Ik denk doordat je het hardop uitspreekt het onbewust het zelfde aan voelt als dat een ander persoon het tegen jou zegt.Als een ander iets positiefs tegen jou zegt neem je dat makkelijker aan dan als je iets zelf over jezelf positiefs denkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar kun je 't inderdaad heel goed mee vergelijken. Als iemand anders regelmatig tegen je zegt dat je er best wel goed uitziet, dan neem je dat na een tijd aan. Zo werkt het met mantra's ook, alleen zeg je het dan tegen jezelf. +

Andere antwoorden (8)

als je bijgelovig bent wel :)

Toegevoegd na 1 dag:
voor al de negatievelingen onder ons.. ik bedoel als je erin gelooft dan zal het wel werken, als je er niet in gelooft en je doet zo iets werkt het niet..
bedankt voor al deze negativiteit mensen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herhaling is de kracht van bijvoorbeeld de reclame….. heeft niets met bijgelovigheid te maken.
Vind ik om die reden geen waardevol antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben het met rienus eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben het met WendyH eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is gewoon jezelf trainen, daarvoor hoef je niet bijgelovig te zijn. -1
Alleen bij zweverige types.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje bevooroordeeld???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee...nuchter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik noem dat wel bevooroordeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herhaling is de kracht van bijvoorbeeld de reclame..... niks zweverigs of spiritueels aan.
Sluit me aan bij Kikobob: nuchter??? Behóórlijk bevooroordeeld!!!
Vind dit dus geen waardevol antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dito, minnetje van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen bedankt voor de minnen. Maar er is nog nooit een sluitend wetenschappelijk bewijs geleverd dat mantra's werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hoeft m.i. ook niet. Als iemand zich prettiger voelt door het herhalen van een voor hem/haar positieve zin, dan werkt het.
Bewijs is er, dat herhaling van reclame weldegelijk werkt, dat is onderzocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, ik geloof dat ik het snap. Ik denk dat het voor mij niet opgaat, maar wie er kracht uit kan putten, die moet dat doen. Het is eigenlijk hetzelfde als met een kerkelijk geloof. Gelovige mensen halen er kracht en troost uit, anderen hebben er niets mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je het al eens geprobeerd?
Het gaat om de de kracht van de herhaling.
Ik weet niet of het hetzelfde is als kerkelijk geloven, omdat ik die ervaring zelf niet heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Frans, definieer 'zweverige types'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die reclame vind ik eigenlijk geen goed voorbeeld. Door reclamecampagnes is (een deel van) het koperspubliek ertoe te bewegen om een bepaald product aan te schaffen. Bv ik heb een scheerapparaat nodig en toevallig heb ik op TV al 10 x een spot over een Philishave apparaat voorbij zien komen. Dikke kans dat ik door die reclame dat apparaat aanschaf. Hoewel de irritante reclames over bv wasmiddelen bij mij juist averechts werken. Door mantra's probeer je niet om mensen, maar bv gebeurtenissen een bepaalde kant "op te denken". Dat lijkt me lang niet altijd meevallen en meestal zelfs onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Frans17: ik neem aan, dat dit een reactie is op mij en niet op Lifehacker.
Mijn voorbeeld reclame heb ik gegeven vanwege de herhaling die je zelf ook al noemt: als je tig keer die reclame van dat scheerapparaat voorbij hebt horen/zien komen (zelfs onbewust!), dan denk je als je er 1 nodig hebt: heej, ik ga die kopen..... dat is de kracht van herhaling en dus van de reclame. Dat werkt ook door in je onderbewuste.
Bij het gebruiken van een mantra, zoals de vraagsteller bedoelt, gaat het erom een bepaalde zin of woord steeds voor jezelf te herhalen, zodat je anders over jezelf gaat denken, positiever.... ook dat werkt door in je onderbewuste.
Om een voorbeeld te geven: stel, je vindt jezelf slecht.... je hebt een laag zelfbeeld, of je bent perfectionistisch en je doet het nooit goed genoeg. Dan zou je de mantra "ik ben okee zoals ik ben" kunnen zeggen en herhalen en herhalen....tig keer per dag. Daardoor ga je positiever denken over jezelf, naar jezelf kijken.
Het gaat dus om een hulpje voor jezelf, om je prettiger te gaan voelen. "Ik denk dat het voor mij niet opgaat, maar wie er kracht uit kan putten, die moet dat doen." schreef je.
Mijn vraag was toen: "heb je het al eens geprobeerd?"
omdat je DENKT, dat het voor jou niet opgaat.
Veel mensen hebben er iets aan, putten er kracht uit. En dat is prima inderdaad, daar is ook niks "zweverigs" aan.
Misschien is voor jou het "mantra-gebeuren" eng of zo, maar misschien doe je dit zelf op een andere manier, bijvoorbeeld door jezelf herhaaldelijk vanbinnen positief toe te spreken.
Zelfde effect! Je denkt dus niet gebeurtenissen een bepaalde kant op, maar je eigen manier van denken.
Dat valt niet mee, daar kan een flinke tijd overheen gaan.
Onmogelijk is het niet, maar dat is mijn ervaring ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord vind ik totaal NIET nuchter. Een nuchter iemand KIJKT tenminste naar dingen, zonder bevooroordeeld te zijn. Jij hebt overduidelijk nog nooit naar mantra's gekeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Frans, er is ook geen sluitend bewijs gegeven van het volledige effect bij het kijken naar een mooie tuin, een mooi schilderij, een mooie film, een mooie ansichtkaart van vrienden, een mooie auto, een mooie vrouw (of man, de mogelijkheden openhouden - grote knipoog).
Toch deel jij ook zeker 1 van deze ervaringen.
Als de mantra voor jou goed is wel.
Het moet een zo kort mogelijke tekst zijn, die dat, wat je wilt bereiken, heel goed dekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaag antwoord. Hoe weet je of een mantra "voor jou goed" is? Overigens geen min van mij, want iedereen mag hier zijn mening hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet je als je het uitprobeert en het voor je werkt/ resultaat heeft ;-)
En daar is niks vaags aan: het leven bestaat uit dingen uitproberen en kijken of het een voor jou gewenst resultaat heeft.
Kristal
12 jaar geleden
+1 Wendy.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ploesje :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doenkje :-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hoeft niet eens per se een tekst te zijn die dekt wat je wilt bereiken, of die zelfs überhaupt iets betekent. Als je bijvoorbeeld alleen maar je hoofd leeg wilt maken, dan maakt het geen moer uit wat je herhaalt. Al is het 't alfabet. Verder wel een goed antwoord hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-) Ik denk wel dat het iets moet zijn wat voor jou betekenis heeft....anders heeft het niet zo heel veel zin.
Dank Widar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeft niet. Als je mediteert, kun je bijv. gewoon je ademhalingen tellen. Daardoor fixeer je je op het tellen en denk je minder snel aan dingen. Zelfde effect als wanneer je een mantra gaat opzeggen.
Het zou kunnen dat je door het opzeggen van de mantra meer zelfvertrouwen krijgt. Daardoor zou je je doel makkelijker kunnen behalen.

