Welke verschillende methoden zijn er om dichter bij jezelf te komen?

Zelf ken ik mediteren. Maar welke andere methoden zijn er nog meer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Sporten
Schrijven.
Plannen maken.
Dansen.
Discuseren.
Een plek zoeken in de natuur waar je alleen bent
en er alleen maar te gaan staan, voor minstens een uur!
Juist naar buiten gaan als het slecht weer is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom juist als het slecht weer is, Eddijst?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist naar buiten met slecht weer, dat vind ik een hele mooie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Juist naar buiten in de 'stinkende' regen. Dan ben je echt 'alleen'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
slimshady Ga je naar buiten met slecht weer, dan kies je er 100% voor om alleen te zijn met en in de natuur.
je zult ervaren dat het ongelooflijk goed werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij bestaat er geen 'slecht' weer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ast36850 nee inderdaad niet, voor mij ook niet, maar als de mensen konden kiezen tussen lekker zonnig weertje 25 graden, niet te veel wind, offfffffff koude windkracht 6, met een paar graden boven 0 en volop regen.??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
conqie Alsof het mijn eigen woorden zijn!!??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het slechte weer wordt ook wel hondenweer genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ je ook van mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gdan. grote of kleine honden? Nonamanis- bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow, Ed ; dikke plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord ed.
Ik vind de herfst wind altijd zalig, zoals nu.
Het geluid dat de wind ook maakt, door de huizen suizen, en om er lekker doorheen te fietsen, dan waait letterlijk alles van me af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uuuhh niet mijn kleren hahaha, maar mijn gedachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
he, heerlijk dat rot weer!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 hoe harder het gaat (regen, hagel, onweer, wind) hoe mooier ik het vindt.
(maar wel vanaf het balkon of gewoon lekker binnen) voor wind maak ik graag een uitzondering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga van alle antwoord toch voor dit antwoord. Puur vanwege de methode om met slecht weer buiten te zijn.
Als je een capuchon op hebt, helemaal bent 'ingepakt' tegen dat weer. Dat je ook zelfs je eigen ademhaling hoort, dan ben je echt bij jezelf. Voor sommige kan dit beangstigend zijn. Of je ook mentaal bij jezelf zult zijn, ligt af van de mate waarop je jezelf toelaat tot jezelf. Durf je je diepste angsten en pijnen onder ogen te zien? +10 voor dit antwoord.

Andere antwoorden (23)

Yoga en Mindfulness.

Toegevoegd na 9 uur:
Als voorbeelden van je creatief uiten:

- schrijven
- dichten
- zingen
- dansen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is het verschil tussen mindfulness en meditatie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor meditatie ga je zitten.
Mindfulness doe je voortdurend: heel bewust met/in alles wat je doet....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie mindfulness meer als een onderdeel van meditatie. Maar goed, zoals jij er tegenaan kijkt kan het natuurlijk ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je antwoord Momopoyolo.
Mindfulness is daarnaast een soort van "samenraapsel" van technieken uit o.a. Yoga en Boeddhisme. Het is een levensstijl (bewust zijn in het hier en nu), waarbij je je dus ook heel bewust bent van je gedachten en die aanvaart en accepteert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-) Dank u!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ploes 1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doenk!
volgens mij hoef je niet te gaan zitten mediteren om dichter bij jezelf te komen, al kan dat helpen. belangrijk is om voortdurend te voelen (van binnen) wat je voelt en dat toe te laten wat het ook is. het probleem is vaak dat wij bepaalde gevoelens afkeuren, maar zogenaamde negatieve gevoelens en eigenschappen zijn eveneens "jezelf" dan zogenaamde positieve eigenschappen. Aanvaard jezelf gewoon zoals je bent en laat dat zien aan anderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reizen, veel mensen ontmoeten, dromen, liften, wandelen, fietsen, muziek luisteren en ga zo maar door.
De lijst is oneindig wanneer de intentie juist is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ja, nu laat je juist de kern van je antwoord uit je antwoord.
Welke intentie is dat dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De intentie is de intentie om dichter tot jezelf te komen, uiteraard.
Die intentie kun je overal in plaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus van mij.
Dingen doen die buiten een normale routine vallen,
zijn heel goed om jezelf te leren kennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De intentie is de beweging, en ik vul dat in als de beweging naar jezelf toe.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Door vaker met je zelf te overleggen hoe je bij dingen gaat aanpakken, lief zijn voor je lichaam dit kan in de vorm van een douche bad of iets dergelijks zijn.
Bewust dingen gaan doen of proberen bewust van iets kleins te gaan genieten.Tegen je zelf zeggen bijv. nu ga ik lekker op de bank een goed boek lezen.Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door af te rekenen met alle (verborgen) mechanismen, die je hebt opgebouwd, en je een gevoel van veiligheid en bescherming geven.
Zij kunnen behoorlijk in de weg staan om je zelf ten diepste te kennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is het een idee om eens te kijken naar de piramide van maslow.

