Hoe schakel je om van "Ik heb geen tijd genoeg, ik moet zoveel doen alles moet af alles moet goed zijn"Naar "ik heb alle tijd van de wereld"?

En dan vooral het gevoel erbij. Je kunt je inzicht wel hebben en weten dat je alle tijd van de wereld hebt, maar de jachtige buitenwereld, zeker wet een gezin, maakt het er niet makkelijker op.

Hoe zorg je dat je qua gevoel daarmee op een lijn komt en minder gehaast, en dus met meer geduld en liefde ook daadwerkelijk je ding te doen, zonder constant het gevoel te hebben dat alles af moet, en zonder je te storen aan al het werk dat je nog ziet liggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K
Ritsuka
12 jaar geleden
Een goeie planning maken: dit doe ik nu, en dat kan morgen ook wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat heeft deze vraag(je huishouden enzo plannen gwn)met spiritualiteit te maken?0_0??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat het om tijd gaat in het algemeen, en schoonmaken daar een klein stukje maar van is. dat de tijd steeds sneller gaat, en ik spiritueel aan het groeien ben, en een onderdeel daarvan is te leren omschakelen naar tijd niet meer zo belangrijk vinden, zodat ik genoeg tijd heb gevoelsmatig en geduld genoeg heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@forallweknow
Ik snap het.
Maar...we hebben niet alle tijd van de wereld hè?
Onze tijd is maar beperkt..
Pfff..en daar moet ik nog helemaal niet aan denken hoor ik altijd.
Maar ja,alles wat ik heb mee gemaakt heeft mij erg veranderd.
Maar ja,dat heeft niets mij jouw vraag te maken.
Leuk dat je altijd op alle antwoorden en reacties reageert!
Valt me echt op.
Ik probeer dat zelf ook zo veel mogelijk.
Gewoon elke dag ff kijken op GV.
Want ik vergeet ook wel reacties,of PB's te beantwoorden( heb er best veel gehad)en dat is niet de bedoeling.
Daar moet je ook tijd voor hebben hè?haha!:)
Maar van dat spiritueel groeien snap ik helemaal niets hoor.
Denk je nou:'Hee,ik ben spiritueel aan het groeien' of besluit je dat je dat wil.Of beide??
Echt,ik snap daar niets van.
Maar misschien moet ik eerst nog gwn groeien,dat zegt mijn psych tenminste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee als je naar een volgend leven gaat moet je weer opnieuw beginnen waarschijnlijk ^^
Alles wat je meemaakt verandert je :) geen dag ben je het zelfde... morgen ben je weer anders... en overmorgen weer anders...
Ik probeer overal op te reageren. Daar stel ik zelf niet teveel vragen dan kan ik het makkelijk bijhouden...
Ach als iemand je echt wilt spreken en je vergeet het een keer dan merk je dat wel...
Ik voel me anders, een buitenbeentje mijn leven lang al, maar toen in negatieve zin, nu in positieve zin... heb veel meegemaakt, extreem veel, daarvan geleerd... zoals velen ... iedereen is spiritueel, iederene is een spirit... een ik een ego... sommigen noemen zich paranormaal, Ik denk dat iedereen die dichter bij zichzelf staat bepaalde gaven gaat ontwikkelen... Dat uit zich op verschillende manieren... in mijn geval: ik heb nooit aura;'s of energie kunnen zien... sinds een half jaar zie ik dat zo nu en dan wel... krijg ik spontaan boodschappen binnen voor anderen.. Hoe? Misschien wel in mezelf, misschien mijn moeder, misschien mijn gids... Spiritueel groeien doe je je leven lang wel, maar in versneld tempo geraakt het vaak bij mensen als ze in een burnout zijn geeraakt of op een andere manier wakker zijn geschud dat ze niet verder kunnen zoals ze altijd bezig zijn geweest...
Ik denk dat als jij spiritueel wilt groeien het raadzaam is eens meditatie te proberen opf andere ontspanningsvormen... Misschien ben je spiritueler dan je denkt ^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En..ben je er al achter?
Ik ken je natuurlijk niet,maar je komt op mij over als iemand die voor iedereen klaarstaat,en dan zichzelf vergeet.
En dat iedereen het ook vanzelfsprekend dat ze altijd op jou kunnen rekenen.
Klopt dat?
Zo was mijn moeder,en dan deed ze ook nog vrijwilligerswerk(met gehandicapten,notuliste voor Amnesty International) en hadden we ook regelmatig opvangkinderen en ze was er toch altijd voor ons.
Maar wel altijd bezig dus.
Maar ze is ook wel eens overspannen en oververmoeid geweest.Dat wil jij vast voor zijn met je vraag.Toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo Karina, Waar ben ik al achter? Ik snap even de vraag niet? Ja iemand die echt in nood zit sta ik voor klaar, dat klopt... IK heb jaren in een burnout gezeten en voel me erin terugzakken, en dat wil ik idd voorzijn. Maar jaren heb ik helemaal niets gewild en gekund en op het randje van de dood gezeten, lichamelijk en geestelijk.
Twee jaar terug keerde het tij en sindsdien is het even de andere kant op geschoten... IK word bijv gestoord van alle talenten die ik heb en alles wat ik nu WEL wil. Gestoord van de grote hoeveelheid mogelijkheden. Hoewel er veel dingen hier op GV staan waar ik wat aan heb, heb ik ook mijn Ergotherapeute om hulp gevraagd. Zij kent mij al jaren en heeft zelf ook een "spirituele" inslag... Beetje mijn manier van denken. Bovendien is het haar vak om anderen wegwijs te maken om zo zelfstandig mogelijk te leven met een "handicap". Of je nu een geestelijke hebt of ene lichamelijke hebt, en voor zover je van een handicap kunt spreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kon haar wel schieten toen ze me de opdracht gaf om een week NIETS te doen. alleen maar zitten. "en dit dan? en de rommel dan? en de kinderen en die en dat?" "Confronteer jezelf er maar mee", zei ze en ze stapte op. Kreeg later nog een mail met eventuele aanwijzingen daaromtrent van haar.