Vergelijk het met de "Tjakkaaa-kreten" van Emile Ratelband.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook een vaag antwoord. "Het zou kunnen, daardoor zou je". Niet onderbouwd allemaal. De min is overigens niet van mij.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Ik zeg expres het zou kunnen, omdat dit natuurlijk niet voor iedereen hoeft te gelden. De een kan er baat bij hebben en een ander niet. Niet alle vragen zijn "zwart-wit" te beantwoorden.
Kristal
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat bedoel ik dus. Het is geen concreet gegeven dat mantra's werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En Emil Ratelband heb ik altijd een braakmiddel gevonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch heeft-ie mensen geholpen.
Maar: mijn kaken gaan ook jeuken hoor!! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Frans: Als je met "het is geen concreet gegeven dat mantra's werken" bedoelt "mantra's werken niet per definitie altijd", dan ben ik het met je eens. Maar dan is het eerder de persoon die iets verkeerd doet, dan dat de mantra niet zou werken. De mantra zelf heeft immers geen (intrinsieke) werking, het is maar een stukje tekst. Slechts door de manier waarop een mantra wordt gebruikt, KAN deze werken. Als je echter bedoelt "mantra's werken niet, punt", tja...
Het kan je even een positieve kick geven, maar dat werkt maar kort. Uiteindelijk blijkt dat het leven toch gewoon zijn eigen gang gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer, dat dit kennelijk jouw ervaring is.... heb je niet het idee, dat het toch een zaadje legt?
Kristal
12 jaar geleden
Dat hangt ervan af hoe vaak en intens je de mantra herhaalt.Het beheer over je gedachten nemen door middel van, onder andere mantra's zingen, is niet na een weekje gefikst, dat heeft wel wat meer tijd nodig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, maar er zijn toch wel bepaalde factoren die zich echt niet simpelweg door het herhaaldelijk zingen van een liedje in de door jou gewenste richting laten sturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het met Frans eens. Ik ben jarenlang intensief bezig geweest met zaken als the Secret, kracht van gedachten enz.
Uiteindelijk bleek dat het van geen meter werkte. Als het al werkt dan hoogstens als tijdelijke opkikker.
Het leven gaat zijn eigen weg en wij hebben niets te vertellen. Dat is de leer waar ik na 30 jaar bezig te zijn geweest met allerlei spirituele stromingen op uit ben gekomen.
Kristal
12 jaar geleden
@Shiva,
Alleen al door de overtuiging aan te hangen dat je niets hebt te vertellen in het leven, is al een beslissing die invloed heeft op je eigen leven.
Daardoor onderneem je nu bepaalde dingen niet meer die je in je zoektocht wel ondernam. Dus heb je je leven gewijzigd.
Dus heb je wel degelijk iets te vertellen. En zelfs al zou je menen dat gebeurtenissen gewoon gebeuren in jouw leven zonder dat je daar invloed op hebt, dan bepaal je toch nog zelf hoe je daarmee om gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
The Secret is ook gewoon flauwekul en niet meer dan een manier voor degenen aan de top om geld te verdienen aan goedgelovige mensen die 't wel prachtig zouden vinden om slechts door wensdenken een beter leven te krijgen. Het is ook totaal niet hetzelfde als mantra's, dus die vergelijking gaat niet op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt traditionele mantra's, Sanskriet woorden die bijv. gebruikt worden in religieuze zangteksten. Echter in de vraag ging het meer om affirmaties. The Secret heeft zijn basis in het werken met affirmaties. Mogelijk dat er wat verwarring is ontstaan tussen traditionele mantra's en affirmaties.
Hier een aardig voorbeeld van een traditionele mantra (zij het op een enigzins moderne wijze gezongen)
http://www.youtube.com/watch?v=rfKigD3vY8A
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken 't verschil tussen traditionele mantra's en wat in de vraag wordt bedoeld. Beide kunnen werken. The Secret is geen maatstaf voor het werken met affirmaties.
Wat WendyH in diverse reacties aangeeft, is de kracht van de herhaling groot. Het werkt diep door in je onderbewuste en is een krachtige methode om jezelf te kunnen herprogrammeren.
Natuurlijk moet je het wel de kans geven en ook de tijd.

