bestaat er voor niet gelovigen zoiets als een doopfeest, en dat je een peetvader en peetmoeder (of peetoom en peettante) kunt vragen dat te worden?

Zoiets lijkt me erg leuk, en vooral dat je beloofd het kind altijd te beschermen tegen het kwaad en voor het kind te zorgen als dat nodig is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (6)

Allereerst, het staat jou vrij te organiseren wat je wilt natuurlijk. En aangezien je de vraag in spiritualiteit heb gezet en niet in religie bedoel je waarschijnlijk niet een doop in een kerk. Maar toch even wat info:

Een peetvader en peetmoeder is een rooms-katholieke traditie. De peetmoeder draagt het kindje de kerk in, en tevens zijn dat degene die het kindje opvangen mocht er wat met de ouders gebeuren.

Wat de doop inhoudt verschilt per kerk, maar in bijna alle kerken wordt je gedoopt in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. In de naam van God dus. De meeste kerken belijden dat de doop betekent dat je bij God hoort. Hij wil je Vader zijn. Als ouders beloof je dan je kindje op te voeden met het geloof, en naar je beste kunnen te onderwijzen over het geloof. Het is dus niet ' beschermen tegen kwaad en zorgen als het nodig is "

Dit is heel erg in een notedop, en let wel er zijn nogal wat verschillen per kerk wat de doop inhoudt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zoek iets wat erop lijkt, maar dan niet iets kerkelijks. En niet het dopen zoals daar gebeurt, met die betekenis. maar wel het peetoom en tante gebeuren.
Misschien dat er zulke dingen georganiseerd worden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedoel je misschien meer iets van een babyshower? ( amerikaans idee? ) ik weet niet van doopfeesten die georganiseerd worden die niets te maken hebben met doopfeesten, lijkt mij ook wel beetje raar. Maar goed, je kan een trend gaan zetten wellicht, maar noem het dan geen doopfeest zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een baby shower heeft niets, maar dan ook werkelijk niets met een doopfeest te maken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een babyshower is een kraamfeestje voor de zwangere moeder, waarbij mensen kadootjes meenemen zoals babykleertjes. Het kind is er dan nog niet bij (hooguit in de buik van de moeder).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik weet dat een babyshower niets met een doopfeest te maken heeft, ik stel wat voor wat misschien meer bij haar past aangezien ze om een doopfeest vraagt maar niet haar kind wil dopen... Ik snap ook de minnen niet, ik leg toch uit wat peetmoeders zijn en dopen is..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bovendien heb ik duidelijk geschreven dat haar vrij staat te doen wat ze wilt..
Vrienden hebben in de zomer hun "kind aan de wereld getoond" in hun achtertuin (groot met veel bloemen) samen met familie en peter en meter. Iedereen heeft in het openbaar aangegeven wat het kind voor hen betekende en wat ze er voor zouden doen. Zeer indrukwekkend.
Vergeet niet om juridisch vast te leggen wie peter en meter zijn, zodat - als er iets met jullie gebeurt - iedereen weet waar de kinderen naartoe gaan (en dat daar geen strijd over is).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
\Niet-gelovigen houden meestal gewoon een kraamfeest, dat je natuurlijk zo symbolisch of spiritueel kunt invullen als je zelf wilt. Er worden dagelijks nieuwe 'tradities' bedacht en geboren.

Het aanwijzen van peetouders is overigens uitsluitend katholiek, en is uit andere geloven ook niet (standaard) bekend, al zijn er wel mensen die het doen. Gewoon voor de leuk.

Bedenk echter dat het aanwijzen van peetouders niet alleen maar een lolletje is, maar ook grote consequenties kan hebben mocht er inderdaad ooit iets heel naars gebeuren. Dan moet je echt wel heel zeker weten dat je die mensen geschikt vind voor de opvoeding van jouw kind(eren).