Ik voerde het nog niet gelijk in. Eerst nog even zus, eerst nog ff zo. Even goed voorbereiden op het niets doen. Traaaaaaaanen met tuiten huilde ik. Vele inzichten kwamen... het inzicht dat als je alleen maar een uur gaat zitten en luisteren naar alle kabaal ( want ik mag zelfs niet in stilte zitten maar moet er middenin zitten), je uiteindelijk went weer aan al die herrie, waardoor je er middenin kan terug trekken en in jezelf kunt vragen wat het beste is om te doen.
Van verplciht niets doen krijg je zoveel zin om te gaan werken. Van verplicht niets doen krijg je zoveel zin in leuke dingen doen ook. En wat GD zei was ook waar... je kunt alles wel op en top schoon willen houden? maar waarom zou je het steeds opruimen eigenlijk? van iets schoon maken kan het alleen maar weer vuil worden, en iets dat opgeruimd is kan alleen maar weer rommelig worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De almanak van een sloddervos was ook een leuk boekje om te lezen. Je hebt mensen die hun leven richten op een schoon huis e.d. maar ook mensen die te druk zijn met leven en van alles maken waardoor er weinig tijd is om schoon en opgeruimd te blijven. Ik heb erg in een deuk gelegen om dat boekje, echt een aanrader en een hart onder de riem van al die drukke en chaotische mensen die zich schuldig voelen omdat hun huis nu eenmaal niet 24 uur per dag perfect schoon en opgeruimd is.
Als iemand mij om hulp vraagt vind ik dat even belangrijker dan het aanrecht poetsen.
Als ik mezelf om hulp vraag omdat mijn pannetje even overkookt, vind ik dat belangrijker dan een laagje stof op de kasten.
Het is tijd om te genieten. En er wonen meer mensen hier in huis., Die kunnen dat ook. leren genieten en leren delegeren dus... Hulp accepteren, liefde in alle vormen leren ontvangen... Want we geven geven geven geven en geven maar, maar oh zo moeilijk om ja te zeggen die jou hulp biedt. En waarom? Heb ik niet net zoveel recht iets van een ander te mogen ontvangen? Ik ben het zelf die het mezelf moeilijk maakt. En dat verandert niet van de een op de andere dag maar met babystapjes hier en daar verandert dat blijvend. Helaas hebben sommige mensen in mijn leven het geduld niet daarvoor en vertrekken. Ik weet dat het moeilijk is onvoorwaardelijk van mensen te houden en hen te kunnen accepteren zoals ze zijn, zonder te oordelen.
maar goed heel verhaal. Staat je antwoord er eigenlijk wel tussne karina? :)) Liefs en een fijne dag allemaal :) Ik hou van jullie :) Niet een uitgezonderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zag net je reactie's!wow,dat is wel een heel verslag zo.;)
Maar het lijkt mij dat je er voor jezelf wel achter bent wat het belangrijkste is.(niet het huishouden hè?)
En als jij je goed voelt,ben jij ook leuker voor de mensen om je heen(zei mijn moeder altijd tegen ons)
Maar als je het idee hebt alles te moeten regelen en in de hand te moeten houden is het moeilijk daar in een balans in te vinden.Ik vraag me af hoe ik dat zou ervaren.
Met mijn eetstoornis,bedoel ik.Dat gevoel van controle en alles in de hand willen hebben en alles perfect doen( en willen zijn),ik moet er niet aan denken dat ik dit over 10 jaar ofzo nog zo voel.
Dan leg je de lat te hoog voor jezelf en kan je alleen maar falen.
Valt me net pas op dat je je avatar hebt veranderd,ben jij dat nou? Oh,en natuurlijk heb jij het recht iets van een ander te ontvangen!!
Mensen die vertrekken omdat ze geen geduld kunnen opbrengen voor jou( en je babystapjes ..)zijn jouw aandacht,liefde en energie niet waard.
Ik heb dat zelf met enkele familieleden meegemaakt die genoeg hadden van mijn eetstoornis( na een terugval)
Zij konden dat niet meer aan,zeiden ze.
Toen kwamen ze me van de ene dag op de andere niet meer opzoeken in de kliniek waar ik toen zat.
Ik was ineens een (vooral) lastig meisje..
Zelfs de artsen en verpleging hadden kritiek op deze 'familieleden'.
Ze vonden het harteloos.
Vooral ook omdat mijn moeder nog niet zo lang daarvoor was overleden..
Dat meisje mist haar moeder zo en dat maakt alles nog moeilijker,zei mijn psych zelfs tegen ze.
Ik heb nooit meer van ze gehoord.
Mijn tante( zus van mijn moeder) is daar 1 van.
Ik heb daar nog steeds verdriet van.
Vooral omdat mijn moeder zei( vlak voor haar dood)
'Ze zal er altijd voor je zijn'
Pff..ik wilde het even kwijt(merk ik nu)
Knuffel voor jou!!!!!^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjwel en een dikke terug :)) ik ben even een poosje niet online want ik ga op reis en ik lees dit vlak voor het slapen gaan,. maar over tien dagen heb jij een antwoord... Ja dat verslag kwam uit mijn tenen...
Er zijn anderen voor jou, vertrouw daarop... en vooral jij zelf... t is goed zo. Ik ga nog dieper in op dit bericht hoor als ik terug ben want ik wil hier de tijd voor nemen. ik pm je prive dan wel. knuffel van mij en ja dat op die foto ben ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O,okay,wees voorzichtig hè!^_~)
ff er tussen uit zeker?Je niet druk maken dan!
Ik wacht je berichtje af.
Leuk gedaan die foto op je avatar.