Zelf denk ik dat je dichter bij jezelf komt, wanneer je een passie hebt, die je met volle overtuiging kan uitoefenen. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bedoelt: jezelf beter leren kennen, weten wie je bent, hoe je in elkaar zit, hoe je reageert, hoe je overkomt, wat je diepste gevoelens zijn......
dan is een hele goede manier om eens heel andere dingen te gaan doen, dan die in je dagelijkse routine zitten.

Heb je altijd mensen om je heen?
Ga dan eens een poosje iets alleen doen. Dat hoef geen verre reis te zijn. Gewoon even in een hotelletje in het bos of aan het strand. Alleen wandelen, alleen eten.
Think and step out of the box!
Doe eens iets heel anders dan je dagelijkse patroon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit vind ik een heel erg mooi antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als je bij voorbaat al geen tatroon hebt ? hahaha wat dan
Je kunt niet dichter bij jezelf komen. Je bent jezelf. Verder af of dichterbij zijn gedachtes. Door te denken raak je van jezelf af. Als je weet dat er geen tegenstellingen zijn, valt dichterbij en verder af samen met jezelf. Niet meer in tegenstellingen denken doet je beseffen dat er geen afstand is tot 'jezelf'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook denken kan je dichter bij jezelf brengen. Inzichten denk en voel je en die brengen je toch echt dichter bij jezelf, behavle als je er de hele dag aan blijft denken dan niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt wel degelijk door te denken (onbewust) jezelf leren kennen, en dat je later de bevestiging krijgt, en dan is het bewust.
Geen enkele, je bent al jezelf en dat kan nooit anders zijn dan dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ken je jezelf al?
Een methode weet ik zo gauw niet te noemen, maar volgens mij is de sleutel tot jezelf toch echt zelf-acceptatie. Juist de dingen in jezelf die je afkeurt accepteren; heel mooi beschreven in onderstaand boek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben er eigenlijk even tussenuit, maar kan het niet laten...

Alles waar je dan op dat moment ALLEEN en ALLEEN máár mee bezig bent.. foon tv pc uit, tenzij je aan het gamen bent of een film kijkt, want ook daar kun je helemaal in opgaan, mits het onderwerpen beslaan die specifiek jou erbij betrekken.

*Gitaar of welk ander instrument dan ook bespelen
*Zingen
*Handwerk met stoffen en garen
*Schilderen, ja zelfs deurposten schilderen
*De koelkast schoonmaken
*Ja, ook een muurtje schilderen
*Houtbewerken, van begin tot eind, dus ook een mooi geschikt stukje voor in de natuur.
*Een verhaal lezen, met en onderwerp dat jou trekt. *Vroeger kon ik helemaal in suske en wiske opgaan, tegenwoordig is dat Terry Goodkind boeken en Robert Jordan, beiden Fantasy ala LOTR.
Tip: lees eens de meditatiegids van margit en ruediger Dahlke. Er staan 130 meditatietechnieken in. Daar zul je zeker wat van je gading bij vinden.
*Ach, en een gewon olieverf schilderij mag ook.
*Met een bakkie gemengd vis op een bankje op de markt, genieten, terwijl er om je heen een groep duiven zit te smeken of ze alsjeblieft ook een stukje mogen.
*een aquarelschilderij doet het ook goed trouwens
*Slapen en je voornemen te dromen.
*Buiten op een bankje zitten en gewoon luisteren met je ogen dicht naar alles om je heen.
*samen mediteren
*Tai Chi/Qi Gong.
*lezen
*Schrijven
*Eigen kleding maken (Als je al enige kennis hebt)
*Ik ben uitgeluld :P Tijd om te mediteren XD Ik hoop dat je er wat aan hebt :)
*oja, meezingen met een cd met kinderliedjes, al dan niet met een zooi kinderen uit de buurt.

