Ligt eraan, als je naakt midden op het marktplein aan het mediteren bent, kan dat blauwe licht wel eens de zwaailampen van de politieauto zijn. :-)

Nu even serieus, bij meditatie breng je jouw geest in een dusdanige ontspannen stand, de een hoort geluiden intensiever of hoort juist niets, de ander komt in een droomstadium. Toen ik nog jaren gelden mediteerde (moet het maar weer eens oppakken) kreeg ik een hele zoete smaak in mijn mond en zag ik, ondanks gesloten ogen, een witte gloed, een soort nevel.
Het verschilt per persoon en als jij je er ontspannen bij voelt, dan weet je je jouw geest en onderbewust zijn in een goede staat te brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geen teken. Het zegt niet van vooruitgang of achteruitgang. Het is een moment en met elke meditatie ervaar je iets anders. En is het een ander deel van jezelf, hoe diep dat ook gaat (of niet).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of dat voor jou een goed teken is kan niemand je vertellen. Alleen jouw gevoel of impuls(gedachte) kan dat.

Ik heb ook eens in een meditatie (transparante) blauwe vormloze "vlekken" gezien. [Heb er even geen ander woord voor].
Voor mij waren dit de zielen die mij op dat moment omringden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij hierover tijdens je meditatie over gaat twijfelen is het geen goed teken........accepteer het zoals het is tijdens je meditatie. Eigenlijk zijn alle gedachten en beelden tijdens het mediteren goed, als je ze maar accepteert zoals ze zijn. En als je na de meditatie JOUN doel hebt bereikt, dan was wat jij zag goed voor jou op dat moment.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is waarschijnlijk een teken dat je aan het uittreden bent dat je geest los wil komen van je lichaam. Als je uittreedt dan lijkt de hele wereld een blauwe gloed te hebben en lijkt opeens de hele wereld onstoffelijk, je ziel kan dan door muren heen, dit heb ik zelf ook ervaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meditatie - of je nu met open of gesloten ogen mediteert - is een mentale 'techniek' die verschillende richtingen kan hebben. Als 'voertuig' kun je een klank kiezen (mantra), de omgeving, je ademhaling, een kaarsvlam, een mandala enz. Wat meditatie onderscheidt van contemplatie en visualisatie, is 'loslaten'. Of andersom: 'niet vasthouden'. Tijdens meditatie kun je een breed scala aan gewaarwordingen en sensaties hebben, van eenvoudige tot sensationele. Het moment waarop je je van zoiets bewust wordt, is een aha-beleving. Je kunt nu twee dingen doen: je vergapen aan je gewaarwording, rationaliseren enz., of nuchter terugkeren tot het 'hier en nu'. In het dynamische proces van meditatie is dat het moment van loslaten. Ieder beeld, gevoel of sensatie, iedere gedachte, kan voor dit 'ontwaak-moment' zorgen, wanneer je het loslaat. Wat je meemaakt tijdens meditatie is niets bijzonders, hoe mooi de kleuren, klanken, beelden, gedachten ook zijn. Je wilt immers de trukendoos van je geest doorzien, vriendschap sluiten met jezelf, wakker worden. Tenzij je een heel ander doel voor ogen hebt. Maar op zich is meditatie niet doelgericht - en kan zelfs voor heel veel verveling zorgen. Maar zelfs dat kan heilzaam zijn.