Pamela Ball heeft mooie boeken over dromen geschreven, een heel bruikbare is '10.000 dromen verklaard', een droom-encyclopedie met droominterpretaties en symboliek.

Maar ook hier betreft het inderdaad de algemene overkoepelende symboliek. Voor een persoonlijke dromenduiding moet je je jezelf wel goed kennen en openstaan voor spirituele boodschappen, want 'men' daarboven is supergoed in het verpakken in 'rare' pakpapiertjes. Soms zitten er wel 10 van die 'rare' pakpapiertjes omheen en dat moet je dan wel allemaal weten af te pellen tot de kern van de boodschap. Ervaring leert, dat dromen duiden veel oefening vraagt. Hoe je dat aan moet pakken? Ook daar is over geschreven door Pamela. Boeken om aan te raden wanneer je wilt beginnen met het verklaren van droomsymboliek.

Wens je veel succes en vooral ook veel plezier! Wanneer je je in de droomwereld gaat verdiepen gaat er een nieuwe wereld vol spirituele boodschappen voor je open! Zo mooi! Zorg wel dat je aan genoeg rust toekomt! Want hoe meer je je erin gaat verdiepen hoe meer je gaat dromen, lijkt het wel. Maar dat is niet zo, je onthoudt ze beter en op een gegeven moment krijg je een bewustzijn ín je dromen. Dat kan heel vermoeiend zijn... weet ik uit ervaring. Als er weer eens zo'n dromenserie mijn rust dwarsboomt vraag ik aan mijn Gids om me weer eens meer rust te gunnen en de volgende ochtend 'gewoon' uitgerust wakker te mogen worden... Dat lukt meestal wel.

Toegevoegd na 4 minuten:
Veel algemene dromenduiding heeft zijn oorsprong uit de dromenverklaringen van Freud. Helaas is die erg seksueel gericht en is het belangrijk dat je openstaat voor de diepere spirituele boodschappen. Het is dan ook belangrijk dat je je naast de dromenverklaring ook verdiept in spirituele onderwerpen. Dromen kunnen je helpen op je spirituele ontwikkelingspad! Dat gebruik ik ook in mijn praktijk, wanneer mensen door gebruik van de MIR-methode of Bach Bloesemtherapie zich meer bewust worden van hun dromen. Een goede dromenduiding kun je dan ook het beste onder begeleiding van iemand aanpakken die er verstand van heeft!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Prima onder woorden gebracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
witteMus, dank je wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel! Ik ben inderdaad beginnend als het op dromen verklaren aankomt en ik wil het ook gebruiken om spirituele boodschappen te begrijpen. Maar ik ben nog maar net zo ver dat ik af en toe een droom onthoud. De sites die ik vind kunnen me niet echt helpen, al is dat alleen op mijn gevoel gebaseerd. Ik blijf het proberen. Oefening baart kunst!

Andere antwoorden (3)

De Bijbel. In de bijbel vindt je veel verhalen van personen met dromen/visioenen die verklaart worden. Zoals Jozef die de dromen van de farao van Egypte verklaart. Om een voorbeeld te noemen. Ik weet dat er weer tegenargumenten zijn dat de bijbel slechts een verhaal is en dat er geen concrete bewijzen zijn, maar gezien het onderwerp van je vraag denk ik dat bijbel een goed boek is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen 1 boek want het is te persoonlijk.

iedereen weet dat dromen er zijn om indrukken van de dag te verwerken en deze indrukken zijn zo persoonlijk dat er geen één boel bestaat waar beknopt EN concreet antwoorden te vinden zijn.

het is zo algemeen dat het altijd wel in te passen is omdat je zelf zoekt naar een verklaring.
voor de fun doe ik het ook hoor weleens en ook dat komt gewoon overeen.

je geeft gewoon een lap tekst die op iedereen van toepassing is en success verzekerd. heel vaak zie je ook staan... het kan óok betekenen dat..... bla bla.
ja zo kan ik het ook. je zegt iets, maar je kan ook finaal de andere kant toelichten.

tijdje terug droomde ik van mijn tanden die uitvielen.
kijk ik op het net zie ik dat die hele tekst niet klopt.
ik moet namelijk gewoon een afspraak maken met de tandarts wat ik vergeten was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De humor van sommige dromen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
had niet in een dromen naslagwerk moeten kijken maar in mijn agenda :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
whoaha!!! ff impulsief wat delen met ieder die hier toevallig langs komt. gisteren nog een maffe droom (eucje heeft slaapstoonis) eucje hoorde een hond grommen bij een kennis en stapte naar binnen. daar bij de tafel stonden mijn kids aan de ene kant, een kennis van me aan de andere kant. gevaarlijk grommende hond ertussen die niet bij de kids kon komen. eucje is niet bang voor honden, en wou zelf haar kids beschermen tegen de gevaarlijke zwarte hond van flink formaat. probeerde het netjes naar de hond maar deze was niet onder de indruk. heb het dier een trap gegeven onder zijn keel (foei eucje!! dat kan fataal zijn, dat weet je toch!) maar aan euca's kids komt je niet zonder feedback of reactie. in t eggie. euca lag op de bank, volledig ingekakt. pers (kat) met platte neus lag heerlijk maar zéér luidruchtig te ronken op mijn buik (voel ik niet, hoor ik wel) dit was de grommende hond.
de hond bestaat echt, deze #had# werkelijk een gedragsprobleempje met grommen naar de baas waar ook mijn kinderen weleens spelen. de trap was ook echt die ik gaf. maar helaas tegen de andere kat die eveneens lag te knorren aan mijn voeten. maar SPANNEND was het wel!! (heb het overigens helemaal goed gemaakt met de katten hoor, er is geen blijvende schade)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb het even opgezocht voor de lol Het gegrom van honden geeft aan dat je bent overgeleverd aan de willekeur van de mensen om je heen
(duh... wie niet?) en dat het binnen het gezin niet voor de wind zal gaan. (ZAL gaan... oh dat komt ongetwijfeld een keer voor, anders zou het pas ECHT bijzonder zijn!) een over een valse hond wijst op tegenstanders en ongeluk.
klopt BIJJJJJNA. #áls# de katten tegenstander van me waren geweest, maar ze lagen enkel lekker met me te chillen op de bank.
wie heeft er nu geen (zogenaamde) tegenstanders? en bij wie zit het geluk nu eigenlijk wel altijd mee? (wat is ongeluk eigenlijk?) http://www.droominfo.nl/index.php?c=droomwoordenboek&m=search&droom=hond
Helaas, er zijn geen algemeen geldende droomsymbolen. Boeken daarover zijn een vorm van oplichterij. Wat een droom inhoudt is totaal afhankelijk van jouw specifieke situatie en wat zich in jouw onderbewuste afspeelt.
In de veel gevallen zijn dromen zo bizar dat het niet mogelijk is om ze te analyseren.