij jij je prettig voelt. Maak je los van het negatieve, de dalen zullen minder diep zijn als je onbevangen en open blijft. Ik kan wel doorgaan maar ik duik nu weer in het hier en nu want er nog zoveel te doen, te beleven en te ervaren. We zijn onderweg.
Namaste
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je logisch zou nadenken, zou je een hoop van deze beweringen juist NIET doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verklaar u nader...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je logisch nadenkt, dan weet je hoe die natuurfenomenen ontstaan en dat er geen hogere macht of hogere reden achter schuilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zeg ik ook niet in mijn schrijven dat hogere machten of reden de natuurfenomen vormen bepalen of beinvloeden, bedoel eerder dat de mens een negatieve invloed uitoefent op de natuur/ milieu en omgeving en dus ook maatschappij. En cymatica (kymatica) hebben gerust mijn interesse. Esoterica en wat er meer mag wezen ben ik niet voldoende in verdiept om daar uitspraken over te doen. Geloof in ieder geval in mezelf en wat daar uitkomt. Het Christelijk geloof weet ik veel van net als andere wereldgodsdiensten. Boeddhisme en veel andere zaken hebben mijn aandacht. Maar zeker weten die ik niets. Klinkt als ik in jouw schoenen zou staan tegenstrijdig. Maar wat is tegenwoordig niet in strijdt met elkaar en te onderbouwen en net zo snel weer te ontkrachten? Ben wel nieuwsgierig in wat jij aanhangt of gelooft of voor zeker aanneemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zeg je wel, door eerst te zeggen "moeder aarde wil ons misschien wat duidelijk maken" en vervolgens enkele natuurfenomenen op te noemen. Daarmee zeg je dat die fenomenen worden aangestuurd. En als er aansturing is, moet er ook iets zijn dat dat aanstuurt, een soort hogere macht dus. Tenzij je het heel erg figuurlijk hebt gebruikt en alleen maar wilt zeggen dat we eens op moeten letten op wat er gebeurt (zonder werkelijk te willen zeggen dat iets of iemand ons iets wil zeggen). In dat geval heb je natuurlijk gelijk. Vervolgens echter zeg je "Er is meer tussen hemel en aarde" en spreek je over "de 4 natuurelementen" en dan ga je toch weer op de onlogische toer (van de genoemde dingen is niets bewezen, dus kun je er ook geen logica op baseren). Veel mensen zeggen inderdaad wel dat er meer is tussen hemel en aarde en dergelijke dingen, maar JUIST als je logica toepast, kun je enkel tot de conclusie komen dat het aannemelijker is dat die dingen juist niet bestaan (door middel van het scheermes van Occam en zo). Wat ik aanhang en geloof? Niets. Ik weet alleen dingen en ik weet nog veel meer niet. Geloven is geen optie, daar schiet je gewoon niks mee op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat dat laatste overigens alsjeblieft geen aanleiding zijn om de discussie opeens geheel en alleen over mij en mijn overtuigingen te laten gaan, want het ging hier om jouw antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt ging over mijn antwoord. Ik zal ook nooit over jou en jou overtuiging mijn mening geven. Dat zijn mijn zaken niet. Ik gebruikte het misschien iets te figuurlijk maar onze invloeden op de aarde komen volgens mij wel nu naar buiten. De "roofbouw" de uitputting van, en het misbruiken van deze aardkloot zal toch eens zijn
weerslag gaan vinden. Maar dat denk ik, en mijn gedachtegang is natuurlijk gevormd door mijzelf. Maar goed dit is dag 1 voor mij op goede vraag.nl. Omdat ik het wel een leuk idee vond. En discussie haal ik mijn voordeel uit en verbreed mijn horizon ermee. Ben ook geïnteresseerd in andere mensen en hun meningen. So far so good en nog een fijne avond. Ik stort me nu op koken een andere hobby van me ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ja, je mag best je mening over mij of mijn overtuiging geven, maar dat was hier gewoon niet gepast. Een dergelijke discussietactiek wordt vaak gebruikt door mensen die commentaar op hun uitspraken niet zo leuk vinden, zodat ze kunnen overgaan op jou afzeiken. (Ik wil niet zeggen dat jij dat van plan was hier!) Wilde gewoon voorkomen dat dat hier gebeurde. Ik begrijp nu dat je het figuurlijker bedoelde dan dat het op mij overkwam. Als ik 't figuurlijke weghaal, dan kan ik 't alleen maar grotendeels met je eens zijn. Eet ze!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beul
De natuur zal zich niets aan trekken van al die verstoring door de mens zelf.
Vulkanen barsten al miljarden jaren uit.
Het klimaat heeft zich ooit al in alle mogelijke bochten gewrongen om nog veel extremer te zijn.
Zeker, de mens verstoort bepaalde natuurlijke ontwikkelingen, maar die zelfde natuur is ooit veel extremer verstoort, of eigenlijk niet verstoort, maar gewoon natuur is natuur.
Het is de onmacht van de mens zelf, deze natuur niet te kunnen beheersen, het is de mens die nu zoekt naar oorzaken.
De natuur zendt geen signalen uit richting de mens dat het fout gaat , de natuur laat enkel de gevolgen zien en gaat gewoon verderen volgt desnoods een ander pad. De natuur is nooit negatief, dat is onze uitleg er voor.
De problemen zitten bij de mens zelf, we zijn zo arrogant te denken dat we het wel even oplossen.
We zijn zo arrogant te denken, dat meer geld verdienen ons gelukkig zal maken.
Een maandje met vakantie in een ver warm land.
Maar direct bij terugkomst, blijkt dat we nog net zo ongelukkig waren als voor we weg gingen. Allerlei boeken, workshops, gezondheids kuren,cursussen en wat al niet meer, beloven ons een gelukkig leven.
Ondertussen houden wij ons nog steeds voor de gek, dat als we maar genoeg ons best doen, we echt wel gelukkig kunnen worden.
Al deze negative ontwikkelingen, moesten een keer een tegenovergestelde ontwikkeling veroorzaken.
Het spiritueel ontwaken!
Door velen ervaren als een wedergeboorte, een geboorte vol pijn en angsten.
Het bewust en onbewust terug willen naar de oorsprong.
Naar een leven vol evenwicht en liefde. Opnieuw is daar het monster van het geld verdienen, opnieuw zijn er boeken voor te koop, workshops, spirituele reizen, auraheling, pendelen enz. Het is nu aan de mens zelf, de juiste keuze te maken, tussen de zin en onzin.
We moeten weer leren te luisteren naar ons innerlijk.
We moeten weer leren de weg terug te vinden naar de basis.
We proberen ons met alle macht, af te keren van een deel van de huidige maatschappij.
En als dat vuurtje eenmaal binnen ons brandt, is er geen houden meer aan, waardevolle zaken worden waardeloos, terwijl veel anderen ineens waardevol voor ons kunnen worden.
We willen graag terug, maar terug waarheen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker Ed, de natuur doet wat 't doet en trekt zich op zich niets aan van de mens, en positief/negatief is zoals altijd inderdaad een bedenksel van de mens, maar je kunt denk ik niet ontkennen dat de mens toch een aardige invloed heeft gekregen op de natuur. Maar ik ben 't ook met jou eens, met name je laatste alinea.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik sluit me ook in grote lijnen bij jullie denken aan. Ik denk dat alles geleidelijk zal verlopen als er een soort "evolutie" aan het plaatsvinden is. Wat zou ons dan tegenhouden op de zogenaamde weg terug. Voel me nu net een kuddedier, wachtend dat eerst die ene over de dam is. Maar goed het lezen van reacties van anderen helpt misschien weer bij het bewustwordingsproces van... ja van wat?! De tijd zal het leren of is dat ook een bewust verzinsel van de mens? Mensen een goede nacht en frisse werkweek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen bewuste/gestuurde evolutie, alleen een toevallige. Nu klink je weer onlogisch zweverig :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar, zeker heeft de mens invloed op de natuur, helaas wel, maar voor de natuur maakt het niets uit.
Het kan ook een ijstijd overleven en gigantische vulkaanuitbarstingen, die duizenden keren meer schadelijke stoffen in de lucht bracht dan de mens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de natuur IS gewoon, punt. Wat ik bedoel, is dat wij als mens wel een dergelijk effect op de natuur hebben, dat we deze, van ons uit gezien, onherstelbaar kunnen verknallen dmv bijvoorbeeld een broeikaseffect. (Dan krijgen we een soort 2e Venus.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben het in grote lijnen met jou eens Widar. Echter een tweede Venus zal de aarde nooit worden, het broeikaseffect gaat dat voorkomen, door het broeikaseffect zal er een grote schifting op aarde plaatsvinden en zal de mensheid samen met een aantal andere levende wezens uitsterven. Door het uitsterven zal het natuurlijk evenwicht herstelt worden op dezelfde wijze als de natuur herstelt werd na het uitsterven van de dinosaurussen.
Ik zie niets nieuws onder de zon, sterker nog, we komen zelfs nog verder van de natuur afstaan.