Antwoorden (13)

Door juist ondanks alle paperassen, beslommeringen, afwas, vieze luiers, verstopte afvoerputjes, kapotte wasmachines, rekeningen, deadlines op je werk, hongerige kindermonden, vriendjes die komen spelen, partners die je graag aandacht geeft, vrienden die op de koffie komen, ouders waar je graag naartoe gaat, medicijnen die je gisteren al op had moeten halen bij de apotheek......

Gewoon lekker wat te drinken te pakken, tegen de kinderen zeggen dat mama even tijd voor zichzelf pakt, op een stoel te gaan zitten en bij jezelf te denken:

HEERLIJK! Een half uur voor MIJ!

En al die zooi om je heen die je wilt of moet doen, is er na dat half uurtje nog :D Helaas maar waar, haha,

Oh ja, ik koop ook wel eens 'stiekem' een gebakje voor mezelf.

Niet dat de rest van de wereld het niet mag weten, maar
het 'stiekeme' eraan geeft me dan een ondeugend gevoel.

Heerlijk zijn die momenten waarop ik 'stiekem' van mijn gebakje zit te genieten! Dan kan alles om me heen lekker even wegwaaien!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap je helemaal hahaha plus van mij. Vooral dat stiekeme gebakje ;-) Alleen wat bij mij speelt is dat ik zo druk ben met die "alle paperassen, beslommeringen, afwas, vieze luiers, verstopte afvoerputjes, kapotte wasmachines, rekeningen, deadlines op je werk, hongerige kindermonden, vriendjes die komen spelen, partners die je graag aandacht geeft, vrienden die op de koffie komen, ouders waar je graag naartoe gaat, medicijnen die je gisteren al op had moeten halen bij de apotheek…..." dat ik vaak vergeet dat ik ook nog graag schrijf kleding maak en muziek maak.... En die dingen schieten er dan vaak bij in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je daar dan geen zin meer in of geen tijd voor?
Ik denk namelijk dat tijd maken voor jezelf altijd wel mogelijk is, ok misschien niet dagelijks, want de gemiddelde mens heeft het gewoon druk, maar toch zeker wel een keertje per week.
Echter dan komt het er vaak niet van omdat je er dan geen zin meer in hebt.
Misschien een kwestie van gewoon doen en als je er eenmaal mee bezig bent gaat het vanzelf.
En dan ook echt daarmee bezig zijn! Mijn moeder maakte vroeger ook graag kleding, als ze daarmee bezig was dan had ze even geen tijd voor mij, maar ik vond het altijd heel gezellig. De geluiden van de naaimachine, mijn moeder die af en toe mopperde als de draad vast zat, de geur van de stof, haar geconcentreerde ogen als ze een patroon uittekende...
Dierbare jeugdherinneringen van mij, terwijl mijn moeder zich op dat moment misschien wel afvroeg of ze mij niet wat aandacht moest geven :) Prioriteiten stellen, zoals een ander zegt, is ook een goeie. Verder laat ik mijn oudste van acht af en toe meehelpen in het huishouden en koken we soms samen. Niet dat dit me extra tijd oplevert, want als ik alleen kook heb ik het veel sneller gedaan ;) maar op deze manier ervaart hij waar ik mee bezig ben en dit zorgt voor meer onderling respect.
Daarbij verenig je dan het nuttige met het aangename, want het eten wordt bereid en je bent op een leuke manier bezig met aandacht geven aan je kind. We hebben het altijd heel gezellig als we samen koken :) Oh ja en er is ALTIJD wel wat te doen, maar dat neemt niet weg dat je toch zo nu en dan niet even de boel de boel mag laten. Echt, de vaat loopt er niet van weg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey bedankt voor het delen van deze mooie ervaring. Ik wou aan de hand daarvan een plus geven maar zag dat ik hem al gegeven had... Maarre ff over die vaat he.. Als je lang genoeg wacht dan loopt ie echt wel weg hoor :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, ja daarom moet je dan ook niet overdrijven in het tijd nemen voor jezelf :D Verder hoop ik echt dat je wat aan de antwoorden hebt die hier zijn gegeven en dat je er wat mee gaat doen vooral! Het is echt zo belangrijk om jezelf niet voorbij te blijven lopen!
We hebben allemaal wel eens van die perioden waarin je even niet anders kunt, dat kan een mens ook wel aan, maar als jij je structureel zo voelt kun je daar echt erge last van krijgen. Ik spreek uit ervaring ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik ook, daarom moet dat veranderen, anders ga ik er aan onderdoor ^^ maar hier zitt3en wel wat dingen tussen waarik wat mee kan
Nee durfen zeggen als iemand langs wil komen.
Alles meteen opruimen en dus niet laten liggen. Maar gewoon meteen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prioriteiten leren stellen. Bedenk wat je écht belangrijk vind en schrap alles wat je minder belangrijk vind.
Combineren, in een gezin is het handig als je dingen kan combineren, zo is het samen eten aan tafel hét moment om aandacht te hebben voor elkaar.
Delegeren, je hoeft niet alles alleen te doen, verdeel je taken.
Zorg dat je huis een rustpunt is, ook voor jezelf.
En waarom moet alles af, verander moeten eens in MOGEN.

