Zit lucide dromen verwerkingsprocessen in de slaap in de weg?

Volgens gangbare theorieën zijn dromen een manier om ervaringen te verwerken, waarbij vooral het onbewuste actief is.
Bij lucide dromen neemt het "ik" de leiding over. Welke invloed heeft dat op de onbewuste verwerkingsprocessen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien moet je het niet zo beperkend zien dat ervaringsverwerking de enige functie van dromen zou zijn.

Het beste antwoord

Ik denk dat de lucide droom eerder een hogere verwerkingskwaliteit heeft omdat bewustzijn en onderbewustzijn daar samenkomen.
Zelf heb ik lucide dromen en ik heb daar heel veel aan.
Vooral zeer ingewikkelde dingen welke ik probeer te ontdekken (ook aangaande mijzelf) krijg ik daar beantwoord, wat me veel rust geeft.
Bij lucide dromen loop je ook tegen je zwakke punten aan, omdat ik mij deze dromen goed kan herinneren , geeft dat zelfinzicht die op een andere manier wellicht moeilijk te krijgen zou zijn.
Ik zie het als een aanwinst.
Ik merk ook dat de dagen na een lucide droom ik wezenlijk beter functioneer en veel helderder ben.
Dan moet er dus wel een slag geslagen zijn in (achterstallige) verwerking.
Ik denk trouwens niet dat het ik(van het bewustzijn) de leiding overneemt maar de diepere persoon die via het kleine bewuste ik overdag doorgaans niet zo een grote rol kan spelen.
In lucide dromen neemt je werkelijke persoon de leiding en niet dat kwebbeldoosje wat overdag soms te vaak neigt te overheersen.

Toegevoegd na 5 uur:
zie reacties
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Geen. Je onbewust verwerkings proces kan je niet beïnvloeden. Wel kan je beïnvloeden wat er om dat verwerkings proces heen gebeurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, een lucide droom is nog steeds een manier van verwerken.
Bij die droom heeft de droom je in een omgeving en situatie geplaatst. Maar doordat je het wel kunt sturen, kan je binnen die 'setting' diverse dingen gaan uitproberen en ben je je bewust van de reactie van jou probeersels.

Ik denk wel dat een lucide droom een laatste stadium is van hetgeen je wilt gaan verwerken. Dat je eigenlijk al weet hoe je de situatie wel goed moet oplossen en die droom je helpt om het laatste stukje te proberen, te ervaren en je vertrouwen te kunnen geven als het ook gelukt is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Daarom zijn lucide dromen ook vaak fijn, omdat ze je de bevestiging kunnen geven dat jij die moeilijke situatie/ervaring meester bent geworden.
Vaak het kersje op de taart na een lange periode van verwerken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms kan ik in een lucide droom alles doen wat ik wil hoor, ook weggaan uit de 'setting' en een andere, geheel naar eigen wens creëren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je eenvoudig kunt weggaan, wil dat toch wel zeggen dat die situatie verwerkt is, het doet je geen pijn, je wordt niet meer door omstandigheden in die situatie gehouden. Je kunt eenvoudig gewoon doorlopen of wat anders gaan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft niets met verwerking te maken. Luciditeit komt in gradaties. De ene keer wat meer dan de andere keer. Dat kun je zelf ook tot op bepaalde hoogte beïnvloeden. Door vooraf je voor te nemen dat je lucide gaat worden bijvoorbeeld. Of door tijdens een droom, wanneer je je er bewust van wordt dat het toch niet helemaal normaal is, op onderzoek uit te gaan en zo de luciditeitsgraad te verhogen.
Nee, absoluut niet. Bij 'gewoon' dromen is vooral het onbewuste actief, klopt. Doordat je bij een lucide droom een actieve sturende houding hebt in je droom doe je dat zonder meer bewuster. Maar sluit dat onderbewuste niet uit. Die is namelijk niet te stoppen, die gaat altijd door, ook als je wakker bent. De gehele dag door ben je onbewust bezig met verwerken, dat gebeurt niet alleen in je slaap. En ook als je lucide droomt is je onbewuste onverminderd actief.
En bedenk dit: je hebt een onderwerp in je lucide droom, je stuurt je droom een bepaalde richting uit. Wie bepaalde het onderwerp? Wie bepaalde de richting?
Jij. Maar niet jij zonder je onderbewustzijn. Je onderbewustzijn heeft er mede toe bijgedragen dat je dat onderwerp koos, die richting nam.
Je onderbewustzijn is niet uit te zetten, die werkt (en verwerkt) gewoon altijd door.