Natuur:

Velen denken dat ze door zogenaamde zwakke dieren uit de natuur op te vangen, want de zielige hummels hebben het nodig, goed te doen, ze beseffen juist niet dat ze door hun toedoen mogelijk een grotere schade toebrengen dan wanneer ze het dier laten lopen en sterven.

De natuur is een perfecte kringloop waarin de zwakkere dieren sterven voor andere dieren en planten, wederom grijpen mensen op een verkeerde wijze in omdat ze de natuur niet willen begrijpen.

Spiritueel:

Ook hier niets nieuws onder de zon, in het verleden al zoveel zelfde verhalen gehoord, toen was het schande als een kind iets anders zag dan wat het geloof voorschreef.

Dergelijke dingen werden doodgezwegen of het kind werd voor gek verklaard, denk hierbij aan de tijd van de inquisitie, hoeveel mensen zijn er toen niet gedood omdat ze iets anders waren en daarom meteen een heks.

Je gevoel omtrent de maatschappij.

Deze hebben hoogst waarschijnlijk geen spirituele grondslag maar een afkeer tegen de weg die onze maatschappij heeft ingeslagen, het besef dat we grandioos op de verkeerde weg zitten, een weg van materialisme waarin het persoon niet meetelt maar den belangen van de economie voorop staan, een weg die we in het verleden al vaak bewandelt hebben en telkens uitdraaide op de meest gruwelijke slachtpartijen.