Maar vooral, laat je niks aanpraten, iedereen is zooo druk, valt best wel mee hoor, je bent net zo druk als je je maakt, of LAAT maken. Ik vind de buitenwereld helemaal niet jachtig, mij krijgen ze niet opgejut dat ik nog vanalles moet, die tijd heb ik gehad.
Je hoeft niet altijd alles perfect te hebben, komt er hier iemand langs terwijl het een bende is, ga ik er rustig tussen zitten, heeft die ander er last van, jammer dan, is mijn huis. Heb ik er zelf last van, welnee zijn belangrijkere dingen dan een opgeruimd huis. Dat kan je leren door het minder belangrijk te vinden. Ik ben alleen met drie kinderen en een baan, ik heb niet alles perfect, hoeft ook niet want ik ben niet perfect, ik ben ik en daar horen een kamer waar een stofzuiger door moet, een halfvolle mand met strijkgoed en een gang vol met tassen en schoenen bij.
En ik heb geleerd om me daarbij op mijn gemak te voelen, gewoon door het te laten gebeuren en dan merken dat het echt het einde van de wereld niet is.
Hoor vaak mensen zeggen"Ik kan pas rustig zitten als alles af is" Waarom, je kan toch ook rustig zitten als je weet dat je morgen weer naar je werk moet, waarom dan niet als je morgen nog wil gaan strijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ alles is nooit af, dus wat dat betreft :)
Ik laat me vooral opjagen door mensen die de boel afscannen als ze langskomen öh er ligt stof op de lamp" bijvoorbeeld... Ik heb dan de neiging een vaatdoekje te pakken en hem die in handen te drukken en te zeggen "A ls het je in de weg ligt maak je het toch lekker zelf schoon?"" maar wel met het gevoel dat ermee gepaard gaat. Ik heb geen tijd en vind het onzin om ALLES pefecect schoon te houden, maar toch maak ik me inwendig druk om iemand die dan zoiets zegt, en dáár wil ik vanaf. . Want het is inderdaad mijn huis, en zo heel erg vuil is het nu ook weer niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het werkelijk nog nooit meegemaakt dat iemand dat zei, misschien omdat ze dat bij mij wel gewend zijn :)
Ik werk nota bene in de schoonmaak, was laats op mijn werk super enthousiast een badkamer aan het soppen vroeg iemand of ik dat thuis ook deed, uit de grond van mijn hart kon ik NEE zeggen. Ik poets alleen goed, als ik er geld voor krijg :). Maar eigenlijk is de vraag mee hoe jij ervoor kan zorgen dat opmerkingen van anderen jouw niet raken.
Zelfvertrouwen, jij weet dat wat je doet voor jou voldoende is, daar kunnen zeurpieten die stof ontdekken op lampen en plinten niets tegen in brengen. Dat is zelfvertrouwen.
Jouw mening over een schoon huis is voor jou de goede mening, daar hoef je geen verantwoording voor af te leggen tegen over een ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord. + En ik heb het ECHT gedaan, iemand een emmer gegeven met sop en een doek!!!
Was een manlijke vriend, die steeds kritiek had (als geintje...) als hij kwam.
Dus na een paar keer had ik de emmer sop klaar staan, nog voordat hij zijn grapje kon maken.
En de grote giller: hij heeft lekker een uurtje gesopt haaaaaaaahahahha. Was hartstikke gezellig en we hebben enorme lol gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahah Wendy, je hebt gelijk. Vind het bijna jammer dat niemand dat hier ooit zegt.........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geef me je adres maar... de eerste de beste die nu nog wat zegt laat ik eerst bij mij grondig de boel onder handen nemen en stuur ik daarna naar elk van jullie toe ;-)
XD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeeeeeeeeeeele goeie Queen of Hearts; en als ze niks zeggen ook hahahaha.
Mooie avatarfoto!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thnx, maar niet mij komt de eer toe, maar iemand die mij heel dierbaar is en een jaar geleden een fotosessie van mij maakte. Een aantal foto's daarvan werden bewerkt. Voor weinig maakt hij zulke fotoshoots voor iedereen en ik wilde reclame voor hem maken toen. Maar mensen betalen liever een bak geld bij een professionele fotograaf voor huis tuin en keukenfoto;s dan 200 leuke foto;s van een kunstenaar. Erg raar, want ik vind dit veel leuker ^^
- Bewust zijn in het NU.
- Je realiseren, dat de wereld niet vergaat als je even lekker wat voor jezelf doet / of effe niks doet.
- Prioriteiten stellen / lijstjes maken
- Je realiseren, dat iedereen 24 uur in een etmaal heeft