Toegevoegd na 3 minuten:
*wandelen, langere tijd, evt met leuke muziek of meditatiemuziek, al naar gelang je stemming.

..................Om vervolgens tot de ontdekking te komen dat waar en wanneer je ook bent en wat je ook doet, je altijd jezelf bent. Je kunt jezelf gewoon zijn mits je anderen niet schaadt. Waar je dingen moet doen voor jezelf waarmee je anderen kunt schaden, kun je dat deels doen door te zorgen dat je alleen bent.

Dit is het denk ik wel...

k Ga weer verder met muurtje verven :)

Toegevoegd na 5 minuten:
*Zodra je teveel in je hoofd gaat zitten ipv hier en nu, en je raakt geprikkeld: tijd om wat anders te gaan doen... In een HSP boekje dat ik heb zegt de schrijfster dat ze bij alles wat ze doet een kookwekker zette een tijdlang, zodat ze bij alles wat ze deed niet te lang deed en niet overprikkeld raakte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je. De meeste van je voorbeelden zijn voor mensen echt een afleiding. Maar ik zoek juist iets waardoor je echt jezelf tegenkomt en jezelf leert kennen.
Niet voor mijzelf, maar voor iemand anders die ik even help.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou zeggen koop een hele leuke, om nog eens extra te stimuleren die ook daadwerkelijk te gebruiken
Je zou een uitdaging kunnen aangaan.
Hetgene doen waar je nou juist zo bang voor bent.
Ben je bv bang voor hoogtes ga dan indien mogelijk een parachutesprong maken.
Juist datgene doen waarvan je denkt het nooit te kunnen zal je ook dichter bij jezelf brengen.
Daarnaast zou je ook een (georganiseerde) survival kunnen doen met andere mensen, door allerlei ongemakken en mooie belevenissen die daarbij kunnen onstaan, kom je jezelf ook vaak tegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal mee eens. Afgelopen jaar heb ik vele angsten overwonnen en heeft me ook stukken dichter bij mezelf gebracht... Nu de grootsten nog... Dankjewel voor dit inzicht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje.
Goed van je dat je vele angsten hebt overwonnen.
En heel veel sterkte met de grootste!
Eh, ga voor een spiegel staan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar hoef je eigenlijk helemaal niks bijzonders of speciaals voor te doen. Veel belangrijker is dat je af en toe gewoon even zorgt dat er NIET teveel (of liever : geen) afleiding om je heen is, zodat je je gedachten de vrije loop kunt laten en over dingen kunt nadenken.
Okee, je kunt dat mediteren nemen, maar dat hoeft niet op een speciaal kussentje in een speciale kamer ofzo.

Somige mensen hebben de hele dag de teevee of de radio aan of muziek op hun kop, mensen om zich heen, mobieltjes binnen handbereik....nogal logisch dat je dan op een gegeven moment jezelf voorbij loopt.

Af en toe moet je gewoon even de tijd voor jezelf nemen en je gedachten de vrije loop laten. Voor mij persoonlijk zijn lange einden doelloos fietsen of breien/haken (handwerken is heeeeel Zen ;-) ) daarvoor ideale momenten, maar eerlijk gezegd kan ik tijdens het (flink) opruimen in huis ook uitstekend tegelijkertijd 'opruimen in mijn hoofd'. En ok schrijven (dagboeken / brieven) kan heel verhelderend werken en een hulpmiddel zijn om dingen op een rijtje te zetten.

Het voordeel van gewoon je gedachten de vrije loop laten en dieper over dingen nadenken zonder daarvoor een ruimte of een hoop parafernalia te gebruiken, het altijd en overal kan. Zodat je jezelf ook niet wijs kunt maken dat je er 'nu even geen tijd voor' hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toppie + btw... ik wil weer gaan haken, maar zou jij me eens een keer bij een bakkie wat steken voor kunnen doen? ik heb er velen geleerd, dus ergens zitten ze nog wel, maar ben het een beetje kwijt. Ik zie vele leuke dingen om me heen die ik ermee kan maken. Dus als je nog tips voor me hebt?>
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met heel veel plezier ; alleen ben ik wel links, dus dat wordt nog een hele kunst, maar....ik heb het mijn dochter ook geleerd, dus dat moet lukken.
(Het grote voordeel is : haken is eigenlijk maar één steek.) Zelf ben ik op dit moment niet met grote projecten bezig, alleen af en toe een speldenkussentje. Lekker makkelijk, en inmiddels heb ik er geloof ik al een stuk of 20 voor de braderie van de kerk waar mijn moeder altijd druk voor aan het handwerken is ;-) Kijk anders eens op (mijn) Ravelry ; daar zitten hele leuke dingen bij. Kan zijn dat je je even moet aanmelden (kost niks), maar dan gaat er een (haak- en brei)wereld voor je open. http://www.ravelry.com/projects/L33ntj3
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ah, haken! yep, 100% zen! dus die link pik ff heel brutaal mee ;-) +1
mooi antwoord!
Dichter bij jezelf...
Fysiek...
Emotioneel...
Gedachten...
Visies..
Bewustzijn...