Ook zie je wel dat mensen voor hun verschillende kinderen verschillende peetouders aanwijzen, wat kan betekenen dat de kinderen als hun ouders overlijden gescheiden kunnen worden. Geen leuke dingen om bij stil te staan, en gelukkig maar heel zeldzaam, maar als je echt officiële peetouders kiest / aanwijst, wel iets om aan te denken. Het is niet alléén maar een lolletje of aardigheidje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder dit wettelijk vast te leggen hebben peetouders geen enkel recht of plicht.
Bij het overlijden van beide ouders wordt er door de kinderbescherming een voogd aangewezen, dit kan iedereen zijn, ook een voogd van jeugdzorg of de peet ouders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet-gelovigen houden meestal een kraamfeest? Ik ken veel niet-gelovigen die kinderen kregen, maar die hebben allemaal geen kraamfeest gegeven (en wij zelf trouwens ook niet). Wel ben ik 1 keer op een kraamfeest geweest, maar dat was dan weer van mensen die wel gelovig waren. Het stukje over peetouders klopt niet helemaal. Een peetouder heeft in Nederland geen officiële status (je woont in Duitsland dacht ik; misschien is het daar anders?). Daarvoor moet je echt iemand aanwijzen als voogd. Daar heb je dan weer geen pastoor, maar een notaris voor nodig. Als je dat niet hebt gedaan dan wijst de kinderbescherming inderdaad een voogd aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben het eerlijk gezegd ook niet gedaan, maar om me heen heb ik het wel veel gezien. Of kraamfeest, kraamvisite, net hoe je het noemen wilt.
Vrijzinnigen vier het zo:

Lentefeest

Met het Lentefeest zetten 6-jarigen op een feestelijke manier de eerste symbolische stappen in een wereld, waar het leven wat ernstiger wordt. De kleutertijd is voorbij en daar zijn de eerste leerjaren en ook de eerste levensvragen. De overstap naar de grote school is gezet.

Feest Vrijzinnige Jeugd

De 12-jarigen zijn op een belangrijk moment gekomen in hun leven. Ze zijn geen kinderen meer en ook nog geen volwassenen. Het Feest Vrijzinnige Jeugd symboliseert het afscheid van de kindertijd en wijst op de openstaande deur naar de volwassenheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist, maar dat is geen doopfeest....
Niet alle gelovigen dopen de kinderen omdat de doop een besluit van het kind zelf moet zijn.
In deze kringen laat het kind zich (als het dat wil) zich dopen meestal na het twaalfde jaar.

In dergelijke kerkgroepen worden ipv, de door het kind aan God opgedragen, er wordt gevraagd en gebeden dat het kind bescherming en zegening mag ontvangen en uit mag groeien tot een gelukkig mens.

Ik vertel dit om aan te geven dat je wanneer je het opdragen aan God achterwege zou laten, je al iets hebt ter vervanging van het doopfeest.

Als ouders kun je altijd betrouwbare vrienden/familie vragen, in geval van nood de zorg voor het kind over te nemen. wat op zich heel verstandig is.
Je zou dit als ouders ook vast kunnen laten leggen (samen met de plaatsvervangeners) zodat het kind maar ook BJZ ed. weten dat bij wens van ouders het kind zorgouders heeft toegewezen gekregen.

Niemand hoopt dat dit ooit nodig is, wij hebben dat ook gedaan en dat is nuttig geweest.
Zo kom je aan een peter en meter zonder kinderdoop.
Met mijn antwoord wil ik NIEMAND beledigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je kan het dan een 'geboortefeest' noemen. Op die manier wordt het kindje met een feest welkom geheten. Net zoals bij een doopfeest kan je ook een klein aandenken meegeven aan de genodigden.

Een peetoom en peettante vragen voor een baby die op komst is, komt voort uit een traditie van de Katholieke kerk. Peetouders kunnen echter los gezien worden van het geloof en iedereen kan er een eigen invulling aangeven.

Door de verschillende invullingen zijn ook verschillende benamingen voor peetouders ontstaan, zoals de verwenoom en verwentante. Ook hoeft het geen familie meer te zijn. Wanneer er echter serieuze verwachtingen zijn (pleegouders worden mocht de echte ouders iets overkomen) moeten er duidelijke afspraken gemaakt worden tussen beide partijen en laat je dit best wettelijk vastleggen.

Over het algemeen wordt het peetouderschap ingevuld met het geven van net wat grotere cadeautjes met de verjaardag en het spenderen van net iets meer tijd dan met de andere kinderen. Op die manier krijgt het kind sneller een speciaal gevoel bij de peetouders en voelt het zich daar misschien net iets meer thuis dan bij andere familieleden of vrienden.