- Je realiseren, dat je zelf alle moetens bepaalt
- Je realiseren, dat niet alles goed moet zijn
- Al je handelingen proberen met bewuste aandacht te doen en te beleven
- Aan het eind van de dag tevreden zijn over alles wat je gedaan hebt (maak een lijst van ALLE dingen die je hebt gedaan die dag: wedden dat je je kapot schrikt van de hoeveelheid?)
- Accepteren en aanvaarden, dat je leven niet 100% maakbaar is
- Accepteren en aanvaarden dat je niet perfect bent en dat ook niet hoeft te zijn
- Taken delegeren aan bijvoorbeeld huisgenoten, ook als die het anders of minder goed doen dan jij wilt ;-)
- Zorgen, dat in de omgeving waar je in bent geen werk ziet liggen, zodat je daar kunt ontspannen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wow goed idee wendy die lijst maken met wat ik gedáán heb, ipv van een lijst met wat ik moet doen. IK streep dat altijd wel af maar doe zoveel dingen tussendoor ook nog die NIET op die lijst staan en dus vergeten worden.. you got a point here!!! ++! en een knuffel :) Taken delegeren doe ik ook te weinig... gros komt nu op mij neer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is idd een goeie Wendy, opschrijven wat je gedaan hebt.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank jullie wel.
Die "gedaanlijst" is echt hartstikke confronterend op een positieve manier! delegeren is een keuze, en niet iedereen zal er erg blij mee zijn. Bij mij in ieder geval niet altijd hahahaha. Maar ook de gezinsleden maken vuil en rommel. Dat kunnen ze best zelf schoonmaken en opruimen. En dat kan ook op een gezellige manier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je volledig mee eens... Wel een prikbord is vanmiddag al gekocht. een schoonmaakschema was al in de maak en nog een klussenlijst. dus gaan met die banaan:P Als ik jullie toch niet had, en allebei mijn ogen niet, dan was ik hartstikke blind :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mmmm..... in dat geval kon je ook al het werk niet zien liggen ;-)
Heeeeeeeeele foute reactie van me!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahahaha nja... maar niet de goden verzoeken maar he :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)))))))))))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nice! deze print ik uit en plak ik boven mijn bed :)) +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx, goed idee, doe ik ook ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je toch aan het printen ben doe mij er dan ook een
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat gaat niet lukken meis, maar ik heb een kopietje voor je: - Bewust zijn in het NU.
- Je realiseren, dat de wereld niet vergaat als je even lekker wat voor jezelf doet / of effe niks doet.
- Prioriteiten stellen / lijstjes maken
- Je realiseren, dat iedereen 24 uur in een etmaal heeft
- Je realiseren, dat je zelf alle moetens bepaalt
- Je realiseren, dat niet alles goed moet zijn
- Al je handelingen proberen met bewuste aandacht te doen en te beleven
- Aan het eind van de dag tevreden zijn over alles wat je gedaan hebt (maak een lijst van ALLE dingen die je hebt gedaan die dag: wedden dat je je kapot schrikt van de hoeveelheid?)
- Accepteren en aanvaarden, dat je leven niet 100% maakbaar is
- Accepteren en aanvaarden dat je niet perfect bent en dat ook niet hoeft te zijn
- Taken delegeren aan bijvoorbeeld huisgenoten, ook als die het anders of minder goed doen dan jij wilt ;-)
- Zorgen, dat in de omgeving waar je in bent geen werk ziet liggen, zodat je daar kunt ontspannen HAAAAAAAAAAAAAAHAHAHAHAHAHA....ooookeeeeej, flauauauauauw :-)))))))))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
echt niet flauw!!! zoiets kan je niet vaak genoeg herhalen, tenzij je het uit je blote hoofd op kan dreunen :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opdreunen lukt me nog wel, maar nou nog dóén ;-)))
Gewoon de taken die belangrijk zijn meteen doen en niet wachten dan wanneer je dat af hebt dan heb je alle tijd van de wereld. Onbelangrijke taken gewoon niet meer doen en je zoveel richten op de echt verplichte taken en als je tijd hebt de leuke dingen. Mensen zijn niet druk ze maken zich druk.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus, helemaal voor je laatste zin.
Ik had vroeger een plaat ophangen:

Mijn huis is schoon genoeg om gezond te zijn
en vuil genoeg om gezellig te zijn.

Je kunt je ook aansluiten bij
"De club van slechte huisvrouwen".
http://www.clubvanslechtehuisvrouwen.nl/2010/08/schoon-genoeg/

Tja, plannen is een ding.
Plannen en organiseren is een ding, maar die innerlijke rust ook werkelijk voelen is iets anders.

Dat kun je wel leren: relativeren.
Maar ik moet bekennen dat ik dat ook pas goed geleerd heb toen de kinderen al het huis uit waren.

Het hangt er van af of je een ochtend- of avondmens bent.
Maar neem een uurtje voor jezelf.
Leer mediteren.
Dan moet je gaan zitten. En nergens aan denken.
Langzamerhand zal zich dat in je binnenste gaan
vastzetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben thuis een koffiemok waarop staat:'A clean en well dusted
home is a sign of a wasted life!'
En mijn oma zei altijd:'het huis is er voor mij,ik ben er niet voor het huis'
Geëmancipeerd hè?Echt een voorbeeld voor mij.
Dat heb ik echt mee gekregen in mijn familie.Ook van mijn moeder.
Die deed ook nooit moeilijk over speelgoed op de grond,of als een kopje of bordje bleef staan.
"Je mag zien dat hier geleefd wordt"
zei ze dan.
En niet dat het een puinhoop was hoor,dat zeker niet!
En voor echte vrienden hoef je niet eerst de grote schoonmaak te houden als ze langskomen.
Ik vindt dat wel een relaxte en gezonde instelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja inderdaad, mee eens. En idd echt vuil is het hier niet, ik heb hier geen ongedierte lopen, behalve een muis in mijn garage. maar das meer een huisdier :P Hij leeft in het huis en gedraagt zich ( tot nu toe). Maar ook mopperaars kunnen echte vrienden of geliefden zijn. Als iemand zich daaraan ergert heeft ze zelf iets meegemaakt misschien.. wil niet zeggen dat ze geen echte vriend kan zijn
Als je teveel te doen hebt, dan moet je gaan snijden. Wat is nu belangrijk, wat niet. Wees hier objectief in. Als alles belangrijk is, dan zal je per ding moeten gaan bepalen waarom het belangrijk is.
En vooral ook: waarom is het belangrijk VOOR JOU!

Van wie moet het perfect zijn. Als je hierop antwoord "van mij", dan klopt dit niet!!!
Dus van wie moet het perfect zijn, en jij bent het NIET!

Je hebt grote kans dat de instelling die je nu hebt, je jezelf hebt aangeleerd toen je klein was. Dat wellicht anderen hierop een grote invloed hebben gehad. Probeer eens om die invloeden van anderen duidelijker te krijgen.

Wat gebeurde er vroeger als jij eens niets deed, of iets liet verslonsen, of dat iets niet goed genoeg deed. Wie corrigeerde jou, en hoe deed de ander dat dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pas zag ik het volgende gebeuren bij een vriendin:
zij moest koken voor het avondeten en kookte er nog een aantal gerechten bij. Waarom doe je dat? vroeg ik haar terwijl ze zwetend en gehaast achter de pannen stond om veel te veel gerechten te koken. En ze zei: dat doe ik om tijd te besparen, want over twee dagen kook ik voor een groep, dus als ik nu alvast wat doe hoef ik dat dán niet te doen en heb ik het niet zo druk.
Bedoel je dan, vroeg ik, dat je over twee dagen lekker op je gemak voor de groep gaat koken en dus ook de tijd vrij neemt die je nu zo transpirerend staat uit te sparen? Ga je tussendoor even lekker buiten zitten in de tuin bijvoorbeeld?
Hoe doe je dat meestal?
Ze keek me wat verdwaasd aan, ik zag haar nadenken, en ze zei: nee, dan zou ik die gespaarde tijd weer opvullen met andere werkjes...
Dus, zei ik, sta je je nú in het zweet te werken om het over twee dagen net zo druk te hebben als nu, terwijl je tijd uitspaarde om het niet zo druk te hoeven hebben.

Dat is wat er vaak gebeurt volgens mij. Almaar haasten om het niet zo druk te hebben later op de dag, later in de week. En dan zo aan een snel tempo gewend raken dat je niet meer kan relaxen tussendoor. Natuurlijk, als je een gezin hebt kan je niet altijd op je gemak de dingen doen, moet er soms gehaast worden. Maar als het niet persé hoeft, doe het dan ook niet. Probeer je tempo in een ritme te krijgen waar jij je goed bij voelt, jouw eigen tempo, dan raak je niet uitgeput en gek genoeg krijg je dan veel meer werk gedaan. Door je zelf zo op te jagen krijg je ook dat gevoel dat alles af MOET. Het lijkt haast een symptoom van de gejaagdheid.
Nou, er is echt een onderscheid tussen dingen die écht wenselijk zijn om vandaag te doen, die moeten, of die ook wel kunnen als je er meer tijd voor (over) hebt. Maar dat onderscheid kan je pas maken als je je eigen juiste tempo aanhoudt en niet jezelf almaar voorbij holt.
Dus ga er nu maar even bij zitten ;-)
Kristal
12 jaar geleden
Schrap "moeten" uit je woordenboek. Je "moet" namelijk niks, je kiest ervoor dingen te doen, omdat je dat wil of belangrijk vindt! Je "moet" niet vers koken, dat "wil" je doen, omdat je het belangrijk vindt om een gezonde maaltijd op tafel te zetten. Dan voelt die taak meteen al heel anders. Bedden verschonen moet ook niet , maar een schoon bed is wel lekker zo op z'n tijd. Let maar eens op hoe vaak je "ïk moet nog.."zegt en hoe het klinkt als je zegt : "ik ga nu even.."ïk wil nu even" . Verder helpt het als je elke week één of meerdere kruizen in je agenda zet voor privé tijd. Dan staat in je agenda dat jij nu even vrij bent en afspraak is afspraak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ga na wat NOODZAKELIJK is, en wat WEL BELANGRIJK en NIET BELANGRIJK is, leer nee te zeggen en blijf consequent.
en vraag aan anderen of ze mee kunnen helpen,je hoeft niet altijd alles alleen te doen.en het zal niet altijd snel en gemakkelijk gaan,want jij gaat veranderen,en geef die andere de kans om daar aan te wennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
)hey, heet dat niet insneeuwen??)