Dit zijn allemaal onderdelen van jou. Welke krijgen meer aandacht dan andere. Zoek de stukken die minder aandacht krijgen op door iets te doen wat in deze frequentie ligt.

Mediteren helpt voor een stuk afstand nemen tot de realiteit en deze daardoor helderder kunnen beleven en observeren... Als je iemand bent die altijd al observeert is het misschien juist een manier om 'vollediger' bij jezelf te komen als je ook eens wat fysieke actie opzoekt en in de ervaring gaat... Hoe voelt dit alles is de emotionele component en wat vind ik ervan welke eigen of 'valse' overtuigingen zitten er allemaal in mij...?
Groetjes en succes!

groetjes Marloes van Mensvoort
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-De beste methode is om elke dag opnieuw aan je zelfdenken te werken.

-Wie je bent, bepaal je zelf.
-Mediteren is maar een onderdeel daarvan.
-Ontdek jouw latente mogelijkheden door meer bewust dingen te gaan doen en durven. Probeer jezelf eens uit.
-Hier enkele bruikbare wijsheden die je later zelf gaandeweg kunt aanvullen naargelang je serieus op ontdekkingstocht van jezelf bent. Maak daar notities van.

-Ontwikkel een krachtig zelfbewustzijn
-Analyseer zelf de werkelijkheid
-Wijsheid kan niet zonder mededogen
-Leef naar en met de dingen die het innerlijk gevoel van vreugde bevorderen
-Humor is een sterk wapen bij ellende en lachen is nog steeds gezond
-Wees altijd vriendelijk, evenwichtig en zoek de balans zonder illusies
-Streven naar een 10 in je leven is net zo onbereikbaar als het streven naar het absolute nulpunt
-De man die beslist en zich weleens vergist, brengt meer geld in de kist, dan de perfectionist die de aansluiting mist.
-Diversiteit zonder bindmiddel is gedoemd tot falen
-Bij een te grote druk gaat de spons verbrokkelen
-Als je kiest voor iets of iemand; zorg dan ook dat je iets te kiezen hebt
-Een middelmatige keuze is geen keuze, maar een compromis.
-Bij gestelde criteria, moet je ook de gevolgen daarvan overzien
-Iemand die goed luistert; hoort meer
-Al wordt het bijna nooit in dank afgenomen; alleen met hard optreden tegen onrecht maak je de wereld beter
-Altijd zullen er dingen zijn die je zelf moet doen
-De bekabeling is het bloed van 't vliegtuig, controle, onderhoud en tijdige vernieuwing,is en blijft noodzakelijk.

-Als je mijn bedoeling van opzet niet alleen begrijpt maar ook toepast, kun je over een jaar of twee zelf een cursus schrijven of geven in "Zelfontwikkeling Persoonlijkheid Vorming".
-Al komt dit persoonlijk antwoord niet uit de boeken; mijn hoop is toch dat je hier misschien iets mee kunt.
-Succes met jouw poging tot zelfkennis !

Toegevoegd na 30 minuten:
Boeken die jouw inzicht versnelt kunnen helpen.

-De stam van de holenbeer. De aardkinderen deel 1 van Jean Marie / Inzicht over het ontstaan van de mens.

-Sinuhe de Egyptenaar van Mika Waltari / Veel informatie over een goed mens als arts in de oudheid die ook fouten maakt. Daarbij ook een goede kijk over het ontstaan en ontwikkeling naar ons hedendaags geloof.