Want geloof je er niet in, dan is DIE HERHALING de krachtigste en zal die overheersen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ natuurlijk ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had gedacht dat jij het reclame voorbeeld in je antwoord zou verwerken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik in de reacties gedaan; om mijn antwoord alsnog te bewerken vond ik zo.... dubbel.
Kristal
12 jaar geleden
+1 GD alweer...
;-)
nee.
maar positief denken kan je wel helpen om meer zelfvertrouwen te krijgen. als je positieve dingen tegen jezelf zegt, zal dat beter voor je zijn dan dat je jezelf afkraakt.
Je kan het..helpt meer dan bv. stomme trut, jij kan ook niks.
dus gewoon lief zijn tegen je spiegelbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
herhalingen hebben iets wat zich vast kan zetten in een persoon.

waarom ook niet? als je bv van jongs af aan hou horen dat je waardeloos bent ga je het geloven en ga je je zo voelen.

waarom zou je het niet andersom kunnen doen?
je moet niet zomaar wat roepen, maar oefen het gewoon voor de spiegel en herhaal het een paar keer hardop.
miss dat je je de eerste paar keren opgelaten voelt, maar dat gaat over.

=======================================

Een mantra is een gedicht, woord, uitspraak of een lettergreep die het midden houdt tussen een spreuk met magisch effect en een gebed. In sommige gevallen wordt hij herhaald en is hij bedoeld als een continue recitatie (chant). Voor de herkomst van het woord mantra zijn er verschillende verklaringen. Volgens velen is het een combinatie van de Sanskriet woorden manasah (geest) en tra (bevrijding door beheersing van die geest). Zoals reeds boven verklaard is een mantra een reeks woorden, die samen een gedicht vormen. Deze mantra's worden veelal gezongen tijdens meditaties, offerplechtigheden of trouwceremonies door de Pandits, Brahamana's en soortgelijke heiligen