mijn ervaring:
NIET. tenminste niet zonder hulpmiddeltjes :)

prioriteiten stellen en deze opschrijven. ik werk met schema's want anders komt alles tegelijk op me af en ben ik van mijn padje.

als het op papier staat hoef ik me er niet meer druk over te maken (scheel heel veel denkwerk en frustratie) en weet ik zeker dat ik niets vergeet.

tussendoor las ik ook tijd in om te freewheelen zoals ik het noem. ff lekker niets doen, of heerlijk hyper focussen op dingen die TOTAAL niet belangrijk zijn :)

op deze manier kan ik een beetje de regie zelf houden en sneeuw ik niet in onder het 'dagelijkse gebeuren' wat iedereen op zijn duimpje lijkt te doen tussen de bedrijven door.
het voorkomt dat ik altijd bezig ben met het inhalen van de dag van gisteren (ofwel..... een ADD eigenschappen) :-)

succes, ik hoop dat je antwoorden vind waar je wat aan hebt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja hoop ik ook, dank je wel... best wel een uitputtend thema dit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het thema valt nog wel mee, maar de beleving en de praktijk.... das zo verdomd lastig!! ;-/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha ja precies... het is zelfs een zeer interessant thema... heb nog de almanak van een sloddervos uitgelezen vandaag, en vond er veel herkenning in... erg humoristisch kan het zijn ... maar idd wat jij zegt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uit het een boekje is het wel humor ja, maar in 'riel lijf' is mijn ervaring dat ik echt mijn kop erbij moet houden anders vul ik mijn tijd met .....tja, onzin, maar besef het pas achteraf. (die tijdsbeleving heb ik ook al niet meer dus ben een ster in het verkloten van een hele dag om het maar even zo te zeggen) heb van die vrolijke gekleurde schema's. voor elke dag een kleurtje anders krijg ik het gebrek ervan en heb ik zelf hierop geen overzicht. ik is me er eentje hoor, hoop dat het minder hardnekkig is bij jou het geval is. (en ander geef ik je de vijf) :-)
Stop met werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel herkenbaar dilemma. Als moeder van twee zorgkinderen met ass en adhd en in het verleden zelf een slechte gezondheid, moet er veel geregeld en gedaan worden. Inderdaad is inzicht toch wel een hele grote insteek, een verhogen van het Bewust Zijn. Wat mij enorm heeft geholpen zijn de Bach bloesems. Want je kunt het allemaal wel weten, een stukje ondersteuning is werkelijk niet weg. Het helpt je je inzichten ook toe te passen.

Wat mij ook heel erg geholpen heeft is met regelmaat toch te gaan doen wat ik wilde, lezen en mandala-tekenen, dingen helemaal voor mezelf. In eerste instantie heb ik een keukenwekker gebruikt, want die 'schop onder m'n kont' voelde ik toch wel heel erg... Eerst ging de telefoon van de haak, deur op slot, zorgen dat je niet gestoord kunt worden (op een tijdstip dat de kids niet thuis zijn natuurlijk, naar school of naar een oppas). Ik zette de keukenwekker op 5 minuten. Ik sprak met mezelf af dat ik in die 5 minuten alleen maar mocht lezen of tekenen, verder niets. Nou, dan duren die 5 minuten lang! En de eerste keren is er werkelijk niets van mijn bezigheden gekomen. Ik zat daar maar, met die 'schop onder m'n kont' gevoel. Als na 5 minuten blijkt dat de wereld niet stil is komen te staan, dat een 'achterstand' van 5 minuten op mijn werk eigenlijk niet merkbaar is, lukte het me op een gegeven moment toch om te gaan lezen of tekenen. Daar ging toch iets meer dan een week overheen, op dagelijkse basis oefenen. Want het is werkelijk een oefening!

Langzamerhand ging ik de wekker naar 10 minuten, 15, 20, 25, 30 minuten zetten. Weken gingen eroverheen, maar ik merkte dat ik uit ging kijken naar deze tijd voor mezelf. Het werd een oplaadmoment, waardoor ik meer energie kreeg voor de andere taken des levens. Ik werd ook weer vrolijker en kreeg meer geduld met de kids. Het betaalde zich als het ware dus weer terug.

Kortom: zoek iets wat je heel graag doet en plan tijd voor jezelf in.