Een van de mooiste manieren om je zelfdenken te verscherpen. Een uur eerder onder de wol en lezen tot je ogen gaan krassen. Heerlijk toch!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amen... + Dit steekt met kop en schouders boven alles uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-Forall-I-know = dat er een prachtig mooi mens reageert met het hart op de juiste plaats.
-Ook jouw bijdrage in jouw antwoord is een van de onderdelen zoals het mediteren is.
-Terecht het antwoord van "gdanonym" waarbij hij (wel met andere woorden) opmerkt dat zijn vraag dieper ging.
-Blijft, dat jouw gedachten niet onbelangrijk zijn.
-Jij laat hier een belangrijk zeer positief geluid horen van een doener.
-In mijn leven heb ik gekleid, olieverf en aquarel gedaan, meditatie totdat het gezemel werd, tai chi en kung fu, MO-schoonschrijven, ontwerpen, cartoon-tekenen, hand-zeefdruk, offset en nog meer.
-Juist het doen en er altijd optimaal voor te gaan heeft mij juist veel geleerd over de mensen waarbij ik de mogelijkheid heb gehad mijn zelfkennis te ontwikkelen.
-Met een beter gefundeerd inzicht in jezelf herken je ook eerder wie de ander is.
-Omdat ik echt niet tegen oneerlijkheid kan is "Hoedt U voor de woede van een geduldig mens" mijn lijfspreuk geworden.
-Door mijn zelfkennis heb ik ooit een zaak gewonnen tegen nota bene een sluwe advocaat die vriendjes was bij de rechters, waarbij zelfs de rechtswinkel adviseerde hier niet mee verder te gaan anders ging het mij veel geld kosten. Wetende van zijn sluwheid en dat hij naar eigen zeggen nog nooit geen zaak verloren had, verloor hij de zaak omdat ik wou weten of het recht niet krom was. Ik heb dit noodgedwongen dan ook heel sluw aangepakt. -Ik meen maar wat je met zelfkennis kunt doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je had eerder ook al zo'n mooie spreuk... Deze is ook prachtig!!! Ik had vaak met creatieve dingen geen geduld meer maar dat kwam langzaam weer op gang en nu niet meer te stuiten.... Maar met mensen had ik mijn levenlang ein-de-loos geduld. Mensen kunnen heel ver gaan bij me en ik kan lange tijd vriendelijk blijven, maar áls ze die grens eenmaal overgaan is wel het hek van de dam wanneer er onrechtvaardigheid in het spel is. Wanneer ik zelf besef onrechtvaardig te zijn, ben ik ook de eerste die alles zal doen het recht te zetten. Wow wat een verhaal dat van die advocaat, maar ik geloof je wel. Ik doorleef zelf hoe sterk je met woorden kunt zijn als je genoeg zelfkennis hebt en een goede kennis van Neerlands taalgebruik. Bedankt nu ook weer voor je aanvulling. toch doet een enkel ding doen je dichter bij jezelf komen. enkel dat doen zonder tv muziek foon pc geluiden, alleen en enkel dat doen is ook meditatief... Geeft rust in je kop... Bedankt voor je compliment :) for all weknow is trouwens een titel van the Carpenters, maar eigenlijk ook een heel mooie naam in mijn leven, zoals nog andere nicknames die ik gebruik zo hun betekenis hebben gekregen; achteraf al hadden eigenlijk
Probeer intuitief te leven. Dat is je beste raadgever. Dichterbij jezelf kun je niet komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is al veel genoemd maar 1 ding nog niet:

Sharen!

In een groepje omstebeurt een afgesproken 'zendtijd' hebben waarbij de anderen oprecht en aandachtig naar je luisteren.

Afhankelijk van je totaaltijd die je ter beschikking hebt of stelt, deel je die door het aantal deelnemers. Het heeft pas echt zin als je tijd minimaal een minuut of 10 is, maar op het No-Mind zijn er sharings van 45 minuten p/p! (Die gaan diep!)

Doordat er niemand iets terugzegt en iedereen jou liefdevol en aandachtig aankijkt kom je zeer dicht bij jezelf. Bij een dialoog of een discussie gaat de aandacht over en weer als een pingpong balletje en komt je nooit zo ver. Dat is dat niet het geval. Je mag ook iets anders met je 'zendtijd' doen met de groep, als je aandacht maar richting jezelf is.

Ik vind het een hele mooie en uiterst essentiële manier om spiritueel te groeien. Het sharen ken ik van het No-Mind festival en het United Positivity festival.

Er zijn ook 'losse' sharingsgroepen in Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor mij is dit:
zelfreflectie, openheid, eerlijkheid en integriteit, mezelf aanvaarden én mezelf de ruimte te geven om te ontspannen door alles om me heen even los te laten.

wat voor jou ontspanning is kan je zelf het beste invullen, evenals de methodes.

ik weet dus niet of wat op mij van toepassing is ook op anderen van toepassing is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Dichter bij jezelf komen" is een wat vage term. Voor mij betekent het een zelfonderzoek, waarbij je erachter komt wat je drijfveren zijn, waar je door geïnspireerd wordt, waarvan je als mens gaat stralen.

Voor mij werkt daarbij mediteren voor geen meter. Ik kan nog zo m'n best doen om de gedachten te laten komen, ze te accepteren en weer los te laten... Diepe zelfinzichten heb ik er nooit van gekregen. Voor anderen werkt het als een tierelier, maar ik moest dus op zoek naar andere manieren.

Wat belangrijk bleek voor mij, was om me meer bewust te zijn van momenten waarop ik me goed en gelukkig voel. Net als dat het moeilijk is je te herinneren wanneer je hoofdpijn verdween, valt het herkennen van zo'n moment nog helemaal niet mee.
Ik ben er extra actief op gaan letten en ik ben ze gaan tekenen. Door die momenten later terug te kijken, kwam ook dat geluk weer een klein beetje terug. En ik leerde erdoor beter waar ik gelukkig van word en hoe dat voller te beleven. Tip: kijk eens op Pluk je momenten (zie link).

Wat ook goed hielp voor mij, was te benoemen welke waarden voor mij belangrijk zijn. "Waarden", is dan weer vaag, maar je kunt ze vinden door het zinnetje "Ik word blij van..." af te maken met zo algemeen mogelijke termen.
Betrokken op mijn werk had ik na een maand of twee een heel helder rijtje: ik word blij van mooie dingen maken, samenwerken, projectmatig werken, een tastbaar resultaat boeken, mensen blij maken. Met zo'n concreet rijtje kun je aan de slag. Kijken hoe je dingen anders kunt aanpakken, of besluiten dat het tijd is om het over een heel andere boeg te gooien.

Ik kwam ook "dichter bij mezelf" door eens met anderen over mij te praten. Egocentrisch, maar ik deed dat daarvoor heel weinig. Aan anderen vragen: "Wat zie jij mij nou doen met mijn leven?" "Waar ben ik nou goed in?" "Wat waardeer je aan mij?". Zo kijk je vanuit een andere hoek naar jezelf, en ga je bepaalde eigenschappen meer waarderen.

Tenslotte was het voor mij nodig om oude keuzes en patronen te herevalueren. Vroeger zou ik zus of zo gehandeld hebben. Is dat nu nog steeds handig, of kan ik het beter anders gaan aanpakken? Dat kon ik niet alleen, dus dat heb ik samen met een psycholoog onderzocht.

Ik zeg niet dat ik mezelf nu ken. Maar wel stukken beter dan een paar jaar geleden. Dat is nog één dingetje dat ik wil toevoegen: bij jezelf komen is een proces, dat jaren duurt. Geef er jezelf (en anderen) de tijd voor!

Succes :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees het boek spirituele verlichting vergeet het maar! van Jed Mckenna en je zult erachter komen dat dichter bij jezelf komen nog behoorlijk lastig is ;D

Misschien is dit boek wel precies waarnaar je op zoek bent. Probeer het is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ken je hapthonomie? Dat is ook een therapie om dichter bij jezelf te komen. Om traumatische ervaringen achter je te laten. Om te leren omgaan met je gevoelens, jezelf leren 'aarden'.
Mij heeft het erg geholpen. Google het maar eens ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Dit is nu eigenlijk de tweede keer dat ik dit lees. Jammerlijk is er in mijn omgeving niet echt iemand waarbij ik een goed gevoel krijg. Zou het wel eens willen ondergaan om meer van die techniek te leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Dit is nu eigenlijk de tweede keer dat ik dit lees. Jammerlijk is er in mijn omgeving niet echt iemand waarbij ik een goed gevoel krijg. Zou het wel eens willen ondergaan om meer van die techniek te leren.
Zelfhulpboeken lezen.
Mijn zus is erg enthousiast over schrijfster Melody Beattie.
http://melodybeattie.com/