Uiteindelijk gaat het eigen ontwikkelingsballetje dan ook rollen, en zie daar: een eigen praktijk! Waar leidt jouw pad heen? Eerst een eerste stap zetten, de rest komt 'vanzelf'. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey lieverd, dankjwel een plus voor jou... Van de week had ik de ergotherapeute hierheen geroepen... voor het eerst in twee jaar, vanwege dit probleem... Jij begrijpt mij. Ik heb twee kinderen met een etiketje, precies de situatie die je omschrijft... je snapt me preices! Zij zei me een week niks te mogen doen... Ik vergelijk het even met stoppen met roken... Jij bied me de mogelijkheid af te bouwen. Zij zegt "Cold Turkey!"" beiden gaan richting hetzelfde. Ik ben al begonnen met niets doen wat ik niet wil. Zij zegt: laat de zooi maar opstapelen. confronteer jezelf er maar mee. En ze vertelde dat ook zij die methode ooit onder haar neus geschoven kreeg en zich toen afgevraagd welke hulpverlener ze eerst om zou leggen, zo kwaad was ze ( b.w.v.s.). Ik snapte haar helemaal.. want je loopt al zoveel achter voor je gevoel en dan .... Vertel me eens waar ik bachbloesems kan krijgen en wat ik daarmee zou moeten doen? want dit fenomeen is mij onbekend... ? Een veel voorkomend probleem is ook dat je teveel stappen zet tegelijk op alle vlakken. Ik dan he... eerst 14 jaar niets door burnout... nu na het stoppen met medicatie teveel dingen weer kunnen en willen waardoor je alle zeilen bij moet zetten om niet wéér daarin te belanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erg hè, die herkenbaarheid? Om te janken van ontroering af en toe! En tegelijkertijd zo fijn dat iemand je begrijpt! 'Mijn' methode heeft me veel gebracht, omdat het je de mogelijkheid biedt rustig op te bouwen. Je hebt er wel veel geduld voor nodig, is niet in een weekje klaar... Is trouwens nog steeds een thema van gevoeligheid bij mij hoor... maar niet meer zo beladen en ik kan het ook loslaten, wetende dat dit dilemma op mijn levenspad thuishoort als thema... Ermee om leren gaan is de sleutel! Dan wat betreft de Bach bloesems...
Zoek een goed Bach bloesemtherapeut bij je in de buurt! Hij/zij zal je kunnen helpen in het hele bewustwordingsproces en ondersteunen met bloesems die helemaal op jou persoonlijk afgestemd worden. Je kunt niet zomaar zeggen, jij hebt die nodig of die... Hangt helemaal van jouw persoonlijke insteek in het leven af. Hoe jij functioneert en wat je wilt leren. Nou ja, dat laatste is duidelijk... maar er leiden meer wegen naar Rome, niet? En weet jij al precies waar jouw Rome dan ligt? Niemand toch? Je moet jezelf de ruimte geven tot ontwikkeling, zodat jij ook met respect je kids de ruimte kunt geven die zij nodig hebben, maar ze ook kunt handelen op een wijze die bij hen past. In ons geval vertaalt liefde voor jezelf zich echt naar liefde voor je kids hoor! Daar ligt waarschijnlijk voor jou je hindernis, niet wetende of deze ruimte voor jezelf niet van je kids afgesnoept wordt. Niet dus! Het betaalt zich ruim terug! Een moeder die lekker in haar vel zit is héél veel waard, voor ieder kind! En ja, ook mijn huis is werkelijk geen toonbeeld van poetsvlijt... wie doet me wat? De opmerkingen van anderen? Ja, soms wel, maar dat is mijn probleem en zeker niet dat van de kids. En heeft die ander er moeite mee? Dan is dat toch zijn/haar probleem? Niet het mijne.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kleine toevoeging, wordt misschien verwijderd door de redactie alhier: ikzelf heb ook e-coaching, via de mail, in mijn pakketje... als je te ver weg woont van Nijmegen/Beuningen... Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bachbloesemtherapeut klinkt duur? Als het weer een is die een vermogen voor allerlei afstemmingen en middeltjes vraagt houdt het voor mij al snel op. Ik moet het echt van het goedkope hebben. Maar ben zonder of zonder al teveel kosten al een heel eind gekomen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn tarief is 50 euro voor 2 uur, dat is veel minder dan veel anderen vragen, omdat ik laagdrempeligheid belangrijk vind, maar ik er zelf natuurlijk ook niet helemaal bij in wil schieten. (Gelukkig hoef ik er mijn boterham niet helemaal mee te verdienen, anders werd het een kale... hahaha) In die 2 uur, kan ik je al behoorlijk op gang helpen hoor, maar voor een goede instelling van je Bach bloesemdruppels is het wel nodig om daar goed aandacht aan te besteden. En dat kost ons allebei tijd en moeite. Op het internet kun je allerlei bloesemsuggesties vinden. In de bieb kun je misschien boeken vinden over Bach bloesemtherapie. Dan hoef je alleen de remedie te kopen, bij een goede natuurdrogist of op het internet en dat kost je misschien 10 tot 15 euro in de maand. Maar goed, of dat zo slim is... zoals je misschien al begrepen hebt ben ik zelf zo'n Bach bloesemtherapeut... Bach bloesemtherapie is voor mij een hulpmiddel en onderdeel bij het coachen. En eerlijk gezegd, je bent het zelf werkelijk waard om daar wat tijd, aandacht, en misschien toch ook wat geld, in te steken! Het betaalt zich ruim terug, misschien niet in de portemonnee, maar zeker in je kwaliteit van leven en in je energiehuishouding. Wens je veel succes met het pad dat je gaat kiezen! En bedenk dat niets aan komt waaien, je zult er zelf iets voor moeten doen! Ik heb er alle vertrouwen in dat jij dat kunt, je hebt niet voor niets deze bijzondere kinderen op je pad gekregen.... maar goed, kan niet in jouw portemonnee kijken... Zelf heb ik eens al het statiegeld voor flessen opzij gelegd om zoiets voor mezelf te regelen. Mondjesmaat, maar uiteindelijk geeft het veel voldoening.